Reformní jednání pokračují…
Jsem velmi rád, že po událostech, které vykrystalizovaly v politickou krizi a do níž strana VV byla vtáhnuta jako obětní beránek, nadešel konečně čas se znovu pustit do práce. Říkal jsem to od začátku. Má rychlá rezignace nebyla nic jiného, než urychlení procesu znovu jednat o důležitých věcech této země – o reformách.
Zrovna probíhá druhý týden zasedání Poslanecké sněmovny a již v prvním týdnu opozice začala dělat obstrukce. V tomto případě se jednalo o návrh novely zákona 48/1997 o veřejném zdravotním pojištění a především tvorbě tzv. „nadstandardu“. Proč a k čemu je nadstandard? Proč ho vláda chce zavést podobně, jako chce zavést 2. pilíř u důchodové reformy? Protože stát nebude moci dlouhodobě financovat odpovídající důchody ani proplácet drahé léčebné postupy, které mají zároveň své úspornější varianty. Současný systém zkrátka nutně potřebuje reformy. Stát musí šetřit a lidé se musí naučit nespoléhat se pouze a výlučně na stát.
V minulém týdnu zasedaly odborné zdravotní a finanční komise VV, které mě svými výstupy vybavily mandátem pro jednání na koaliční úrovni ke zdravotní a důchodové reformě. Od počátku jsem byl zastáncem toho, že u tvorby nadstandardu nesmí chybět Česká lékařská komora (ČLK). Představuje jak expertní platformu, tak sama za léta vypracovala několik variant pro nutnou tvorbu nadstandardu. Je to nezastupitelný odborný subjekt. Navíc jsme jasně deklarovali, že pro přijetí požadavků lékařů na zvýšení jejich platů je nutné, aby se do reformy zapojili sami lékaři, jejich zastoupení a instituce.
Do tohoto týdne se v koalici musíme dohodnout na postupu tvorby nadstandardu tak, aby mohl začít platit od 1. 1. 2012. Na jeho vzniku se musejí podílet všechny zainteresované strany. Dostal jsem mandát k vyjednání odborné skupiny pro zavedení nadstandardu ve složení: Ministerstvo zdravotnictví jako hlavního organizátora , všechny komory, vč. ČLK a zástupců odborných společností a asociace zdravotních pojišťoven, vč. VZP. Doufám, že budeme úspěšní.
V následující finanční komisi jsme řešili podobu 2. pilíře důchodové reformy. Strana VV prosazovala od počátku takový fond, který by občanům zajistil co možná největší záruku bezpečí.
Jsem velmi rád, že se podařilo jako čtvrtou možnost investiční strategie prosadit snad nejbezpečnější variantu spoření: fond státních dluhopisů. V takovém fondu budou z převažující části zastoupeny velmi bezpečné dluhopisy silných a stabilních států. Tím by se dosáhlo toho, že i v málo pravděpodobné variantě problémů některého z nich by nedošlo k téměř žádnému poklesu naspořených prostředků. V současném světě se jedná o mnohem bezpečnější variantu, než je současný první státní pilíř. Abyste nedostali důchod z prvního pilíře, stačí, aby zkrachovala Česká republika. Abyste nedostali výplatu z takto bezpečného druhého pilíře, musela by zkrachovat většina silných států světa. A tato maximální bezpečnost byla naším hlavním cílem.
Samozřejmě neméně důležitou zůstává i otázka výše poplatků za správu uložených prostředků. Jsme jednoznačně pro zavedení stropů pro takového poplatky. Limity budou závislé hlavně na typu fondu. Naším velkým úspěchem je, že se nám pro výše zmíněný fond státních dluhopisů podařilo v rámci koalice vyjednat velmi nízký limit. Bude jím maximální roční poplatek 0,3% z celkové spravované částky. Zejména na tento fond státních dluhopisů chceme dohlížet, aby představoval bezpečí za velmi rozumnou cenu. Šlo nám o to, aby výnosy ze spoření zůstaly klientům a nešly na poplatky.
Budou existovat i jiné druhy fondů. Každý si pak sám vybere, jakou variantu v jaké části života zvolí. Fondy samozřejmě půjde měnit. V rozumném intervalu dokonce bezplatně. Přemýšlíte už, jakou strategii zvolit?
Zrovna probíhá druhý týden zasedání Poslanecké sněmovny a již v prvním týdnu opozice začala dělat obstrukce. V tomto případě se jednalo o návrh novely zákona 48/1997 o veřejném zdravotním pojištění a především tvorbě tzv. „nadstandardu“. Proč a k čemu je nadstandard? Proč ho vláda chce zavést podobně, jako chce zavést 2. pilíř u důchodové reformy? Protože stát nebude moci dlouhodobě financovat odpovídající důchody ani proplácet drahé léčebné postupy, které mají zároveň své úspornější varianty. Současný systém zkrátka nutně potřebuje reformy. Stát musí šetřit a lidé se musí naučit nespoléhat se pouze a výlučně na stát.
V minulém týdnu zasedaly odborné zdravotní a finanční komise VV, které mě svými výstupy vybavily mandátem pro jednání na koaliční úrovni ke zdravotní a důchodové reformě. Od počátku jsem byl zastáncem toho, že u tvorby nadstandardu nesmí chybět Česká lékařská komora (ČLK). Představuje jak expertní platformu, tak sama za léta vypracovala několik variant pro nutnou tvorbu nadstandardu. Je to nezastupitelný odborný subjekt. Navíc jsme jasně deklarovali, že pro přijetí požadavků lékařů na zvýšení jejich platů je nutné, aby se do reformy zapojili sami lékaři, jejich zastoupení a instituce.
Do tohoto týdne se v koalici musíme dohodnout na postupu tvorby nadstandardu tak, aby mohl začít platit od 1. 1. 2012. Na jeho vzniku se musejí podílet všechny zainteresované strany. Dostal jsem mandát k vyjednání odborné skupiny pro zavedení nadstandardu ve složení: Ministerstvo zdravotnictví jako hlavního organizátora , všechny komory, vč. ČLK a zástupců odborných společností a asociace zdravotních pojišťoven, vč. VZP. Doufám, že budeme úspěšní.
V následující finanční komisi jsme řešili podobu 2. pilíře důchodové reformy. Strana VV prosazovala od počátku takový fond, který by občanům zajistil co možná největší záruku bezpečí.
Jsem velmi rád, že se podařilo jako čtvrtou možnost investiční strategie prosadit snad nejbezpečnější variantu spoření: fond státních dluhopisů. V takovém fondu budou z převažující části zastoupeny velmi bezpečné dluhopisy silných a stabilních států. Tím by se dosáhlo toho, že i v málo pravděpodobné variantě problémů některého z nich by nedošlo k téměř žádnému poklesu naspořených prostředků. V současném světě se jedná o mnohem bezpečnější variantu, než je současný první státní pilíř. Abyste nedostali důchod z prvního pilíře, stačí, aby zkrachovala Česká republika. Abyste nedostali výplatu z takto bezpečného druhého pilíře, musela by zkrachovat většina silných států světa. A tato maximální bezpečnost byla naším hlavním cílem.
Samozřejmě neméně důležitou zůstává i otázka výše poplatků za správu uložených prostředků. Jsme jednoznačně pro zavedení stropů pro takového poplatky. Limity budou závislé hlavně na typu fondu. Naším velkým úspěchem je, že se nám pro výše zmíněný fond státních dluhopisů podařilo v rámci koalice vyjednat velmi nízký limit. Bude jím maximální roční poplatek 0,3% z celkové spravované částky. Zejména na tento fond státních dluhopisů chceme dohlížet, aby představoval bezpečí za velmi rozumnou cenu. Šlo nám o to, aby výnosy ze spoření zůstaly klientům a nešly na poplatky.
Budou existovat i jiné druhy fondů. Každý si pak sám vybere, jakou variantu v jaké části života zvolí. Fondy samozřejmě půjde měnit. V rozumném intervalu dokonce bezplatně. Přemýšlíte už, jakou strategii zvolit?