Šikana bezpečnosti

19. 11. 2007 | 13:50
Přečteno 4715 krát
Někteří všímavější řidiči již zaregistrovali novinku, kterou se Magistrát hl. m. Prahy rozhodl vylepšit své služby v rámci pražské dopravy. Nádherně jasně zářící nové semafory, které se rychlostí moru šíří městem a nahrazují nemoderní, nevyhovující, normálně svítící relikty z doby předevropské.

Nemám semafory rád, to předesílám. Spatřuji v nich snahu systému chránit mě před sebou samým, před mou hloupostí či neschopností. Protože nemůžeme mít jistotu, že by všichni řidiči zvládli průjezd křižovatkou jen na základě svých znalostí pravidel silničního provozu, raději z nich uděláme tupá hovádka, co reagují na „stůj“, „připrav se“ a „můžeš“. Zbaveni odpovědnosti za své činy takto poslušně čekáme na desítkách a stovkách červených, i když široko daleko nikde nic nejede. Nevím, na co přitom myslíte vy, já na to, jaká by vyšla čísla, kdyby se spočítaly minuty a hodiny, co dejme tomu v Praze za jediný den lidé pročekají zbytečně v autech na zbytečných semaforech. Byly by to dny? Nebo spíš roky či desetiletí?

Anebo kdyby se spočítaly všechny emise z běžících volnoběhů a rozjezdů, které tím vzniknou navíc? Byly by to tuny oxidu uhelnatého denně nebo desítky tun? Přepočteno na tropické pralesy, kolik hektarů jich denně padá na hlavu Radovana Šteinera? Pro ty, co se mnou nebudou souhlasit, mám jeden návrh k zamyšlení: Až pojedete někdy přes křižovatku u Bulhara a náhodou nebudou fungovat semafory, což se tam občas stává, schválně si zkuste uvědomit její průjezdnost ve srovnání se stavem, kdy světla fungují. I ve špičce mám zkušenost, že čekám 2 – 3 krát kratší dobu. Jak je to možné, na nejsložitější křižovatce v Praze?

Proto mě jaksi přirozeně popudilo, že někdo měl nyní potřebu semafor ještě více zviditelnit a té otravné věci dát v rámci vědeckotechnického pokroku ještě větší schopnost vtírat se do mojí pozornosti. Vzpomínám si, že hned na prvním „supersemaforu“, na který jsem narazil u Břevnovského kláštera, jsem si řekl, aha, „velký bratr“ nás zase nechává pozdravovat. Jak ale jezdím a jezdím a supersvětla mě oslňují už téměř na každé druhé křižovatce, k emocím se přidalo i to, že jsem se trochu zamyslel.

Nedávno v ČT proběhla zpráva, že v Rakousku zrušili povinnost celodenního svícení, a to z toho důvodu, že dlouhodobá studie vůbec nepotvrdila, že by v tom byl přínos pro bezpečnost. Naopak, světla automobilů rozsvícená ve dne k sobě přitahují příliš mnoho pozornosti na úkor neosvětlených účastníků silničního provozu, tedy chodců. O co více jsou naše oči nuceny všímat si osvícených aut, o to méně jim pak zbývá pozornosti na lidi. Pro koho tato rovnice vychází hůř, je nasnadě. Navíc povinné svícení zvyšuje emise CO2 z dopravy o 5 (!) %, což každého motoristu stojí ročně na benzínu 60 Euro, tání artkických ledovců v to nepočítaje.

Vyplývá z toho, že ne vždy, když se rozsvítí, zvýší se okamžitě bezpečnost. Pražská nová supersvětla nejsou ještě tak strašlivá ve dne (pomineme-li, že zbytečně moc odvádějí pozornost od celkové dopravní situace). Pravým peklem se stávají v noci: přijedete k nim, a všechno, co je v jejich dosahu, tedy většinou i přechod v jejich blízkosti, se ocitne v zelené nebo červené nebo žluté mlze. Oslnění je prostě dokonalé. Ne nadarmo se říká, že pod svícnem je tma, prostě u takovéhoto semaforu nevidíte nic než světlo, které vám šajní do obličeje. Bojím se projíždět tyhle křižovatky, protože kdyby tam někdo náhodou vlezl do vozovky, nemám nejmenší šanci ho vidět.

Otázka ale nezní jen, proč nám nové semafory do Prahy instalují. Za tím se dají vytušit obvyklé ekonomické zájmy, a mohla by se rozjet omletá historie, v níž jedno nasvědčuje druhému, ale dokázat se nedá nic. Otázka především zní, proč vlastně ty semafory v Praze máme, respektive proč jich máme tolik a proč jich je drtivá většina zapnutá nepřetržitě, tedy i v neděli ve 2 hodiny ráno?

