Transformace pražské magistrály na dvě městské třídy

01. 09. 2021 | 15:33
Přečteno 3886 krát
Poslední den prázdnin dne 31.8.2021 proběhla v CAMPu po roce druhá konference na téma humanizace magistrály, tentokrát pod názvem "Magistrála - aktuální témata". Otiskuji můj příspěvek, transformace magistrály na dvě městské třídy, o které poslední čtyři roky přemýšlím a hledám, kudy by ideálně mohla vést. Za předpokladu, že se najde společenská podpora a politická vůle magistrálu opravdu řešit ve stylu, jak to posledních 30 let řeší v Londýně, Barceloně či Vídni.

Video záznam tohoto příspěvku na konferenci Magistrála - aktuální témata


1. Na úvod musím uvést pro kontext tyto čtyři mapy, které ukazují, co je v centru hlavní problém, že to není jen doprava, ale od přírody tu je i klimatický problém, který je dán morfologií terénu, že zde o 25% méně prší než na okraji Prahy, méně fouká a jsou větší vedra. To vše kazí v době klimatické změny kvalitu klimatu pražské kotliny, která nikdy nebyla úplně dobrá.


Homann: francouzské Obléhání Prahy 1741
Homann: francouzské Obléhání Prahy 1741
2. Krásná vojenská mapa z roku 1741, kdy bylo město se 70 tisíci obyvateli obklopeno poli a zahradami, aby se neudusilo a uživilo. Kruh znázorňuje současný Městský okruh a ty dvě křivky znázorňují magistrálu a její rozdvojení mezi Vinohrady a Holešovicemi, kde se na severu díky okruhu opět spojují. O tom bych teď rád mluvil.



Diagram transformace pražské magistrály na dvě městské třídy
Diagram transformace pražské magistrály na dvě městské třídy

3. Diagram myšlenku ukazuje podrobněji. Rozvětvení magistrály rozděluje dopravní zátěž na dvě části, 80 tisíc aut denně na 35+45 tisíc. Červeně je znázorněno historické centrum rezervace UNESCO se Zlatým křížem, Hradem a zelenými hřbety Petřína a Letné a se svými potenciálními pěti „branami“ od Muzea po Vltavskou na Wilsonově třídě. Jak korálky na niti jsou zde Vltavská, Florenc, Hlavní nádraží, Opera a Národní muzeum. Legerova odvádí hlavní část IAD za Muzeum a Hlavní nádraží a dál podél Negrelliho viaduktu přes Karlín po novém mostu do Argentinské na sever do Holešoviček. Zde je v kostce v kroužku řečeno vše hlavní. Je zde názorně vidět, že Praha matka měst může a umí absorbovat to nejlepší z urbanismu světových metropolí jako Vídeň, Paříž nebo New York, konkrétně myšlenku Ringstrasse, Champs-Élysées či Broadway.


Která trasa?
Která trasa?

4. Kudy ale má hledaná trasa přesně vést? Zde jsou pohromadě dnešní stav a tři možnosti, nad kterými bych se rád na chvíli zastavil.


Územní plán, 1971
Územní plán, 1971

5. Územní plán z roku 1971, jak bylo pro urbanismus pozdního modernismu typické, sázel na silnici dálničního typu, boural bloky domů od Nuselského mostu až po Národní muzeum, razil tunel skrz Žižkov mezi Seifrtovou a Koněvovou, u paty Vítkova jsou mašle mimoúrovňové křižovatky, jak na Vltavské, bourají se karlínské bloky od kasáren až k řece a staví nový most do Argentinské. Nevýhodou je brutální zásah do struktury Vinohrad a Karlína. Výhodou je vznik jasné paralelní trasy a odvedení aut za Muzeum a za Hlavní nádraží.


D3A, 2014
D3A, 2014

6. V kanceláři D3A v roce 2014 k problému přistoupili pro změnu s maximální citlivostí se snahou využít volný prostor na hradbách mezi historickým jádrem a okolními čtvrtěmi. Jejich návrh přemisťuje magistrálu za Muzeum a spojuje zde oba směry jízdy do jednoho koridoru, podél Hlavního nádraží ji vede ve dvou paralelních jednosměrných osách, na Bulharu plánují velký kruhový objezd a trasy spojuji, aby se na Florenci rozdělily do dvou, na Hlávkově mostě spojily a v Holešovicích opět rozdělily dál na sever do jednosměrných os Bubenské a Argentinské. Dobrá snaha o minimalizaci zásahů bohužel nezabránila zničení Čelakovského sadů u Muzea, vzniku velkého kruhového objezdu koncentrujícího auta do 90 tisícového uzlu. Návrh díky partikulární pragmatičnosti nevytváří jasnou kompoziční osu, jak to známe z Vídně, Paříže či N.Y., což působí nesrozumitelně. Prostě ani toto není přesvědčivé řešení, jehož sláva hvězd se dotýká, které všichni očekáváme.



Vích, 2021
Vích, 2021

7. Návrh Vích 2021. Jeho snahou je spojit do jednoho všechny inspirativní podněty, které jsem za svůj život pochytil. Hlavní myšlenkou je z jedné velké šestiproudé dálnice udělat dvě normální městské obchodní třídy se stromy a tramvají, kde bude doprava limitována maximální kapacitou 35+45 = 80 tisíc aut/den. Klidnější 35 v ose Bubenská-Wilsonova a rušnější 45 tisíc v ose Argentinská-Legerova. Tato trasa spojuje výhody vídeňského okruhu, pařížské tangenty a newyorské hlavní třídy, která je paralelní s ostatními, a které se vzájemně doplňují a konkurují si. Toto řešení přináší jedno velké plus, že umožní akutní rekonstrukci Hlávkova mostu a zcivilizuje jeho děsivá předpolí na holešovickém i karlínském břehu, stejně jako umožní se definitivně zbavit přežitých mašlí zdejších dálničních nájezdů. Tím se z rozdělující bariéry dálnice stanou konečně dvě spojující a prosperující zdravé městské třídy se svým velkoměstským provozem. Rovněž se díky novému mostu v Argentinské nebude muset stavět další most do Karlína, který tam budí kontroverze a je otázkou, k čemu vůbec má sloužit. Návrh je inspirován jak ÚP 1971, tak D3A 2014 a rovněž projektem Magistrála – Spojující městská třída z roku 2017 od Gehl a IPR. Dvě paralelní třídy v ose Wilsonovy a Legerovy jsou v mém návrhu obousměrné, vyjma kruhového objezdu okolo budovy Hlavního nádraží. Zároveň ale nevylučuji možnost jednosměrek, to by chtělo modelově ověřit. Líbí se mi myšlenka z projektu Gehl překlenout magistrálu před Operou a Národním muzeem a tím se zbavit této nepříjemné bariéry a zároveň přenést hlavní zátěž IAD dopravy za Muzeum do Legerovy. Podobně překlenovací princip vítám na nábřeží Kpt. Jaroše na Vltavské i naproti na Rohanském nábřeží u Hiltonu. Legerova je nově navržena nad zadními nástupišti Hlavního nádraží vedle historické haly a dál podél žižkovské zástavby a Negrelliho viaduktu, pokračuje okolo špičky Danube House na Rohanském nábřeží, kde vede nad Štvanicí novým mostem a do Argentinské. Zřejmou výhodou nové Legerovy je zklidnění Wilsonovy. Nevýhodou se na první pohled jeví potřeba rozšíření koridoru v Karlíně podél Negrelliho viaduktu, z dnešních 12m na cca 25m. Z hlediska zhodnocení dnešní stísněné a hlučné ulice Prvního pluku lze tuto ztrátu současně ale vnímat i jako vysvobození a kvalitativní zhodnocení, které se majitelům zdejších domů násobně vrátí a přinese rozvoj i této stále trochu zanedbané části jinak kvetoucího Karlína. Podobně lze vnímat jako ztrátu zábor Štvanice pro nový most. Když ale vidím, jak lze využívat rekonstruované oblouky Negrelliho viaduktu nebo krytý prostor pod mostem na Střeleckém ostrově, vnímám novou situaci v součtu, co přináší a bere, jako celkově výhodnou.



Celková situace širšího centra Prahy
Celková situace širšího centra Prahy

8. Výkresy centra Prahy ukazují čeho lze rošádou a transformací magistrály docílit. Je to
- měkká humanizace 2,5km dlouhého území od Vltavské po Muzeum.
- uvolní se hradební prostor pro nové okysličující sady a jejich propojení do jednoho velkého biokoridoru.
- nastartuje se výstavba moderního přestupního uzlu na Hlavním nádraží, tzv. Nové spojení II a vysokorychlostní trať.
- vznik muzejní míle, administrativní, obchodní a obytné polyfunkční trvale udržitelné zástavby.
- zacelení a stabilizace nejasných hranic zástavby Nového Města, Vinohrad, Žižkova a Karlína, která sem přinese řád a harmonii.


Detailní situace centra Prahy
Detailní situace centra Prahy

9. Transformace severojižní magistrály na dvě paralelní městské třídy Wilsonovu a Legerovu v celé délce od Muzea po Vltavskou je nejen konec dálnice v centru Prahy, ale v první řadě začátek komplexního oživení a rehumanizace II. hradebního okruhu, spočívající ve výstavbě:

A - Centrálního parku propojujícího pražské sady s Vítkovem a Štvanicí,
B - Nové spojení II, tj. Hlavní nádraží s vysokorychlostní tratí, příměstskou integrovanou dopravou, železnicí, metrem, tramvajemi a autobusy,
C - Muzejní míle sdružující významné kulturní, školní a správní budovy,
D - polyfunkčních obchodních, administrativních a obytných budov,
E - nového mostu v Argentinské, který umožní opravu Hlávkova mostu a demontáž viaduktu magistrály.

KROKY
1. nalezení daktyloskopie ulic dodefinuje regulaci Pražské památkové rezervace,
2. dohoda o parcelaci,
3. koordinovaná výstavba infrastruktury a budov po etapách.




10. Správně logicky vytyčené ulice jsou základní kostrou regulace města, která nám buď umožní, nebo zabrání, město dál rozumně a smysluplně rozvíjet. Před bezmyšlenkovou integrací magistrály nás koneckonců varuje i Gehl v projektu Magistrála – Spojující městská třída, 2017 který je kvalitním základem, na kterém lze dál stavět.







Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy