Vesmír v čekárně

17. 08. 2011 | 20:32
Přečteno 3336 krát
Dne 21. července 2011, zhruba v deset ráno světového času skončila budoucnost lidstva. V takovém tónu se alespoň nesou mnohé domácí i zahraniční komentáře na téma posledního letu raketoplánu Atlantis, jímž se uzavřela jedna slavná kapitola kosmických letů s lidskou posádkou.

Neforemná postava nasoukaná v bílém skafandru na pozadí vesmírné tmy je už dlouhá desetiletí mocným symbolem schopností, vizionářství a pokroku lidstva. Česko-slovensko-americká šlépěj Eugena Cernana, posledního muže na Měsíci, je dosud nejvýše položeným táborem, jaký lidstvo rozbilo na své horolezecké výpravě z rovinatých plání východní Afriky na vrcholek zahalený v mracích.

Vesmírné lety přišly na svět předčasně

Není divu, že podobně symbolickým dojmem působí i rozpočtová smrt raketoplánů. I já, dlouholetý fanda vědeckofantastična, technologií a vesmírného průzkumu, jsem uronil symbolickou slzu. V žádném případě si ale nemyslím, že jde o konec budoucnosti, že odvracíme zrak od dalekých horizontů k banálním tahanicím tady na Zemi. Narozdíl od jednoho ze svých oblíbených kolegů blogerů Stanislava Komárka se nebojím, že nám hrozí osud středověké Číny, která upustila od zámořských cest, a v důsledku toho podlehla stagnaci a úpadku. Nemyslím si totiž, že konec raketoplánů je zároveň definitivním koncem člověka ve vesmíru. Coby rozený optimista pevně věřím, že projekt kosmických letů s lidskou posádkou, nadopovaný hektolitry studenoválečných dolarů, jen předběhl celý zbytek vědeckotechnologického pole o celé světelné roky a teď holt bude muset počkat, až jej ostatní dohoní.

Analogie se středověkou Čínou je sice svůdná, ale k pilotovaným kosmickým letům podle mého nesedí. Mnohem příhodnější se mi zdá osud takzvaného analytického stroje. To byl – tedy alespoň na papíře – vůbec první programovatelný víceúčelový počítač na světě. Brilantní anglický vynálezce Charles Babbage mu věnoval třicet let svého života a nemalé prostředky. Byl to nesmírně složitý přístroj, který měl fungovat na principu děrných štítků a operační paměti a měl zvládat složité výpočty všeho druhu. Potíž byla v tom, že Babbage na něm pracoval v polovině 19. století, a když roku 1871 zemřel, zůstaly po něm jen technické výkresy. Babbage si zkrátka a dobře ukousl příliš velké sousto, dal si za cíl něco, co začalo být proveditelné až o sto let později. V éře uhlí a páry stavěl stroj, který patřil do věku elektroniky. Myšlenka víceúčelového počítače musela počkat, až ji dohoní Teslův střídavý proud a de Forestova trioda a další inovace, a teprve pak se mohla znovu rozběhnout vpřed, tentokrát se jmenovkou ENIAC na zádech.

Na Měsíci už jsme byli, teď do drogerie na slevy

Sen o pilotovaných kosmických letech je takovým soudobým analytickým strojem. Ať už jde o projekty jako Mercury, Gemini, Apollo, Mir, ISS nebo právě raketoplány, lidstvo jim obětovalo obrovské prostředky a desítky let (nemluvě o zmařených životech), ale těžby nerostů na Měsíci nebo kolonizace Marsu se v nejbližších desetiletích zkrátka nedočkáme. Jistě, související výzkum přinesl své lékařské či textilní plody, o tom žádná, nabízí se však otázka, co bychom si za ty hromady peněz, které pilotované lety od 12. dubna 1961 už spolykaly, asi pořídili, kdybychom je investovali do vývoje nepilotovaných sond, satelitů, teleskopů nebo třeba přímo do medicíny či textilních technologií (pro představu, jen NASA za celou dobu své existence „spotřebovala“ zhruba 800 miliard dnešních dolarů, z čehož si pilotované lety ukously podstatnou část).

Rozumím tomu, že se příznivci kosmonautiky mračí nad „přízemností“ obyčejných lidí, které zajímají spíše slevy na šampony, jak to vyjádřil profesor Komárek, než tajemná hudba sfér. Jenže je třeba mít na paměti, že jsou to právě obyčejní lidé, středostavovské vrstvy, kdo financuje velkou většinu veřejných rozpočtů, a že o čtyřicet procent levnější šampony kupují právě proto, že právě těch čtyřicet procent příjmů jim na daních vezme stát. Není pak divu, že se jim nechce platit za dobrodružné poskakování po Měsíci, když se doma drolí cesty, rozpadají mosty, omezuje zdravotní péče a policisté jsou buď nedoplacení, nebo podplacení.

Vždycky je co draze dobývat

Rozhodně netvrdím nic tak hloupého jako „do vesmíru poletíme, až na to budeme mít“. Jsem přesvědčen, že se jednou dočkáme nevídaného boomu pilotovaných letů, skutečné kosmické revoluce, která změní lidstvo ještě radikálněji než revoluce počítačová. Kdy přesně to bude, to si netroufám odhadnout, každopádně si ale budeme muset počkat na revolučně nižší cenu za vynesený kilogram, rychlejší a efektivnější systémy pohonu, praktickou a ekonomickou využitelnost nejbližších vesmírných těles a možná i první zárodky reálných teraformačních technologií. A pokud nám mezitím bude scházet nějaký velkolepý, jednotící a nekřesťansky drahý vědecký úkol, možností máme nepočítaně. Vrhnout se můžeme třeba na jadernou fúzi nebo lék na rakovinu.

Legendární ruský fyzik Konstantin Ciolkovskij řekl: „Země je kolébkou lidstva, ale v kolébce nelze žít věčně.“ Svatá pravda, jenže brát tříměsíční nemluvně z kolébky a učit je chůzi je prostě ztráta času.

Psáno pro Finmag.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Divobyj napsal(a):

Asi to bude znít lacině,ale proč se světové mocnosti nedohodnou na tom,že vesmírná plavidla jsou pro lidstvo fakt důležitější,než tanky,nebo letadlové lodě.Armády jsou příšerně drahé,létejme raději do kosmu!
17. 08. 2011 | 20:46

Globe napsal(a):

Aleš Drobek:

"Kdy přesně to bude, to si netroufám odhadnout, každopádně si ale budeme muset počkat na revolučně nižší cenu za vynesený kilogram, rychlejší a efektivnější systémy pohonu, praktickou a ekonomickou využitelnost nejbližších vesmírných těles a možná i první zárodky reálných teraformačních technologií."

A to si opravdu myslíte, že takové technologie najednou spadnou z nebe, bez drahého a mnoho desítek let trvajícího vývoje a testování v reálných kosmických podmínkách???
17. 08. 2011 | 20:55

Divobyj napsal(a):

Globe
No,když už...asi by to chtělo počkat,až vědci pochopí,že je třeba kosmonauty uvést do "energetického stavu" a pak jej dokázat (a to především) vrátit zpět do lidské podoby. Kosmonaut by tak v "energetickém stavu" mohl vesmírem cestovat rychlostí světla,což by jistě lidstvu otevřelo nové obzory. No jo,ale toho se asi nedočkáme...
17. 08. 2011 | 21:16

jogín napsal(a):

Výpravy do vesmíru nekončí. Jen je převezme Čína. Po investicích se dostaví zisky- téměř nekonečné množství surovin a energie v pásmu asteroidů.
17. 08. 2011 | 21:18

Jirka H napsal(a):

Souhlasím s vámi Aleši, je to škoda. Zároveň mě napadá, že ten studenoválečnický závod o dobývání vesmíru možná narušil přirozený vývoj. Vždyť na konci padesátých a na začátku šedesátých let byli Američané vcelku daleko s vývoji raketoplánů řady X. Zejména s typem X - 15 se dostali na práh vesmíru - do výšky 145 km a dosáhli rychlosti přes 7 Machů. Pokud by tento slibný trend nebyl přerušen závodem o Měsíc, kde by už raketoplány mohly být. Možná by se za ty léta vypracovaly na běžný a vcelku spolehlivý dopravní prostředek... Kdo ví?
17. 08. 2011 | 21:19

camponotus napsal(a):

Lety s posádkou by měly racionální jádro v případě, že jsou používány pro vědecké účely, nikoliv v kombinaci s vojenskými projekty, ty nesmírně zatížily financování pilotovaných letů.
Také se ukázalo, že zdrcující většina projektů je možná pomocí automatů, jak to ukazují sondy k planetám sluneční soustavy. Tedy pilotované lety ano, ale jen pro nutné případy, jako je oprava automatických astronomických observatoří typu HST a podobných zařízení. Stáže na orbitální stanici jen dlouhodobé a doprava materiálu jen automaty. Omezit zbrojení, zejména další vypouštění špionážních družic, které "zasviňují" okolozemní prostor odpadem. Těžko si představit, jak se toho kosmického a nebezpečného smetí chtějí jeho producenti zbavit.
Nakonec to dopadne tak, že okolozemní prostor bude tak "zasviněn" odpadem, že další lety s posádkou i lety automatů nebudou možné, prostě si lidstvo vybuduje kolem Země další železnou oponu.
17. 08. 2011 | 21:21

Globe napsal(a):

Divobyj:

V budoucnu bude možné ledacos, ale pouhé teoretické pochopení nestačí, musí být i vývoj, výroba a testování... včetně různých variant.

A to všechno stojí hodně peněz a hodně času...
17. 08. 2011 | 21:24

Divobyj napsal(a):

Globe-
Možná,že je řešení překvapivě jednoduché a levné.
Jenže na to řešení musí někdo přijít.
Možná se ještě nenarodil.
A jsme tam,kde jsme byli.
17. 08. 2011 | 21:36

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, uvést lidičky do energetického stavu je dost brnkačka. Stačí enem stisknút knoflík.
Někdy ani to ne.
Dát to pak zase znovu pěkně dohromady, je dost problém zatím...
Veselé krizování...
http://images.bugaga.ru/posts/2009-08/1251532242_l1048752985.jpg
17. 08. 2011 | 21:37

Globe napsal(a):

Aleš Drobek:

"Jistě, související výzkum přinesl své lékařské či textilní plody, o tom žádná, nabízí se však otázka, co bychom si za ty hromady peněz, které pilotované lety od 12. dubna 1961 už spolykaly, asi pořídili, kdybychom je investovali do vývoje nepilotovaných sond, satelitů, teleskopů nebo třeba přímo do medicíny či textilních technologií (pro představu, jen NASA za celou dobu své existence „spotřebovala“ zhruba 800 miliard dnešních dolarů, z čehož si pilotované lety ukously podstatnou část)."

800 milliard dolarů za 70 let existence NASA? Směšná suma...

...........

The War On Waste (February 11, 2009) http://www.cbsnews.com/stories/2002/01/29/eveningnews/main325985.shtml

"According to some estimates we cannot track $2.3 trillion in transactions," Rumsfeld admitted.

$2.3 trillion — that's $8,000 for every man, woman and child in America. To understand how the Pentagon can lose track of trillions, consider the case of one military accountant who tried to find out what happened to a mere $300 million.

"We know it's gone. But we don't know what they spent it on," said Jim Minnery, Defense Finance and Accounting Service.

............

Takhle se utrácejí peníze, pane Drobku...
17. 08. 2011 | 21:40

Globe napsal(a):

Oprava: 53 let existence NASA...
17. 08. 2011 | 21:44

Divobyj napsal(a):

wbgarden-
Vy jste veselá kopa.
Povím Vám proto,že s pokusy o uvádění lidí do energetického stavu má bohaté zkušenosti církev katolická.Občas se jim však ty pokusy poněkud vymkly z rukou.
Znám je případ jistého Jana Husa.
Jeho uvedení do energ.stavu se ještě povedlo,jenže z vesmíru se jim místo jednoho Husa vrátily Husů statisíce. Vatikán s nimi měl pak nemalé problémy...
17. 08. 2011 | 21:50

Maximus napsal(a):

Pane autore píšete, že na Měsíci už jsme byli, tedy my lidé. Stejně o tom pochybuji, možná že v době kdy USA dostávali ve Vietnamu na prdel a Rusové měli v "dobývání" vesmíru náskok, tak se tento úspěch mohl hodit a pošramocenou pověst USA vylepšit. Musel by to ovšem být kolosální podvod. Ale proč ne, v USA je všechno možné, třeba že Osvald sám samotinký v Dalasu zastřelil J.F.K., to mohou přece Amíci povídat králíkům. Proti pobytu Američanů na Měsíci hovoří hned několik argumentů:
1. Na Měsící kolísají teploty od -150st.C v "noci" do +135st.C ve "dne" kdy na planetu dopadá svit Slunce. Nechce se mi věřit, že tehdejší technika by hned několikrát vydržela takový neskutečný teplotní gradient a takové namáhání!
2. Ze záběrů kosmonautů, kteří zde měli několikrát být není ani jeden snímek hvězdné oblohy z měsíčního povrchu!
To je neskutečné, stačilo si vzít jen jiný přístroj s jinými potřebnými tech.parametry a také zvolit vhodný třeba boční směr pro záběr kamery a byl by to jednoznačný důkaz, který nejde prostě našvindlovat ze Země! Snímky nebe s hvězdami z Měsíce jaksi nejsou k dispozici!
3. Nechce se mi věřit, že by hned několikrát s tehdejší předpotopní technikou bez výkonné IT techniky a počítačů, dokázali hned několikrát bezchybně přistát a odletět z planety a to bez jediného technického selhání čehokoliv, je to neskutečné a neuvěřitelné! Tehdy nakonec byly použitelné jen analogové počítače, ty naše digitální které známe nyní byly pouze ve vývoji a prostorově obrovské, nevýkonné a větší než sám lunochod!
4. Proč za 42 let nikdo nedokázal pilotovat alespoň jednu raketu s lidskou posádkou kolem Měsíce, příležitostí a také důvodů k tomu bylo hned několik, vždyť byla ověřována schopnost dlouhodobého pobytu člověka ve vesmíru?! To je Měsíc tak nezajímavý z hlediska dobývání vesmíru? Není to poněkud divné?
5. Pak tu jsou známé nebezpečné Van Allenovy pásy na cestě mezi Měsícem a Zemí, jejichž překonání by nemuselo být pro posádky raket bez zdravotních následků!
6. Hned několik tiskových konferencí po přistáních, proběhlo s kosmonauty v podivné atmosféře, všichni se neskutečně kontrolovali v tom co mají říci, vůbec z těch lidí netryskala radost a nadšení, což by bylo přirozené a takoví astronauti by rozdávali dojmy a informace na všechny strany, ovšem to se nikdy nestalo!
7. Pak je tu celá ta řada výhrad a podivností na snímcích z Měsíce kde směry stínů jsou různé s osvětlením jako z několika zdrojů světla.

Ze zááběrů z družic, které měly na orbitu kolem Měsíce vyfotit dráhy se stopami kde se pohyboval jeden z lunochodů, byly tam dokonce vidět stopy od astronautů ovšem třeba mnohem větší vlajka USA byla špatně vidět. Při dnešní úrovni výpočetní techniky jde všechno zfalšovat a na snímek z Měsíce je možné "umístit" třeba stegosaura. Opravdu na celé té několikeré návštěvě Měsíce je spousta podivných nejasností a podivností. Teď čekám jak se do mě pustí zastánci astronautů, kteří přivezli prý z Měsíce pár šutrů.
17. 08. 2011 | 22:20

Hurá napsal(a):

Rozumný názor, pane Drobku.
Sám jsem tady před čase napsal, že je nejvyšší čas začít se zabývat vesmírem tady na Zemi.
17. 08. 2011 | 22:27

ex-nemo napsal(a):

Pane Drobku, já bych Vás chtěl jenom upozornit, že kdyby byl realizován návrh vašeho oblíbeného blogera S.Komárka na omezení volebního práva podle censu, tak by Vaše Sociální demkracie ztratila většinu voličů a Vy byste nebyl v Bohumíně radním.
17. 08. 2011 | 22:45

JenTak napsal(a):

Maximus.
Takovou snůško mnohokrát vyvrácených blbostí bych dnes od inteligentního člověka nečekal.

Jen na okraj stačí - hlavně(!) uznání SSSR, že astronauti USA vstoupili na Měsíc, fotografie odvrácené strany Měsíce a instalované zrcadlo tak, aby lasery mohly měřit vzdálenost Měsíce od Země.

Kdyby se jednalo o podvod, byli by Rusové první, kteří by ho s gustem odhalili. Jenže oni se na rozdíl od diskutérů nechtějí zesměšňovat. Dnes se dá na Měsíci fotografovat ze zemské orbity cokoli, tedy i "neexistující" měsíční modul.
17. 08. 2011 | 23:07

Fialenka napsal(a):

Myslím, že lety do vesmíru mají budoucnost … až sestrojíme dokonalejší techniku.
Teď bych dala přednost jinému vesmírnému létání. Takovému, o kterém jsem četla od jednoho spisovatele a astrologa (pokud je to ovšem pravda). Ve dne při bdění, ne ve snu, prý letěl v jakémsi svém nehmotném těle na Jupiter. Byl v prostoru mezi hvězdami, Země se postupně stala malou hvězdičkou a Jupiter se zvětšil na velikost Měsíce. Pak Země zmizela úplně a Jupiter se přiblížil tak, že zakryl celý obzor a na to byl letec na Jupiteru. Jupiter je prý obydlený. Byl i na Saturnovi a tam prý žijí bytosti, jejichž citový život je nesmírně harmonický.
17. 08. 2011 | 23:15

Globe napsal(a):

Aleš Drobek:

"Jistě, související výzkum přinesl své lékařské či textilní plody..."

Nemůžu zde vyjmenovat všechny ty tisíce technických inovací využívaných v témeř všech (!) oblastech lidského života, které vznikly jako vedlejší produkt výzkumu technologií pro rakety, raketoplány a pobyt člověka v kosmu, ale pro ilustraci alespoň některých z nich si můžete prohlédnout následující odkaz:

http://www.nasa.gov/externalflash/nasacity/index2.htm

Většina z těchto inovací by bez kosmického výzkumu nevznikla, nebo daleko obtížněji a později, protože NASA soustřeďuje a synergicky využívá desítky tisíc vědců a inženýrů, z nejrůznějších oborů, což by se v civilním průmyslu jinak nikomu nepodařilo.
17. 08. 2011 | 23:32

Pereira napsal(a):

Nesmysl.
Skončil pouze americký vývoj a značka NASA. Když padlo Atari tak se vývoj počítačů také nezastavil.
Svůj kosmický výzkum má EU + Rusko, Indie, Čína, Japonsko a velmi slibný Brazilie. A každá tato velmoc má i politický zájem poslat lidi do vesmíru.
Ve stejnou chvíli, kdy jak píšete, se zastavilo mrhání peněz střední třídy v USA, aby bylo na slevy, vypustilo USA naprosto nesmyslný krám,
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=710429
který má nést bombu během hodiny na jakékoliv místo na planetě a když projdete bránou NASA zjistíte, že většinu laboratoří mají pronajaté zbrojovky. Kosmický vývoj v USA šel do háje už za GWB.
To vám řekne každý trekies.

Vy jste vážně radní?
18. 08. 2011 | 00:03

Globe napsal(a):

Pereira:

"Ve stejnou chvíli, kdy jak píšete, se zastavilo mrhání peněz střední třídy v USA, aby bylo na slevy, vypustilo USA naprosto nesmyslný krám, který má nést bombu během hodiny na jakékoliv místo na planetě..."

Proč myslíte, že v Moskvě urychleně staví dalších pět tisíc protiatomových krytů, které mají být dokončeny do konce příštího roku....
.
18. 08. 2011 | 00:48

kormoran napsal(a):

Lidstvo v technice postupuje dale , o tom neni pochyb , taky si vybralo onu cestu , ale 'Neco' dulezite chybi!
18. 08. 2011 | 04:42

kormoran napsal(a):

Globe, hodnotit financni prostredky te , ci one zeme vam neprislusi a prislusit nebude ! Zvyknete si na to ! Ruda hlavo!

P.S. Nejenze jsou tupi , ale uz i drzi!!!))
18. 08. 2011 | 05:34

Maximus napsal(a):

JenTaku, tak proč astronauti nevyfotili z Měsíce hvězdnou oblohu vesmíru a na záběrech kamer nejsou nikde vidět hvězdy. Pokud vím, není nikde uveřejněná taková fotka či záběry z kamery ze všech "přistání" Američanů na Měsíci. A nevymlouvejte se na to, že tomu sluneční nebo odražený svit od Země brání, aby to šlo vyfotit nebo nafilmovat už kvůli tom,u, že na Měsíci není atmosféra. Stačí jen zvolit vhodný přístroj s potřebnými parametry. Nic nebylo vyvráceno, jen pořád existují dvě skupiny lidí co tvrdí opak. Vy jste mi nevyvrátil ani jeden z bodů, které jsem výše napsal.
Je to stejné jako s vraždou J.F.K., který byl prý zastřelen Osvaldem a Ruby pak rychle zastřelil Osvalda, aby ho umlčel. Byl to jasný vnitřní komplot v USA. Během 2 let pak záhadně zemřelo za podivných okolností asi 50 svědků celé události. Amíci prostě když se jim to hodí tak lžou a platí to pro všechny velké mocnosti.
P.S.
Často se s Vámi shoduji ve spoustě názorů, ale ve všem se nemůžeme shodnout, to by ani nebylo normální.
Pěkný den!
18. 08. 2011 | 06:14

Maximus napsal(a):

Ještě dodatek z tisku.
MF Heute měla rozhovor s panem Grunem jun., ředitelem hvězdárny Kokotín o přistání Američanů na Měsíci. Ano tehdy před 100 lety na Měsíci Astronauti opravdu byli. Existuje o tom spousta věrohodných důkazů.
Praha dne 19.8.2069
18. 08. 2011 | 06:57

kormoran napsal(a):

Soudruzi , jak to delate , ze vse vite ?!!!))))

Soudruzi ! Pro Vas klidny spanek ! Armstrong nikdy nevstoupil na povrch souputniku , byla to soudruzka Terezkovova , ktera pri svem komsomolskem ozdravovacim behu se zavazim narazila na sberace odpadku -soudruha Gagarina!

A Bin Laden nikdy nebyl Bin Laden , je to agent nejvyssiho stupne utajeni CIA.

Tak soudruzi ,imperijalisti se priznali , nikdo vas nepronasleduje , krome vas samych))) Tak sup pod perinku a zacnete si konecne 'hrat'))))
18. 08. 2011 | 07:35

alna napsal(a):

Steven Hawking řekl, že pokud lidstvo nezačne lítat do vesmíru, zanikne. Skoro by se mu dalo věřit.
Je škoda, že Amerika a Evropa, které mají dostatečnou technologickou úroveň, nedospěly do stádia, že by chtěly stát v čele lidstva. Jední bojují ve válkách, které nemohou vyhrát a druzí řeší práva zvířat, rozsah sociálního státu a jaderné elektrárny nahrazují větrníky.
18. 08. 2011 | 09:20

buldatra napsal(a):

Chtěl jsem si koupit nějaký pěkný pozemek na měsíci za účelem rekreace, prostě exotika. Občas si tam zaletět, je tam prý klídek a pěkná večerní obloha...
No nic, budu to muset odložit.

http://www.netradicni-darky.cz/pozemek-na-mesici-maly/d-70272/?gclid=CNyN1vym2KoCFZIH3wodHVJy7w
18. 08. 2011 | 09:27

Ládik!!! napsal(a):

Lítá se do nebe a dna oceánů moc neznáme.... 2/3 povrchu planety. Všechen pohyb jde cestou menšího odporu.
18. 08. 2011 | 09:30

Ládik!!! napsal(a):

amíci už mají stíhačku 20machů, ta je důležitá
18. 08. 2011 | 09:32

alna napsal(a):

to ládík.

Amíci ji ještě nemají, spadla jim do moře, ale věřím že ji časem mít budou. Chtějí ji mít proto, aby byli schopni zasáhnout leteckým útokem na jakémkoliv konci zeměkoule do hodiny.
18. 08. 2011 | 09:48

buldatra napsal(a):

Jsou ženáči, kteří mají stíhačky doma, které zasahují do minuty.
18. 08. 2011 | 10:25

Globe napsal(a):

Maximus:

Ač mě jeden diskutér s inteligencí kormorána označil za "rudou hlavu", potvrzuji názor, že američané na Měsíci opravdu byli.

Ty nesrovnalosti, o nichž píšete, měly své příčiny, ale debata o nich by byla dlouhá a nemám na ni teď čas. Třeba se k tomu dostaneme jindy, možná pod nějakým blogem pana Bukvoye, v němž se k tomu "zasvěceně" vyjádří nějakým zásadním článkem, založeným na informacích od nějakého francouzského generála, jak je jeho dobrým zvykem...
18. 08. 2011 | 10:38

Maximus napsal(a):

Globe, díky za reakci. Jinak Ameriku mám rád a nejsem nějaký bláznivý bolševik i když myslím, že to s ní jde nyní trochu z kopce. Dlouhá praxe a technické vzdělání v elektrotechnických a strojních oborech mě dalo poznání, že pokud by opravdu Američani dokonce 6x přistáli s tehdejší předpotopní technikou na Měsíci, tak mě jímá hrůza, jak museli riskovat případnou havárii a životy lidí. Přistát s ručně pilotovaným modulem a poté odstartovat a znovu nastoupit do rakety není žádná legrace. Kdo se zabýval někdy do hloubky tech. obory musí uznat, že kritických míst je a už tehdy muselo být v oboru raketové techniky a vším co s tím souvisí neskutečně, ale neskutečně mnoho. Svým příspěvkem jsem se bavil a schválně provokoval, protože je tam opravdu několik zásadních nejasností a nesrovnalostí. Oni Američani se někdy chovají jako trotli, třeba jako naposledy s Bin Ládinem, kterého museli rychle šoupnout do vln moře, tím samozřejmě zaseli nad celou tou kauzou spoustu nejasností a pochybností. No a co se týče roku 1969, nad vším tehdy byl obrovský politický zájem a tlak (ví se proč) a já ze zásady politikům nevěřím, protože jsou obyčejní prolhaní zištní všeho schopní lumpové. Určitě je však velmi podivné, že za 42 let nedokázal nikdo z velmocí vyslat na cestu alespoň kolem Měsíce raketu s lidskou posádkou. Takže ironicky řečeno, naše děti a vnuci budou za chvilku oslavovat 50-té výročí dobytí Měsíce! Není to trochu úsměvné?
Mějte se a přeji Vám pěkný den!
18. 08. 2011 | 11:46

Globe napsal(a):

Maximus:

"Kdo se zabýval někdy do hloubky tech. obory musí uznat, že kritických míst je a už tehdy muselo být v oboru raketové techniky a vším co s tím souvisí neskutečně, ale neskutečně mnoho."

Máte pravdu, o to víc byly opakované, úspěšné, lety na Měsíc hodnotnější, a přinesly i pro pozemské využití obrovský technický a organizační pokrok, mimo jiné pro navigační systémy a technickou spolehlivost letadel a pro řízení letového provozu.

Mějte se a také přeji hezký den.
18. 08. 2011 | 12:02

žena napsal(a):

"Vesmírné lety přišly na svět předčasně"

Souhlasím. Zatím se nepodařilo zúrodnit dosud neužívané plochy, vytvořit dostatečný počet zdrojů pitné vody, řádí hladomor, miliony lidí jsou bez práce... Myslím, že jsou zde nelehké úkoly ke zvládnutí a je nezbytné stanovit priority.
18. 08. 2011 | 13:07

Simply napsal(a):

No nevím... nějaký Japonský vědátorna Discovery prohlásil, že "tento způsob kosmonautiky" je ve slepé uličce... Meziplanetární lety prostě bez umělé gravitace nebudou možné - lidi by za půl roku měly problémy s krvetvorbou atd... Navíc je zapotřebí úplně jiný druh pohonné energie... při představě meziplanetár. letu trvajícímu třeba desetiletí by vypadal vesmírný koráb jako muška, která za sebou táhne pytel pohonných hmot...proto je zřejmě zapotřebí jiná cesta, jinak jsou to vyhozené prachy kolem dokola... ale to ten Japonec...
18. 08. 2011 | 13:28

JenTak napsal(a):

Maximus.
Podívejte se na dovolené (mimo město) na Mléčnou dráhu a viditelné planety za bezměsíční noci. Zkuste je vyfotit na kinofilm, a zřejmě něco vyfotíte.
Pak osvětlete silným reflektorem nějaký objekt, třeba dům, ideálně tak jako od slunce s vedle svítící hvězdou. Pak foťte jako na denní světlo, protože vás zajímá ten s intenzitou slunce osvětlený objekt. Objekt vyfotíte, hvězdu však nikoli. Američané mohli zcela jistě vyfotit kus vesmíru plný hvězd, kde by nerušil osvětlený měsíc. Jenže takové fotky je možné udělat všude.
Neexistence hvězd je hlavním důkazem americké přítomnosti na Měsíci. Co by jim jinak bránilo vyfotit z kosmické lodi kus vesmíru a tvrdit, že je to z měsíce?! Nic přece! Nehledě na to, že by nebyl problém jako prohrabat archivy, a "najít" snímek s hvězdami. Podvodníky by napadlo jako první udělat snímky s hvězdami! Jenže pak by se ozvali profesionální fotografové, kteří by tvrdili, že toto není možné...
Ostatně - to zrcadlo tam je, to se nedá vyvrátit! To tam nespadlo z nebe.

Jako poslední argument: http://cumbriansky.files.wordpress.com/2009/09/s128e0066301.jpg

Toto je tuším vesmírná stanice Mir focená z raketoplánu Discovery. Za ní by měl být viděn vesmír s myriádou hvězd a galaxií. No, zase není...

Argumentů proti přistání na Měsíci od amatérských konspirantů je víc, než vyvrácení jejich vědeckých kapacit. Vědci by jinyk přestali bádat, protože by jen vyvraceli blbosti.
18. 08. 2011 | 20:01

JenTak napsal(a):

Simply.
Již film "Vesmírná odysea 2001" ukazuje vesmírnou loď ve tvaru podlouhlého předmětu, který rotuje podobně jako jednolistá vrtule. Rychlostí rotace se dá zařídit jakékoli G. na koncích té vesmírné lodi.
18. 08. 2011 | 20:08

jíra napsal(a):

Autore,
úspěšně přistát na Měsíci s lidskou posádkou a v pořádku se vrátit, to byla pro Američany opravdu snová vize! Byla to obrovská výzva něco velkého pro Ameriku dokázat i příležitost nastartovat bouřlivý vědeckotechnologický, materiálový a výrobkový rozvoj (opravdu nejen vámi jmenované dvě víceméně drobnosti). A znovuzískali tím pomalu již ztracenou hrdost a víru v obrovskou hospodářskou sílu svobodného světa. Podobným mezníkem a vítězstvím lidského ducha nad velkými nevyzpytatelnými potížemi byl úspěšný nouzový návrat Apolla 13.

Samozřejmě nejen poprvé to byl pro kosmonauty dost velký risk, nikdy se neví, zda je dost těch devítek za desetinnou tečkou při výpočtěch spolehlivosti, o kvalitě měsíčního povrchu se toho taky moc nevědělo a modul někdy přistál až na poslední chvíli, když se jim podařilo najít aspoň kousek rovné plochy. Ale co by Američané neudělali pro Ameriku.

Pořád to bylo lepší, než vyvolávat velké mezinárodní krize mezi uskupeními. Obě velmoci soutěžením o vesmír převedli původní velké hrozby války na civilizovanější téma. Tohle politici celkem zvládli.

Po uvolnění finančních trhů oddělením měn od zlatého standardu však byznys nejen USA přesunul hlavní aktivity do této nové oblasti a s novými dobrými vizemi už nikdo nepřišel. Proto asi ta dlouhá prodleva od posledního letu na Měsíc. Ono taky není zrovna jednoduché přejít od základního průzkumu k hospodářské povaze vesmírných letů, které by si na sebe celkem vydělaly, zvlášť když po tom nebyla zas až taková sháňka. Začal věk automatizace, miniaturizace a informatiky a pro ně není potřeba takové spousty surovin. Nebylo jednoduché sestavit ani smysluplný vědecký program pro tak rozsáhlý projekt jako je ISS. Raketoplány začaly být relativně dost drahou záležitostí a tyto nešlo dále zefektivnit. Vyspělá technika pomáhá jinak - GFS je zajímavé potřebné spojení vesmíru i Země. A sami Američané si uvědomili, že je dobré se vrátit zase na zem a snažit se spoustu věcí dát do pořádku. Mimochodem, ať už si tu uděláme taky pořádek, příliš velkou část případných přínosů hospodářského rezvoje u nás spolknou tunely, podvody, předražování, střety zájmů, pohodlnost na úkor uhlídat to lépe atd., dělat reformy v takovém prostředí je dost velké riziko.

Když už jsem se zmínil o konfliktech: Výroba zbraní je záležitost především silných vojenskoprůmyslových lobby a ty se toho jen tak nevzdají, betpečnosti si USA taky vždy dost hleděly a hrozit zbraněmi se leckdy hodí stran národních zájmů. Argumenty našly vždy. Kvalitní přesné rakety jsou prý humanitárnější (tedy pokud ji nepošlou větrákem do úkrytu s mnoha ženami a dětmi). Hvězdné války mají prý zastavit hlavně případné rakety teroristů. Bohužel někdy to nějaký dobrodružnější prezident přežene a nejen haraší a nekouká moc na to, co tím způsobí.

Nikdy se nevědělo, jaké úmysly má Čína, nová mocnost s hegemonickými ambicemi může z obrovské země vzniknout vždy. Nixon pak v tomto směru Číně hodně pomohl s cílem rozšířit moderní trh a s vyhlídkou, že ekonomiky obou zemí se hodně propojí a tím se podstatně ztlumí osten případného nepřátelství. Ukázalo se, že centralizace moci nemusí být na překážku hospodářskému a finančnímu rozvoji, když se opravdu chce a když lidé jsou pro to ochotni přinést určité oběti. Nixon ale nedomyslel riziko, že firmy v euforii přeženou úprk (nejen) do Číny z původních teritorií (nejen z USA, z EU jakbysmet), že ta brzy vše okopíruje, americký trh tím zaplaví a s dalšími negativně spolupůsobícími faktory to začne způsobovat silné krize. Paradoxně potenciál bouřlivě se rozvíjejíci informatiky nebyl bohužel moc dobře využit k větší předvídavosti možných špatných následků. Ach ty emoce - jak zlatokopecké euforie, tak vyděšené a pak krví podlité oči...

Hezký den
19. 08. 2011 | 03:16

jíra napsal(a):

Ach jo, oprava: velmoci ... převedly
19. 08. 2011 | 03:19

Maximus napsal(a):

JenTak
Kdyby to co píšete tak bylo, nešlo by ani vyfotit slunečné skvrny přímo na Slunci, nešlo by vyfotit zcela nic. Ale ono to jde, zkuzte si o tom pohovořit s odborníky. Seznamte se spojmy jako je ohnuisková vzdálenost atd. Navíc když všechny Apolla rkroužily kolem Měsíce a byly na odvrácené straně Měsíce a Slunce tedy bylo ve stínu, tak mohli s plnou parádou fotit a filmovat celý ohromný panoramatický vesmír. Asi je nenapadlo podívat se do okénka rakety, že? Fakt je tady s Váma sranda!
19. 08. 2011 | 11:51

JenTak napsal(a):

Maximus.
S kým je tu sranda bych ponechal na ostatních. Skvrny na Slunci se nefotí fotoaparátem namířeným na Slunce, ale fotí se jeho zrcadlový odraz promítnutý na nějakou plochu. Maximálně dejte před fotoaparát nějaký filtr a skvrny si můžete vyfotit naprosto lehce. Bez hvězd, přirozeně, ty při focení Slunce neuvidíte.

Američané nepochybně mají fotografie vesmíru z kosmické lodi, kde není žádný světlý objekt, takže jsou na nich vidět hvězdy. To je ale mají vydávat za fotky z Měsíce?! To by byl podvod, nebo jak jste to myslel?

Stejně jste zapomněl, že až do Hubblova dalekohledu na orbitě Země, nejsou
fotografie focené i supermoderním foťákem z kosmické lodi kvalitou za fotografiemi z pozemského teleskopu. Nač sekat fotky hvězd s kosmické lodi, když pozemský teleskop se zrcadlem tisíckrát větším než optika toho nejlepší foťáku je kvalitou vysoko předčí. Až Hubble, ten měl smysl.

Předložil jsem vám fotografii Miru z raketoplánu Discovery, na kterém neuvidíte žádné hvězdy. Podobných fotografií si můžete najít na webu opravdu spoustu. Vysvětlil jsem vám proč, předložil důkaz, ale než byste uznal, že ti Američané na tom Měsíci byli, se mě raději pokoušíte zesměšnit výroky, "že je se mnou sranda".

S vámi tedy sranda není, to rozhodně ne.
19. 08. 2011 | 15:04

Maximus napsal(a):

Asi jste trochu nechápavý. Takže po lopatě. Proč Američani nevyfotili a nenatočili vesmírné panorama když jejich rakety kroužily kolem Měsíce a když rakety byly za Měsícem a tedy fotografování a ani filmování nemohlo být rušeno slunečním svitem? To by byl jednoznačný důkaz, který prostě nejde zfalšovat ve studiu na Zemi. Jak jednoduché, co? Jak to, že to neudělali a měli na to celkem 6 možností? Aha, už to vím, neměli na té straně rakety "vokýnko" co? Nezdá se Vám stejně divné, že když se doposud člověk v raketě nebo raketoplánu dostal nejdále na orbitu do vzdálenosti cca 1500km od povrchu Země a tehdy před 42 lety s předpotopní technikou, dokázali Amíci ručně pilotovanými lety se dostat 360.000 km od povrchu zemského, navíc se tam z obíhající rakety kolem Měsíce dokázali odpoutat s lunárním modulem, přistát a posléze odstartovat a bezchybně se znovu nalodit na raketu? A to celé dokázali provést 6x? Zkuste si představit, že Země je fotbalový míč a doposud všechny ostatní známé kosmické rakety s lidskou posádkou se pohybovaly ve vzdálenosti max. cca 1,5m a pak si představte, že Vaše raketa Apollo se od tohoto míče vzdálí o 360 metrů a tam v té ohromné vzdálenosti u chladné nepřátelské planety hoši udělají hned několik složitých úkonů co jsem výše uvedl a to bezchybně a navíc to celé zopakují 6x! To je trošku rozdíl, co? Fakt už jděte do prd.le, to můžete říkat malým dětem! Byl to kolosální podvod, který musel stát administrativu USA ohromné prachy a možná i horší věci! Za pár let bude 50-té výročí dobytí povrchu Měsíce a od té doby tam nikdo nebyl a ani nedokázal obletět tuto planetu, není to poněkud divné?
19. 08. 2011 | 22:29

JenTak napsal(a):

Diskutovat s člověkem, který musí posílat své oponenty doprdele je pod mojí hranicí snášenlivosti.

Snesl jsem vám argumenty, že by je i debil pochopil. Kdybych argumentoval vyloženě slabšímu na hlavu, řekl bych mu, že Američané vyfotili odvrácenou stranu měsíce když byl měsíc v novu, tudíž osvětlen sluncem aby to fotografování mělo smysl a ten by pochopil, že Američané tam byli. Zrcadlo umístěné na Měsíci je podle vás podvod a spiknutí astronomů celého světa. Mimochodem - úmyslně jste opoměl Apollo 13, které jen náhodou neskončilo katastrofou. Tolik k té bezchybnosti měsíčních výprav.
Přitom ani netušíte, tak daleko vaše znalosti nemohou sahat, že počítač Apolla 11 byl vybaven pamětí RAM o kapacitě pouhých 2 kB! Teď jsem vám dal argument!

Je zajímavé, že čím více se ukazuje jak tomu nerozumíte, o to více se hádáte a stupňuje se vaše agresivita.
20. 08. 2011 | 03:05

PorterRosalind23 napsal(a):

freelance writer
02. 01. 2012 | 14:16

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy