Otevřený dopis Kubáncům a Kubánkám

23. 03. 2011 | 16:21
Přečteno 3254 krát
Následující dopis napsal můj odvážný známý Rolando z městečka nedaleko Havany- poté, co byl několikrát zadržen kvůli své samizdatové aktivitě. Myslím, že vystihuje pocity mnoha mladých lidí ze současné Kuby.



Otevřený dopis Kubáncům a Kubánkám

Nepovažuji se za někoho, kdo by byl pro kohokoli nebezpečný, natož pro svoji zemi. To, že pro tento zubožený ostrov hledám alternativní řešení, jak by mohl dospět ke skutečnému právnímu státu, ve kterém se zájmy elitních skupin nestaví nad zájmy samotného lidu, v žádném případě neznamená, že jsem nebezpečný, tím spíš, že mou zbraní byla vždy jen slova. Patřím mezi ty, kteří představují většinu, i když jsou bohužel často označování za menšinu, častováni potupnými jmény a zraňováni pomluvami. Ubohá vláda, která si musí vynucovat poslušnost vlastního lidu zastrašováním a hrozbami, jako zlá macecha brání plnému rozvoji těch, které by měla chránit a o které by měla pečovat. Jsem členem občanské společnosti, která se vzdouvá jako nezadržitelný proud naděje a touhy po obnově, jsme vystaveni nejrůznějším formám nátlaku ze strany speciálních složek ministerstva vnitra, které už dávno není strážcem, nýbrž žalářníkem lidu, lidu, který raději přijde o život ve vodách Floridského průlivu, než aby pokračoval v tomto ubohém a potupném životě.

Přibližně před měsícem, přesněji 16. února 2011, jsem byl uprostřed ulice zadržen příslušníky policie a státní bezpečnosti, kteří mě odvezli na stanici v Pinar del Río. Zdánlivou příčinou mého zadržení byla touha popovídat si o periodiku, které v současné době řídím, týdeníku Náš hlas. Skutečným důvodem byla obava odrážející se na tvářích těch příslušníků, z toho, že vznikla nová alternativní publikace zastupující kubánskou občanskou společnost. Řekli mi, že byli už dost benevolentní s naším čtrnáctideníkem Renacer. My ale nechceme pouze, aby byli benevolentní, my chceme, aby prostě a jednoduše respektovali naše právo mluvit a poslouchat, rozhodovat se sami za sebe, ať už jsou naše rozhodnutí správná, nebo špatná, sami nést zodpovědnost za své životy a naše právo zmýlit se.

Pryč je ta doba, kdy pouhá myšlenka na změnu byla zločinem, kdy od raného věku vštěpovaná autocenzura postihovala celou populaci stále ještě oslněnou odlesky revoluce. Dnes lidé začínají říkat pravdu šeptem, zanedlouho ji už budou vykřikovat nahlas. Přišel čas ukázat prstem na kata a na soudce, jenž nám podepisuje ortel, který je, jak všichni víme, nespravedlivý a protizákonný. Zbabělcem je ten, kdo při pohledu na bezpráví mlčí, ačkoli ví, že nejedná správně.
Kubánská občanská společnost dnes potřebuje statečné lidi, kterých povstane tisíc, když jeden padne, potřebuje všechny, aby se mohla utvářet, aby jeden mohl podpořil ostatní jako ve společenství, kde jsou si všichni rovni, přestože jsou odlišní.

Tímto otevřeným dopisem chci říct světu, že v mé zemi stačí mít jiný názor a jednat jinak, než jak stanoví normy vládnoucí elity, aby se člověk stal společensky nebezpečným a byl za to zavřen do vězení. Chci, aby se svět dozvěděl, že podobně jako já jsou také tisíce dalších Kubánců připraveni obětovat cokoli, aby naše země dosáhla kýžené svobody. Kvůli svým názorům jsem ztratil čtyři roky života. Avšak přesvědčení, že to, co dělám, je správné, a úspěchy, kterých jsme za poslední léta dosáhli, bohatě vyvažují to, co jsem vytrpěl a co ještě vytrpím. Mým největším závazkem je nyní závazek vůči Kubě samotné. Ti, kteří se postaví proti mě, aby mi zabránili ho splnit, pošpiní své ruce napadením nevinného člověka a hlas jejich svědomí jim řekne, že za hranicemi ideologie a prospěchu existuje něco méně hmatatelného, a to neporušitelný závazek vůči zemi, ve které jsme se narodili a která potupně úpí pod tíhou břemene, které ji tíží dlouhá desetiletí.

Rolando Martínez Hernández
Ředitel časopisu Renacer

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Al Jouda napsal(a):

Tentokrát by se při vzpouře občanů na Kubě už asi neopakoval debakl v Zátoce sviní. Uvidíme, jak to dopadne v Lybii - to bude můstr.
23. 03. 2011 | 16:29

krok napsal(a):

zatím jen plané nadějě, joudo:))..kdys byl naposledy na Kubě?:))
23. 03. 2011 | 16:37

Elena napsal(a):

eškové voči,
len aby tento otevrený dopis si neprečital Sarkozy
23. 03. 2011 | 16:45

Elena napsal(a):

milá paní Garcia, musime si ujasniť vážné veci,
mi širime trvalú svobodu=osvobodzujeme na trvalo,

nie že potom začnú chodiť reklamacie
23. 03. 2011 | 16:48

Al Jouda napsal(a):

To krok :
Nebyl jsem tam, ale zákonitě tam musí k něčemu dojít. Je to jen otázka času.
23. 03. 2011 | 17:41

elf napsal(a):

Al Jouda,vás musí mít pane Stejskal rád,trouby jako vy on nemaže,nejsou nebezpeční jen hloupí.
23. 03. 2011 | 18:01

petr1962 napsal(a):

Budte rádi že máte na Kubě socialismus,takový svinstvo kapitalistický co je u nás si ani nepřejte.
23. 03. 2011 | 19:11

bušido napsal(a):

Kuba uvažuje že zavede daň z příjmu , která byla zrušena v 60.letech.
23. 03. 2011 | 19:14

Sladký napsal(a):

Elena 16.48 Skvelé.Fakt jsi dobrá, babo. :o)))
23. 03. 2011 | 19:27

voroshilov napsal(a):

Moc se mi libila v scitacim formulari otazka o registrovanem homosexualnim partnerstvi a Bydliste Vasi matky v dobe Vaseho narozeni,kdo vymyslel ty genialni otazky?
23. 03. 2011 | 19:27

camponotus napsal(a):

Řecko, Irsko, atd., se již k té Kubánské úrovni řítí mílovými kroky, jen aby nás Kuba, až bude nejhůř brala jako emigranty a nějaký Velký bratr nás nevystěhoval na tichomořský atol těsně před příchodem tsunami. Asi Kubánce strýček Sam nepřesvědčil, že se k nim bude chovat lépe, než se k nim choval před Zátokou sviní, proto se tamní režim tak drží.
23. 03. 2011 | 20:44

Elena napsal(a):

Sladký ,

dík za kvetinky, posielam na oplatku pesničku: Mače moje

http://www.youtube.com/watch?v=vfrfHAAzB6g&feature=related
23. 03. 2011 | 20:52

Al Jouda napsal(a):

To elf :
Ano, máte dobrý postřeh, pan Stejskal má rád slušné diskutéry:))))
23. 03. 2011 | 21:37

dalimír napsal(a):

Och Vy neštastný disidente ,jestli tam na Kubě bojujete za takovou demokracii jako máme u nás tak potěš vás Aláh ! Zlatý Fidél !
23. 03. 2011 | 22:00

dalimír napsal(a):

Voroshilove Vy se tomu divíte ? VŽdyt u nás je přesně vše zrovna tak blbý jako ty sčítací formuláře ! Dl.
23. 03. 2011 | 22:05

Pavla2 napsal(a):

dalimír: Je vidět, že lidi u nás velmi rychle zapomínají. A asi jste na Kubě nebyl, když takto mluvíte. Já tedy radši budu platit kdejaký poplatek, ale budu mít svobodu. Myslíte, že byste tam mohli nadávat na vládu a prezidenta tak, jak to děláte tady na blozích? V ten moment byste byli zavření, a to na pěkně dlouho. A jestli říkáte - zlatý Fidel, tak Vás určitě nic nedrží, abyste se na Kubu přestěhoval.
23. 03. 2011 | 22:31

