Když víra přikazuje milosrdenství

13. 05. 2011 | 09:10
Přečteno 7367 krát
„Z lásky k vezdejšímu světu povstává hřích. A hmotné bohatství je nemoc“. Výroky připsané Ježíšovi nejsou biblické. Pocházejí ze spisu s arabským názvem „Kitáb az-Zuhd“ (Kniha odmítnutí), jejímž autorem je Ahmad ibn Hanbal.


Tradicionalistický právník a teolog, žijící v letech 780-855, a zakladatel právní školy, hanbalovského mazhabu, zůstává váženou autoritou sunnitského islámu. K jeho náboženské a morální přísnosti a k nedůvěře vůči všem novotám se v 18. století přihlásilo hnutí wahhábíja, dodnes názorově vlivné v Saúdské Arábii. Ibn Hanbal uvádí v citovaném díle ještě jednu zprávu o Kristově kritice bohatství. Za stranění chudobě si měl křesťanský spasitel vysloužit posměch od Hebrejců, na který reagoval slovy: „Bohatí vás pomátli. Viděli jste snad někdy někoho, kdo by se stranil bohatství a zároveň se protivil Bohu?“
Hanbalovské „odmítání“ hmotného bohatství není samoúčelné. Nechce více, než probudit a posílit u věřících milosrdenství s chudými a nemajetnými. V tomto ohledu se názor islámského tradicionalisty valně neliší od postojů ražených monoteismy staršími než islám.

Pro národ biblického Jóba je skutečným bohatstvím umět nakládat s penězi. Být bohatý není hřích. Hojnost je zárukou přežití. Jak se lze vícekrát v bibli poučit, není pro věřícícho Žida cílem zbohatnout kvůli rozkoši rozhazovat. Majetek má zabezpečovat spřízněné a má se z něho přispívat na chudé. Ve věřící židovské rodině je u večerního stolu vždy volná židle pro případ, že na dveře zaťuká někdo chudý a opuštěný.

A almužna je příkazem. Zpravidla se akt dobročinnosti v judaismu označuje slovem „cedaka“ s významen „spravedlnost“. Bohatství přináší povinnosti, zásady a náklady. Žádá si úsilí, tvořivou práci, slušnost a decentnost. Židé znají bohaté od Boha a bohaté od Ďábla. Kdo zbohatne náhodou a pouze nezaslouženou štěstěnou, vděčí za svůj stav peklu a nedojde požehnání.
Křesťanství spatřuje v bohatství zdroj špatnosti. Být bohatý není pro křesťany pohodlné. Odvěký paradox je stále aktuální. Katolická církev nebere ohledy na bohaté, přestože historicky vzato by měla být vděčná za štědrost králů a za krev a zlato, které v nemalé míře smíchali dobyvatelé cizích světů a kontinentů s křížem v ruce. Evangelia soudí přísně hrabivost a neomalenou touhu vlastnit.

Podle Lukáše „snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího královstí“. A také tu čteme stejně jako u Marka: „Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!“. Podle Jeronýma je bohatý buď ničema nebo syn ničemy. Bohatý, který jedná špatně s chudým, uráží Boha. Jasné ponaučení o nebezpečí, které plyne z bohatství, nabízí příhoda o setkání Ježíše s bohatým mladíkem: „Chceš-li být dokonalý, jdi, prodej, co ti patří, rozdej chudým, a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne“. Když mladík uslyšel to slovo, smuten odešel, neboť měl mnoho majetku.

Islám jde ve vztahu k bohatství a sociální etice ještě dál než židovství a křesťanství. Leč střety ideálu a reality v jeho praxi nejsou o nic menší než u starších monoteismů. Egyptský vzdělanec a spisovatel Táhá Husajn pokládal Saúdovce za špatné bohatce, neboť nemají „vychování a úroveň“. Dodržují sice povinnost platit „zakát“, leč správně pochopené milosrdenství má základ v chování a jednání každého jedince. Na stěnách saúdovských paláců se nacházejí ve zlacených rámech koránská přikázání, kterým se oni samotní protiví: „Ohni pekelnému na konci časů unikne jen člověk zbožný, který rozdává své bohatství, aby se očistil. Neboť pozemská bohatství patří jedině Alláhovi a lidem se pouze propůjčují“.

Islám přikazuje dávat blízkým, chudým a pocestným to, co potřebují. Nerozumně přitom rozhazovat se ovšem nedoporučuje. Wahhábovští puritáni varují před snahou kupovat si odpuštění: „Marnotratníci jsou spřízněni s démony... Představa, že lze uplatit boží soud, může přijít na mysl jen těm, kteří víru nepochopili. Ani dvojnásobek pozemského bohatství nemůže změnit konečný soudní výrok. Neboť pozemské bohatství je na onom světě nepodstatné“.

Postavy Jóba, který nelpí na svých pozemských statcích a nevzpírá se utrpení, a Krésa, lýdského krále obklopeného nesmírnými poklady, ilustrují meze, v nichž oscilují představy o morální chování u tři monoteismů, stejně jako nastavují zrcadlo rozporného vztahu všech tří náboženství k pozemskému bohatství. Chudoba a odmítání pozemských statků se povyšují na stupeň nejvyšších ctností, ale materiální bohatství se zároveň chápe jako znamení boží přízně s výhradou, že výnosy z majetku jsou rovnoměrně a tudíž spravedlivě rozdělovány.

Setkáváme se tak s židovskou etikou, v níž vlastnění ospravedlňuje práce. A následně islámskou etikou vzájemné pomoci, okázalosti a nadbytku, v níž bohatství nabývá oprávněnosti milosrdným darem a také se jím očisťuje. Naopak katolicismus, který hlásá chudobu, nikdy zcela nedokázal nalézt jednoznačnou odpověď na dilema církve, váhající mezi setrváním v bohatství a ideou jeho opuštění.

Rozpor se pokusila řešit protestantská reforma. Šla na to z opačného konce. Namísto rozchodu s bohatstvím v pojetí cesty ke ctnosti spojila peníze se závazkem přiměřené a rozumné askeze. Podle hypotézy Maxe Webera na něčem takovém stojí kapitalismus. Protestanská reforma, inspirovaná biblickým textem a možná i první skutečně věcnou znalostí islámu, vede k ekonomické modernosti. Ruku v ruce s ní postupuje poznání, že nedobrovolné pozemské a materiální chudnutí lidí může přivodit nežádoucí politické převraty, zmatky a revoluce.

Kult rozkoše a marnivosti, ztělesňovaný v klasické latinské vzdělanosti postavou lýdského krále Krésa, dosahuje v moderní době svého vrcholu. Zlo přestává vycházet ze samotných pozemských statků a hmotné bohatství už není nemocí. Zlo se napříště odvíjí výhradně od člověka. Krésus může být bohatý marnivec, leč už v něm nemusí následkem toho bytovat zlo.

Rozchod s negativním pohledem na bohatství a bohaté jde ještě dál. Do budoucna nedává bohatství jedinci absolutní moc. Už přestalo být tezaurováno v žocích zlaťáků, na kterých sedí obtloustlý kapitalista s doutníkem v ústech. Bohatství se přelilo do neosobních bank, kterým dává tvář jen universální reklamní úsměv. Řídí je anonymní přízraky a počítače. A milosrdenství jako boží příkaz? I žebrák na pařížské ulici přijme dnes raději minci, než krajíc chleba či vlídné slovo s nabídkou odměny za odvedenou práci.

P.S.
V reakci na minulý text mne jeden čtenář napomenul slovy: „...než budete příště psát takové povrchní texty, přečtěte si prosím...“. Omluvám se dotyčnému a dalším za to, že jsem si možná i tentokrát nepřečetl to, co jsem si přečíst měl. Leč takovému požadavku, jak soudím, vyjít vstříc ani nelze. Ostatně, moje ctižádost spočívá v něčem jiném. Z četných besed, které jsem měl s českými občany u nás i v zahraničí v posledních letech, jsem nabyl dojmu, že znalost islámu ve vztahu k ostatním monoteismům není valná a že tudíž každý krok směřující k rozšíření všeobecné vzdělanosti u nás v tomto směru je krokem užitečným. Všem diskutujícím, kteří každý můj text dále rozšířují svými poznámkami a dovětky, děkuji. Nespokojené žádám o shovívavost. Na svoji omluvu mohu řici jen tolik: Snažím se psát tak, aby výsledný text, pokud možno, poučené neurazil a ti nepoučení, aby mu porozuměli.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy