Vzdaly arabské země věc Palestiny?
Koncem června oznámil izraelský premiér Benjamin Netanjahu, že Izrael podepsal se Spojenými arabskými emíráty dohodu o vědecké spolupráci v boji proti koronavirové pandémii. Stalo se tak nedlouho před 1. červencem, termínem původně vyhlašovaným pro akt připojení části Západního břehu Jordánu k židovskému státu. Je to nějaký signál v postojích arabských zemí k Izraeli? Pozorovatelé vývoje událostí na Předním východě to dávají do souvislosti s tendencí arabských zemí opouštět zásadní požadavek z těch, jejichž splnění si po léta kladly jako základ pro „normalizaci“ vztahů s Izraelem: urovnání izraelsko-palestinského konfliktu.
Vnitřní konflikty převažují nad opozicí vůči Izraeli.
Izraelsko-arabská otázka, poté izraelsko-palestinská otázka, byla hlavním a společným jmenovatelem v zahraniční politice arabských zemí až do války v roce 1967 bez ohledu na to, zda šlo o země s režimy konzervativními nebo revolučními, či napojené na tábor sovětský nebo americký. Během šestidenní války v roce 1967 manifestovalo spojení ozbrojených síl Sýrie, Egypta, Jordánska a Maroka někdejší představu o arabské jednotě a arabskou solidaritu v palestinské otázce.
Neúspěch arabské fronty v červnové válce 1967 vyvola postupný rozpad arabské jednoty. Diplomatická hra jednotlivých arabských aktérů vynášela na světlo rostoucí disharmonie. Ukázal to obrat Jordánska, které se nepřipojilo k egyptsko-syrskému útoku v říjnové válce 1973, a posléze podpis dohod v Camp Davidu mezi Egyptem a Izraelem. Otázka Palestiny pozbyla v zahraniční politice arabských zemí prioritu.
Proč tento vývoj? Roli sehrál ústup globální bipolarizace a rostoucí diversifikace politických strategií jednotlivých arabských zemí. Od 70. let se stále zjevněji ukazovalo, že za fasádou arabské jednoty skrývají značné rozdíly režimů u moci a odlišnosti jejich představ a zájmů. Soupeření o to, kdo bude vůdčí sílou arabského světa, dále prohlubovalo názorové a věcné rozdíly. Nadto zesílily protiturecké a protiíránské tendence a s nimi jdoucí nové pohledy a stategické přístupy. Svůj díl vnesly do zájmového rozptylu i výbuchy „arabského jara“. Pokud nezpůsobily přímo zvraty či rozvraty posílily v regionu obavy z destabilizace dosavadních režimů. Z toho pak pocházejí snahy hledat a vytvářet nové politické přístupy a jiné diplomatické strategie.
Vnitřní konflikty a z nich plynoucí starosti tak převážily nad společným odmítavým postojem k Izraeli. O to více pak, že palestinská otázka se dnes silně spojuje s islamistickým radikalismem. Přičinu je třeba vidět v Hamásu, který ovládá Gazu. Je napojen na islamistické Muslimské bratrstvo a podporován Íránem.
Zdá se, že okolnosti přidávají více na misku vah těch, kteří si v Izraeli přejí připojit k židovskému státu část palestinského Přejordánska a kterým jde na ruku Benjamin Netanyahu. Vrátil se do čela izraelské vlády na příštích osmnáct měsíců, nemůže nebrat v potaz, že přípišné otálení není na místě vzhledem k nejistotě, zda v listopadu Američané opět zvolí prezidenta se sympatiemi pro Netanyahuovu politiku a zbytek světa má momentálně jiné starosti a priority. Z arabského světa nic příliš nebezpečného nehrozí, Rusko mlčí a pokud EU dává najevo sice opatrně, ale přece jasně obavy, má to za následek spíše nový zdroj neshod mezi členskými zeměmi unie než společný tlak k pozitivní blízkovýchodnímu usmíření.
Je však rozumné podceňovat riziko výbuchu „arabské ulice“, zejména palestinských území soustavně ponižovaných, s odkazem na to, že „věci se nakonec uklidní“? Koronavirová pandémie, která nikoho ve světě tak zcela neobešla, vyhání palestinské téma na čas z ohniska pozornosti. Na jak dlouho ovšem? Poslední roky a měsíce daly poznat, že societální reaguje rychleji než oficiální politika a že společnosti mohou vzplanout daleko důrazněji, než se dá odhadovat z momentálního stavu mezivládních vztahů.
Se vzdáleností slábne arabská citlivost na palestinskou věc
Z populací arabských zemí je citlivost na palestinskou věc nejsilnější v sousedních zemích. Palestina spolu s Libanonem, Sýrií a Jordánskem je historicky součástí východního Středomoří, Levanty, arabsky jmenované Bilád aš-Šám. V tomto prostoru je osmóza nejsilnější: najdeme tu stejná příjmení, stejný dialekt, stejné zvyky.Ve vzdálenějších zemích má vazba virtuálnější podobu, zejména v Perském zálivu. Výjimkou by mohl být Kuvajt, první tamní území, která získalo nezávislost už v roce 1961. Kuvajt záhy začal využívat palestinskou pracovní sílu, včetně technických kádrů, mimo jiné k nim patřil i Jásir Arafát, k rozvoji svého ropného průmyslu.
Také v severoafrickém Maghribu je citlivost na palestinské problémy méně výrazná, mimo jiné i proto, že tu byla historicky letitá zkušenost s hostováním početné židovské komunity. Maroko udržovalo dobré vztahy s Izraelem a tuniský prezident Habíb Burgíba, byť si byl vědom spravedlnosti palestinských nároků, nepovažoval válku za řešení problému. Dokonce i Egypťané mají pocit, že již zaplatili dost a není daleko od pravdy, že v Palestincích často spatřují více nezvedené, ne-li přímo rozmazlené, děti než ponižované a urážené oběti.
Koncem 70.let po podpisu mírových dohod mezi Izraelem a Egyptem se už projevilo, že „fronta odmítání“ ze strany těch, kteří proti camp-davidským dojednání protestovali, není víc než posledním vzmachem mizející arabské solidarity s palestinským případem. Síla odporu byla dílem hlavně přívalů slov na vládní a politické úrovní, méně odrazem reálného cítění veřejnosti. Izraelsko-jordánská mírová smlouva potvrzená v roce 1994 byla ještě výraznějí politická a obešla se bez výraznější protestů. V arabských republikách se zpravidla vždy ozývaly projevy arabské solidarity s Palestinou silněji, než tomu bylo v arabských monarchiích. Tam arabský nacionalismus spojovaný s Palestinou budil spíše obavy a děsil. Jordánsko, jehož dvě třetiny obyvatelstva jsou palestinského původu, muselo často brát ohled na skutečnost, že se stalo čímsi jako skrytým dvorkem Izraele.
Přestavba strategických pozic zemí v oblasti Předního východu probíhá a pokračuje. Sbližování arabských států Perského zálivu se Západem staví zábrany proti snahám poskytovat Palestincům jinou než humanitární pomoc. Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty se ve snaze zabránit šíření íránského vlivu v Jemenu obracejí ke Spojeným státům. Těžko tak mohou odmítnout Trumpův plánu řešení palestinské otázky přímo. Dokonce i Katar, který drží nad vodou Gazu, což je výhodné pro všechny zainteresované, jedná opatrně. Nechce vypadnout ze hry vzhledem ke křehké rovnováze, kterou se snaží udržet ve vztazích s Washingtonem.
Postavení Palestinců v arabském světě je ambivaletní: připomínají Arabům jejich bezmocnost tváří v tvář Izraeli a Západu. Řečeno přímo: Arabové jsou si vědomi toho, že nejednají správně a v duchu spravedlnosti, ale o to hlasitěji vykřikují slova o solidaritě, i když dobře vědí, že nakonec neudělají nic. Mluvit o izraelsko-arabské „normalizaci“ ve vztazích mezi některými zeměmi s ohledem na dílčí dohody typu vědecké spolupráce Spojených arabských emirátů a Izraele není víc než propagandistická gestikulace. Mává se podepsanými papíry o něčem, co ve skutečnosti už dávno existuje a funguje. Anexe západního břehu Předjordánska byla prozatím uložena k ledu. Pokud k ní nakonec dojde, jen se prokáže, že to už dávno není nemožné. Oficiálně se ozvou hodně hlasité výkřiky, ale kromě snad finančních darů následovat nebude nic.
