Hlavou muslimské komunity (ummy) býval chalífa. Muslimové se však velmi záhy rozštěpili na dvě větve. Ta, jež prosazovala nástupnictví podle rodové linie, (ší´a) však podlehla většině (sunna), která chalífu čili nástupce vybírala, a byla zahnána do ilegality. Śí´ité museli před vládnoucí přesilou nasazovat jakési mimikry (takíjja), které je chránily před pronásledováním. Teprve íránský šáh turkotatarského původu Ismáil Chatá´i zavedl počátkem 16. století ší´u jako oficiální náboženství své říše.
Necelý měsíc po masakru v satirickém časopise Charlie Hebdo otevřela pražská galerie moderního umění DOX za mimořádných bezpečnostních opatření výstavu titulních stránek časopisu pokrývající období od roku 1969. Ačkoliv časopis za tu dobu změnil název, dvakrát byla zastaven, čelil cenzuře terorismu i neshodám a rozchodu kreslířů, jeho zaměření se nemění. Politická, antiklerikální, antikapitalistická, antirasistická, antimilitaristická, proekologická karikatura. Satira, ironie v erotických narážkách používající slangu, vulgárních výrazů, pro někoho možná na hranici únosnosti, ale aktuální, vtipná a hlavně pohrdající jakýmikoliv tabu.