Ministerstvo bez ministra
Demisí ministra životního prostředí Pavla Drobila, aniž by prezident jmenoval nového ministra či pověřil jiného člena vlády řízením ministerstva došlo k právně nebezpečnému stavu pro stát. Ústavní soud ve svým rozhodnutích oddělil postavení ministra a ministerstva s tím, že je-li nějaká pravomoc dána zákonem ministerstvu, vedle ministra ji může vykonávat i jiný zaměstnanec ministerstva (náměstek, ředitel odboru). Je-li však pravomoc dána zákonem ministrovi, jejím výkonem nemůže být pověřen jiný zaměstnanec ministerstva. Pokud určitá rozhodnutí zákon vyhrazuje ministrovi a jsou podepsána jeho náměstkem či jiným zaměstnancem, hodnotil je Ústavní soud jako neplatné akty.
Obvykle je pověřen řízením ministerstva jiný člen vlády, pokud se hledá jeho nástupce. V roce 2005, kdy prezident odmítal jmenovat Davida Ratha ministrem zdravotnictví, protože byl prezidentem lékařské komory, pověřil řízením Ministerstva zdravotnictví ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha. Pokud bude trvat neobsazení ministra životního prostředí delší dobu, vystavuje se premiér, který má povinnost z ústavy navrhnout prezidentovi alespoň dočasného ministra, stát nebezpečí škody. Každý, kdo nebude spokojen s rozhodnutím, které bylo místo ministra podepsáno jeho náměstkem, může věc zažalovat u soudu i s případnou náhradou škody.
Obvykle je pověřen řízením ministerstva jiný člen vlády, pokud se hledá jeho nástupce. V roce 2005, kdy prezident odmítal jmenovat Davida Ratha ministrem zdravotnictví, protože byl prezidentem lékařské komory, pověřil řízením Ministerstva zdravotnictví ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha. Pokud bude trvat neobsazení ministra životního prostředí delší dobu, vystavuje se premiér, který má povinnost z ústavy navrhnout prezidentovi alespoň dočasného ministra, stát nebezpečí škody. Každý, kdo nebude spokojen s rozhodnutím, které bylo místo ministra podepsáno jeho náměstkem, může věc zažalovat u soudu i s případnou náhradou škody.