Vnitřní konflikty převažují nad opozicí vůči Izraeli.
Izraelsko-arabská otázka, poté izraelsko-palestinská otázka, byla hlavním a společným jmenovatelem v zahraniční politice arabských zemí až do války v roce 1967 bez ohledu na to, zda šlo o země s režimy konzervativními nebo revolučními, či napojené na tábor sovětský nebo americký. Během šestidenní války v roce 1967 manifestovalo spojení ozbrojených síl Sýrie, Egypta, Jordánska a Maroka někdejší představu o arabské jednotě a arabskou solidaritu v palestinské otázce.
Neúspěch arabské fronty v červnové válce 1967 vyvola postupný rozpad arabské jednoty. Diplomatická hra jednotlivých arabských aktérů vynášela na světlo rostoucí disharmonie. Ukázal to obrat Jordánska, které se nepřipojilo k egyptsko-syrskému útoku v říjnové válce 1973, a posléze podpis dohod v Camp Davidu mezi Egyptem a Izraelem. Otázka Palestiny pozbyla v zahraniční politice arabských zemí prioritu.
Proč tento vývoj? Roli sehrál ústup globální bipolarizace a rostoucí diversifikace politických strategií jednotlivých arabských zemí. Od 70. let se stále zjevněji ukazovalo, že za fasádou arabské jednoty skrývají značné rozdíly režimů u moci a odlišnosti jejich představ a zájmů. Soupeření o to, kdo bude vůdčí sílou arabského světa, dále prohlubovalo názorové a věcné rozdíly. Nadto zesílily protiturecké a protiíránské tendence a s nimi jdoucí nové pohledy a stategické přístupy. Svůj díl vnesly do zájmového rozptylu i výbuchy „arabského jara“. Pokud nezpůsobily přímo zvraty či rozvraty posílily v regionu obavy z destabilizace dosavadních režimů. Z toho pak pocházejí snahy hledat a vytvářet nové politické přístupy a jiné diplomatické strategie.
Vnitřní konflikty a z nich plynoucí starosti tak převážily nad společným odmítavým postojem k Izraeli. O to více pak, že palestinská otázka se dnes silně spojuje s islamistickým radikalismem. Přičinu je třeba vidět v Hamásu, který ovládá Gazu. Je napojen na islamistické Muslimské bratrstvo a podporován Íránem.
Zdá se, že okolnosti přidávají více na misku vah těch, kteří si v Izraeli přejí připojit k židovskému státu část palestinského Přejordánska a kterým jde na ruku Benjamin Netanyahu. Vrátil se do čela izraelské vlády na příštích osmnáct měsíců, nemůže nebrat v potaz, že přípišné otálení není na místě vzhledem k nejistotě, zda v listopadu Američané opět zvolí prezidenta se sympatiemi pro Netanyahuovu politiku a zbytek světa má momentálně jiné starosti a priority. Z arabského světa nic příliš nebezpečného nehrozí, Rusko mlčí a pokud EU dává najevo sice opatrně, ale přece jasně obavy, má to za následek spíše nový zdroj neshod mezi členskými zeměmi unie než společný tlak k pozitivní blízkovýchodnímu usmíření.
Je však rozumné podceňovat riziko výbuchu „arabské ulice“, zejména palestinských území soustavně ponižovaných, s odkazem na to, že „věci se nakonec uklidní“? Koronavirová pandémie, která nikoho ve světě tak zcela neobešla, vyhání palestinské téma na čas z ohniska pozornosti. Na jak dlouho ovšem? Poslední roky a měsíce daly poznat, že societální reaguje rychleji než oficiální politika a že společnosti mohou vzplanout daleko důrazněji, než se dá odhadovat z momentálního stavu mezivládních vztahů.
Se vzdáleností slábne arabská citlivost na palestinskou věc
Z populací arabských zemí je citlivost na palestinskou věc nejsilnější v sousedních zemích. Palestina spolu s Libanonem, Sýrií a Jordánskem je historicky součástí východního Středomoří, Levanty, arabsky jmenované Bilád aš-Šám. V tomto prostoru je osmóza nejsilnější: najdeme tu stejná příjmení, stejný dialekt, stejné zvyky.Ve vzdálenějších zemích má vazba virtuálnější podobu, zejména v Perském zálivu. Výjimkou by mohl být Kuvajt, první tamní území, která získalo nezávislost už v roce 1961. Kuvajt záhy začal využívat palestinskou pracovní sílu, včetně technických kádrů, mimo jiné k nim patřil i Jásir Arafát, k rozvoji svého ropného průmyslu.
Také v severoafrickém Maghribu je citlivost na palestinské problémy méně výrazná, mimo jiné i proto, že tu byla historicky letitá zkušenost s hostováním početné židovské komunity. Maroko udržovalo dobré vztahy s Izraelem a tuniský prezident Habíb Burgíba, byť si byl vědom spravedlnosti palestinských nároků, nepovažoval válku za řešení problému. Dokonce i Egypťané mají pocit, že již zaplatili dost a není daleko od pravdy, že v Palestincích často spatřují více nezvedené, ne-li přímo rozmazlené, děti než ponižované a urážené oběti.
Koncem 70.let po podpisu mírových dohod mezi Izraelem a Egyptem se už projevilo, že „fronta odmítání“ ze strany těch, kteří proti camp-davidským dojednání protestovali, není víc než posledním vzmachem mizející arabské solidarity s palestinským případem. Síla odporu byla dílem hlavně přívalů slov na vládní a politické úrovní, méně odrazem reálného cítění veřejnosti. Izraelsko-jordánská mírová smlouva potvrzená v roce 1994 byla ještě výraznějí politická a obešla se bez výraznější protestů. V arabských republikách se zpravidla vždy ozývaly projevy arabské solidarity s Palestinou silněji, než tomu bylo v arabských monarchiích. Tam arabský nacionalismus spojovaný s Palestinou budil spíše obavy a děsil. Jordánsko, jehož dvě třetiny obyvatelstva jsou palestinského původu, muselo často brát ohled na skutečnost, že se stalo čímsi jako skrytým dvorkem Izraele.
Přestavba strategických pozic zemí v oblasti Předního východu probíhá a pokračuje. Sbližování arabských států Perského zálivu se Západem staví zábrany proti snahám poskytovat Palestincům jinou než humanitární pomoc. Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty se ve snaze zabránit šíření íránského vlivu v Jemenu obracejí ke Spojeným státům. Těžko tak mohou odmítnout Trumpův plánu řešení palestinské otázky přímo. Dokonce i Katar, který drží nad vodou Gazu, což je výhodné pro všechny zainteresované, jedná opatrně. Nechce vypadnout ze hry vzhledem ke křehké rovnováze, kterou se snaží udržet ve vztazích s Washingtonem.
Postavení Palestinců v arabském světě je ambivaletní: připomínají Arabům jejich bezmocnost tváří v tvář Izraeli a Západu. Řečeno přímo: Arabové jsou si vědomi toho, že nejednají správně a v duchu spravedlnosti, ale o to hlasitěji vykřikují slova o solidaritě, i když dobře vědí, že nakonec neudělají nic. Mluvit o izraelsko-arabské „normalizaci“ ve vztazích mezi některými zeměmi s ohledem na dílčí dohody typu vědecké spolupráce Spojených arabských emirátů a Izraele není víc než propagandistická gestikulace. Mává se podepsanými papíry o něčem, co ve skutečnosti už dávno existuje a funguje. Anexe západního břehu Předjordánska byla prozatím uložena k ledu. Pokud k ní nakonec dojde, jen se prokáže, že to už dávno není nemožné. Oficiálně se ozvou hodně hlasité výkřiky, ale kromě snad finančních darů následovat nebude nic.