Komunálky 2010 - 14 krajů, více než 300 registračních úřadů a úřední zmatky
Zásadní otázky při podávání kandidátek jsme konzultovali přímo s Ministerstvem vnitra ČR, které vzory pro tyto komunální volby zveřejnilo. Obecně lze říci, že většina registračních úřadů neuplatňuje při podávání kandidátek zbytnělý byrokratický přístup. V některých úřadech však úřední šiml "řehtá" natolik, že by jejich požadavky možná mohly být úsměvné, kdyby však nešlo o volby. Jakoby se zapomínalo, že jde především o občana (voliče) a svobodnou soutěž o hlasy voličů, nikoli o čárky, tečky či uvozovky, na nichž některé úřady bazírují.
V těchto volbách jsme podali několik set kandidátek. Některé registrační úřady trvaly na tom, že u sdružení politické strany a/nebo politického hnutí a nezávislých kandidátů je třeba uvádět, že se jedná o sdružení politické strany či hnutí xy a nezávislých kandidátů. Tyto registrační úřady tvrdily, že nemůže být opačné pořadí: sdružení nezávislých kandidátů a politické strany či hnutí. Největší pedantismus vykazovaly středočeské registrační úřady, které vychází z jakéhosi krajského vzoru středočeského krajského úřadu. Ten požaduje i u typu sdružení uvádět název politické strany / hnutí na zvláštním (dalším) řádku. Tento požadavek „zvláštního řádku“ je jednoznačně v rozporu se zákonem, který v § 22 uvádí, že u sdružení politické strany / hnutí a nezávislých kandidátů má být uveden název strany či hnutí (1) . Tato informace nemusí být na zvláštním novém řádku, ostatně přesně tak to vyplývá i ze vzoru Ministerstva vnitra. Je skutečně neefektivní, když si ke vzoru ministerstva krajské úřady vydávají své vlastní vzory, které stojí s tímto ministerským v rozporu.
Některé registrační úřady po nás požadovaly vyloženě protizákonné požadavky, které jsme řešili přímo s pracovníky těchto úřadů. Nejmenovaný registrační úřad (v okresním městě!!) považoval za vadu kandidátky, že chybí údajně pověření volebního zmocněnce (to je nesmysl, protože pověření volebního zmocněnce se nedává, je pouze určen na kandidátce a podepsán). Jiný registrační úřad zase požadoval opravit kandidátku u věku kandidátů k datu voleb, nikoli k datu podání kandidátky (bohužel celá řada kandidátů má v období od 11. srpna do 16. října narozeniny, takže se jejich věk na volebním lístku musí opravit). To však musí zajišťovat registrační úřad a povinností volební strany je uvést věk kandidáta k datu podání kandidátky (tj. datu odevzdání registračnímu úřadu).
U každé vady kandidátky by mělo platit, že ji zmocněnec dané kandidátky může opravit ihned na místě u úředníka (povětšinou úřednice) registračního úřadu. Je lépe vyhovět, než se pak soudit, nicméně u jednoho registračního úřadu jsme (než jsme se nakonec dohodli) museli zdůraznit, že se tedy o zákonnost jejich požadavku budeme muset soudit.
V Hlavní kanceláři našeho hnutí bývalo občas i poměrně veselo. Roztříštěnost praxe registračních úřadů může vyvolávat úsměv, protože jejich požadavky jdou proti sobě, někdy proti zákonu. Není nadnesené tvrdit, že tu máme najednou 14 krajských právních úprav, nikoli jeden zákon. Bohužel. I při vší té hrůze roztříštěnosti praxe oproti zákonným požadavkům je jasné, že se podařilo první vlnu komunálních voleb zvládnout. A za 4 roky budeme o mnoho připravenější. Uvidíme…
(1) název volební strany a označení, o jaký typ volební strany podle § 20 odst. 1 jde, s uvedením názvu politických stran a politických hnutí