Zbytečný státní zástupce?
David Ondráčka z Transparency International v Otázkách Václava Moravce (ČT1 11. 7. 2010) k trestnímu řízení řekl: „Musíme se dostat do stavu, kdy naprostá většina případů se dostane až k soudu a nebude zastavena v přípravném řízení“. Policie u nás ročně stíhá přes 110 000 osob, kde státní zástupce dozoruje zákonnost trestního stíhání. Státní zástupce nepředává soudu automaticky všechny případy, ale jen jsou-li splněny zákonné podmínky, což je asi v 90%. Pokud by státní zástupce musel zažalovat téměř vše, co začne policie stíhat, stane se zbytečným pošťákem nesoucí obžalobu od policie k soudu.
Světová nátlaková organizace Transparency International se od roku 1993 podílí na kritice korupce. Tlak na světové trestání korupce vyvolaly americké firmy, kterým byla zakázána korupce roku 1977 americkým zákonem o korupčních praktikách v zahraničí, neboť možnost legálnosti úplatku jiných firem v zahraničním obchodě stavěla firmy z USA do nevýhodného postavení vůči konkurentům z jiných zemí, kteří dokonce úplatky v zahraničí zahrnovali do daňově uznatelných nákladů. Tlak zesílil po konci studené války, kdy již nebylo třeba tolerovat korupčnost určitých státních režimů z důvodu jejich protisovětské orientace. I když činnost Transparency International podporovala hájení amerických postojů v hospodářské soutěži, je její požadavek v rozporu s americkým trestním právem, kde též prokurátor nemá povinnost obžalovat vše, co mu dá policie.
Trestní řízení je drahé. Něco stojí činnost státních orgánů. Proto zákon umožňuje, aby podmíněným zastavením trestního stíhání a narovnáním státní zástupce ukončil trestní stíhání, pokud obviněný uhradí poškozenému škodu. Ovšem i v případech podávání obžalob, o nichž bude jasné, že nemají šanci na úspěch, vzniknou náklady státu, neboť obvinění po něm budou žádat náhradu škody.
Dokud platí stávající trestní řád, státní zástupce nemůže podat obžalobu jen proto, že je někdo obviněn. Musí k tomu být další zákonné předpoklady. Evropskou tradicí je snaha zabránit zneužití trestního stíhání. K tomu slouží i dozor státního zástupce.
Světová nátlaková organizace Transparency International se od roku 1993 podílí na kritice korupce. Tlak na světové trestání korupce vyvolaly americké firmy, kterým byla zakázána korupce roku 1977 americkým zákonem o korupčních praktikách v zahraničí, neboť možnost legálnosti úplatku jiných firem v zahraničním obchodě stavěla firmy z USA do nevýhodného postavení vůči konkurentům z jiných zemí, kteří dokonce úplatky v zahraničí zahrnovali do daňově uznatelných nákladů. Tlak zesílil po konci studené války, kdy již nebylo třeba tolerovat korupčnost určitých státních režimů z důvodu jejich protisovětské orientace. I když činnost Transparency International podporovala hájení amerických postojů v hospodářské soutěži, je její požadavek v rozporu s americkým trestním právem, kde též prokurátor nemá povinnost obžalovat vše, co mu dá policie.
Trestní řízení je drahé. Něco stojí činnost státních orgánů. Proto zákon umožňuje, aby podmíněným zastavením trestního stíhání a narovnáním státní zástupce ukončil trestní stíhání, pokud obviněný uhradí poškozenému škodu. Ovšem i v případech podávání obžalob, o nichž bude jasné, že nemají šanci na úspěch, vzniknou náklady státu, neboť obvinění po něm budou žádat náhradu škody.
Dokud platí stávající trestní řád, státní zástupce nemůže podat obžalobu jen proto, že je někdo obviněn. Musí k tomu být další zákonné předpoklady. Evropskou tradicí je snaha zabránit zneužití trestního stíhání. K tomu slouží i dozor státního zástupce.