Staré dobré okresy
Senátor Jaroslav Kubera otevřel debatu o obnově okresních úřadů. Roku 2002 byly zrušeny okresní úřady, ne okresy. Ty jsou nadále územní jednotkou pro řadu orgánů - okresní soud a státní zastupitelství, úřad práce, okresní správa sociálního zabezpečení. Ovšem změny veřejné správy jsou dlouhodobé na rozdíl od změn vítězů voleb. Nedávno ministr zdravotnictví David Rath bojoval o koncepci zdravotnictví s pravicovými hejtmany, nyní jako hejtman bojuje s ministrem zdravotnictví. Možná příští vláda bude sociálně demokratická a další krajské volby vyhrají občanští demokraté.
Okresní úřady vznikly 1850, přežily monarchii, protektorát, komunistický režim i Československo. Staly se až obětí boje o počet krajů. Proti dosavadním 8 velkým krajům zvítězila nákladnější myšlenka 14 malých krajů. Odůvodněním budování dalších krajů byl nápad zrušit okresní úřady. Část jejich působností přešla na vybraná města a část byla převedena na kraj, což vedlo k centralizaci. Věci dříve řešené v prvním stupni na okresním úřadě a v odvolání na kraji, nyní řeší v prvním stupni krajský úřad a v odvolaní pražské ministerstvo. Ministerstvo přitom má rozhodovat v případech státního významu. Řeší však odvolání proti rozhodnutí v bagatelních případech. Komické je to v oblasti hygieny, kdy okresní hygienik při okresních úřadech ukládal pokuty v rámci kontrol, odvolání řešil krajský stupeň a případnou žalobu místní krajský soud. Dostane-li nyní hospoda ve Vsetíně pokutu, uloží ji krajská hygiena, odvolání řeší Ministerstvo zdravotnictví a žalobu Městský soud v Praze. Ministerstva a Městský soud v Praze řeší bagatelní věci pro celý stát. Takovou centralizaci nezavedla německá okupace ani komunistický režim.
Obnovení okresních úřadů může tyto paradoxy zrušit. Na okresní úřady by měly být z krajů vráceny kompetence, které na ně přešly zrušením okresních úřadů. Kraje nebudou oslabeny, neboť se jim z ministerstev vrátí odvolací pravomoc. Ministerstva pak budou skutečným koncepčním místem pro řízení státu. Naplní se zásada, že o místních věcech se má rozhodovat na místní úrovni. Není správné, aby se v Praze rozhodovalo, zda vsetínský hostinský měl čisto v kuchyni.
Okresní úřady vznikly 1850, přežily monarchii, protektorát, komunistický režim i Československo. Staly se až obětí boje o počet krajů. Proti dosavadním 8 velkým krajům zvítězila nákladnější myšlenka 14 malých krajů. Odůvodněním budování dalších krajů byl nápad zrušit okresní úřady. Část jejich působností přešla na vybraná města a část byla převedena na kraj, což vedlo k centralizaci. Věci dříve řešené v prvním stupni na okresním úřadě a v odvolání na kraji, nyní řeší v prvním stupni krajský úřad a v odvolaní pražské ministerstvo. Ministerstvo přitom má rozhodovat v případech státního významu. Řeší však odvolání proti rozhodnutí v bagatelních případech. Komické je to v oblasti hygieny, kdy okresní hygienik při okresních úřadech ukládal pokuty v rámci kontrol, odvolání řešil krajský stupeň a případnou žalobu místní krajský soud. Dostane-li nyní hospoda ve Vsetíně pokutu, uloží ji krajská hygiena, odvolání řeší Ministerstvo zdravotnictví a žalobu Městský soud v Praze. Ministerstva a Městský soud v Praze řeší bagatelní věci pro celý stát. Takovou centralizaci nezavedla německá okupace ani komunistický režim.
Obnovení okresních úřadů může tyto paradoxy zrušit. Na okresní úřady by měly být z krajů vráceny kompetence, které na ně přešly zrušením okresních úřadů. Kraje nebudou oslabeny, neboť se jim z ministerstev vrátí odvolací pravomoc. Ministerstva pak budou skutečným koncepčním místem pro řízení státu. Naplní se zásada, že o místních věcech se má rozhodovat na místní úrovni. Není správné, aby se v Praze rozhodovalo, zda vsetínský hostinský měl čisto v kuchyni.