Deník New York Times si všímá skutečnosti, že český prezident nechce udělit státní vyznamenání člověku, jenž přežil holocaust, protože se jeho synovec setkal s Jeho Svatostí, dalajlámou (podrobnosti v angličtině: Czech President Accused of Scrapping Holocaust Survivor Medal Due to Dalai Lama, zde).
Chování národů velmi často ovlivňují jejich historická traumata. Češi jich mají skutečně požehnaně a jistě mezi ně patří i pověstné „klanění se u vrbiček“. Češi se klaněli Němcům, Rusům a nejnověji Číňanům.
Kde jsou zlaté časy třídního boje, kdy hlasy ve volbách byly předem - ideově - jasně vyhraněné. Dělnictvo automaticky dávalo své hlasy dělnickým stranám a podnikatelé, páni továrníci a bankéři konzervativcům. Dnes aby jeden zaplakal; jak jednotlivci, tak i politické strany jsou sociálně neukotvení a třídní boj nahradily marketingové agentury. Kdo má více peněz, najme si lepší agenturu a tím má i větší šanci na vítězství. Mediální odborníci tvrdí, že Andrej Babiš má ty nejlepší kreativce, takže zřejmě oprávněně v těchto volbách výrazně uspěl. Taktika byla jednoduchá – „strany jsou pro straníky a hnutí pro všechny“ s níž ANO dokonale „vyluxovalo“ neukotvené voliče ostatním stranám a s převahou zvítězilo. Drápkem se tak zachytilo jak v krajích, tak s největší pravděpodobností i v Senátu.
V moderních dějinách se vládnoucí třída snažila vždy, všemi silami a prostředky “odstrčit“ lid od skutečného rozhodování o svém osudu. Nejčastěji k tomu byl použit systém politických stran, což bylo a je zakotveno i ve všech ústavách (lid vládne prostřednictvím politických stran). Významově je to stejné, jako by tam bylo napsáno, že lid nevládne vůbec. Jedinec / lid je elitami považován za zcela neschopný rozhodovat nejen sám o sobě, ale i o věcech veřejných, dokud nevstoupí do politické strany. Vstup do politické strany má stejnou váhu jako vstup do posvátné řeky Jordán, kde osvícen Duchem svatým se stává se nový straník k rozhodování o věcech veřejných plně kvalifikován.
Jak uvádí midraš Vajikra Raba 29:4-5 Nový rok počítáme každoročně od šestého dne stvoření světa, kdy Hospodin stvořil prvního člověka (Adama).