Fregata
Couvnout již nemohla a tak se mohlo zdát, že svůj život bídně dokonala. Oč byla plavba kratší, o to byla intenzivnější. Vydá loď někdy své tajemství?
Ať je to politicky korektní či ne, lidé si přejí odpověď na to, co se zvrtlo a kdo za to převezme odpovědnost, když se v západonorském Hjeltefjordu dne 8. 11. 2018 srazila s řeckým ropným tankerem, převrátila na bok a potopila devět let stará fregata KNM Helge Ingstad za čtyři miliardy norských korun.
Jsou ženy způsobilé pro navigaci lodí a jaký mají účinek pro profesní kulturu? Podle Forsvarets Forum, časopisu norské armády, byly v r. 2017 čtyři z pěti navigátorů na dotyčné lodi ženy. Kolik jich bylo žen v době nárazu nejsou informace, jež by chtěla armáda dosud zveřejnit, ovšem Helge Lurås, redaktor norského alternativního zpravodajského a diskusního serveru Resett, poukazuje na omílaná tvrzení o narukování do armády na základě kvót na základně jiných požadavků, než jaké platí pro muže a o rozdílech mezi muži a ženami, pokud jde o výdrž, vykonávání a kvalitu práce. Další rozměr je psychologický a sociální: co dělají ženy ve velmi operativních týmech s dynamikou a součinností? Způsobují, že dynamika bude jiná, než kdyby byli na palubě pouze muži. Podle Luråse profesní kultura v armádě uzpůsobené ženám ji oslabuje a činí ji méně efektivní.
V současnosti se v armádě prvoplánově vzdělává podle klíčů jako pohlaví, věku a etnického původu, což je podle některých kritiků naprosto zcestné. Opravdu má být jeden z hlavních cílů armády samo o sobě usilování o začlenění a vytváření «vyrovnaného» pracovního prostředí? Ze ztroskotání fregaty vyvozují někteří feminizaci a lidské, vnitřní poměry, spatří v nich symptom zaslepeného směřování společnosti do záhuby proto, že z víry a přesvědčení do vedoucích pozic nejsou vsazováni nejlepší lidé, nezávisle na osobní způsobilost, nýbrž třeba proto, že jsou ženy.
Jdeme-li dále, tak podle některých kritiků dokonce neexistuje jediný důkaz toho, že společnost ovládána ženami vytvořila jedinou udržitelnou civilizaci, a troufnete-li si oponovat bojovníkům za zrovnoprávnění a požádáte-li o důkazy opaku, tak jste z debatních fór vyloučen.
Mnoholetý kapitán a navigátor Geir S. Eilertsen řekl deníku Verdens Gang, že jestli tohle je způsob, jakým námořnictví cvičí navigační důstojníky, tak je to otřesné. Nejeví žádnou kázeň ani pochopení pro pravidla plaveb po moři ani pro komunikaci a navigaci. Podle zvukových záznamů si nebyla posádka fregaty vědoma situace, v níž se nacházela, že míří na nebezpečí, připadá mi jako ochromená a neschopná konání.
Podle zvukových záznamů posádka tankeru minutu před nárazem jasně varovala posádku fregaty, jenž velkou rychlostí a pevným směřováním mířil k tankeru. Dispečink námořní dopravy se prý zachovala pasivně.
Podle norského ministerstva obrany mělo Rusko sabotovat skrze rušení GPS signálů. Také finská strana se dožadovala ruské odpovědi na obdobná obvinění, které Rusko odmítlo s tím, že jde o výmysl se záměrem odvádět pozornost od nehody s fregatou.
Fregata se potopila deset minut po nárazu do tankeru. V předběžné zprávě výboru, jenž náraz vyšetřuje, se hovoří nikoliv o jediné události, nýbrž o několika do sebe zapadajících činitelů, jež neštěstí zavinili. Jednou z příčin nárazu bylo to, že se posádka na můstku spletla, když objevila světla z paluby tankeru, jež způsobila, že posádka fregaty nespatřila navigační světla tankeru. Posádka údajně měla nabýt dojmu, že se jednalo o nehybný objekt a že se jednalo o terminál.
Výbor zjistil, že voda pronikla do trupu rychleji, než se čekalo a naplnila tři vodotěsné komory, což se považuje za konstrukční vadu, jež se týká i dalších čtyř fregat třídy Nansen. Podle odborníků je zvláštní, že tento nedostatek nezjistili dříve. Španělské loděnice, jež fregatu stavěly, obvinění odmítají.
S ohledem na komplexnost operací, výpočty, zdraví, životní prostředí a bezpečnost bylo zvedání lodi odkládáno. Podle původních odhadů bylo možné kvůli nepříznivému počasí se zvedáním lodi začít až po Velikonocích. Větší výzvou než výška vln je jejich délka, jež jim dávají ohromnou energii a to i kdyby byla výška vln pouhý metr.
Vyhlídky příbojů byly příliš hrozivé a protože na zvedání potřebovali stabilně příznivé počasí trvající týden s vlnami do půl metru vysokými a větrem do deseti metrů za vteřinu. Nejprve loď zbavili střel z paluby a také torpéd, a jakmile začaly záchranné operace, tak loď zvedli ze dna jen natolik, že podstrčili řetězy, za nimiž mohli loď vytáhnout nahoru. Pak loď narovnali načež ji šest dní synchronně zvedali pomoci dvou jeřábových bárek, odtáhli k přístavu v obci Hanøytangen, kde z ní odčerpávali tisíce tun mořské vody a zbavili fregaty 460 000 litrů námořní nafty, a nakonec loď umístili na bárku a přesouvali ji na námořní základnu v Haakonsvern, kde byla spouštěna do opravářského doku. Záchranných prací stály přes 640 milionů norských korun a zúčastnilo se jich okolo 300 osob ve dvou směnách.
Zvažována byla rekonstrukce nárazu jedné lodi do druhé. Na to by musely být napodobeny veškeré poměry z noci neštěstí, vč. počasí, viditelnosti a světelných podmínek.
Nejprve norská armáda chystala právní kroky proti řeckému rejdařství, jež vlastní tanker, pak proti španělským loděnicím, jež fregatu stavěly. Odškodnění je zřejmě v nedohlednu, zatímco odborníci odmítají možnost, že by loď po tak dlouhém ponoru ve slané vodě zas někdy plula. Jiní ji zas nechtějí úplně odepsat, jenže šance se zmenšují. Podle některých se trup může opravit, jenže elektronika a další zařízení je příliš poškozené a bude levnější loď recyklovat.
Dlouho bude nehoda oslabovat bezpečnost Norska a kapacity armády a také schopnost Norska dávat plavidla k dispozici pro společnou obranyschopnost NATO v rámci rozdělování odpovědnosti. Řeší se budoucí náhradu za fregatu KNM Helge Ingstad. Může se jí stát nová třída lodí, stavěných na základě téhož trupu jako havarovaná fregata. Alternativně může havárie prodloužit život šesti v Norsku vyvíjených torpédových lodí třídy Skjold, jež se měly v r. 2025 vyřadit. Žádosti o pronájem fregaty z jiné země NATO prý nelze vyhovět, jelikož žádná země nemá volná plavidla.
Když se nehoda stala, posádka fregaty cvičila navigaci. Ať navigujete loď, či vozidlo, vždy je výhodné držet mapu správným směrem. O tom, kdo navigoval fregatu se mlčelo a stále mlčí, což si někteří vykládají tak, že nešlo o muže, jinak by byl obětován ve jménu politické korektnosti a předhozen hyenám z masmédií.
Podle norské armády byla fregata v době neštěstí pod velením NATO. Je dokonce možné, že fregatu vedli lidé z amerického námořnictva bez znalosti místních vod a za použití tlumočníka. Což by patrně vyloučilo obžalobu za chyby spáchané v Norsku.
Jestli vypluje na povrch, že je někdo osobně zodpovědný za fatální chybu, jež všechny daňové poplatníky stojí tolik peněz, tak je v Norsku zvykem, že je tato odpovědnost smazávána převahou emocí a péče o dotyčnou/dotyčného, popř. dotyčné. Ze strany vedení se nikdy nebude zdůrazňovat to, že někdo za hrubé, nepochopitelné až neomluvitelné chyby vůbec odpovídá. Otázky odpovědnosti se na vyšších místech pomíjejí, nejspíše bude následovat vykonstruovaná pravda, jež všem zbaví odpovědnosti.
Ať je to politicky korektní či ne, lidé si přejí odpověď na to, co se zvrtlo a kdo za to převezme odpovědnost, když se v západonorském Hjeltefjordu dne 8. 11. 2018 srazila s řeckým ropným tankerem, převrátila na bok a potopila devět let stará fregata KNM Helge Ingstad za čtyři miliardy norských korun.
Jsou ženy způsobilé pro navigaci lodí a jaký mají účinek pro profesní kulturu? Podle Forsvarets Forum, časopisu norské armády, byly v r. 2017 čtyři z pěti navigátorů na dotyčné lodi ženy. Kolik jich bylo žen v době nárazu nejsou informace, jež by chtěla armáda dosud zveřejnit, ovšem Helge Lurås, redaktor norského alternativního zpravodajského a diskusního serveru Resett, poukazuje na omílaná tvrzení o narukování do armády na základě kvót na základně jiných požadavků, než jaké platí pro muže a o rozdílech mezi muži a ženami, pokud jde o výdrž, vykonávání a kvalitu práce. Další rozměr je psychologický a sociální: co dělají ženy ve velmi operativních týmech s dynamikou a součinností? Způsobují, že dynamika bude jiná, než kdyby byli na palubě pouze muži. Podle Luråse profesní kultura v armádě uzpůsobené ženám ji oslabuje a činí ji méně efektivní.
V současnosti se v armádě prvoplánově vzdělává podle klíčů jako pohlaví, věku a etnického původu, což je podle některých kritiků naprosto zcestné. Opravdu má být jeden z hlavních cílů armády samo o sobě usilování o začlenění a vytváření «vyrovnaného» pracovního prostředí? Ze ztroskotání fregaty vyvozují někteří feminizaci a lidské, vnitřní poměry, spatří v nich symptom zaslepeného směřování společnosti do záhuby proto, že z víry a přesvědčení do vedoucích pozic nejsou vsazováni nejlepší lidé, nezávisle na osobní způsobilost, nýbrž třeba proto, že jsou ženy.
Jdeme-li dále, tak podle některých kritiků dokonce neexistuje jediný důkaz toho, že společnost ovládána ženami vytvořila jedinou udržitelnou civilizaci, a troufnete-li si oponovat bojovníkům za zrovnoprávnění a požádáte-li o důkazy opaku, tak jste z debatních fór vyloučen.
Mnoholetý kapitán a navigátor Geir S. Eilertsen řekl deníku Verdens Gang, že jestli tohle je způsob, jakým námořnictví cvičí navigační důstojníky, tak je to otřesné. Nejeví žádnou kázeň ani pochopení pro pravidla plaveb po moři ani pro komunikaci a navigaci. Podle zvukových záznamů si nebyla posádka fregaty vědoma situace, v níž se nacházela, že míří na nebezpečí, připadá mi jako ochromená a neschopná konání.
Podle zvukových záznamů posádka tankeru minutu před nárazem jasně varovala posádku fregaty, jenž velkou rychlostí a pevným směřováním mířil k tankeru. Dispečink námořní dopravy se prý zachovala pasivně.
Podle norského ministerstva obrany mělo Rusko sabotovat skrze rušení GPS signálů. Také finská strana se dožadovala ruské odpovědi na obdobná obvinění, které Rusko odmítlo s tím, že jde o výmysl se záměrem odvádět pozornost od nehody s fregatou.
Fregata se potopila deset minut po nárazu do tankeru. V předběžné zprávě výboru, jenž náraz vyšetřuje, se hovoří nikoliv o jediné události, nýbrž o několika do sebe zapadajících činitelů, jež neštěstí zavinili. Jednou z příčin nárazu bylo to, že se posádka na můstku spletla, když objevila světla z paluby tankeru, jež způsobila, že posádka fregaty nespatřila navigační světla tankeru. Posádka údajně měla nabýt dojmu, že se jednalo o nehybný objekt a že se jednalo o terminál.
Výbor zjistil, že voda pronikla do trupu rychleji, než se čekalo a naplnila tři vodotěsné komory, což se považuje za konstrukční vadu, jež se týká i dalších čtyř fregat třídy Nansen. Podle odborníků je zvláštní, že tento nedostatek nezjistili dříve. Španělské loděnice, jež fregatu stavěly, obvinění odmítají.
S ohledem na komplexnost operací, výpočty, zdraví, životní prostředí a bezpečnost bylo zvedání lodi odkládáno. Podle původních odhadů bylo možné kvůli nepříznivému počasí se zvedáním lodi začít až po Velikonocích. Větší výzvou než výška vln je jejich délka, jež jim dávají ohromnou energii a to i kdyby byla výška vln pouhý metr.
Vyhlídky příbojů byly příliš hrozivé a protože na zvedání potřebovali stabilně příznivé počasí trvající týden s vlnami do půl metru vysokými a větrem do deseti metrů za vteřinu. Nejprve loď zbavili střel z paluby a také torpéd, a jakmile začaly záchranné operace, tak loď zvedli ze dna jen natolik, že podstrčili řetězy, za nimiž mohli loď vytáhnout nahoru. Pak loď narovnali načež ji šest dní synchronně zvedali pomoci dvou jeřábových bárek, odtáhli k přístavu v obci Hanøytangen, kde z ní odčerpávali tisíce tun mořské vody a zbavili fregaty 460 000 litrů námořní nafty, a nakonec loď umístili na bárku a přesouvali ji na námořní základnu v Haakonsvern, kde byla spouštěna do opravářského doku. Záchranných prací stály přes 640 milionů norských korun a zúčastnilo se jich okolo 300 osob ve dvou směnách.
Zvažována byla rekonstrukce nárazu jedné lodi do druhé. Na to by musely být napodobeny veškeré poměry z noci neštěstí, vč. počasí, viditelnosti a světelných podmínek.
Nejprve norská armáda chystala právní kroky proti řeckému rejdařství, jež vlastní tanker, pak proti španělským loděnicím, jež fregatu stavěly. Odškodnění je zřejmě v nedohlednu, zatímco odborníci odmítají možnost, že by loď po tak dlouhém ponoru ve slané vodě zas někdy plula. Jiní ji zas nechtějí úplně odepsat, jenže šance se zmenšují. Podle některých se trup může opravit, jenže elektronika a další zařízení je příliš poškozené a bude levnější loď recyklovat.
Dlouho bude nehoda oslabovat bezpečnost Norska a kapacity armády a také schopnost Norska dávat plavidla k dispozici pro společnou obranyschopnost NATO v rámci rozdělování odpovědnosti. Řeší se budoucí náhradu za fregatu KNM Helge Ingstad. Může se jí stát nová třída lodí, stavěných na základě téhož trupu jako havarovaná fregata. Alternativně může havárie prodloužit život šesti v Norsku vyvíjených torpédových lodí třídy Skjold, jež se měly v r. 2025 vyřadit. Žádosti o pronájem fregaty z jiné země NATO prý nelze vyhovět, jelikož žádná země nemá volná plavidla.
Když se nehoda stala, posádka fregaty cvičila navigaci. Ať navigujete loď, či vozidlo, vždy je výhodné držet mapu správným směrem. O tom, kdo navigoval fregatu se mlčelo a stále mlčí, což si někteří vykládají tak, že nešlo o muže, jinak by byl obětován ve jménu politické korektnosti a předhozen hyenám z masmédií.
Podle norské armády byla fregata v době neštěstí pod velením NATO. Je dokonce možné, že fregatu vedli lidé z amerického námořnictva bez znalosti místních vod a za použití tlumočníka. Což by patrně vyloučilo obžalobu za chyby spáchané v Norsku.
Jestli vypluje na povrch, že je někdo osobně zodpovědný za fatální chybu, jež všechny daňové poplatníky stojí tolik peněz, tak je v Norsku zvykem, že je tato odpovědnost smazávána převahou emocí a péče o dotyčnou/dotyčného, popř. dotyčné. Ze strany vedení se nikdy nebude zdůrazňovat to, že někdo za hrubé, nepochopitelné až neomluvitelné chyby vůbec odpovídá. Otázky odpovědnosti se na vyšších místech pomíjejí, nejspíše bude následovat vykonstruovaná pravda, jež všem zbaví odpovědnosti.