Dovolím si nyní odcitovat jednu pasáž z pražských zkušeností s TP81, neboť právě v téhle souvislosti je to čtení nesmírně výživné, hutnější než cokoli, co bych sám mohl na to téma napsat. TP81 označuje dokument s názvem „Technické podmínky TP81 – Navrhování světelných signalizačních zařízení pro řízení silničního provozu“, schválený ministerstvem dopravy a spojů v roce 1996, a celý odborný článek je uveřejněn na stránkách Ústavu dopravního inženýrství hlavního města Prahy na adrese. Cituji:

Dlouholeté pražské zkušenosti jsou v souladu s doporučeními TP81 a lze je ve stručnosti vyjádřit následujícími body:

(1) Na převažující většině míst vybavených SSZ není při poklesu intenzity dopravy (večer, v noci a v některých hodinách o víkendech) z hlediska bezpečnosti dopravy světelné řízení objektivně nutné, neboť při nízkých intenzitách je doprava výrazně plynulejší i bezpečnější při neřízeném provozu. To platí i pro místa, kde v obdobích s vysokou intenzitou provozu je světelné řízení nutné.

(2) Pokud je na těchto místech SSZ v obdobích s nízkou intenzitou dopravy vypnuté (resp. přepnuté na blikající žlutou), nemá to za následek zvýšený výskyt dopravních nehod, který by signalizoval vyšší nehodové riziko a vyžadoval nějaké řešení (například nepřetržitý provoz SSZ). Výskyt nehod je pouze náhodný a ojedinělý, ke kterému dochází obecně všude, na celé komunikační síti. Je známo, že 1 nebo náhodné 2 až 3 nehody za rok nemají žádnou statistickou váhu a nelze z nich odvozovat žádné závěry k dopravní bezpečnosti nebo nebezpečnosti příslušného místa.

(3) Řízený provoz při nízkých intenzitách má za následek, že ojedinělá přijíždějící vozidla jsou nucena zastavovat a znovu se rozjíždět před prázdnými nebo téměř prázdnými křižovatkami. V takových případech se poslání a význam světelné signalizace zcela míjí účinkem, neboť účastníky silničního provozu bezdůvodně omezuje a zbytečně jim zhoršuje podmínky jízdy. Zastavování vozidel na červený signál – jako každá překážka plynulosti provozu – zvyšuje riziko dopravních nehod. Zbytečná brzdění a rozjíždění vozidel pak zvyšují ekologickou zátěž okolí – zvýšení hluku a exhalací z automobilové dopravy. Zvýšení hlukového zatížení okolí působí obzvláště negativně zejména v nočních hodinách.

Konec citace. Výdech, nádech, četli jste správně. Jaký kontrast s každodenní zkušeností všech, kdo v Praze musejí usednout za volant...!

Tento dokument je na internetu již řadu let, na jeho přípravě se podíleli odborníci na dopravu, lidé placení za výzkum z našich daní. Přesto semaforů v pražských ulicích přibývá děsivým tempem, a to i na místech, kde nad tím zůstává rozum stát. O nějakém vypínání mimo špičku nemůže být pak už ani řeč.

Takže, zrekapitulujme si to: magistrát zřídí výzkumný ústav, který něco vybádá a doporučí, načež se magistrát zachová přesně opačně. Něco vám na tom nehraje? Můj otec mi kdysi vykládal příběh ze života, když ještě za dob soudruha Jakeše si plánovači na bytovém odboru pořídili první počítač. A hned chtěli od počítače vědět, jak na to, když měli tolik a tolik stavebních kapacit, tolik a tolik peněz, a plán pětiletky byl do roku 1985 vyřešit bytovou otázku v Praze. Počítač počítal a počítal, a nakonec vypočítal, že za stanovených podmínek bytovou otázku vyřešit prostě nelze. Ale pětiletka byla pětiletka, takže na výboru si řekli: „Soudruzi, ten stroj je špatnej!“

Dneska je situace úplně jiná. Šibalové na magistrátu si totiž řeknou: „Soudruzi, semafory jsou potřeba, tak ten ÚDI zrušíme.“

Přesně tak. V rámci plánovaného „zeštíhlování“ magistrátu, jak pan Bém vytrubuje hrdě v posledních Magistrátních listech do světa, pronikla nenápadná zpráva o zrušení Ústavu dopravního inženýrství, zřízeného hl. městem Prahou. Padá tím poslední bašta zdravého rozumu v pražské dopravě, a nastává ničím neomezovaný zlatý věk semaforů a jiných pěkných, moderních a hlavně drahých věciček, které nám budou v ulicích sát krev do bezvědomí, a to za naše vlastní peníze.

P.S. Co je řešením, ustavit domobranu a střílet semafory? Nebo radní za dopravu? Já osobně začnu tím, že podám trestní oznámení na ministerstvo za trestný čin obecného ohrožení, když si dovolí v rámci správy věcí veřejných ignorovat fakta a arogantně tvrdit, že žádné změny v celoročním svícení a ani studii na to téma nechystá, když nás ostatní to stojí (statisticky vyjádřitelnou!) újmu na bezpečí a na kyslíku. Pak přijde na řadu magistrát, protože se taky dá spočítat, kolik decibelů, hektolitrů benzínu, našich peněz a tun oxidu uhličitého nás stojí to, že někdo v Eltodu má kamaráda někde na dopravě.

Daniel Fleissig

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy