Prodavač komiksů
Jméno Rory Root nezná v Česku pravděpodobně vůbec nikdo. Není divu. Byl to majitel jednoho malého komiksového obchůdku ve stotisícovém Berkeley na západním pobřeží USA. Rory Root zemřel v oaklandské nemocnici na komplikace spojené s operací kýly v pouhých padesáti letech. Zprávička, která by se mohla zdát pro Ameriku (tím spíše pro Česko) zdánlivě nicotná, odpálila na síti sítí nečekaně silnou nálož projevů soustrasti od lidí, kteří si v jeho obchůdku koupili třeba jen jediný komiks, až po komiksové celebrity, jako jsou třeba Neil Gaiman nebo Warren Ellis.
Ti první vzpomínají, jak je charismatický prodejce ve svém útulném a neuspořádaném krámku zasvětil do světa komiksu, ti druzí na nejrůznější veselé historky, které s komiksovým vizionářem prožili, nebo jak je Root podporoval v jejich skromných začátcích. Na svá náhodná setkání i dlouhodobá přátelství s panem prodavačem vzpomínají desítky blogerů, o Rootovi se živě chatuje na nejrůznějších diskusních fórech, objevují se spousty článků v novinách i na stránkách velkých komiksových vydavatelů.
V hlavě mi mimoděk naskakuje provokativní otázka, jaká světová celebrita by asi musela odejít, aby se kolem toho strhla taková lavina. Přitom byl Rory Root „jenom“ prodavačem komiksů…
Ve stínu odchodu Roryho Roota skoro zapadly výsledky dvou významných komiksových anket: Eagle Awards a Glyph Awards. Anglo-americké Eagle Awards se udělují už od roku 1976 a jsou tak pravděpodobně nejstarší komiksovou cenou na světě. Co se týká u nás vydávaných autorů, nejoblíbenějším komiksovým scénáristou je Alan Moore, na „listinu slávy“ byl dopsán Mike Mignola, jehož Hellboy dostal zároveň cenu za nejpopulárnější americký barevný komiks; v Anglii je v téže kategorii neoblíbenější Spectacular Spider-Man. Nejpopulárnějším hrdinou je Batman a jako záporáka milují čtenáři jeho protivníka Jokera. Nejlepším zfilmovaným komiksem je 300, který pod názvem 300: Bitva u Thermopyl úspěšně proběhl i českými kiny.
Když už jsme u filmu, na právě ukončeném festivalu v Cannes se po roce znovu pěkně mluvilo o komiksech. Vloni vyhrál zfilmovaný komiks Marjane Satrapi Persepolis cenu poroty, letos zaujal animovaný dokument Waltz with Bashir o válce v Libanonu. Také izraelský režisér Ari Folman původně napsal a nakreslil svůj příběh jako komiks. Film by se měl letos promítat i v Karlových Varech.
Co je nového u nás? Nadšenci sdružení kolem serveru Kocogel natočili roztomilý pokus o první český komiksový video podcast. A pokud vás zajímá, co si o komiksu myslí sami čeští tvůrci, a jaké komiksy rádi čtou, klikněte sem.
Ti první vzpomínají, jak je charismatický prodejce ve svém útulném a neuspořádaném krámku zasvětil do světa komiksu, ti druzí na nejrůznější veselé historky, které s komiksovým vizionářem prožili, nebo jak je Root podporoval v jejich skromných začátcích. Na svá náhodná setkání i dlouhodobá přátelství s panem prodavačem vzpomínají desítky blogerů, o Rootovi se živě chatuje na nejrůznějších diskusních fórech, objevují se spousty článků v novinách i na stránkách velkých komiksových vydavatelů.
Rory Root
V hlavě mi mimoděk naskakuje provokativní otázka, jaká světová celebrita by asi musela odejít, aby se kolem toho strhla taková lavina. Přitom byl Rory Root „jenom“ prodavačem komiksů…
Ve stínu odchodu Roryho Roota skoro zapadly výsledky dvou významných komiksových anket: Eagle Awards a Glyph Awards. Anglo-americké Eagle Awards se udělují už od roku 1976 a jsou tak pravděpodobně nejstarší komiksovou cenou na světě. Co se týká u nás vydávaných autorů, nejoblíbenějším komiksovým scénáristou je Alan Moore, na „listinu slávy“ byl dopsán Mike Mignola, jehož Hellboy dostal zároveň cenu za nejpopulárnější americký barevný komiks; v Anglii je v téže kategorii neoblíbenější Spectacular Spider-Man. Nejpopulárnějším hrdinou je Batman a jako záporáka milují čtenáři jeho protivníka Jokera. Nejlepším zfilmovaným komiksem je 300, který pod názvem 300: Bitva u Thermopyl úspěšně proběhl i českými kiny.
Když už jsme u filmu, na právě ukončeném festivalu v Cannes se po roce znovu pěkně mluvilo o komiksech. Vloni vyhrál zfilmovaný komiks Marjane Satrapi Persepolis cenu poroty, letos zaujal animovaný dokument Waltz with Bashir o válce v Libanonu. Také izraelský režisér Ari Folman původně napsal a nakreslil svůj příběh jako komiks. Film by se měl letos promítat i v Karlových Varech.
Co je nového u nás? Nadšenci sdružení kolem serveru Kocogel natočili roztomilý pokus o první český komiksový video podcast. A pokud vás zajímá, co si o komiksu myslí sami čeští tvůrci, a jaké komiksy rádi čtou, klikněte sem.