F. Černý: Elektromobilita: zbavme se už žvástů a bavme se o faktech

26. 01. 2021 | 15:30
Přečteno 1946 krát
V komentáři Elektro za cenu benzinu, slíbil šéf Renaultu. A zdražil Dacii o třetinu se Martin Frei věnuje oblíbené disciplíně motoristických novinářů - útoku na elektromobilitu a především snahu EU snížit emise z automobilismu. Dopouští se přitom překrucování faktů a manipulaci s čtenářem.

Podle autora nová Dacia Sandero zdražila o 60 tisíc korun kvůli tomu, že je postavena na nové architektuře Renaultu, jež umožňuje na stejné platformě montovat i jiné modely vozů - elektromobilní. Sandero sice na baterky není, ale podle kolegy Freie je tato platforma drahá a majitelé nové Dacie budou mezi prvními obětmi tlaku EU na čistší osobní dopravu.

Autor ale fauluje. Dacia Sandero totiž nezdražuje o 60 tisíc oproti staršímu modelu, ale jen o 28 500 Kč. Aby bylo možné vytvořit dojem skokového třetinového zdražení vozu, musíme použít cenu z jara 2019. Jenže od té doby výrobce cenu staršího modelu Sandera už zvýšil na 211 400, přičemž nový model teď uvádí na trh za 239 900. Starší model poslední roky zdražoval, přestože s elektromobilitou nic společného nemá. Zvýšení ceny reagovalo na situaci na trhu. Ostatně za poslední dva roky dosáhla kumulovaná inflace v ČR 6%, ale ceny aut skákaly nahoru ještě víc - o 8% ročně! Navíc koruna oslabila cca o 5% proti euru, což také jeden z důvodů zdražování zahraničního zboží.

Nepochybuji, že příprava na elektromobilitu na růst ceny Dacie nějaký vliv má, ale jistě ne stoprocentní, jako je uvedeno v komentáři. Aby bylo možné cenu takto interpretovat, musel autor zapomenout, že nová Dacia dostává oproti starší nový motor (úspornější a s nižšími emisemi) a také řadu nové elektroniky: novou generaci brzdové asistence ESP, systém nouzového brzdění, palubní počítač, LED světlomety, světelný senzor, omezovač rychlosti, systém nouzového volání a detekci tlaků v pneumatikách. Vše nově v základu. To na cenu žádný vliv nemá, a zatímco EU může za vše?

Komentář se také věnuje popisu, jak nesmyslná je snaha států EU snížit emise CO2 prostřednictvím restrikcí u osobních automobilů. Argumentační přístup je na vlas stejný jako používají velcí znečišťovatelé, když veřejně obhajují snahu postavit nový zdroj exhalací. Metoda spočívá v tom, že nemluvíte o novém znečištění z nově postaveného zařízení, ale o podílu nových emisí na nějakém obřím celku. Chcete-li tedy postavit spalovnu nebezpečného odpadu na Pardubicku, zdůrazňujete zanedbatelný podíl nových jedů v ovzduší na celkové produkci tohoto jedu v celé ČR a ze všech dostupných stávajících zdrojů. Při tomto způsobu výpočtu vám vždy vyjdou čísla začínající nulou. Takže co? Vždyť nad tím číslem lze mávnout rukou.

Příklad tohoto nesmyslného spinu vztažený k současnosti: K dnešnímu dni dostalo v ČR vakcínu proti koronaviru 150 000 lidí. Abychom virus vymýtili ze zemského povrchu, potřebujeme ale naočkovat minimálně 65% lidské populace, což je 4,9 miliardy lidí: My jsme tedy v ČR dosud naočkovali 0,003% potřebného počtu a i když bychom proočkovali 65% našich lidí, stále náš podíl vzroste jen na 0,14% potřebného počtu na celé zeměkouli. Zde vidíte, jak nesmyslné je naše plahočení za vakcínou. A nebo není, protože každý naočkovaný člověk má smysl a snižuje rychlost šíření viru? To nám z výpočtu vypadlo.

Kolega Frei kalkuluje velmi podobně: „Evropská osobní auta mají podíl asi na 0,68 procenta globálních antropogenních emisí CO2. I kdyby v příštích deseti letech podíl elektromobilů na této obnově dosáhl 30 procent, pořád budou tvořit jen devět procent celého vozového parku. Což přinese snížení podílu emisí CO2 z původních 0,68 asi na 0,62 procenta, “ píše.

Zda jde o přesné údaje ověřit nelze, protože přiložený zdroj je zastaralý. Jisté ale je, že je tento způsob argumentace je zavádějící i z dalších důvodů.

Za prvé: Pokud chcete snížit produkci nebezpečných látek v jakémkoliv segmentu, regulujete nejprve nové zdroje. Je to tak u tepláren i elektráren - nejpřísnější limity vždy platí pro zařízení, která se teprve budou stavět. (Stará auta sice ničí vzduch, klima a zdraví lidí nejvíce, ale jejich regulace je obtížná a vede k sociální zátěži. Také na ně dojde, ale nové emisní limity se stanovují prvně pro nové vozy). Díky této politice státy EU už 20 let systematicky snižují znečištění ovzduší i produkci CO2. To je také důkaz, že znečišťovatelé sice mohou vždy ukazovat čísla začínajícími nulou, ale v dlouhodobém horizontu a kumulativně tato „nulová“ čísla naskakují do řádů procent.

Za druhé: Jak se problematika vyjeví, když si poskládáme priority? Možná vás to překvapí, ale produkce skleníkových plynů z energetiky, průmyslu, zemědělství a bydlení v EU klesají. Pomaleji než by státy chtěly, ale jdou dolu. Jedině emise z dopravy každý rok rostou. Doprava se podílí na cca 30% emisí CO2 v Evropě a osobní auta mají na svědomí 70% z toho. Navíc průměrné úrovně znečištění u nově vyrobených aut také rok od roku rostou (stále větší, těžší a také výkonnější auta). Pokud chceme řešit trend v produkci skleníkových plynů, je tedy pochopitelné, že se řeší osobní doprava – její trend znečišťování jde proti cíli. Ostatně státy EU zpřísňují emisní limity i u dodávek, kamiónů a lodí, nejde jen o útok na osobáky. To se nám zase nějak do výpočtu nevešlo.

Za třetí: V základu všech článků kritizují elektromobilitu je jakási kolektivní amnézie. Autoři do jednoho zapomínají, že auta na baterky mají nulové lokální emise. Jestliže je v současnosti přínos e-mobilů pro klima nízký, protože celková uhlíková stopa vozu silně závisí na tom, zda není hnací elektřina vyráběna z uhlí, pozitivní dopad na zdraví obyvatel ve městech je okamžitý. Dle zprávy SZÚ jedy a prach v ovzduší přispívají k předčasnému úmrtí tisícovek lidí ročně. V Praze se silniční doprava podílí na znečištění naprosto masivně, nebezpečné mikročástice prachu emitují z 95% auta. Jinými slovy - spalovací motory ve městech přispívají k devastaci zdraví obyvatel. Zaženu-li to do extrému: I kdyby byly elektrické vozy napájeny pouze z páleného uhlí, z hlediska ochrany klimatu je to zvěrstvo a celé to nebude dávat smysl, ale stále zůstává rozdíl mezi tím, zda jedy vyletí 300 metrů nad povrchem z komínu elektrárny za městem, nebo přímo v Legerově ulici.

Už jste někdy četli materiál od motoristického novináře, který by se zastával zdraví obyvatel, čistého vzduchu, či ticha? Je to docela raritní, ale třeba právě v Aktuálně se i toto někdy děje. To, že někdo píše výhradně do rubriky Auto, z něj nesnímá povinnost nahlížet na problematiku komplexně a nezaujatě. O osobní integritě Martina Freie vůbec nepochybuji, ale dovolím si obecnou poznámku: Motorističtí novináři by měli být extrémně opatrní na celoživotní střet zájmů, který mají. Po celou profesní dráhu část z nich opečovávají velké automobilky, půjčují jim auta, vozí na zahraniční výlety. V žurnalistické branži je to ojedinělá a nebezpečná pozornost, která by rozhodně neměla vést k tomu, že se v době, kdy je velkým firmám zle, stávají z novinářů lobbisté. To se však bohužel děje.

Debata o elektromobilitě je teď v mainstreamových médiích jednostranná, novináři chrlí polopravdy a nepřesností. Zbavme se už těch žvástů a pojďme se bavit o faktech. Mezi ně samozřejmě patří i to, že automobilový průmysl teď dostal dvojitý úder, synchronně s platností nových emisních limitů přišla koronavirová krize.

Požadavek na odpuštění pokut za nedodržení regulací v prvních letech je podle mne oprávněný. Stejně tak je nutné mluvit o nezamýšlených deformacích trhu. Tlak na elektromobilitu např. paradoxně sníží dostupnost ideální malých městských e-vozů. Nová auta budou zdražovat, to je také pravda, návrh Martina Freie regulovat jen vyšší třídy vozů (nejdražší) zní zajímavě. Kritických témat je hodně, ale měli bychom při jejich zpracování být poctiví a zbavit se neférových postupů.

Filip Černý
Reportér a dramaturg České televize. Dříve šéfredaktor webů iHNed.cz, ČT24, ČTSport, vedoucí multimédií v Aktuálně, a ještě před tím reportér investigativního pořadu Reportéři ČT. 23 let v žurnalistice.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy