Egypt: politický islám versus liberální demokracie

07. 12. 2012 | 12:07
Přečteno 3790 krát
Návrh nové egyptské ústavy otevírá islamismu dveře do veřejného života a ještě s poklonou. Reakce jsou bouřlivé a zemi rozdělily na dva znepřátelené tábory. V polovině prosince má o nové ústavě rozhodnout všeobecné hlasování. Bude-li přijatá, jak může změnit klíčovou zemi arabského světa?



Navzdory bojkotu a pouličním protestům schválilo poslední den listopadu Ústavodárné shromáždění Egypta novou verzi egyptské ústavy. Všeobecné hlasování, plánované na 15. prosinec, by mohla ještě zkomplikovat hrozba ze strany většiny soudců. Odmítají dohlížet na regulérnost voleb, byť je Nejvyšší soudní rada vyzývá k poslušnosti.

Opozici vadí záměr islamistického prezidenta Muhammada Mursího protlačit novou ústavu silou, byť s rouškou referenda, spíše než dialogem. Závažnější je však náboženský konzervativismus, který se prostřednictvím nového základního zákona vnucuje egyptské společnosti. Zápas liberálního modernismu s islámským konzervativismem se vrací na pořad dne.

Nová ústava má nahradit starou z roku 1971. Pocházela z éry Anwara as-Sádáta a byla několikrát upravena. Zásadní spor se točí okolo místa a úlohy šaríy, „božího zákona“ islámu. Otázka stojí, zda se v ústavě má odkazovat jen na „principy šaríy, základní zdroje zákonodárství“, jak tomu bylo víceméně doposud, nebo se má přímo odvolávat na „ustanovení šaríy“? Bezskrupolózní ovlivňování světských zákonů pomocí regulí šaríy prosazují Muslimští bratři a salafisté, radikální puritánští konzervativci. Takový postoj uvolňuje cestu k doslovnému chápání „božího zákon“, rozuměj koránu a tradic, jinými slovy, k sešněrování světských záležitostí náboženskými ustanoveními zhusta branými doslova. Pochopitelně to dává vale sekularizaci veřejného života a liberální demokracii.

Ústavodárné shromáždění ovládli zastánci islamismu. Liberálové, levice a křesťané – koptové tento orgán bojkotovali, neboť měli výhrady ke způsobu, jakým byl zvolen. Islamisté, nacházející v islámu politickou derektivu a ideologii, jsou zpravidla pokládáni za silné konzervativce. Prozatím sázejí spíše na uchování statu quo, chtějí si, alespoň napovrchu, uchovat zdání, že hledají v rámci egyptské společnosti kompromis, a brání se radikalismu. Možná i proto, že by nebylo rozumné dráždit Washington, odkud přichází do země nemalá finanční pomoc. Rozjitřená společnost však žádá rozhodné kroky, jedna její část ve smyslu islamizace, druhá sní o opravdové demokracii. Pouze jen hra na změny nebo drobné kroky, to neuspokojují nikoho.

Leč i malé posuny jistým směrem by mohly posléze strhnout lavinu. Článek 219 nové ústavy je něčím takovým. Co bylo vyhnáno dveřmi, by se mohlo vrátit oknem. „Principy šaríy“ se tu definují jako „principy, ustanovení a soudní praxe sunnitské doktríny islámu“. Ze čtyř zavedených sunnitských právních směrů má v dnešním Egyptě většinu hanafijský mazhab (směr), relativně umírněný, podobně jako v Turecku nebo Sýrii. Co rozumět pod „principy šaríy“ bývalo doposud v pravomoci Nejvyššího ústavního soud. Nová formulace nahrává konzervativnímu výkladu a staví dosavadního arbitra mimo hru.

Otazníky vyvolala i další novinka. Islámská universita al-Azhar by měla převzít roli „konzultanta“ ve věci interpretace „božího zákona“. Že se al-Azhar vyjadřuje k některým veřejným a společenským záležitostem, není ničím novým. Dá snad ústava náboženskému učilišti větší váhu a snad i pravomoci? Bude stanovisko al-azharských ulamá závazné nebo zůstane pouhým doporučením? Obecně platí, že autorita, která není svoji povahou ani soudní, ani zákonodárná, nemá právo zasahovat do soudů nebo zákonů. Jazyk nové ústavy spíše zamlžuje než vyjasňuje, zřejmě proto, aby islám a jeho instituce mohly mít poslední slovo. Záměrem patrně nebude učinit z Egypt teokracii, leč náboženskému konzervativismu se zametá cesta.

Spornost čiší i z článků, hovořících o ochraně osobních, politických, ekonomických a občanských práv a svobod. Článek 43 zaručuje „svobodu víry a kultu“ a článek 45 hovoří o „názorové svobodě a svobodě vyjadřování“. Leč článek 44 zavádí do těchto svobod nebezpečně gumové pravidlo. Je jím zákaz „urážet proroky monoteistických náboženství“. Že jde o trik průhledný, netřeba pochybovat. Nechává vzpomenout na ústavy, jejichž tvůrci se svobody vlastně bojí. Nejprve se všechny svobody vyjmenují, aby se vzápětí začaly vymezovat a z práv se ukrajuje.

Nepřímý odkaz na křesťanství a judaismus, obsažený ve zmínce o „monoteistických náboženstvích“, sleduje asi jiný cíl než jakousi náboženskou toleranci a ochranu odlišné víry. Je to skrytý útok na nevěřící a širší okruh jinověrce. Žádný Egypťan nebo Egyťanka nemůže nemít náboženství, stejně jako se nemůže hlasit k jiným vyznáním než jsou islám, křesťanství a judaismus.

„Rovnoprávnost mužů a žen“ ze staré ústavy se nahrazuje vágnější „rovnoprávností všech Egypťanů“. Zjevně nenáhodný pojmový zmatek. Servíruje na zlatém podnosu možnost napadat dosažené výdobytky na poli rovnoprávnosti ve více směrech. Jak v interpretaci šaríy ohledně dědického a rozvodového řízení, která práva muslima a muslimky dosud vyvažovala, tak pokud jde o rovnost mužů a žen v občanském a společenském smysl. Rozpaky určitě vyvolá ustanovení, podle něhož je žena „vázaná povinností hledat rovnováhu mezi svými povinnostni v rodině a v zaměstnání“. Navíc se určuje státu fungovat jako ochránce „pravé podstaty egyptské rodiny“ s úkolem „podporovat její morálku a hodnoty“. Výslovně se už nezakazuje „kupčení s lidmi“, což může vést k obnově praxe sňatků s nedospělými dívkami. Velmi zneklidňující je zmínka o úloze státu ve vztahu k umění, vědě a literatuře. Měl by dbát o to, aby „sloužily společnosti“.

Nová ústava mírně limituje moc prezidenta. Omezuje jeho působení na dva mandáty po čtyřech letech. Prezident zůstává pilířem systému. Plní funkci náčelníka armády a šéfa diplomacie. Je volen všeobecným hlasováním. Oproti minulosti ztrácí právo rozpustit parlament a nemůže přímo jmenovat nebo naopak zbavovat funkce ministry.

Poprvé tato nová egyptská ústava zmiňuje armádu. Omezuje se její pravomoc soudit nevojenské osoby. Pozice armády v Egyptě je ovšem silná a těžko jí něco ústavou vnucovat. I tady má nemalý vliv americká pomoc Egyptu. Armáda zůstane i napříště státem ve státě. Pro islamismus to sice není ideál, ale nejsme v Turecku, kde armáda je nositelem sekularizace a garantuje uchování demokracie. Nejsme ovšem ani v Túnisku, kde armáda je slabá. V Egyptě bude rozumný politik sázet spíše na kompromis než na konflikt s armádou.

Uvolnit by se podle návrhu nové ústavy měla tisková svoboda. Ke vzniku novin a dalších periodik stačí napříště jednoduchá registrace. O zákazu nebo zabavení tiskoviny má do budoucna rozhodovat výhradně soud, nikoliv nějaký úřední dekret. To jsou nesporně moderní a pokrokové novinky, které by v rámci objektivity neměly být zamlčeny.

Ke sporům islamistického prezidenta se soudci nezůstalo Ústavodárné shromáždění ovládané Muslimským bratrstvem lhostejné. Návrh ústavy snížil počet členů Nejvyššího ústavního soudu o téměř polovinu a činí z něho jedenáctihlavý orgán. Má to snad být předehra k čistce v instituci, která se vůči islamismus nechová nijak vstřícně?

Nová ústava opravdovou demokracii do Egypta nepřinese. Očekávat lze spíše nové konflikty, které korupcí a nepotismem dlouhodobě nemocná společnost držela doposud násilně pod pokličkou. Zklidnění veřejné scény je sotva na dohled. Nezapomínejme také, že země nedokáže přežívat bez americké pomoci. Pro regionální stabilitu je to výhoda. Dráždit Washington by si zřejmě dovolili jen nezodpovědní radikálové. Egypt pod Mubárakem začal zaznamenávat nemalý ekonomický růst. Na míru chudoby v zemi a stav společnosti to vliv nemělo. Tady vězí zásadní otázka egyptského dneška. Islamismus zatím slibuje a pracuje na oslabování politických protivníků. Především z řad zastánců liberální demokracie. Na to aby se země povznesla a riziko její sociální výbušnosti se zmírnilo, bude třeba jiný recept.




Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy