Bývalí a bývalky na pláži
Musíte být mladí a svolní ke všemu a zdá se vám o bezkonkurenčních zážitcích o dovolené během několika nezapomenutelných týdnů na báječném místě plném sluníčka, tepla a mejdanů.
Čtyři nezadaní Norové a stejně tolik jejich ženských protějšků se sejde ve vile a na pláži na ostrově Mauritius v Indickém oceánu, jenže ve chvíli, kdy dorazí jejich bývalí a bývalky, teplota stoupne ještě o několik stupňů. Vysílá se to na norském kanálu FEM, jenž se podle vlastního tvrzení zaměřuje cíleně na mladé ženy.
Milí čtenáři, ještě jste tady? Pořad si prý dělá legraci ze všeho, jak mnoho lidí trávilo minulý rok, totiž diskusí o mezích a šedých zónách sexuality, zatímco matky fandí svým dcerám, jež v programu souloží, zatímco výrobci již hledají nové účastníky.
Vznáší se kritika, že se s účastníky zachází jako s cvičenými opicemi. Jako kdyby se jednalo o lidi bez vlastní vůle, kteří jsou nuceni do činností, k nimž by se za jiných okolností nesnížili. Po podepsání smlouvy ji nelze vypovědět, uvádí norský deník Verdens Gang. Účastníci se musí řídit pravidly hry a ty se mohou změnit, kdykoliv to výrobci svévolně uznají za vhodné a o tom, kdo vypadl a co budou účastníci dělat, se oni sami dozví tehdy, ozve-li se přítomný iPad.
„Skandální pořad“, se spoustou skupinového sexu, regulérní šikany, nahoty a hlasitých hádek a zápletek v nejlepším vysílacím čase nebránily tomu, aby se pořad nestal velikým úspěchem a podle výrobců Rubicon a SBS Discovery se na každý díl dívalo v průměru bezmála 400000 lidí a na obdobné pořady jako« Love Island» či «Paradise hotel» se podle výrobců na jednu sezónu za druhou dívá čím dále více lidí, a tak to má smysl jít s i v Norsku léta již zavedeným konceptem dále a dále.
Začalo to soutěží BigBrother v r. 2001 a neuvažuje se o tom, že by měli být účastníci k sobě hodnější, ba přesně naopak. Má být co nejvíce na hraně, jak je to vůbec možné, na rozdíl třeba od «Farmen» (Farma), kde se sejdou nejrůznější lidé, z nichž někteří již mají se zemědělstvím zkušenosti a jsou podrobováni nejrůznějším zkouškám, soubojům, hlasováním, konfliktům atd., ovšem drama se zde, stejně jako v těch drsnějších, sexualizovanějších pořadech, točí okolo budování vztahů jednoho s druhým a vytváření si sympatie a spojenectví.
Dalšími v Norsku oblíbenými reality-show jsou 71 grader nord (71 stupňů na sever) a Robinsonekspedisjonen (Robinsonská výprava), kde jde o to svými výkony překonávat vlastní nedostatky. Dějiny prvního z těchto dvou sahá až k r. 1999 a během jednotlivých etap, kde mají účastníci vyměřený čas na řešení úkolů, mají absolvovat cestu z nejjižnějšího na nejsevernější bod Norska, čímž se prověří jejich fyzická a psychická síla. V každém dílu musí tým opustit jeden účastník. Podobně jako ve Farmě byly vysílány i verze s celebritami. Stejně starý druhý pořad je o přežití na opuštěném tropickém ostrově po dobu 30 dní s minimem vybavení a potravin. Zpočátku bojují proto sobě dva týmy, avšak v půli pobytu se týmy sloučí a jednotlivci zápasí proti sobě.
Ovšem ve srovnání se srovnatelnými pořady je prý příliš všeho. Vždy je napadáván ten, kdo se trochu vymyká, ať je dotyčný příliš hlasitý, popř. potichu a je vám vzkázáno, že byste měli z davu vybočovat více, anebo vás nebude vidět. Což vyhovuje těm, jež v televizi již viděli «vše».
Chcete-li dnes šokovat, tak nestačí, abyste byli šílení. Musíte na to jet tvrději. Zástupci výrobce SBS Discovery se honosí tím, že disponují nejlepšími televizními psychology v Norsku, jež se zabývají psychologickými a etickými otázkami výroby. Posuzují, zda jsou účastníci psychicky vybavení, aby zvládali zátěž, která na ně dopadá a prošli pokud možno celým pořadem. Nabízí se individuální terapie s účastníky podle potřeby, dokud toho bude třeba.
Pro producenty (které ovšem mnohdy musí chránit účastníky před sebou samými) jde o neuvěřitelně zajímavá lidská dramata, dokumenty nepodobající se ničemu jinému. Proslýchá se třeba toto: Nemohou snad využívat svých nadání a vlivu na něco jiného? Takhle oblbovat? Nemají snad vůči společnosti určitou odpovědnost?
Navzdory snům nejednoho účastníka mu účast nepřipravila lepší budoucnost, nicméně čím více jste reprodukčně na špici, tím snáze někoho dostanete do postele. Kromě toho se většinou jedná o lidi, jež nedokázali nic, a nyní jsou známí za to, že jsou známí. Způsob, jakým účastníci vydávají sebe samy pobuřuje a vyvolává spory. Co se vyplatí více: Být sám sebou nebo co nejlepším hercem?
Stalo se, že po 90 minutách ve vile jedna účastnice hodila na druhou do tváře sklenici, trhala jí vlasy atd. Píše se rok 2018 a takhle se prý mládež baví na mejdanech. Není to nové, leda v televizi. Zmíněné pořady tedy prý jen odrážejí již existující kulturu mezi mladými. Ovšem za střízliva by k tomu, co dělají docházelo jen stěží a málokdo z nich si uvědomuje, že jim to nejspíše zůstane na celý život a třeba vnoučata, ale i budoucí potenciální zaměstnavatelé se budou moci na ně dívat, jak souloží na YouTube apod. Bývalý účastník to pojal takhle: Jen se ptejte, co byste si o tom mysleli, zda to byli vaši rodiče, kdo se toho zúčastnili.
Jak přispívají pořady tohoto druhu k dobrému sexuálnímu a mentálnímu zdraví? Prý každý nemá stejné předpoklady k tomu, aby hodnotil kriticky to, na co se dívá, a mladí lidé jsou prý vnímavější a ovlivnitelnější než druzí. Někteří jsou ale prý přitahováni reality-show proto, že vidí lidi, jež se chovají tak, jak by se sami nikdy nechovali. A zábava má důležitou funkci: Kliknutími, označována za „diktaturu klikání“, generují výdělky.
Čtyři nezadaní Norové a stejně tolik jejich ženských protějšků se sejde ve vile a na pláži na ostrově Mauritius v Indickém oceánu, jenže ve chvíli, kdy dorazí jejich bývalí a bývalky, teplota stoupne ještě o několik stupňů. Vysílá se to na norském kanálu FEM, jenž se podle vlastního tvrzení zaměřuje cíleně na mladé ženy.
Milí čtenáři, ještě jste tady? Pořad si prý dělá legraci ze všeho, jak mnoho lidí trávilo minulý rok, totiž diskusí o mezích a šedých zónách sexuality, zatímco matky fandí svým dcerám, jež v programu souloží, zatímco výrobci již hledají nové účastníky.
Vznáší se kritika, že se s účastníky zachází jako s cvičenými opicemi. Jako kdyby se jednalo o lidi bez vlastní vůle, kteří jsou nuceni do činností, k nimž by se za jiných okolností nesnížili. Po podepsání smlouvy ji nelze vypovědět, uvádí norský deník Verdens Gang. Účastníci se musí řídit pravidly hry a ty se mohou změnit, kdykoliv to výrobci svévolně uznají za vhodné a o tom, kdo vypadl a co budou účastníci dělat, se oni sami dozví tehdy, ozve-li se přítomný iPad.
„Skandální pořad“, se spoustou skupinového sexu, regulérní šikany, nahoty a hlasitých hádek a zápletek v nejlepším vysílacím čase nebránily tomu, aby se pořad nestal velikým úspěchem a podle výrobců Rubicon a SBS Discovery se na každý díl dívalo v průměru bezmála 400000 lidí a na obdobné pořady jako« Love Island» či «Paradise hotel» se podle výrobců na jednu sezónu za druhou dívá čím dále více lidí, a tak to má smysl jít s i v Norsku léta již zavedeným konceptem dále a dále.
Začalo to soutěží BigBrother v r. 2001 a neuvažuje se o tom, že by měli být účastníci k sobě hodnější, ba přesně naopak. Má být co nejvíce na hraně, jak je to vůbec možné, na rozdíl třeba od «Farmen» (Farma), kde se sejdou nejrůznější lidé, z nichž někteří již mají se zemědělstvím zkušenosti a jsou podrobováni nejrůznějším zkouškám, soubojům, hlasováním, konfliktům atd., ovšem drama se zde, stejně jako v těch drsnějších, sexualizovanějších pořadech, točí okolo budování vztahů jednoho s druhým a vytváření si sympatie a spojenectví.
Dalšími v Norsku oblíbenými reality-show jsou 71 grader nord (71 stupňů na sever) a Robinsonekspedisjonen (Robinsonská výprava), kde jde o to svými výkony překonávat vlastní nedostatky. Dějiny prvního z těchto dvou sahá až k r. 1999 a během jednotlivých etap, kde mají účastníci vyměřený čas na řešení úkolů, mají absolvovat cestu z nejjižnějšího na nejsevernější bod Norska, čímž se prověří jejich fyzická a psychická síla. V každém dílu musí tým opustit jeden účastník. Podobně jako ve Farmě byly vysílány i verze s celebritami. Stejně starý druhý pořad je o přežití na opuštěném tropickém ostrově po dobu 30 dní s minimem vybavení a potravin. Zpočátku bojují proto sobě dva týmy, avšak v půli pobytu se týmy sloučí a jednotlivci zápasí proti sobě.
Ovšem ve srovnání se srovnatelnými pořady je prý příliš všeho. Vždy je napadáván ten, kdo se trochu vymyká, ať je dotyčný příliš hlasitý, popř. potichu a je vám vzkázáno, že byste měli z davu vybočovat více, anebo vás nebude vidět. Což vyhovuje těm, jež v televizi již viděli «vše».
Chcete-li dnes šokovat, tak nestačí, abyste byli šílení. Musíte na to jet tvrději. Zástupci výrobce SBS Discovery se honosí tím, že disponují nejlepšími televizními psychology v Norsku, jež se zabývají psychologickými a etickými otázkami výroby. Posuzují, zda jsou účastníci psychicky vybavení, aby zvládali zátěž, která na ně dopadá a prošli pokud možno celým pořadem. Nabízí se individuální terapie s účastníky podle potřeby, dokud toho bude třeba.
Pro producenty (které ovšem mnohdy musí chránit účastníky před sebou samými) jde o neuvěřitelně zajímavá lidská dramata, dokumenty nepodobající se ničemu jinému. Proslýchá se třeba toto: Nemohou snad využívat svých nadání a vlivu na něco jiného? Takhle oblbovat? Nemají snad vůči společnosti určitou odpovědnost?
Navzdory snům nejednoho účastníka mu účast nepřipravila lepší budoucnost, nicméně čím více jste reprodukčně na špici, tím snáze někoho dostanete do postele. Kromě toho se většinou jedná o lidi, jež nedokázali nic, a nyní jsou známí za to, že jsou známí. Způsob, jakým účastníci vydávají sebe samy pobuřuje a vyvolává spory. Co se vyplatí více: Být sám sebou nebo co nejlepším hercem?
Stalo se, že po 90 minutách ve vile jedna účastnice hodila na druhou do tváře sklenici, trhala jí vlasy atd. Píše se rok 2018 a takhle se prý mládež baví na mejdanech. Není to nové, leda v televizi. Zmíněné pořady tedy prý jen odrážejí již existující kulturu mezi mladými. Ovšem za střízliva by k tomu, co dělají docházelo jen stěží a málokdo z nich si uvědomuje, že jim to nejspíše zůstane na celý život a třeba vnoučata, ale i budoucí potenciální zaměstnavatelé se budou moci na ně dívat, jak souloží na YouTube apod. Bývalý účastník to pojal takhle: Jen se ptejte, co byste si o tom mysleli, zda to byli vaši rodiče, kdo se toho zúčastnili.
Jak přispívají pořady tohoto druhu k dobrému sexuálnímu a mentálnímu zdraví? Prý každý nemá stejné předpoklady k tomu, aby hodnotil kriticky to, na co se dívá, a mladí lidé jsou prý vnímavější a ovlivnitelnější než druzí. Někteří jsou ale prý přitahováni reality-show proto, že vidí lidi, jež se chovají tak, jak by se sami nikdy nechovali. A zábava má důležitou funkci: Kliknutími, označována za „diktaturu klikání“, generují výdělky.