Lék na korupci – majetková odpovědnost
Mediálně se volá po omezení korupce ve veřejných zakázkách. K tomu se především uvádí opatření v trestním právu. Ale boj s korupcí prostředky trestního práva bude vždy omezený. Korupce zůstává v zájmu všech zúčastněných skryta. K prozrazení dojde, když se některý z účastníků cítí podveden ostatními a udá je. Též jsou vysoké nároky na formální správnost všech postupů proti obviněnému v trestním řízení. To vede k tomu, že řada indicií o korupci, včetně těch, které získají média, nemůže být užita jako důkaz v trestním řízení, pokud nesplňují všechny zákonné požadavky. Novinářsky jasný případ je pak v trestním řízení neprokazatelný. A navrhované budování nových orgánů pro boj s korupcí je příkladem toho, že nevíme-li si s něčím rady, zřídíme nový úřad či komisi, které nic nevyřeší. Nesprávná je i cesta omezení veřejných zakázek, jak je tomu u dálnic a železnic. Tento krok jen poškodí stavební firmy a vede k propuštění jejich zaměstnanců. Za korupci jsou postiženi stavební dělníci, kteří za ni nemohou.
Je nutné dosáhnout veřejného srovnávání cen jednotlivých zakázek s průměrem. Každý se zarazí, když pokoj v domově důchodců je dražší než garsonka, přičemž v její ceně je rozpočtena cena pozemku, zatímco domovy důchodců i nemocnice jsou stavěny na půdě kraje či státu a nenakupuje se. Když si úřad najímá kanceláře ve stejném městě za výrazně vyšší cenu, než je průměr ostatních úřadů, je to nehospodárnost s podezřením na korupci. Tu mají zjišťovat kontrolní orgány. Podstata kontroly není sledování správnosti byrokratického zaúčtování jednotlivých výdajů, ale zhodnocení jejich hospodárnosti. Na to musí navázat majetková odpovědnost vysokých úředníků podepisujících konkrétní smlouvy za škodu způsobenou touto nehospodárností, což by museli akceptovat ve svých pracovních smlouvách, pokud by chtěli rozhodovat o veřejných zakázkách. Tato odpovědnost za nehospodárnost se musí vztahovat i na nedbalost a nemůže být limitována 4,5 násobkem platu, pokud by příslušný úředník nedokázal prokázat oprávněnost podstatného zvýšení nákladů vůči průměru. Jen přímá majetková odpovědnost povede k odmítání korupce ze strany úředníků. Jestliže promlčecí doba náhrady škody bude 5 let a tedy delší než je funkční období vlády, nemůže se úředník spolehnout na ochranu vládních stran, jelikož po volbách se může vše změnit. Korupci umožňuje špatná správa veřejných zakázek, její změna je cestou nápravy.
Bohumil Fišer
Bývalý ministr zdravotnictví
Miloslav Kala
Viceprezident Nejvyššího kontrolního úřad
Zdeněk Koudelka
Právník
Je nutné dosáhnout veřejného srovnávání cen jednotlivých zakázek s průměrem. Každý se zarazí, když pokoj v domově důchodců je dražší než garsonka, přičemž v její ceně je rozpočtena cena pozemku, zatímco domovy důchodců i nemocnice jsou stavěny na půdě kraje či státu a nenakupuje se. Když si úřad najímá kanceláře ve stejném městě za výrazně vyšší cenu, než je průměr ostatních úřadů, je to nehospodárnost s podezřením na korupci. Tu mají zjišťovat kontrolní orgány. Podstata kontroly není sledování správnosti byrokratického zaúčtování jednotlivých výdajů, ale zhodnocení jejich hospodárnosti. Na to musí navázat majetková odpovědnost vysokých úředníků podepisujících konkrétní smlouvy za škodu způsobenou touto nehospodárností, což by museli akceptovat ve svých pracovních smlouvách, pokud by chtěli rozhodovat o veřejných zakázkách. Tato odpovědnost za nehospodárnost se musí vztahovat i na nedbalost a nemůže být limitována 4,5 násobkem platu, pokud by příslušný úředník nedokázal prokázat oprávněnost podstatného zvýšení nákladů vůči průměru. Jen přímá majetková odpovědnost povede k odmítání korupce ze strany úředníků. Jestliže promlčecí doba náhrady škody bude 5 let a tedy delší než je funkční období vlády, nemůže se úředník spolehnout na ochranu vládních stran, jelikož po volbách se může vše změnit. Korupci umožňuje špatná správa veřejných zakázek, její změna je cestou nápravy.
Bohumil Fišer
Bývalý ministr zdravotnictví
Miloslav Kala
Viceprezident Nejvyššího kontrolního úřad
Zdeněk Koudelka
Právník