Poiuyt napsal(a):

zapomnela jsi psat,ze budete delat revoluci,abyste mohli prodat svou zemi Amikum,a jinym panum,jak tvoji Cesti chlebodarci prodavaj,a stavaji se novodobi otroci cizincu ve sve zemi.
24. 03. 2011 | 01:01

elf napsal(a):

Al Jouda,víte ten článek je nanic,je s prominutím o hovně,dobře všichni víme,jací jsou disidenti lemplové,placení dolary,obě ruce levé jen mají drzou,nevymáchanou držku a rejou,jak Venca Lahváč,dodnes se z řádění té ožralé tlupy nemůže republika vzpamatovat,o opilci a negramotovi Landovském je škoda slov,za Vondrem stojí jeho chlebodárci z Jůes ej,kdyby nebyl agent,dávno by letěl,no a za Vencou stojí zas ta jeho tlupa vod Mrtvýho moře,jinak by ho už nikde ani nevzpomínali,český národ stejně skřípe zuby vzteky když ho vidí,nebo slyší ty jeho opilecké kydy.
24. 03. 2011 | 07:24

olga napsal(a):

Doufám, že pár rebelů, nedosáhne toho co dosáhli třeba v Libyi.
24. 03. 2011 | 07:35

H.Clinton napsal(a):

García a její dolaroví "disidenti" chtějí asi na Kubě dosáhnou demokracii a život jako mají vedle na Haiti. Neuvědomují si ale nebezpečí cholery.
24. 03. 2011 | 08:56

Karel Kubrt napsal(a):

Kubánci touží po svobodě. Ať ji mají. Ať se radují z toho, že mohou cestovat po celém světě, ale kde na to vezmou peníze, když vše zprivatizujou, rozdají za hubičku a rozkradou takoví disidenti, jako je Rolando Martínez Hernández? Takoví lidumilové, co společně s 'demokracií' připravují i nezaměstnanost?
Nejvíce se na 'svobodu' na Kubě těší američtí miliardáři. Za pár babek vykoupí kubánské veterány automobily a vydělají majlant.
Už vidím, jak mě kdosi, tak jako Pavla2 dalimíra, napíše, když se Vám to nelíbí, tak si jděte na Kubu. A víte, že bych šel, kdybych se neobával, ža za pár let tam taky budou mít takovou svobodu a blahobyt, jako u nás?
24. 03. 2011 | 08:58

dalimír napsal(a):

Vážená Pavlo2 svobody se nenajíte a mít životní jistotu to je to nejdůležitější pro člověka ! Pak není třeba nadávat na režim ! Však počkejte až budete v nemocnici platit 200kč za den ,sotva se Vám to bude líbit ! V socíku bylo skoro vše zadara ale holt některým lidem se nezavděčíte a neváží si ničeho ! Jste asi ještě mladá takže časem také poznáte co dokáže velkokapitál ! A kdybych měl na Kubě zázemí tak bych tam rád odcestoval ,je to nádherná země ! Dl.
24. 03. 2011 | 09:53

Pavla2 napsal(a):

dalimír: V socíku nebylo nic zadarmo, to si proboha nikdo neuvědomuje, že jsme vše museli taky z daní platit? Jo, práce byla pro každého, to je pravda. Ale kolik lidí pracovalo jen proto, aby se mohla zaměstnanost vykázat? Dneska nikdo nebude platit někoho, kdo neodvede žádnou práci. To funguje tak akorát ve státní správě, nikoliv u soukromníka. Mám 53 let, takže žádná mladá nejsem a něco pamatuju. Pro mě tedy je nejdůležitější svoboda, protože si o sobě můžu rozhodovat sama a záleží na mně, jak si život zařídím. Pokud budu dělat, tak mít budu. Jiná věc jsou postižení, ale to ted nechci rozebírat.
Co se týká těch 200 kč v nemocnici, byla napsáno, že pro důchodce a děti bude platný limit 25OO, ostatní dvojnásobek a do tohoto se bude započítávat vše, tedy i nemocnice. Takže jestliže někdo bude více jak 13 dní ležet v nemocnici, tak pak už nebude platit nic. Myslím, že je to výhodnější jak doposud, protože ted se to do limitu asi nepočítá.
24. 03. 2011 | 10:39

dalimír napsal(a):

Paní Pavlo je to vše úplně jinak ale nebudu Vám kazit Vaše vize a dnešní jarní náladu ! Mějte se Dl.
24. 03. 2011 | 11:51

dalimír napsal(a):

Paní Pavlo dávám Vám odkaz na paní recova.eva@seznam.cz Paní má přehled a také určitě dobré nervy vysvětlit Vám situaci u nás ! Napište ji mejl ! Dl.
24. 03. 2011 | 12:01

Stařeček napsal(a):

po válce jsme se spolužáky zpívaly "haj husičky haj Gottwald nám dal ráj, místo cukru cukarín, místo másla margarín, haj ...." dnes kdo nemá na normální potraviny si může koupit náhražku na všechno. I ta naše svoboda a demokracie je taková margarinová. Kdo má dostatek, ten si tu svobodu a demokracii pořídí pravou. Ostatním zbývá ten margarin.
24. 03. 2011 | 12:39

Č o c h t a n napsal(a):

"V socíku bylo skoro vše zadara " pokud to vůbec bylo, a když bylo, tak to stálo většinou za h...o.
To se už hlupáci nepamatujete, že jste kupovali jen chleba a pivo a ostatní jste sháněli ? To bylo radosti, když jste sehnali bony !
24. 03. 2011 | 12:56

Pavla2 napsal(a):

Staeček: On ten margarín zas není o tolik levnější než máslo. Ale vím, že jste to myslel jinak.
Nemůžu říct, že bysme jako rodina měli bůhvíjaký dostatek. A když jsme měli, tak bylo vše vykoupeno tvrdou dřinou. Ale pořád si cením svobody. Tu mám i tehdy, když dostatek mít nebudeme. Nechtěla bych nikdy více žít v době, kdy se musím bát telefonovat, jestli mě někdo neodposlouchává, jestli v hospodě náhodou neřeknu vtip, co se fízlovi, kterých bylo všude kolem dost, nebude zamlouvat a pak si půjdu pěkně sednout do chládku. Taková svoboda se většinou až na výjimky koupit nedá. Dřív jsem se mohla podívat tak akorát do Madarska, Polska, do Jugoslávice nám nedali nikdy příslib. Sice lidi dnes namítají, že ted ta možnost je, ale nejsou peníze. Což musím říct, že není pravda. Kde jinak by se bral více jak milion lidí, kteří každoročně vyjíždějí s cestovkama na dovolené? Ted jsem byla v Rakousku, aut s českýma značkama na cestě bylo pomalu více než těch rakouských. A nemyslím, že lyžování je tam nějak levnou záležitostí pro ty, kteří peníze nemají. Takže vůbec nevěřím, jak je tady pořád prezentováno levicí, jak je na tom třičtvrtiny obyvatel dosti špatně. Bydlíme v příměstské části ve starší zástavbě a neznám z ulice nikoho, kdo by nejel minimálně jednou za rok do zahraničí na letní i zimní dovolenou. Asi kromě naší rodiny, která investuje jinde. Zatím naše obyvatelstvo tedy nevidím nijak bídné. Vždy budou ti, kteří žijí na hranici chudoby, ale to je všude na světě.
24. 03. 2011 | 15:37

Občan napsal(a):

To Pavla2:

Aut s českou RZ je v Rakousku tolik proto, že je tam lyžování LEVNĚJŠÍ než v ČR. Kolegyně teď zrovna lyžuje v Tyrolsku, takže mám informace z první ruky.
A lidé z příhraničí tam jezdí nakupovat, protože v Rakousku už je dnes LEVNĚJI než v ČR. Dokonce i do Německa se to vyplatí. Docela paradox, že - když si srovnáme platy.
24. 03. 2011 | 18:10

Pavel napsal(a):

Paní Pavlo,
jistě máte pravdu, je mi 54, otec sloužil jako pol.nespolehlivý u PTP.Zemřel v r.1996 po tom co zažil těch pár let demokracie, když mu psali bývalí spolubojovníci ať se angažuje ve svazu je poslal k šípku. Moji rodičesi svépomocí postavili rod. domek ač jsme byli 4 sourozenci, odešli do důchodu v 55 a v 60 letech.Mamka si jej užívá již 20 let a vystačí s ním( díky minulému režimu).Kdy půjdeme my a za kolik? Ač inženýr dnes dělám u soukromníka za 12 čistého, kolik dostanu důchodu si dokáži při svém vzdělání vypočíst.Tak mi tu prosím nekažte, jací byli ti komunisti zlí.Zažil jsem ten fajn pocit chodit po 50-tce rok na pracác a dokládat jak si sháním práci.Doporučuji vyzkoušejte si to, bude se Vám to líbit.
24. 03. 2011 | 18:37

dalimír napsal(a):

Jsme národem pochlebovačů těm silnějším ! A tohle se v naši historii neustále opakuje ! Co potom tady může dobře fungovat ? Máme vždy pouze to co si sami přednastavíme ! Dl.
24. 03. 2011 | 19:05

dalimír napsal(a):

V socíku bylo zboží a potraviny denní potřeby skoro zadara ! Bohužel nebylo vše v dostatečném množství ,to je fakt ! No situaci spoustu lidí kteří měli známé v obchodních sítích začali zhoršovat tím že neúměrně a nad svou spotřebu křečkovali ! Tahle lidská chamtivost a vychytralost pak samozřejmě celou situaci jen zhoršovala ! Takhle to bylo , bohužel ! Systém mohl být dobrý ale lidé ti nikdy dobří nebudou !!! Dl.
24. 03. 2011 | 19:17

Pavla2 napsal(a):

Pavle, Vaši rodiče vystačí s důchodem nikoliv díky minulému režimu. Důchody se pořád upravují. Kdyby měli mít to, co našetřili za minulý režim, věřte, že mnoho by toho dnes nebylo.
No my jsme byli taky 4 sourozenci a máti musela chodit po práci ještě dělat druhou, abysme se uživili a otec běhal po fuškách. Takže žádný med.
To, že půjdeme do důchodu později, za to nemůže vláda, ale to, že nebudou lidi, kteří by dělali na důchodce.
Nezlobte se na mě, ale asi jste si vybral špatný obor nebo je chyba někde jinde na Vaší straně, že při svém vzdělání a letech musíte pracovat za 12 tisíc. Já myslím, že schopní inženýři si za takovou dobu dokázali vybudovat nějaké postavení s vyšším ohodnocením.

Občan: No lyžování je sice levnější, ale tak jak tak, když vezmu cca 5 tisíc na osobu a týden /a to je minimum/, tak pořád 4 členná rodina zaplatí za týden 20 tisíc jen za ubytování a skipas. K tomu jídlo, cesta a další. Takže nevím, jestli když lidi prý nemají ani na jídlo a bydlení, jestli můžou třeba za týden vydat 30 tisíc.
A do Alp nejezdí asi nakupovat z příhraničí. To byli opravdu lyžaři.
Jinak souhlasím, že je tam levněji jak tady. Taky ne všechno, ale vzhledem k platům si můžou dovolit daleko více jak my tady. Ale co se divíte. Já jsem v rádiu slyšela, jak kterýsi pitomec prohlásil, že musíme mít tady tak drahý benzín proto, aby nám ho nevykupovali ze zahraničí. Takže tak přemýšlí akorát vůl. Ted si kamionáci jezdí nakupovat ven. Každý normální podnikatel je rád, když prodá co nejvíc, tady měli strach, aby se neprodalo hodně. No to je logika na pos...
Škoda, že nevím, kdo toto řekl.
24. 03. 2011 | 19:19

juvel napsal(a):

Pavla2:
Běžte se podívat do škol, kolik dětí nemůže z finančních důvodů jet se třídou na týdenní lyžování jen do našich hor. Nevidíte skutečnosti v našem státě reálně.
24. 03. 2011 | 19:35

Pavel napsal(a):

Paní Pavlo,
promiňte Vaše odpověď je hodna hodině politického školení mužstva, když jsme vojančili.Je mi opravdu již těch 54, něco jsem zažil a i přes své vzdělání mi zbylo i dostatek selského rozumu.Nepodceňujte inteligenci a schopnosti nás dolních 10 milionů.Ač nevěřící v jedno věřím, že na každého jednou dojde a boží mlýny semelou i tu dnešní tzv. smetánku,no a pokud to skutečně vidíte tak, jak jste mi odpověděla je mi Vás upřímně lítoa přeji upřímnou soustrast až jednou z toho růžového snu procitnete.
24. 03. 2011 | 19:42

Pavel napsal(a):

Paní Pavlo,
promiňte Vaše odpověď je hodna hodině politického školení mužstva, když jsme vojančili.Je mi opravdu již těch 54, něco jsem zažil a i přes své vzdělání mi zbylo i dostatek selského rozumu.Nepodceňujte inteligenci a schopnosti nás dolních 10 milionů.Ač nevěřící v jedno věřím, že na každého jednou dojde a boží mlýny semelou i tu dnešní tzv. smetánku,no a pokud to skutečně vidíte tak, jak jste mi odpověděla je mi Vás upřímně lítoa přeji upřímnou soustrast až jednou z toho růžového snu procitnete.
24. 03. 2011 | 19:45

Občan napsal(a):

Já jsem se docela pobavil před pár dny, kdy jsem se dočetl, že nějaký kubánský "disident" u nás dostal azyl s celou rodinou. K němu mu byl přidělen byt s (zatím) regulovaným nájemným.
A tenhle "disident" tu teď nemůže sehnat práci a má problémy s placením toho regulovaného nájmu - což se mu značně nelíbí.

Doufám jen, že jeho rozčarování ze "svobody a demokracie" se donese i jeho kolegům na Kubě. Aby věděli, do čeho jdou.
24. 03. 2011 | 20:44

Pavla2 napsal(a):

Pane Pavle, jsem stejně stará jako Vy, nepatřím mezi žádnou smetánku a myslím, že vidím reálně. Vidím, že lidi, co se snaží, tak na tom nejsou špatně. A taky můžu potvrdit, že pár mých bývalých spolužaček, inženýrek je také na úřadu práce, pracovaly na dobrých místech v době minulé, kdy velmi podlézaly stranickým kolegům. Nyní jsou neschopné se v normálním životě uživit.
Žádnými růžovými sny rovněž neoplývám, mám děti, takže jsem dostatečně seznámena se situací mladých lidí, rodiče v důchodu, takže to samé.

Juvel: To sice máte pravdu, že dosti dětí se lyžařského výcviku nemůže z finančních důvodů zúčastnit, ale je divné, že mnozí s rodiči do zahraničí jet můžou. Opět z vlastních zkušeností. Další problém je ten, že hodně dětí ani lyžovat nechce. Nebo spíše vůbec sportovat. Zeptejte se učitelů tělocviku, kolik se jich dnes jakékoliv sportovní aktivitě vyhýbá. Kamarádka učí na obchodce tělocvik a ta teda pěkně nadává, že se děcka pořád vymlouvají na různé problémy, jen aby nemusely cvičit.
24. 03. 2011 | 20:49

Pavla2 napsal(a):

občan: A co vlastně ten Kubánec chtěl?Co si myslel, že tady bude zadarmo bydlet, dostane byt, hned mu nacpou práci a za dobrý peníz, když jsou tady nezaměstnaní, nebo co? Proč si nezůstal v té jejich "svobodě"? Asi takový vychcánek jak všichni naši disidenti.
24. 03. 2011 | 20:58

Občan napsal(a):

Paní Pavlo,

neustrnula jste trošku v čase? Jakým stranickým kolegům v posledních 21 letech ty Vaše bývalé spolužačky vlastně podlézaly? Nebo jsou nezaměstnané celých 21 let?
Nějak v tom Vašem příspěvku marně hledám smysl.

Působíte na mne jako člověk, který je zasunutý v ulitě jako rak posutevník a který se bojí, aby ho z té ulity něco nevyndalo. Máte pevně nastavené vidění světa a cokoli je s ním v rozporu, je zásadně vinou těch, jichž se to týká. A Vy jste ta jediná spravedlivá na celém světě...

Ad kubánský "disident" - ano, obávám se, že měl stejně pomýlená očekávání jako řada z nás v r. 1989. I my jsme měli vidění okolního světa zformované katalogy Neckermannu, Quelle a Schöner Wohnung. A také jsme nechtěli slyšet na to, že mnoho lidí na západě si nemůže dovlit nakupovat podle katalogů a jezdit podle nich na dovolenou. Stejně zkresleně to asi vnímal ten Kubánec. Náraz do reality pro něj musí být strašný, protože domů nemůže (tu ostudu by asi těžko rozdýchával) a tady je naprostá nula, která vůbec nikoho nezajímá.
24. 03. 2011 | 21:24

dalimír napsal(a):

Přesně tak Občan přesně tak ! Ale může se domů vrátit , pokud bude respektovat zákony socialistického státu tak mu nikdo doma vlásek neskřivý ! A jeho zkušenost s naší demograturou mu bude do budoucna jen dobrá ! Dl.
24. 03. 2011 | 21:37

Pavla2 napsal(a):

Občan: To se týkalo doby před revolucí. Od té doby se střídavě přemisťují z ÚP na nějakou práci, např. obchodního zástupce - na chvíli, či jiné místo, kde opět nevydrží delší čas. Tím jsem chtěla říct, že neznamená, že když má někdo vysokou školu, musí být tím pádem i schopný se v reálném životě slušně uživit.

Víte, nejsem v žádné ulitě, ale při své profesi a vůbec za celou dobu podnikání znám velkou spoustu lidí, vykládám s nimi, vím docela dost o jejich životech, takže podle toho posuzuju. Jsou mezi nimi lidi s nižší životní úrovní, středně dobře fin. zajištění i dosti bohatí. Jak zaměstnanci, tak podnikatelé. Ale můžu zodpovědně říct, že ani jeden z nich není na tom tak špatně, aby třeba nebyl schopný zaplatit poplatky u doktorů či neměl na jídlo nebo dovolenou.
24. 03. 2011 | 21:50

Pavla2 napsal(a):

dalimír: Může se vrátit, akorát ho zavřou. Tak jak zavřeli za komunismu tady ty, co se vrátili, nechali být jen ty, kteří slíbili, že budou donášet.
24. 03. 2011 | 21:51

Občan napsal(a):

Paní Pavlo,

ty Vaše spolužačky jsou tedy stejně staré jako my dva (já jsem nepatrně mladší, mne je teprve 50). V r. 1989 jim bylo 32 let. Pokud jsou to Ing. pak do 22-23 let studovaly (třeba u VŠE se studium zkracovalo z 5 na 4 roky). Když už tedy hypotetizuji, pak připustím, že byly všechny bezdětné a v r. 1989 tedy pracovaly maximálně 9 let. Spíš méně - pokud měly děti.
To toho rektálního alpinismu moc nestihly.
A od r. 1989 jsou vlastně nezaměstnané a nezaměstnatelné, protože jsou naprosto neschopné a navíc už nemají komu pochlebovat.

Zajímavě to máte "srovnané"...

Tomu kubánskému pitomovi hrozí na Kubě to samé, co hrozilo emigrantům u nás před plyšákem. Obrovská VEŘEJNÁ ostuda a diskreditace "disentu" jako takového. Proto se nemůže vrátit.
A proto jsou emigranti tak snadno zneužitelní a stávají se různými agenty, cizineckými legionáři a žoldáky. Protože jim nic jiného nezbývá.
24. 03. 2011 | 22:16

dalimír napsal(a):

Takže vidíte Pavlo je to všude stejné ! Dl
24. 03. 2011 | 22:33

Pavla2 napsal(a):

Občan: Některé dítě měly, jiné ne. Ale i těch pár let mě ujistilo, jak se jim díky oddanosti straně vedlo dobře a když už se o toto opírat v práci nedalo, tak se projevily jako neschopné. Ano, všechno to byly absolventky VŠE. A všechny, které mám na mysli, se na tu školu dostaly díky velké angažovanosti svých rodičů. Naopak další spolužačka, která se naopak díky postoji rodičů proti straně na výšku nedostala, přitom to byla holka velmi nadaná, si školu dodělala dálkově při zaměstnání a je dodnes velice úspěšná. Přesto, že se u nich v práci mnohokrát propouštělo, ona zůstala a zastávala stále odpovědnější práci.
Takže asi takto to mám srovnané. Záleží na schopnostech. Neschopný si práci těžko najde a může mít i vysokou školu. Samotný diplom ještě nezaručuje každému vysněný spokojený život a práci. Ale klidně si myslete, že nemám pravdu.
24. 03. 2011 | 23:29

Pavla2 napsal(a):

dalimír: Právě bohudík, že už to tady stejné jak na Kubě není. Ale na dovolenou bych se tam docela ráda podívala.
25. 03. 2011 | 07:25

pich napsal(a):

Paní Pavla na druhou, je vole vole z prahe - nebo jak se to po
pražsky vyslovuje. No a tím je řečeno vše.
26. 03. 2011 | 13:15

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy