Když džihádisty spojila syrská válka

16. 06. 2014 | 15:15
Přečteno 10473 krát
Kdo naslouchal hlasům francouzských předměstí během kampaně k parlamentním volbám před dvěma lety, mohl slyšet z okruhu lidí vzešlých ze severoafrické arabské migrace dva rozdílné hlasy. Jeden silnější a většinový vyjadřující přání a zájem sžít se s občanskou společností a hodnotami francouzské republiky. Druhý méně výrazný, leč uším dosažitelný, obsahující rozkolnické řeči. Žalovaly a ostře napadaly Francii za její bezbožnost a bohaprázdnost.


Není pochyb, že takto laděné obžaloby mají jasný základ: západní civilizace je bezvěrecká a nenávistně nesnášenlivá vůči islámu. Francouzský islám prošel za poslední čtvrtstoletí různými podobami a více či méně čitelnými vývojovými fázemi. V posledních letech do očí bije přítomnost konzervativní salafíje. Příznivci této doktríny, oblečeni do zkrácené džalaby, s vyholenou hlavou a bujným plnovousem, často v doprovodu žen v černých integrálních závojích či s niqáby kryjícími hlavy, se stali banalitou v lidském hemžení na velkoměstských předměstích Francie.

Salafistické dogma chce postavit nepropustnou zeď mezi své adepty a okolní společnost, muslimy jiných orientací nevyjímaje. Komunita salafistů se pokládá za společenství držitelů „skutečné pravdy“. Vychází z ortodoxního chápání sunnitského islámu a je inspirovana názory a postoji jistých velice konzervativních saúdskoarabských náboženských učenců (ulamá). Ostatní muslimové jsou salafisty pokládáni za „bloudící“ či odsouzeníhodné odpadlíky.

Salafistická roztržka s okolním světem se sice vyznačuje nesnášenlivostí, leč nevolá za každou cenu po násilí. Ideálem salafistů je žít „pravý islám“, nejlépe někde na Blízkém a Středním Východě či severní Afriky, v místech působení bohulibých a úctyhodných předků. Salafíja má ovšem jednu slabinu. Je pórézní a dokáže do sebe vsakovat výzvy k ozbrojenému džihádu. Její adepti nejsou vždy imunní vůči hlasům rádoby náboženských mudrců z okolí, jednou samozvaných a jindy „vzdělaných“ internetem. Ti nabádají vydat se na bojovou dráhu ve jménu víry. Rovněž není ničím výjimečným, když nějaký „kazatel“ posílá po sociálních sítí „selfie“ – autopotrét pořízený vlastním chytrým telefonem či videokamerou – odněkud ze Sýrie. S kalašnikovem v ruce svolává předměstskou francouzštinou opřenou o několik výrazů z koránského slovníku k džihádu s arabskými bratry a k pozvednutí zbraně proti Západu, nevyjímaje Francii, kde se dotyčný narodil a vyrůstal.

Před zpopularizováním džihádu v Sýrii prošli naznačenou cestou Mohamed Merah, vraždící vojáky a pak v židovské škole v Toulouse v březnu 2012 či bratři Carnajevové, atentátníci při maratónu v Bostonu v dubnu 2013. Model indoktrinace ideology džihádu nové doby se nemění. Ve srovnání s al-Káidou Usámy Ibn Ládina nedává ovšem svým žoldákům jasné instrukce, nevybírá za ně cíle a plánované operace ponechává na samofinancování jejich aktérům.

Džihádisté druhého desetiletí 21. století jsou cvičení v zacházení se zbraněmi arabskými instruktory. Názorově je ovlivňuje hlavně Abú Mus´ab as-Súrí, propagátor „samotářského džihádu“. Francouzští adepti svaté války jsou po výcviku v Sýrii posíláni zpět do rodné Evropy. Měli by následně svou aktivitou rozleptávat pluralitní společnost, útočit na snadnou přístupné a málo chráněné cíle. I teroristé už myslí ekonomicky. Dosáhnout vyšší efektivity s nižšími náklady Pokud si jednotliví „vlci samotáři“ zvolí cíl útoku s patřičně silným symbolickým nábojem, dostanou se na titulní stránky médií za pomoci podstatně menších prostředků, než jaké vyžadovaly dřívější operace „káidistů“.

Nový postmoderní džihád je džihád ubožáků, kteří se chtějí předvést. S oblibou vyhledávají místa, kde vyvolání hrůzy bude mít patřičně silný dopad. Velká shromáždění davů, kasárna a pak zejména místa sloužící židovské obci či s židovskou minulostí spojená. V islamistických ideologických příručkách se dávají množící se případy násilí a velká pozornost jim věnovaná v médiích do souvislost se západní nevraživostí proti všem muslimům v Evropě. Z toho prý u muslimů vzniká a sílí pocit, že jsou obětmi, a upevňuje se solidarita muslimů vůči „islamofóbii“. Odpovědí má být náboženská komunitní uzavřenost a rozněcování nábožensky motivovaných sporů a posléze přímo náboženských válek na Starém kontinentě. Touto cestou by se mělo dojít k ustavení samostatných enkláv, drobících celek Evropy a Západu na rozháranou mozaiku vzájemně nesnášenlivých částic.

Případ vraždění v bruselském Židovském muzeu zapadá přesně do schématu nových džihádistů, stejně jako odráží roztržku ve společenských vazbách na velkoměstských předměstích Francie. Zadržený Mehdi Nemmouche, velmi pravděpodobně pachatel zločinu, narozený v Roubaix ve francouzských Flandrech, vyrůstal v sídlištní čtvrti v Tourcoing, kde jsou mimořádně aktivní salafistické mešity. Byl zadržen náhodně celníky na autobusovém nádraží v Marseille. V jeho zavazadle objevili zbraně podobné těm, které figurovaly při vraždění v Bruselu a rovněž video se záznamem, na němž se hlásí k činu.

Původně mladistvý delikvent se dostal do hledáčku protiteroristické rozvědky. Leč unikl sledování po propuštění z věznice, když se vydal do Británie a pak přes Thajsko na Blízký východ. Následně prožil téměř rok v péči salafisticko-džihádistické formace Islámského státu Iráku a Levanty. Se smrtící výzbrojí byl ovšem zadržen v linkovém autobusu, který je využíván drobnými překupníky drog cestujícími mezi Amsterdamem a Marseillei. Není divu, že se tu často provádějí kontroly zavazadel. Připravenost chladnokrevně vraždit a indolentní chování zároveň se zdá být je pro nový džihádismus typickým kontrastem.

Splývání profesionalismu a amatérismu nehraje roli, neboť pěšáci džihádu mají být spáleni na médiatické hranici za účelem reklamy pro věc „islámské spravedlnosti“. Je to jen pokračování jiného splývání a záměny, kterou představuje mizení hranice mezi světem skutečným a virtuálním, mezi hmatatelným masakrem a počítačovou „war game“, mezi lidskými bytostmi a avatary – virtuálními postavami. Digitální kamera značky GoPro, určená k filmování vraždění a dovolující následně šířit po internetu obrázky hrůzného divadla, má posloužit k upoutání zájmu.

Mohamed Merah, „toulouský vrah“, byl přesvědčen, že prostřednictvím videozáznamů svého vraždění dodá odvahu tisícům podobných a získá nové adepty pro počítačový džihád. Stejně jako Merah i Memmouche, pravděpodobný pachatel vraždění v Bruselu, neměl pověst zbožného muslima. Leč ve francouzském vězení, dnes v jedné z hlavních líhní džihádismu, na něho zapůsobila radikální víra, odhodlaná obracet na islám přesvědčováním i nátlakem. V obou případech se na přerodu k radikalnímu džihádu podílelo místní nebo rodinné prostředí s vládou hodnot a norem salafíje. A obdobně jako v Toulouse i v Bruselu se útok vedl na židovský cíl v blízkém okolí, jak to doporučuje příručka Abú Mus´aba as-Súrího „Výzva k světovému islámskému odporu“ (Call to Global Islamic Resistance), publikovaná před deseti lety.

Mezi oběma případy je přece jen rozdíl. Došlo k posunu, který je velice závažný. Merah nedokázal jasně formulovat motiv svého činu. Získal sice řadu přiznivců na Facebooku, leč soudilo se, že jde o oběť nějaké obskurní manipulace. V současné době se z džihádu v Sýrii stal velký případ, který strhává zájemce daleko za hranicemi jak islamistického hnutí, tak dokonce i samotného muslimského světa.
Většina západních demokracií žádala odchod Bašára al-Asada, leč váhaly k tomu nějak aktivněji přispět. Zdrženlivost Západu se dá svést na řadu důvodů. Nejen vnějších, spojených s postojem Ruska a Íránu, jako i motivů vnitřních, v prvé řadě na neschopnost syrské opozice překonat řevnivosti, ať už náboženské, názorové nebo politické. Do vakua mezi přívalem zbytečných slov a nečinností vtrhl džihádismus a rychle se zakořenil, velmi pravděpodobně i manipulací, s níž režim přihříval rozklad opozice.

Syrskou krizi se podařilo změnit v náboženskou válku k neprospěchu laické opozice a s výhodou pro režim u moci. Pád syrského prezidenta byl pravděpodobně jen hrou, kterou Evropa včas neprohlédla. Ve chvíli, kdy v Sýrii vzniká líheň džihádu, který se sápe na okolní sousedy a vysílá „vlky samotáře“ dráždit Západ, nenabízí se Evropě nic víc než prohlédnout na své cestě do Damašku. Jako když Saul (Šavel) z bible přichází do Damašku s nedobrým (nebohulibým) posláním. Prohlédnuv, musí odtud následně utíkat s posláním opačným.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy