Nostalgie ztracené suverenity

24. 11. 2010 | 09:30
Přečteno 5839 krát
„Nastává čas konečného světa“, napsal před více jak půl stoletím francouzský básník Paul Valéry. „Pocity lidí, kdysi nepřenosné z jednoho konce světa na druhý, dávají dnes o sobě vědět okamžitě, ať se projeví kdekoliv, dokonce i daleko od nás“. Dnes mají tato slova ještě větší platnost než v době, kdy byla vyslovena. Následky zrodu „konečného světa“ jsou dalekosáhlé.


Dopravní, komunikační a informační sítě přepravují osoby, zboží, slova i obrazy. Všechny národy světa jsou v kontaktu a vzájemně se ovlivňují. Co se odehraje kdekoliv na planetě nachází ozvěnu v celém světě. Někdejší samostatné kultury a civilizace se mění, pozbývají svoji soběstačnost a chtě nechtě jsou nuceny reagovat na utvářející se globální kulturu. Nemůže před tím utéci žádný kulturně civilizační celek, islám nevyjímaje.

Imperativ dneška je nelítostný: přispěj do světové civilizace nebo padni. Jakým zázrakem by se islám mohl tomuto příkazu doby vyhnout? Všechny křeče muslimského světa a muslimů ve světě, nezřídka s krvavými a tragickými dopady, které dnes sledujeme a registrujeme – jedni s pohoršením a odsudkem, druzí se snahou pochopit - tak či onak nějak souvisejí se ztrácející se kulturní nezávislostí a proměňující se jedinečností. Nostalgie a emoce, pokusy násilím zvrátit pohyb kola dějin, takové jsou zpravidla muslimské reakce na nezadržitelné prosakování modernity a globality do světa islámu.

Lze tvrdit, že všechny kultury ve světě procházejí obdobnou proměnou, prožívají nesnadno mizející identitu, pokoušejí se erozi zadržet, leč více méně chápou, že změna je nevyhnutelná. Islám dělá dojem, že se chce chovat jinak. Navzdory rozmanitosti svých forem trpí jako celek společným neduhem. Není schopen najít si místo v moderním světě a dramaticky zaostává za dějinami současné doby. Muslimové a muslimský svět ve své většině sice přebírají výdobytky moderní doby a zároveň předstírají a namlouvají si, že se nemění. Islám si nechce přiznat realitu této změny a uchyluje se do dávné představy o sobě samém.

Pěstovat si představu o sobě jako zcela soběstačné civilizaci platilo pro islám odjakživa. Do jisté míry to bylo oprávněné. „Civilizací“ se zpravidla nazývá směsice nebo spolek několika kultur, které více méně harmonicky sdílejí jeden společný celek. Francouzský etnolog Lévi-Strauss tvrdil, že civilizace se rodí „z koalice několika kultur, které jsou v tomto celku motivovány dojít vývojově dále, než by to dokázaly pouze svými vlastními prostředky“. Bráno z tohoto hlediska dá se o islámu tvrdit, že byl jednou z nejbohatších civilizací v dějinách. Integroval a spojil pod společný světonázor kulturu arabskou, perskou a indickou, později i tureckou, a sjednotil je shodným vyznáním a modelem chování a činy islámského proroka.

Současnost staví islám do nové a doposud nebývalé situace. Vtahuje ho do celku nějaké supercivilizace, které hodlá obejmout celou planetu. Odtud pramení protiakce islámu. Burcuje muslimskou hrdost, opřenou o dějiny jedné velké civilizace. Brání se přijmout realitu doby. Je oslepen suverenitou, kterou si v minulosti vydobyl a dlouho mu patřila. Král navyklý vládnout se nehodlá změnit ve vazala. Raději bude žít ve vzpomínkách na minulost a bránit se snahám přinutit ho pohřbít své panství. Bude si chovat víru, že ještě dokáže žít nezávisle a podle sebe jako dříve, kdy mu zbytek světa skládal poklony, měl z něho strach a zároveň ho obdivoval.

Muslimský svět a jeho intelektuální elity zatím nenašly odvahu nebo sílu prolomit bariéru bránící muslimům pochopit, že ve světě se něco zásadně změnilo. Uzavřen do logiky pochybné resistence plodí islám na jedné straně terorismus a džihád, a na straně druhé lpění většinové masy věřících na viditelných a kontrolovatelných příkazech, zákazech a na středověkých trestech. Muslimové, mezi nimiž i osvícení duchové dávají přednost hovořit o zachování „dědictví“ a „autenticitě“ než o novotách a adaptaci, si udržují představu, že dodržováním ramadánu a zahalováním žen přežijí stranou ostatních a udrží při životě svět vlastních morálních a spirituálních hodnot, po staletích nezměněných, jako je kupříkladu nepřípustnost odpadlictví či hrozba hrdelního trestu za rouhačství.

Nemůže to zůstat bez odezvy. Veřejnost ve světě reaguje na islám s rostoucím podrážděním, a muslimové vzbuzují podezření z jakéhosi spiklenectví, což dále podtrhuje malá ochota řady muslimských přistěhovalců, zejména v Evropě, se integrovat do hostitelských společností. Žije z toho animosita, vzájemné obviňování a bezúčelné soupeření kulturních identit ve smyslu kdo z koho. Je to jen živná půda pro nové a ještě větší překážky, stavěné do cesty globální lidské civilizaci.

Naděje na změnu jistě existuje. Nenaplní se ovšem snadno a rychle. Modernizace v muslimském světě postupuje. A pomalu mění mentality, způsoby života a instituce. Leč bez posunu ve vědomí u muslimské elity to půjde ještě pomaleji. Dokáže některý osvícený z řad muslimů dát patřičnému množství souvěrců impuls a zvrátit mínění, že islám je dostatečně soběstačný a nepotřebuje s ostatními kulturami spolupracovat na vytvoření společné světové civilizace? Podaří se zlomit civilizační hrdost, která nahrává představě, že islamizovat lidstvo, nebo alespoň Evropu, je věčným posláním muslimů ve světě? Islám se bude muset odnaučit definovat se ze sebe a začít uvažovat o svých principech otevřeně a spolu s ostatními myšlenkovými a spirituálními kulturami. Nikoliv, aby se jako doposud vždy dokazovala převaha islámu, nýbrž proto, aby se muslimové zapojili s ostatními světonázory - podle jejich tradičního uvažování méněcennými - do definování společných universálních hodnot jako rovný s rovnými.

Dobývání území mečem a války civilizací jsou minulostí. Anebo by minulostí zůstat měly. Všechny společnosti jsou napříště zvány, aby spolu komunikovaly a spolupracovaly. Aby žily nikoliv jako soupeři a protivníci různých kultur a vyznání, nýbrž jako lidé. Dokážeme zvládnout nostalgie ztracené suverenity? Závisí na tom budoucnost světa. I náš současník by si vzdor svému pragmatismu a modernosti, která ho nutí „nedělat si o světě iluze“, měl přiznat, že budoucnost bude buď lidská nebo nebude.






Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy