Dekret kutnohorský po 600 letech
Církvi svaté, dříve štědře podporované zakladatelem University, bylo právem vytýkáno bezduché hromadění majetku a myšlenkový kvas soustředěný kolem vysokého učení, v Evropě oné doby nevídaný, byl předzvěstí bouřlivých snah o navrácení původní tváře církve. Spory se dostaly i na půdu vysokého učení: zatímco čeští učenci v čele s Jeho Magnificencí Mgr. Janem Husem, rektorem University, a s Mgr. Jeronýmem Pražským se zasazovali o učení Viklefovo, saští a bavorští profesoři je odmítali.
Dekretem kutnohorským ztratila Universita Karlova, ve prospěch ostatních středoevropských universit, většinu profesorů a potažmo i svůj význam, přesahující hranice království, aby jej už nikdy nezískala nazpět. Později se náboženská nesnášenlivost obrátila proti českým kališníkům a Učitel národů vykonal většinu svého velkého díla v cizině. Ani další velcí duchové nenašli své místo v Praze: například Purkyně působil ve Vratislavi a Masaryk ve Vídni.
V osvícenecké době (roku 1784) byla na Universitě Karlo-Ferdinandově zavedena výuka v německém jazyce. V první polovině 19. století se ovšem na základě jazyků vytvářely novodobé národy. Sebevědomý český národ se domáhal „své“ vysoké školy, avšak nesnášenlivost, tentokrát už národnostní, vedla roku 1882 jen k rozdělení pražské University na českou a německou. Romantické obrozenecké národovectví se zpětně promítlo i do výkladu Dekretu kutnohorského, jak si jej všichni pamatujeme ze školy: podpis této listiny byl vydáván za počin úspěšný a prospěšný. Národnostní napětí trvalo dál a na začátku druhé světové války se české vysoké školy staly jednou z jejích prvních obětí, zatímco na konci války, když bylo jasné, že německá universita bude zrušena, a UK tak bude s konečnou platností počeštěna, ztratily se její původní insignie.
Dnešní svět už je – naštěstí – jiný. Evropa se poprvé v dějinách dobrovolně spojila v jeden celek a UK je zapojena do výměny studentů, kteří tak mají možnost nacházet vzdělání po celé Evropě i na špičkových školách, jimiž se právem pyšní Nový svět, a to v počtu dříve nemyslitelném. Je ještě možné, aby UK znovu získala větší význam než jiné školy, aby byla přitažlivá pro vědychtivé uchazeče z jiných zemí? A má to vůbec smysl?
Z veřejných zdrojů i od štědrých mecenášů je třeba získat prostředky pro nadané studenty z cizích, především chudších, zemí. K vyrovnání poměrné výhody škol vyučujících v anglickém jazyce je třeba, aby UK sama nabízela kvalitní výuku českého jazyka pro své studenty i učitele. Před sto lety se prý objevila myšlenka zřídit v Praze italskou fakultu. Její proměnu ve skutečnost ovšem překazila Velká válka, která znamenala zánik poslední mnohonárodní říše v Evropě. Možná by stálo za to se k této myšlence vrátit. Italské university patří k nejstarším v Evropě a italský jazyk navazuje na latinu středověkých škol, přičemž se vymyká jak česko-německým jazykovým sporům, tak i samopohybu anglicky mluvící „celosvětové vesnice“.
Universita Karlova – byť vydržována převážně svrchovaným českým státem jako dědicem zakladatele – by se měla prohlásit institucí evropskou a vyzvat k navrácení insignií tam, kam náleží.
Jan Kramoliš