Vltavská filharmonie - kriticky

17. 07. 2022 | 20:00
Přečteno 3661 krát
30 let se těším na svobodnou architekturu, jakou je Tančící dům, která oživí pražskou vertikálu mezi nebem a zemí. Je mi moc líto, ale nová budova filharmonie na Vltavské je z více hledisek omyl. Pojďme si to postupně kriticky rozebrat z hlediska ceny, místa a stylu. Odpůrci kritiky ať to raději nečtou ;-)

Začněme přízemně od ceny
Jak se již ukazuje, v zadání soutěže v roce 2021 uvažovaných 5,7 miliard bude na filharmonii blížící se velikosti Paláce kultury málo. Petr Hlaváček, současný kandidát STAN na primátora, dva týdny po vyhlášení výsledků soutěže zvedl předpokládanou cenu z loňských 4,9 na 9,4 miliard a připočetl i 2,4 za přípravu území, která prý v původní ceně nebyla zahrnuta, a dostal se na 11,8 miliardy. S projektovými pracemi za 0,8 jsme v součtu za 12,6 miliard bez daně. Číslo je to vysoké, ale dle mých informací Hlaváčkem prezentovaná suma stále neodpovídá skutečnosti a bude ještě i v současných cenách dvojnásobná. Pařížská filharmonie stála před inflací, tedy před 7 lety, 10 a Labská v Hamburku dokonce 23 miliard Kč. Po započtení letošní inflace ve stavebnictví budou náklady spojené s výstavbou filharmonie na Vltavské okolo 30 miliard korun. Je myslím vhodné si nechat udělat několik nezávislých odhadů ceny, aby nedošlo po zpracování veškeré dokumentace při výběru dodavatele k "překvapení".
Rozlehlost a dopravní komplikovanost Vltavské, kam se s přehledem vejde celý Palác kultury a kam by se Rudolfinum stejně jako Labská filharmonie vešly třikrát, je jednoduchou příčinou, proč zde stavět není ekonomicky dvakrát úsporné a vede k předimenzovanosti celého projektu, jak v jeho zadání (tři sály 1800, 700 a 500 míst, hudební knihovna, škola, kreativní a co-working prostory, nahrávací studia, restaurace, kavárna, obchody a parkoviště pro 300 míst), tak ve vlastních návrzích, kde se žádný z 19 soutěžních návrhů nevešel do soutěží předpokládané ceny. Soukromý investor by takové návrhy diskvalifikoval a soutěž zrušil.
Nejde mi o to, že by se mělo na kultuře šetřit, ale že magistrát vědomě či z neznalosti, nevím, co je horší, nepočítá s reálnými čísly. To může ve výsledku celý v podstatě chvályhodný záměr výstavby nové filharmonie znevěrohodnit a politicky pohřbít. Peníze ale nejsou nejdůležitější, z hlediska smyslu domu a potažmo našeho světa, ve kterém žijeme, je důležitější urbanistická poloha a architektonický vzhled filharmonie.


Srovnání velikostí Vltavské a Labské filharmonie z Analýzy využitelnosti, Henning Larsen, 2021
Srovnání velikostí Vltavské a Labské filharmonie z Analýzy využitelnosti, Henning Larsen, 2021




Srovnání velikostí Vltavské filharmonie s Palácem kultury a Rudolfinem
Srovnání velikostí Vltavské filharmonie s Palácem kultury a Rudolfinem





Vltavská
Vltavská je místo, které pražská magistrála na konci 70. let urbanisticky deurbanizovala, tj. zničila, stejně jak protější Těšnov. Mimoúrovňová křižovatka a komunikace dálničního typu jsou dnes již z mnoha důvodů mrtvým modernistickým modelem. Záměr zvelebit Vltavskou v souvislosti s výstavbou nové čtvrti Bubny Zátory je skvělý. Problematické ale je tuto minimálně třímiliardovou investici do transformace magistrály přehrát spekulativně na město a na stát ve starém tunelářském duchu „investice státu, zisky developerům“. Nová obytná čtvrť s 25 tisíci obyvateli v centru pražského tepelného ostrova, kde je z celé Prahy největší vedro, kde nejméně fouká a prší, by totiž ke svému štěstí ze všeho nejvíce potřebovala průvětrný koridor od Stromovky přes Štvanici na Vítkov nejen nezastavět, ale i „zmodrozelenit“ a ochladit vodním kanálem a parkem pro každodenní radost a rekreaci. Výstavba nové globální turistické destinace, jakou filharmonie evidentně touží být, dále zvýší dnes již nedostupné ceny v Bubnech plánovaných bytů, které díky tomu, místo aby pomohly řešit pražskou bytovou situaci, přispějí naopak v tvorbě portfolia luxusních investičních bytů, kde zpravidla ani nikdo nebydlí.
V nejbližším kontextu pozemek filharmonie, který je na východní straně ohraničen železničním Negrelliho viaduktem, na západní magistrálou se sto tisící auty za den a s prašnou výstavbou nové čtvrti v zádech na severu, není klidné meditativní místo vážné hudby. Pražský hrad odtud vidět prakticky není a nízké výhledy na pražské panorama s bezmála 2km vzdálenými věžemi Týnského chrámu bez potřebného nadhledu, jaký je z Petřína či z Letné, nic nezachrání. Vltavská na magistrále u Hlávkova mostu má svou polohou a velikostí blízko k Paláci kultury na předpolí Nuselského mostu, jehož se stane dvojníkem a konkurencí, co se týká funkce i velikosti. Jenže v tom je i další háček, Praha nepotřebuje obdobu Pakulu na magistrále, aby ten první ve finále zkrachoval.


Vítězný návrh Vltavské filharmonie, BIG, 2022
Vítězný návrh Vltavské filharmonie, BIG, 2022

Pohled z Vltavské na centrum Prahy, Google
Pohled z Vltavské na centrum Prahy, Google



Architektura
30 let čekám, kdy začneme stavět město 21. století, přirozeně a zdravě, bez megadomů, zbytečných hektarů dlažeb a prázdných skleněných fasád. Nechápu ten vtip, proč má filharmonie formu kosočtverečné sjezdovky z dlažebních kostek a připomíná tatranský hotel s lesem holých nerezových špejlí, či domeček z karet. Kdo jsou na vizualizaci ti lidé na strmých terasách a co tam dělají?
Soutěžních 19 návrhů lze rozdělit do tří základních skupin. Hranaté, kulaté a zvlněné ve vzájemném množstevním poměru 7:5:6. Vítězný návrh byl jediný špičatý, což jej odlišuje od ostatních, které jsou si v mnoha ohledech kombinace minimalismu a dlouhých oblých tvarů vzájemně podobné. Neuměl bych je autorsky určit, není zde žádný na první pohled poznatelný Gehry, Libeskind či Kaplický. Co mají ještě prakticky všechny návrhy společné je, že jsou hmotově dvakrát až třikrát mimo měřítko Prahy a díky tomu s ní žádný nerezonuje a trčí z ní jak pověstné péro z gauče. Psycholog by to pravděpodobně uměl nějak trefně charakterizovat z hlediska osobního nastavení jedince či společnosti, která si vytváří takovéto obrazy své sebereprezentace. Něco jako sebestřednost a odtažitost a nezájem o okolí. Přitom jestli je něco na pražských architekturách úžasné, že na sebe vzájemně citlivě reagují. I když jako druhý Palác kultury asi i návrhy nějakou odezvu mají, jen to není zrovna ta citlivost, kterou myslím. Je škoda, že porota do soutěže pustila jen týmy stylově ustrnulé v 20. století. Je otázka, kdyby byl mezi soutěžícími někdo cíleně kontextuální, jak je dnes konečně zase aktuální, zda se mu podaří do urbanismu křižovatky na Vltavské nějak srozumitelně zapojit, jak to se samozřejmostí sobě vlastní zvládly již výše zmíněné Národní divadlo, Rudolfinum či Obecní dům. Nebo mé oblíbené ČKD na Můstku či Tančící dům, které všichni mají svou vlastní identitu, se kterou do okolí zapadnou bez zbytečných kontrastů a naschválů.



Přirozenost
Dnes je v duchu Nového urbanismu moderní stavět z tradičních materiálů a kontextuálně citlivě. Myslím, že kouzlo spočívá v práci s měřítkem, kdy dům je v traktování hmoty a oken do jisté míry analogický k okolí, zatímco v architektonickém detailu si vede svou vlastní řeč, kterou vypráví v dialogu vlastní příběh, zapojený do frázování, rytmizace a průhledů sousedních architektur a dodává mu další novou fazetu celkového ansamblu, jak to nazývá profesor architektury Miroslav Šik.
Ideálně kontextuální místo nové filharmonie v historické logice výstavby Prahy není na magistrále, ale na Hradebním korzu. Ne na Vltavské, ale na konci Revoluční třídy, kde je nutno finálně po 200 letech správně dramaticky vypointovat stále ještě bezejmenné náměstí na předpolí Štefánikova mostu v návaznosti na Národní třídu a na Příkopy, kam se vejde přesně ve velikosti, jakou Praha unese, a kde se stane kompoziční protiváhou Národnímu divadlu a dotvoří náhrdelník pražských hudebních sálů na Starém Městě ve vzájemné synergii s Rudolfinem a Obecním domem a všemi hotely, restauracemi a kavárnami, co jich tu jen je.
Závěrem mi dovolte vlastní ilustraci. S kolegou Peterem Balharem jsme před sedmi lety sepsali a pak i knižně v nakladatelství Togga vydali ilustrované sci-fi urbodrama Náměstí Sametové revoluce, které se zabývá přirozenou architekturou světa Prahy 21. století. Zde je náš návrh na novou Pražskou filharmonii na konci Revoluční třídy. Přirozenost architektury je genetický kód, který je nejvyšší čas znovu objevit a nezavírat před ním naše modernismem zalepené oči.




Pražská filharmonie, Balhar a Vích, 2015
Pražská filharmonie, Balhar a Vích, 2015












Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy