Simon Johnson - Co by na to řekl Gorbačov?

03. 06. 2009 | 11:52
Přečteno 7352 krát
Prezident Obama míří do Saúdské Arábie a ministr financí Geithner se právě vrátil ze své důležité návštěvy Číny. Spojené státy tak částečně normalizují vztahy se zbytkem světa a obnovují základní diplomatickou slušnost. Zároveň však jednají o reformě – nebo nereformě – toho, jak bude světová ekonomika fungovat po skončení krize.

Prezident Obama s největší pravděpodobností požádá Saudy, aby dál stabilizovali ropný trh, včetně rozběhnutí nových těžebních projektů, a Saudové se zaváží, že přesně takovou roli budou v OPEC hrát, dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. A ministr Geithner pochopitelně poprosil Číňany, aby dál stabilizovali trh s dlouhodobými americkými dluhopisy, včetně dalšího přelévání svých rozpočtových přebytků do našich cenných papírů, a Číňané souhlasili, s jistou povinnou dávkou reptání.

Už to tak vypadá, že jsme se ani trošku nepoučili – jen se zeptejte Michaila Gorbačova.

Člověk nemusí být vyloženým fanouškem Ronalda Reagana, aby souhlasil, že Spojené státy dotlačily Sovětský svaz k přemrštěnému pumpování peněz do neproduktivního lobbistického sektoru (vojenskoprůmyslového komplexu), který vyplýtval hromady produktivních zdrojů a podkopal inovační potenciál širší ekonomiky (jakož i její schopnost poskytnout občanům základní zboží denní spotřeby). A co hůř – když se Gorbačov pokusil o reformy, ukázalo se, že celý systém je tak křehký a ustrnulost politiky natolik absolutní, že se celá sovětská říše nakonec zhroutila vahou vlastní zadluženosti, inflace a katastrofického tunelování (které následně vedlo k nové vlně oligarchů apod.).

Jestli budeme i nadále závislí na „přiměřeně levné“ ropě, bude to pro nás rizikové z geopolitického hlediska. Ale pokud nezměníme hlavní princip naší ekonomiky, kdy import ropy financujeme ze zahraničních půjček (a to nejen z Číny; své úspory nám masivně půjčují také země Středního Východu a Japonsko), koledujeme si opravdu vážné problémy.

Netvrdím, že kolaps dolaru nám hrozí každou chvíli, a souhlasím, že dočasné deficitní rozpočty mohou být cestou z této hluboké krize. Ale kdy přesně se hodláme odstřihnout od a) ropy a b) zahraničních úvěrů? Není to nutné hned zítra, ale jednou to zkrátka udělat musíme. Pokud ovšem není někde psáno, že Spojené státy zůstanou navěky solventní supervelmocí.

Ukažte mi připravované plány, jak snížit naše deficity, a dejte mi přesvědčivé ujištění, že k tomu je politická vůle. Nebo se alespoň začněte o těchto věcech vážně bavit, doma i s našimi zahraničními věřiteli.

Hlavně mi ale nevykládejte, že se finanční sektor zhroutí, pokud začneme dělat kroky správným směrem, například přiškrcovat kohoutky penězovodů, které vyživují onen ohromný lobbistický sektor, o němž už byla řeč. Jsme na nejlepší cestě ke zdvojnásobení naší zadluženosti v poměru k HDP, ze zhruba 40 % na 80 %, a hlavním viníkem je právě chování onoho sektoru. Je známo, že nadměrný vliv určitého odvětví (a jeho politických přátel) je vždy a všude brzdou jakýchkoli rozumných snah o reformu hospodářství. Vzpomeňme si, jak a proč dopadl Gorbačov – a jaké hrozné následky jeho selhání mělo.

Někteří lidé viní z celého hypotečního debaklu nezodpovědné dlužníky. Já osobně bych však okruh viníků rozšířil a zahrnul do něj i nezodpovědné věřitele, princip fungování finančního systému a politiky v Evropě i Americe, kteří před nafukující se megabublinou zavírali oči (nebo aktivně podporovali převládající ideologii).

Jedno je každopádně jisté – pokaždé, když se objeví riziko dluhového bujení, musí někdo vystoupit z řady a převzít na sebe odpovědnost. Kdo to ale udělá v případě našeho mezinárodního zadlužení, kdo poukáže na to, co nám hrozí? Anebo jednodušeji řečeno – kdo to řekne panu prezidentovi?

xxx


Autorem zveřejněného textu je Simon Johnson , profesor ekonomie na MIT a odborný poradce Rozpočtového výboru Kongresu. V letech 2007- 2008 působil jako šéfekonom Mezinárodního měnového fondu. V září 2008 také založil dnes široce uznávaný a citovaný blog Baseline Scenario, ze kterého je také tento článek, přeložený se souhlasem autora.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

Cesta snižování energetické spotřeby je jedinou cestou k přežití. Nejlépe, když to udělá každý sám u sebe, bez půjček, za své. Zelená úsporám taky moc nejede, už jsou prý 4 žádosti z plánovaných 250 000.
03. 06. 2009 | 12:04

voroshilov napsal(a):

Sovetska rise se zhroutila jenom kvuli zrade verchusky v cele s Gorbym-vy,amici,tak radi chvalite tu svoji demokracii,ze uplne ignorujete historickou skutecnost-Rusove vzdali svoje pozice DOBROVOLNE,tim ze uverili vasim lzivym slibum...Kdyby ne perestrojka bylo by vse tam dodnes,a proc se tedy ten"krehky"system se ne a ne zhroutit se v Cine?
03. 06. 2009 | 12:20

Al Jouda napsal(a):

Šetřit se musí začít od Parlamentu. Ihned zrušit výlety poslanců do vzdálených koutů planety. Raději jim naordinovat školení z ekonomie.
03. 06. 2009 | 12:22

orinoko napsal(a):

Pane Drobku, že byste to udělal třeba Vy? Samozřejmě máte pravdu, ale z takovéhoto jedoucího vlaku se asi nedá jen tak jednoduše vystoupit. Anebo dá? Nedělám si iluze o tom , kdo kde všude může politiky vodit jako marionety. Předpokládám, že jste si přečetl "Komunistický" manifest amerických neokons. Někdo chce tuto planetu řídit celou. Za JAKOUKOLI cenu.
03. 06. 2009 | 12:24

honza a. napsal(a):

to voroshilov:
Jednoduché...v Číně sice vládne komunistická strana, ale jinak je tam kapitalismus 19. století s prakticky nulovými sociálními jistotami.
Jistě, že se vzdali dobrovolně...prostě západní luxus východní elity lákal - a když se nad tím zamyslíme, je to velmi humánní způsob jak vyhrát ideologický střet, prostě soupeře zlákat vidinou luxusu i pro střední kádry KGB :-)...prakticky nulové ztráty na životech.

Jinak článek dobrý..stoprocentní souhlas, že půjčovat si nelze pořád. Ještě by to chtělo něco o přebujelosti sektoru služeb, to je další důvod problémů. Už i na FT jsem zaznamenal články jako "Reindustrialization of Britain" a podobně.
03. 06. 2009 | 12:31

Meňo napsal(a):

Díky za příspěvek, pane Aleši.
1) Ideologičtí vykladači modrých snů 18 let razili tezi, že utrácí a půjčuje si jenom ČSSD, zatímco oni (ODS) rozumně šetří. Státní zadluženost byla dlouho vážným argumentem proti soc-dem. Dnes vidí i laik v ekonomice, že se přepočítali, a na jejich důvěru už nikdo nevsadí ani pětník. Pravda je totiž OPAČNÁ, jak ukázaly zejména zkušenosti V.Británie : levice šetří a pravice nezodpovědně utrácí !
2) Na otázku v posledním odstavci "Kdo to udělá", odpovím, že Prof. Švejnar ! Odpovědnost totiž politici na sebe nevezmou. Bylo by to pro ně smrtící. Vezmou ji jen nepolitičtí odborníci. Na dobré cestě jsme nyní s vládou Fischerovou a s nynějším MFin. Následovat musí Švejnar, abychom se z bahna krize brzy dostali. Lidi to brzy pochopí a budou volit takové cesty a prostředky, aby současní politici byli vyšachováni a na jejich místo přišli skuteční nepředpojatí a neideologičtí odborníci, schopní posloužit né sobě, ale společnosti.
03. 06. 2009 | 12:36

PTA napsal(a):

Připomínka - nebejt GORBI, tak tady nesedíme, resp. jsme nadále součástí východního bloku v čele s mocným SSSR. Za toho se pohnuly ledy a on má hlavní zásluhu, že si záp. a vých. Evropa mohly podat ruce. Některým to, jak se zdá, dodnes vadí.......
03. 06. 2009 | 12:40

Admirál napsal(a):

Jediné průchodné řešení (tedy z americké strany) na umazání dluhu je inflace. Tomu taky odpovídají kroky exekutivy (emise dolarů). Nicméně k tomu, aby mohli "pustit" dolar volně padat, schází ještě nějaký "dobrý důvod". Jsem jen zvědav, co to bude.

Jak se budou tvářit Číňané, donátoři amerického zbrojení a střadatelé petrodolarů, až se změní obsah jejich sejfů v bezcenný papír.

Na Aktuálně vyšel článek o čtyřech variantách dalšího vývoje ekonomiky. Jako jeda varianta tam byla uvedena deflace s váhou 20%. To jsem se nasmál.
03. 06. 2009 | 12:50

Admirál napsal(a):

PTA - Gorbačovovi dlužíme dík nejen za poklidný ústup z východoevropských pozic.

Lecjaký jiný vůdce by řešil úpadek své říše válkou.

V té souvislosti se nabízí otázka, jak se se svým úpadkem, kterého jsme svědky, vyrovnají. Američané.
03. 06. 2009 | 13:01

Jirka H napsal(a):

to Meňo:
...nepředpojatí a neideologičtí odborníci...
To je něco jako Sněžný muž nebo Lochneská příšera, všichni o nich mluví, ale nikdo, nikdy jejich existenci neprokázal. Podle mě je to mýtus.

To Aleš Drobek:
Co se konkrétně skrývá pod pojmem ...stabilizovat trh s dlouhodobými americkými dluhopisy...? Co Američané konkrétně po Číně chtějí?
PS: Vím, že to napsal Johnson, ale zajímal by mě váš názor - díky
03. 06. 2009 | 13:16

Jirka napsal(a):

Nazor neekonoma, ktery ale umi pocitat. Takto masivni dluh, ktery vyrobila vlada USA a zeme EU se myslim neda splatit. Da se jen umorit jedinym zpusobem inflaci. Pak se teziste sveta definitivne presune do Ciny. Cina sice prijde o devizove rezervy, ale jeji mena zesili natolik, ze si jako jedina bude moci koupit veskerou potrebnou energii. Na nas zbydou ty zbytky. Soucasne vykoupi veskere technologie, suroviny. Staneme se vyspou. Uz ji davno jsme jen si to jeste nechceme uvedomit. Tenhle prispevek pisu z Ciny, pojedte se sem podivat. Leknete se.
03. 06. 2009 | 13:24

Béda napsal(a):

Další skvělý článek, pane Aleši.

Myslím, že jde o začarovaný a v podstatě "bezvýchodný" kruh.

Ať praví, anebo leví rozhazují a zadlužují se plnými hrstmi. Opět se opakuje dávná situace, že se ve světě "objeví" konkurent, který nikoliv vojenskou leč pouhou ekonomickou cestou převálcuje všechny ostatní.

Postupně dochází k proměně tradičních ekonomických center:
z výtečníků se stávají dlužníci a z posledních - přehlížených, premianti. A tak jako v minulosti za tím stojí tytéž síly. Přelévají kapitál světem za účelelm "nadzisku" a po čertech jim záleží na tom, co se děje na původně mateřském teritoriu. Za vidinu většího zhodnocení obětují národní hrdost a zájmy a podporují svou potenciální konkurenci a hrobaře. Kapitál nemá vlast. Expanduje až do doby, kdy již není kam - a pak nastávají problémy.

Tím nadnárodní kapitál předurčuje budoucnost euroatlantické civilizace. Já z toho nevidím jiné východisko, nežli že nekonkurenceschopné USA (a jestli se trend přelévání kapitálu, technologií, pokročilých výrob nezastaví) i celý západní svět tuto ekonomickou válku s nastupujícími mocnostmi prohrají.
Ten dluh (podepřený potenciálním vojenským řešením) bude prakticky "bezkonečný". Až do doby nežli se Čína... stane rovnocenným vojenským konkurentem USA. Pak pravděpodobně dojde k nějaké politické dohodě a k přeuspořádání mocenských pozic v závislosti na ekonomické síle.

Jestli ještě předtím nedojde k "argentinizaci" americké ekonomiky a záměně dolaru za jiné platidlo. Dlouhodobě žít na úvěr a mít virtuální ekonomiku, která není opřena o reálný základ není možné. Ani cesta kapitalizace čínských, saudských, japonských, ruských ... pohledávek v USA výměnou za vlastnictví části americké ekonomiky není teoreticky vyloučena.

Ke škodě Američanů, i ke škodě celé západoevropské civilizace, životní úroveň v nekonkurenceschopné (západní)části světa musí jít v každém případě radikálně dolů. Proces "průměrování" výdělků západního světa s tzv. rozvojovým světem začal masivní expanzí západního kapitálu do Číny a Indie.

Zavařili nám to všem hezky - světové kapitálové supršpičky, které si vždy polepší (i za krize, za války...). Jak to bude s dosaženým západoevropským pracovním standardem je zdá se ve hvězdách.

A za clonou ekonomické krize se pomalu vynořují obrasy krizí dalších: krize surovinového nedostatku, konfliktů o zdroje, ekologická krize, potravinová krize, územní konflikty o obyvatelné životní prostředí...

Ale abychom nevynechali Gorbačova:
Západní svět se paradoxně dostává do pozice Gorbačova ve vztahu k nastupujícím ekonomickým a politickým velmocem. Naší jedinou útěchou může být, že ještě chvíli potrvá nežli budeme muset přiznat svoji porážku.
03. 06. 2009 | 13:25

Rumcajs napsal(a):

Souhlasil bych s Jirkou bez H.

Nedávno se tu jedna blogerka rozčilovala nad poukazem, že by se měla snížit sociální zátěž výroby.Jsem zvědavej, až nás tyhle země s minimální zátěží rozbijou a nebude ani rohlík, co bude říkat.

Asi ping-pong.
03. 06. 2009 | 13:32

alesdrobek napsal(a):

Jirka H. - to je jednoduché, prostě Číňanům řekl aby dál kupovali americké dluhopisy. Kdyby je totiž začali prodávat, všechno by šlo k čertu.

Ale Číňani nejsou blbí. Oficiálně samozřejmě drží basu, protože kdyby řekli, že na Ameriku kašlou, tak by se propadl dolar a to oni nechtějí. Raději se tedy svých dolarových zásob zbavují v tichosti a pomalu. Nedávno jsem četl, že nakupují zlato.

Doufám, že naše ČNB má dost rozumu a taky se hnijících dolarů zbavuje.
03. 06. 2009 | 13:33

Rumcajs napsal(a):

A.Drobek

Jestli potichu znamená, že o tom ví každý, tak pak máte pravdu.
03. 06. 2009 | 13:39

Jedla napsal(a):

Slušný překlad zajímavého textu. Děkuji.
03. 06. 2009 | 13:40

Jirka H napsal(a):

To Aleš Drobek:
Dík za odpověď. Jen pořád nevím, v čem ta obamova politika ZMĚNY spočívá? V čem je to jiné, než za Bushe? Snad jen ještě rychlejším zadlužováním a ještě rychlejším ústupem od racionálního uvažování...
03. 06. 2009 | 13:50

Béda napsal(a):

alesdrobek,

k problému všem doporučuji
http://www.blisty.cz/2009/6...
03. 06. 2009 | 13:57

Jirka H napsal(a):

To Rumcajs:
Mám pro Vás odkaz na opravdu vynikající komentař z pera Roberta Higgse:

http://www.europac.net/voic...

Je to vynikající, zábavné čtení...

Nevím, jestli vládnete Angličtinou, ale klidně to pro Vás přeložím, opravdu to stojí za to...
03. 06. 2009 | 14:00

Rumcajs napsal(a):

Jirka H:

Jsem Husákovo dítě, takže umím nemnóžko parusky.
Budu proto rád za překlad.
Díky.
03. 06. 2009 | 14:07

Dalik napsal(a):

Dobrý den už jste zapoměli na proroctví Sybilino ? Takže Rumcajz čínsky se učte ne rusky ! Vše si znamenám Dalimol.
03. 06. 2009 | 14:37

Jirka H napsal(a):

Pro Rumcajse:
Dejme Bernaku čestný titul – Za Chutcpe

Když zavřu oči, v duchu vidím pouliční trh – jedno z těchto šťastných společenství shromážděných u každého prodejce ručně vyrobené keramiky, zatuchlého oblečení, léčivých bylinek, čerstvého ovoce a shromážděných pochoutek, vystaveného zboží pro procházející se zákazníky, kteří vedou přívětivé hovory se stánkaři i mezi sebou navzájem. Náhle, uprostřed zděšeného křiku a řevu obrovského motoru, si náklaďák razí cestu skrz toto klidné místo, rozhazuje trosky a rozlámaná těla. Nakonec, zastavuje na konci stometrového pásu trosek a smrti. No a řidič, Ben Bernake, slézá dolů z kabiny náklaďáku.
„Lidé, lidé,“ nabádá klidným, životem unaveným hlasem,“ žádnou paniku. Jsem zde, abych zhodnotil škody a vydal doporučení na reformy, které by zabránili opakování tohoto zcela nepředvídatelného božího zásahu.“ Načež pokračoval v předkládání posudků a doporučení, stále přitom hovořící stejných tichým, neemotivním hlasem. Ohromení a ranění lidé, kteří přežili nehodu zírají na něj v úžasu. „Je to šílenec,“ vykřikl někdo.
Nevyděšen bobtnajícím hlasem kleteb a sténáním raněných, oslovuje shromážděný dav ohromených přihlížejících. „Musíme mít strategii, která bude regulovat pouliční trhy jako celek... bez ohledu na jednotlivosti.“ Pak začal metodicky předkládat řadu doporučení na zesílení konstrukčního materiálu stánků a regulování jejich rozmístnění podél ulice, pro zajištění, že každý přechodný obchodník má odpovídající kapitálový polštář proti takové krizi. Dále pravidla na monitorování prodejců s ovocem a pouličních tanečníků, které považuje za „příliš velké, aby padli,“ aby je tak mohl udržet mimo nadměrného rizika. Navrhl, že by radní měli uvažovat o nových vyhláškách, které by vyžadovaly po řezbářích, kteří třeba dělají budky pro ptáky, aby je vyráběli pevnější a aby založili „omezený systém pojištění“ k ochraně zákazníků před zfetovanými prodejci.

autor: By Robert Higgs
April 14, 2009

PS: je to první polovina, druhou jsem ještě nestihl....

To Ales Drobek: Omlouvám se, že vám tapetuji váš blog. Nemám na Rumcajse mail. Doufám, že se pobaví i ostatní, a že to není tak zcela mimo téma.
03. 06. 2009 | 15:14

Lipolt napsal(a):

to Rumcajs - planá výmluva:
ač (údajně) Husákovo dítě, měl jste již 20 let na to se anglicky naučit! S tou čínštinou to také není špatný nápad, ale i ruština je OK (nikolv však "nemnóžko"). Ještě ale že máme komunisty, na které všechny naše nedostatky můžeme svést!
03. 06. 2009 | 15:16

Jirka H napsal(a):

To Lipolt:
Nemachrujte. Ona ta Angličtina není to jediné, co člověk potřebuje umět...
03. 06. 2009 | 15:31

Rumcajs napsal(a):

Jirka H.

Tomu by se dalo zasmát, kdyby to bylo ve filmu. Bohužel je to krutá pravda. Přečetl jsem si i ty BL od Bédy, což normálně nedělám. Taky dobrý.

.... Podtrhuji toto.....
Celente: Je to selhání. Pořád se žvaní o těch iluminátech. Pokud to způsobili ilumináti, tak to musejí zase ilumináti napravit. Není nic, co by některý z těchhle lidí dotáhli do konce s úspěchem. Ještě nudělali nic pořádně. Nahoru se dostali jenom díky nekompetentnosti nebo lezením do prdele. Takhle to chodí ve státní správě !!!!

...... Ano toto je kámen úrazu. Trh řídí úředníci s mokrými diplomy, jejichž jedinou zásluhou na tomto světě je nalezení té správné prdelky a přesvědčení, že oni trh uřídí lépe, než občan.
03. 06. 2009 | 15:32

alesdrobek napsal(a):

Jirka H. - v pohodě, tenhle článek jsem tady chtěl taky hodit, ale pořád jsem to odkládal a dnes už to není tak aktuální. Ale je to skvělý kousek, Higgs je vůbec špička.
03. 06. 2009 | 15:33

Rumcajs napsal(a):

Lipolt:

Chlapče, absolutně nic mě nenutí anglicky umět. Když vezmu jenom svoji nejbližší rodinu, tak takřka všichni umí německy i anglicky. Ale nikdo z nich neumí spočítat, jestli se svařenec rozpadne a nebo vydrží.
03. 06. 2009 | 15:36

Taoiseach napsal(a):

Opravdu nejsem vyložený fanoušek Ronalda Reagana a opravdu nesouhlasím s tím hloupým klišé (které autor opakuje) o "uzbrojení" Sovětského svazu. Vyplýtvání zdrojů bylo dáno zkorumpovanou a korumpující všeobjímající (neboli totalitní) mocí a vedlo k naprostému VNITŘNÍMU morálnímu i hospodářskému rozkladu. Reagan v tom byl poměrně nevinně a jeho zpravodajské služby byly pádem impéria překvapeny.

Naopak Gorbačov si pravděpodobně pravý stav věcí uvědomoval, ale co mohl dělat jiného než pod praporem reforem systém s pečlivostí pyrotechnika demontovat a opatrně povolovat opratě?!? Mluvit o selhání Gorbačova tedy není namístě a "inflace a katastrofické tunelování" se naplno rozjely až v post-sovětském Rusku.

Pan Drobek stať amerického autora nijak neuvádí, což je asi chyba. Je tedy třeba říci, že nákup amerických dluhopisů Čínou nebo možný kolaps dolaru se Evropy sice dotýkají, ale podstatně méně než Spojených států.

Snížení závislosti můžou USA dosáhnout především omezením plýtvání, což ovšem znamená i omezit zisky např. petrolejářů a zbrojařů.

"nadměrný vliv určitého odvětví (a jeho politických přátel) je vždy a všude brzdou jakýchkoli rozumných snah o reformu hospodářství" - To je jistě pravda, ovšem je třeba dodat, že politickými přáteli určitých odvětví byli právě Reagan a oba Bushové.
03. 06. 2009 | 16:29

Béda napsal(a):

Z toho odkazovaného článku na Britských listech malý úryvek:

"...Freeman: Jak vidíte rok 2009? Jak to vypadá, tak se ekonomika úplně zastaví.

Celente: Zveřejnili jsme naši prognózu pro rok 2009. Předpovídáme naprostý kolaps ekonomiky.

7. listopadu 2007 jsme předpověděli finanční kolaps a přepověděli jsme paniku v roce 2008 a ta nastala. Příští rok zažijeme zhroucení celého maloobchodu, potom zhroucení průmyslových staveb... zažijeme vůbec největší depresi, mnohem horší než tak zvanou "Velkou hospodářskou krizi" 30. let.

A já vám řeknu proč. Tenkrát nemělo tolik lidí vysoce zadlužené nemovitosti, a ani je v takové míře neměli zastavené jako dnes, tenkrát neměli kreditní karty, neměli 14 miliard dluhů. Tenkrát byl obchodní přebytek, dneska je Amerika ročně 700 miliardami v minusu. Státní rozpočet byl tenkrát vyrovnaný,..."
03. 06. 2009 | 16:54

Dalimil napsal(a):

Rumcajsi i tvá Manka umí anglánsky ?? Napiš znamenám si to Dalimil.
03. 06. 2009 | 17:28

RUS napsal(a):

Svet nebyl připraven na globalizací,proč to dnes ekonomove nechtej uznat?USA je fakticky bankrot,ale ma pořad stejný rajting,zvlaštní že?
Ticha dohoda mezi veřitele,tak to je!
první znamkou kdy meli bych jsme aktivne začit zbavovat dolaru,je chvili kdy Obama oznamí že chce rušit zakladný v EU.
03. 06. 2009 | 19:51

Rumcajs napsal(a):

Dalimil:
Poznamenej si Dalimile,že Manka umí úplně všechno.
03. 06. 2009 | 20:24

MARTIN napsal(a):

Je vidět,že celý kapitalistický systém po celou svojí existencí stojí na hliněných nouhou a na stálém zadlužování.Kapitalizmus je postaven na tom ,že žije na dluh a pak své dluhy zakrývá dalšími dluhy.Ty pak narostou do takových rozměrů,že pak vznikají Světové krize.A do tohoto kolotoče jsme byly vtaženy po 17.listopadu1989 i země bývalé RVHP.Na jejich ůkor si západ žila a ted se to projevilo v plné míře.Rozbil jim hospodářství .....
03. 06. 2009 | 21:09

Germanicus napsal(a):

Pro dolary plati: $ell, $ell, $ell...
03. 06. 2009 | 21:56

Dalik napsal(a):

Tak to vám musím Rumcajsi k takovéhle partnerce hnedle pogratulovat ! Ta by jich v tom našem parlamentu určitě srovnala ! A bylo by to tam třeba vzít od podlahy a ani senát nevynechat ! Mějte se hezky Dali.
03. 06. 2009 | 23:01

Franta napsal(a):

Pane Lipold přesně to co jste napsal mě napadlo, když jsem si článek Rumcaise přečetl já jsem v té době též studoval a mohl jsem se učit jak anglinu tak němčinu. To, že na něco nemám,za to si můžu sám a žádná strana na tom nic nezmění. Ale on asi myslel, že si tenkrát dipolom nemohl koupit bez studia.
03. 06. 2009 | 23:27

Rumcajs napsal(a):

Hoši, to je jasný, že si můžu za svou negramotnost sám.Akorát že v naší době nikdo nevěděl, k čemu nám taková gramotnost bude dobrá. Dovoluji si tvrdit, že 99% spolužáků opouštělo školu v tomto směru naprosto negramotných ,stejně jako já, byť zápočty jsme měli.

Většina se to doučila po sametu. Tedy na rozdíl ode mě.
04. 06. 2009 | 06:55

Rumcajs napsal(a):

MARTIN:

Napsáno dobře, pouze s tím rozdílem, že se nejedná o kapitalismus ale 50% socialismus.
Proto to ještě jakž takž funguje, na rozdíl od 100% socialismu.
04. 06. 2009 | 06:57

Admirál napsal(a):

Rumcajs - Vy tím svým tvrzením "nejedná o kapitalismus ale 50% socialismus" vpodstatě říkáte to samé, jako komunisté, když srovnávali svůj ideál a reálný stav: "Ideál je bezchybný, jen ty lidi nám to kazej".

Ty problémy, které má dnes Amerika, nejsou problémy vyvstalé během jednoho roku, to jsou v podstatě problémy systémové, jejichž kořeny jsou z dnešního pohledu někde 30 - 40 let zpátky.

A to nám ještě před nedávnem bylo tvrzeno, "podívejte se jak to pěkně funguje, to je ten kapitalizmus v skoro čisté formě, tam je náš vzor, tím směrem jděme".

V HN jsem tak v roce 2004 - 5 četl komentář nějakého chytráka, který v kostce tvrdil, že Amerika si dluhy deficit může v klidu dovolit, že nemusí nic vyrábět, že jako zdroj bohatství jí stačí šikovně přendavat peníze z jedné kapsy do druhé. Tenkrát jsem se zarazil a řelk si, že i v ekonomice platí zákon zachování hmoty a zakroutil jsem hlavou.

Ale k čemu mířím. 100% kapitalizmus, nebo 100% socializmus je pro lidstvo fata morgána. Jít za ní, je bláhovost, ujdete kus cesty a ona se rozplyne. Jako se rozplynul obraz ideálního kapitalizmu v Americe.
04. 06. 2009 | 08:50

Jozef napsal(a):

Know-how MMF

Najvacsiu hviezdnu chvilu malo MMF vo Vychodnej Europe po r.1989.
Zacal sa budovat spolocny europsky dom od Atlantiku po Ural,k tomu sa zalozila Europska banka pre obnovu a rozvoj,zalozila sa siroka siet dovery,treti sektor,zapadni ekonomicki poradcovia sa usadili na ministerstvach v mnozstve ako za Stalina.

Ich recepty: monetarna restrikcia,nuiekolkonasobna devalvacia meny,drahe pozicky...totalna kontrola medii masovaj informacie.
Vysledok,raj pre investorov sa dostavuje okamzite:podniky a pracovna sila krojin zaujmu su na predaj za uplne smiesnu cenu...

Poucenie:studovat historiu,fakty.
Kto by sa chcel vydat na studium masmedialnej archeologie Ceskoslovenska,zistil by napr.ze v r.1991 vtedajsi celni ekonomoviav vobec nepripustali "polsky"prepad hospodarstva,dovodiac prakticky nulovym zadlzenim vtedajsieho statu...

Kto by chcel studovat tuto historiu dospel by k sokujucim zisteniam.
04. 06. 2009 | 09:24

Jirka H napsal(a):

To Admiral:
Jeden chytrák, tentokrát z USA, zase tvrdil, že komparativní výhodou amerického hospodářství je vysoká spotřeba. Takže je to príma, Američané tak vlastně ulehčí lidem z ostatních zemí trýznivé přemítání o tom, co si mají počít se zbožím, které vyrobili.
Prostě lidská blbost je vskutku internacionální...
04. 06. 2009 | 09:50

jogín napsal(a):

No, vydělávat přehazováním peněz lopatou je sice pro přehazovače výnosné, jenže se tím nic neprodukuje. A tímhle směrem zamířil celý západní kapitalizmus. Chyba je v představě, že peníze jsou univerzální měřítko na všechno. Pro ekonomiku není jedno, jestli se vydají peníze na nákup dluhopisů nebo na postavení fabriky. Většina peněžního trhu se zabývá přerozdělováním a má stejný efekt, jako přerozdělování erárem za komunistů. Místo výrobků se na západě produkují "cenné" papíry a není divu, že Čína vyhrává na celé čáře. Léky jsou jednoduché a dávno známé- omezit dluhy a spekulace, ty třeba pomocí daně v desetinách procenta z každé transakce. Ale v realitě vládnou finančníci v dokonalé spolutpáci s politiky.
04. 06. 2009 | 10:12

Rumcajs napsal(a):

Admirál:

Já s Váma souhlasím. Pouze bych nerad překračoval tu pomyslnou hranici 50%.
04. 06. 2009 | 10:19

slav napsal(a):

Euroasijský světový řád má obdivovatelele u českého prezidenta, jehož předkové měli k euroasiatům hodně blízko a podporovali jejich řád. U nás ten bordel vyvolal úpadek, bulhaři možná začali vzkvétat. Velký tlak na naše mínění a konkrétní kroky do eurasiatského světa jsou jeho úsilím. Ti kteří usilují o začlenění do euroatlantického prostoru jsou euroasity označováni jako bolševici, umožňuje jím to změna orientace Ruska. Z euroasijatských manýrů bohatnou bývalí generálové viz Zbytek a rudí funkcionáři, což dokladuje že podstata režimu zůstala zachována. Klaus nositel jediného hedvábného pio-šátku na škole dělá možné i nemožné pro zpátečku k euroasiatům. Přes senátory zpochybňuje náš vstup do EU, trvalé narušuje všechny iniciativy v EU. Buďme napozoru ať se minulost nevrátí, třeba v jiné podobě.
04. 06. 2009 | 10:44

Xury napsal(a):

Pro autora:
zajímavý článek, i když si myslím, že Geithner nemusel Číňany až tak moc přesvědčovat, protože je v jejich vlastním zájmu ,aby byl dolar relativně silný a hlavně aby neoslaboval vůči juanu. Proto taky nakupují dolary na trzích a ty následně investují do dolarových dluhopisů. Jinak si myslím, že Obama i celá americká administrativa si uvědomuje nevýhodnost závislosti na ropě, jenže změnit ji nebude ani lehké ani rychlé. Navíc i kdyby se podařil rychlý převod aut na elektromobily (auta konzumují podstatnou část dovážené ropy), tak ještě musí vyřešit kde a z čeho vyrobí potřebnou elektřinu, když nemůže využít ropu a zemní plyn kvůli jejich původu a uhlí díky závazkům z Kyóta, ke kterým se chce přihlásit.
A ještě k těm, co hlásají, jak mají USA omezit spotřebu: uvědomte si, že pokud byl roční schodek cca 700 mld USD, tak toto zboží se muselo někde mimo USA vyrobit, a to zpravidla buď v Evropě nebo Asii. Pokud by Američané o tuto částku snížili svoji spotřebu, co tak asi budou dělt ti, kteří to zboží vyráběli včetně všech navázujících odvětví?
04. 06. 2009 | 11:05

Béda napsal(a):

Xury,

jeden návrh bych měl. Ukončit americké války a uzavřít většinu amerických základen ve světě na které USA prostě nemají - včetně ukončení neefektivních zbrojních programů. Tím by hned došlo k úspoře v řádu stamiliard - mezijiným i na výplatě důchodů pro postižené válečné veterány...
04. 06. 2009 | 11:33

jogín napsal(a):

Xury: Náhrada aut elektromobily je nereálná, kvůli ceně i nedostatečným zdrojům kovů na baterie. Zato již desetiletí existuje technologie na benzin z uhlí a je dokonce levnější, než z ropy. Výroba: Sasol Sekunda, 150 000 barelů denně, rentabilita 2001 při ceně 26,4 dolarů/ barel. http://w3.sasol.com/annual2... .Ziskům pomáhá izolace alfa olefinů z produktu, užití pro plastikáře. Čína plánuje hradit třetinu spotřeby. USA má nesmyslnou energetickou politiku, zajišťuje ropu ze středního východu vojensky, což je drahé finančně i politicky.
04. 06. 2009 | 11:35

alesdrobek napsal(a):

Xury - převod aut na elektromobily bude hodně složitý, protože kdyby to bylo jednoduché, tak by se na tom dala vydělat hromada peněz a automobilky už by taková auta dávno vyráběly.

Důvod, proč ještě po silnicích nejezdí jenom samé elektromobily, je ten, že výroba benzinového motoru je pořád ještě daleko levnější než toho elektrického. Osobně jsem se svezl v čistě "bateriovém" Peugeotu 306. Vypadal úplně stejně jako benzinový pežot, akorát stál třikrát víc. Kdo by si takové auto koupil?

"Pokud by Američané o tuto částku snížili svoji spotřebu, co tak asi budou dělt ti, kteří to zboží vyráběli včetně všech navázujících odvětví?" - éé, začali by to spotřebovávat sami třeba?
04. 06. 2009 | 11:38

jogín napsal(a):

Xury: Náhrada aut elektromobily je nereálná, kvůli ceně i nedostatečným zdrojům kovů na baterie. Zato již desetiletí existuje technologie na benzin z uhlí a je dokonce levnější, než z ropy. Výroba: Sasol Sekunda, 150 000 barelů denně, rentabilita 2001 při ceně 26,4 dolarů/ barel. http://w3.sasol.com/annual2... .Ziskům pomáhá izolace alfa olefinů z produktu, užití pro plastikáře. Čína plánuje hradit třetinu spotřeby. USA má nesmyslnou energetickou politiku, zajišťuje ropu ze středního východu vojensky, což je drahé finančně i politicky
04. 06. 2009 | 11:41

Xury napsal(a):

Pro Bédu:
váš návrh ignoruje skutečnost, že řada zemí považuje vojenské základny USA za záruku vlastní bezpečnosti vůči svým sousedům (např. J.Korea, Japonsko). A jejich uzavření by fakticky znamenalo, že by USA musely rezignovat na své spojenecké závazky ve světě.
Pro jogína:
s tou cenou i zásobami kovů si nejsem tak jist. Nepochybně by bylo možné baterie recyklovat. Výroba z uhlí je technicky jistě možná a vloni, kdy ceny ropy nastoupaly nad 100 USD byla řada firem sondovat v JAR, kde jsou technologicky nejdál, ale osobně považuji spalování uhlíkových zdrojů za plýtvání cennou chemickou surovinou.
04. 06. 2009 | 11:42

Jirka H napsal(a):

to Aleše Drobek:
Pro začátek by možná stačilo, aby americká vláda přestala zasahovat do automobilového průmyslu. Možná by se nový majitel uvolněných kapacit, dříve nebo později, rozhodl vyrábět jiná auta, než se spalovacím motorem. Nebo taky ne.
Rozhodně by o výrobě "zelených" aut neměl rozhodovat Obama ani jakýkoliv jiný politik.
04. 06. 2009 | 12:19

Xury napsal(a):

Pro autora:
nenapadá mi jediný důvod proč by výroba elektromotoru měla být dražší než výroba spalovacího motoru. Osobně si myslím, že je to naopak. Klíčový problémem podle mne není motor, ale "nádrž" tedy baterie. Ty jsou velmi drahé - to byl nepochybně i případ toho Peugeota. V porovnání s galonem nafty nemohly cenově konkurovat. Ovšem i tady se blýská na lepší časy, jednak jde cena ropy nahoru (nemluvě o tom, že časem dojde) a jednak nové typy baterií mají větší kapacitu při nižší ceně. Navíc bude možná i varianta pouhého pronájmu baterie, ale to teprve uvidíme, jak se to v Izraeli osvědčí.
Pokud jde o tu samospotřebu - to patrně myslíte jako vtip, že?
04. 06. 2009 | 12:23

Admirál napsal(a):

Xury - elektromobyly mají kromě baterie ještě jeden háček. Kde seženete takové obrovské množství energie nahrazující ropu?

Z elektráren? Jaderných? Větrných? Všechna ta energie bude mnohonásobně dražší než než dnešní ropa.

Tudíž se stane jízda autem výsadou pro horních 10000.

Masový automobilizmus (a nejen ten) může zachránit jen objev nového zdroje laciné energie.
04. 06. 2009 | 18:52

Béda napsal(a):

Xury 11:42:15,

v tom případě by USA měly říct: buďto si ochranu zaplatíte, anebo balíme. Dále vám nezištně na vlastní náklady servis dělat nemůžeme, proteže jsme v ekonomickém srabu.

Myslíte, že něco takového USA prohlásí a že ty státy se rozhodnou tyto výdaje uhradit?
04. 06. 2009 | 19:59

Xury napsal(a):

Pro Admirála:
o tom zdroji elektřiny jsem také psal. Osobně si myslím, že by pomohla v první fázi jaderná energie, která by ve druhé (JE V. a VI. typu) mohla produkovat i vodík, který by částečně pomohl při pohonu aut a ve finále asi termonukleární energie.
Pro Bédu:
částečně si to některé země platí v dodávkách zbraní, ale je pravda, že např. Evropa se spoléhá na to, že je v zájmu USA, aby byl v Evropě zachován status quo. Konečně my také nedáváme na obranu tolik peněz kolik jsme se zavázali.
05. 06. 2009 | 05:21

Béda napsal(a):

Xury,

to mi neříkejte, že téměř 140 zemí z cca 200 potřebuje mít na svém území armádu USA. A že to existenciálně potřebují USA i když si to můžou dovolit pouze za cenu ustavičného navyšování státního dluhu.
05. 06. 2009 | 06:33

jogín napsal(a):

Xury: Nic lepšího než lithium neexistuje, poměr váha/energie je nejlepší kvůli velmi nízké atomové hmotnosti lithia. S výrobou je ale potíž, Li je dost vzácné a získává se složitě. Vidíte to na ceně baterií do foťáků. A trvanlivost není nejlepší- tady ale nevím, proč.
05. 06. 2009 | 09:09

Admirál napsal(a):

Xury - víte, kolik JE to v první fázi znamená postavit?

Vámi uváděné JE V. a VI. generace nebudou zítra ani pozítří. Při stavu kdy v současnosti všichni ve vztahu k jaderné energii váhají ani popozítří.

A k praktickému využití jaderné fůze je také hodně daleko.

Přitom vyčerpání vzužitelných zásob ropy je již na dohled...

Jakmile se nám nepodaří dotáhnout k praktické využitelnosti nové zdroje v době, kdy jsou ještě přístupné ty staré, technická civilizace pojede po spirále dolů.
05. 06. 2009 | 09:37

Xury napsal(a):

Pro Bédu:
mám určité pochybnosti o přítomnosti armády USA ve 140 zemích světa. Osobně si myslím, že se do těchto základen počítá kdejaká meteostanice patřící americkému námořnictvu.
Pro jogína:
nevalnou trvanlivost lithiových baterií patrně způsobují elektrody, ale tady by mohly situaci zlepšit elektrody z nanokřemíku.
Pro Admirála:
máte pravdu, že masívní přechod na JE nelze uskutečnit v krátkém čase. Na druhé straně je možné v některých zemích s příhodnými podmínkami využít fotovoltaiku.
A to vyčerpání zásob ropy není zase až tak na dohled jak by se mohlo zdát.
05. 06. 2009 | 10:25

Béda napsal(a):

Xury,

zde odkaz, původní zdroj - ATM 6/2007
http://blisty.cz/2007/6/7/a...
06. 06. 2009 | 00:05

Dalik napsal(a):

Gorbi neměl experimentovat s pěrestojkama a měl v rusku zavést pořádky které fungují v číně ! Uvidíte co tam komouši za pár let ještě dokáží !!! Budem všichni překvapeni ! Dalimil .
09. 06. 2009 | 21:54

Dalik napsal(a):

A ještě něco čína jde ted příkladem v ekonomice celému světu a neoponujte mi že to není pravda ! Ihned bych tam poslal celou naší úřednickou vládu na školení !Dali.
09. 06. 2009 | 22:04

omega watches napsal(a):

If you feel that too expensive Swiss watches, you can choose our rolex watches, omega watches . they are Swiss replica watches.
we have High-quality and Price not so expensive.if you buy one rolex watches or replica watches ,i believe onbody can found that is reproduction.
http://www.omegawatchessale...
02. 07. 2009 | 06:02

louie vuitton napsal(a):

míří do Saúdské Arábie a ministr financí Geithner se právě vrátil ze své důležité návštěvy Číny. Spojené státy tak částečně normalizují vztahy se zbytkem světa a obnovují základní diplomatickou slušnost. Zároveň však jednají o reformě – nebo nereformě – toho, jak bude světová ekonomika fungovat po skončení krize.
04. 07. 2009 | 04:46

tiffany jewelry napsal(a):

Pane Drobku, že byste to udělal třeba Vy? Samozřejmě máte pravdu, ale z takovéhoto jedoucího vlaku se asi nedá jen tak jednoduše vystoupit. Anebo dá? Nedělám si iluze o tom , kdo kde všude může politiky vodit jako marionety. Předpokládám, že jste si přečetl "Komunistický" manifest amerických neokons. Někdo chce tuto planetu řídit celou. Za JAKOUKOLI cenu.
31. 07. 2009 | 13:10

andy napsal(a):

asi nedá jen tak jednoduše vystoupit. Anebo dá? Nedělám si iluze o tom , kdo kde všude může politiky vodit jako marionety. Předpokládám, že jste si přečetl "Komunistický" manifest amerických neokons. Někdo chce tuto planetu řídit celou. Za
26. 02. 2010 | 04:49

laptop battery napsal(a):

laptop battery: http://www.uk-laptopbattery...
Acer Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Apple Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Dell Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Fujitsu Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Gateway Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
28. 03. 2010 | 04:20

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy