Kuba obětuje budoucí generaci

23. 05. 2011 | 12:24
Přečteno 3500 krát
Roberto Esquivel se pomalu pohupuje v křesle a čte si reportáž v deníku Granma o záměrech vlády změnit po Komunistickém kongresu, který by se měl konat v druhé polovině dubna, právní předpisy.

Roberto podporuje vládou ohlášené reformy, připadá mu ale důležitější přizpůsobit Ústavu Kubánské republiky novým okolnostem, které přinesl pokrok.

„Půjde o aktualizaci norem a zlepšení kubánské legislativy v přímé návaznosti na novou národní realitu a navržené cíle,” cituje Granma ministryni spravedlnosti Maríu Esther Reus.
„Budoucnost Kuby postupně prchá, tisíce mladých emigrují do zahraničí vstříc pokroku, to je realita, které čelíme,“ tvrdí Esquivel, advokát v penzi. Stěžuje si, že i jeho starší syn, profesí informatik, odešel do zahraničí, aby si našel lepší profesní uplatnění.

„Nemysli si, že to odsuzuji,“ říká. „Že v 78 letech neumím používat internet, to je docela normální, ale že moje dvanáctiletá vnučka nikdy při dělání domácích úkolů nehledala na Googlu, to je absurdní. Kuba nemá technologickou generaci, protože na to nemá prostředky.“

Dnes ve 21. století nemůžeme plně využít práva na informace, svobodu myšlení a vyjadřování myšlenek a názorů. A hlavně, k čemu nám je právo na vzdělání bez technologického rozvoje v podobě internetu.
Aby Roberto mohl rychle a levně komunikovat se svou rodinou ve Španělsku, je závislý na elektronické poště, kterou má jeho druhá dcera v práci. „To, co si touto cestou řekneme, je však monitorováno a kontrolováno státem.“

„Na kubánských zákonech, do nichž se promítají vládní strategie, je jasně vidět, jak se opožďuje vývoj nových technologií pro občany a zároveň jak se vyvíjí infrastruktura kontroly toku informací,“ říká Esquivel.

Podle Roberta restrikce začínají již Ústavou, která uznává „svobodu slova a tisku v souladu s cíli socialistické společnosti,“ a pokračují téměř padesáti zákonnými ustanoveními, která omezují používání technologického vybavení a přístup k internetu podle potřeb obranné a bezpečnostní politiky kubánského státu.
Dle nejvyšší právní normy státu se na ostrově těšíme svobodě projevu již jen díky pouhému faktu, že veřejné komunikační prostředky „jsou ve vlastnictví státu, což zajišťuje jejich využití výhradně v zájmu pracujícího lidu a společnosti.“

„Tohle jsou jediné celostátně vydávané noviny,“ ukazuje Robert výtisk deníku Granma. „Je to oficiální nástroj Komunistické strany, což znamená, že mám možnost se dozvědět pouze tu verzi událostí, kterou oni považují za správnou. Toto není svoboda informací a projevu, to je vnucování jednoho názoru.“

Text kubánské ústavy se vztahuje pouze na „tradiční komunikační prostředky“ jako je tisk, rádio, televize, kino a další hromadné sdělovací prostředky, přitom se oběh informací díky revoluci informačních technologií za posledních 20 let velmi výrazně změnil.
Pokud jde o tyto technologické výdobytky lidstva, Kuba zůstala pozadu, a to nejen z ekonomických důvodů, ale hlavně kvůli cíleným politickým rozhodnutím. „Cena, kterou za to zaplatíme, je velmi vysoká. Obětí se stane naše budoucí generace,“ uzavírá Roberto.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Bohumíra napsal(a):

Danío, v podstatě máte pravdu, ale ...
Ať už kuba obětuje jednu nebo dvě generace, Vás čekají stejně dvě možné totality...
Buď dožijete svůj život s tou Fidelovou
anebo Vás čeká - jako bývalé Československo -
totalita tunelová ...
Co si vyberete, slavná novinářko?
23. 05. 2011 | 12:43

Vysmátý levičák napsal(a):

Ono to nějak dopadne. Optimální variantou je postupné uvolňování otěží a pozvolný přechod k tržnímu hospodářství, zejména za přispění Španělska. Hlavně by se měli Kubánci vyhnout takovým různým "nezávislým" novinářům, organizacím typu Freedom House a podobné svoloči.
23. 05. 2011 | 13:06

Bohumíra napsal(a):

"Nezávislí novináři" jsou něco na způsob Vondrů-chartistů.
Za pár let nebudou umět vysvětlit "zmizení" půlmiliardy BEZ Cooperfielda.
23. 05. 2011 | 13:16

voroshilov napsal(a):

Vysmaty levicak:
Za prispeni toho Spanelska kde v sobotu na hlavnim namesti Madridu protestovali desitky tisic mladych lidi bez budoucnosti?
23. 05. 2011 | 13:20

grőssling napsal(a):

No nejspíš to na Kubě dopadne jako v Číně. Když někdo někam bude chtít, tak tam půjde, ba i toho Googlu se během pár měsíců dočkáte. Jenom holt nesmíte bourat, to si nenechá líbit žádný režim,ani americký, viz. Bahrajn.

Ale hlavně, Kuba bude Vaše, ne ciziny jako celé Česko.
23. 05. 2011 | 13:20

Stařeček napsal(a):

Dania Virgen Garcia. Kubu a kubánce máta jistě ráda. Pokud je to pravda, vysvětlete bližním co je čeká až přijde změna. Určitě se změní fasády některých spustlých domů a část obyvatelstva z toho důvodu bude bydlet pod mostem, budou si moci koupit Big Mack, budou u vás jezdit nová auta některých zbohatlíků. Stará auta budou postupně vyřazena z důvodu vysokých nároků na STK, vysokých nákladů na pojištění a k tanci vám přibude i více chození pěšky, což bude eliminovat ty Big Macky. Doutníků se asi vyrobí více, zisky ale půjdou do USA, stejně jako zisky z cukru. Za zdravotní péči si řádně připlatí a nebude pro každého. Na vašich plážích se budou za ploty povalovat zbohatlíci a vaši lidé tam budou pouze za pokoky. Jistě se dočkáte nějaké USA základny a možná se k vám přesune i některé z USA věznic i s jejich vězni. Jelikož jste novinářka, jistě víte více kladů a záporů které znáte od nás a tak prosím spoluobčany pravdivě a ne jednostranně informujte, ať si vše dobře rozmyslí dobře rozmyslí. Nějaký kubánský Kalousek vám pak bude rozesílat složenky s cca několikatisícovou částkou dluhu každého z vás. Adresa věřitele bude jistě zřetelná. Tak prosím, informujte spoluobčany pravdivě a ne jenom o výhodách.
23. 05. 2011 | 13:23

Stařeček napsal(a):

Dania Virgen Garcia. Ještě jednu radu nakonec. Ta má původní doporučení vyžeňte z hlavy, jinak budete nezaměstnaná. Váš budoucí majitel novin Vám už příležitost nedá.
23. 05. 2011 | 13:35

Medikolog napsal(a):

Paní García,

Kuba že obětuje budoucí generaci? S pravou radostí zjišťuji, že se opičí po Nečasově kabinetu a triádě 115 (dříve 118). Trojkoalice ODS, TOP 09 a VV obětuje naše budoucí generace též (zavede školné, do důchodu se půjde rok a dva po vlastním pohřbu... rozkrade se jako u nás národní majetek cizineckým vlastníkům...
23. 05. 2011 | 13:39

voroshilov napsal(a):

Starecek:
Senora Garcia informuje tak jak ji prikazuje sponzor ze CIA,nebud'te smesny ze ji jde o nejakou svobodu ale byt ministryni ve vlade po smrti Fidela to uz by byla manana-manana!
23. 05. 2011 | 13:40

Vlkodav napsal(a):

Tento blog jasně ukazuje, že pro komunistické a ostatní diktatury jsou největším nepřítelem nové technologie. Nevím, zda by současná vlna vzdoru v arabských zemích byla i bez Internetu, mobilů, Facebooku, Twitteru, ICQ, MSN, Skype apod., ale tyto technologie daly vzdoru masový ráz.
Kubánští ideologové jsou si toho evidentně vědomi a tak se snaží tyto technologie kontrolovat a omezovat. Mají velkou výhodu v ostrovním státu, zde je kontrola jednodušší. Obdobná tvrdá kontrola je v KLDR. Pro tyto totalistické státy bude demokratizace složitá a bolestná.
23. 05. 2011 | 13:53

hovorka11 napsal(a):

Naše vláda likviduje rodiny kvůli penězům pro soukromé penzijní tunely- je to totální rozklad budoucnosti.
Dokud si budete udržovat v rovnováze starou a mladou generaci, tak přežijete každý systém. Nás rozkradačská mafie obětovala, protože se lidi neodváží mít děti- jsou za to finančně trestáni- mají přijít o část důchodu, která se má převést do rukou soukromých penzijních letadel finančně dotovaných z daní a úrokú státního dluhu. Zároveň přijít o práci znamená hrozbu exekučního konce pod mostem !
jak u vás, kolik lidí skončilo pod mostem, nebo umrzlo bez pomoci ?
23. 05. 2011 | 14:06

jozka napsal(a):

ad To, co si touto cestou řekneme, je však monitorováno a kontrolováno státem.

Tak to je stejne jako u nas... jen u nas to neni nasim statem.
23. 05. 2011 | 14:12

hovorka11 napsal(a):

Pokud vím, tak totalitní Kuba má jednu nejhorších věznic na světě -Guantanámo !
Mučí se tam waterbordingem a řadou dalších metod týrání. Kdy už tam zavedete demokracii a zrušíte tuhle ostudu, kterou demokratický svět netoleruje ?
Myslím, že by na Kubu měl být větší tlak, aby tuto věznici zrušila, třeba by pak USA uvolnili embargo, které vám snižuje životní úroveň.
23. 05. 2011 | 14:13

Stařeček napsal(a):

hovorka 11. Pěkné to se Vám povedlo.
23. 05. 2011 | 14:17

Vlkodav napsal(a):

To jsem rád, že jedna z nejhorších věznic je Guantanámo. To ty vězení v Thajsku, v Turecku, v KLDR, v Číně a v dalších státech jsou procházka růžovým sadem.
Díky Bohu za to!
23. 05. 2011 | 14:22

Mud.. napsal(a):

S Kubou to bude jako s Českem posledních dvacet let. Vítězství (po úmrtí Fidela) sametovou cestou, předání moci a vznik nového kapitalistického establishmentu. Po dvaceti rocích podobná frustrace. Česko se musí konečně začít lísat k elitním národům. Něnci, Angličané, Američané... Kubu a jiné národy chcípáčky musí "spláchnout"! Jen tak přežije.
23. 05. 2011 | 14:22

P. napsal(a):

Ano, svobodný internet je výborná věc. Stačí připomenout dehonestační článek v posledním Respektu proti Hnutí za pravdu o 11. září, kde novinář lituje možností, které těmto lidem poskytl internet. Jsou to prý podivíni hledající na netu souvislosti, které neexistují a z rozmaru potom kritizující naše skvělé vlády. Nesmysl, samozřejmě.

Dr. Bob Bowman Lt. Col.
http://www.youtube.com/watch?v=basYRd4lrfA

Robert Podolski, Physicist, Engineer
http://www.youtube.com/watch?v=d6IzsC2CTmE

Stephen Dusterwald, S.E. - Structural Engineer
http://www.youtube.com/watch?v=I7oti6KGEf4

Les Young, High-rise Architect
http://www.youtube.com/watch?v=zceJhfYV69M

etc. etc.

Ale tímhle si stejně nepomůžeme, že. Stejně budeme dál okupovat Afghanistán.
23. 05. 2011 | 14:29

berkowitz napsal(a):

Bude zajímavé, co se stane, až Kuba začne těžit obrovské zásoby ropy, které byly nedávno objeveny a které jsou větší, než v Kuweitu. Asi je půjdou Amíci osvobodit od problémů, co dělat s tolika penězi (viz Libye)!
23. 05. 2011 | 14:54

hovorka11 napsal(a):

Vlkodav:
Guantanámo je věznice se systematickým likvidováním osobnosti.
Ty, co jste jmenoval, to v metodické náplni nemají !

Např. : Vězni jsou nuceni klečet se zkříženýma nohama v lýtkách, myjí na očích tmavé brýle (podobné svářečským), přes uši klapky a přes obličej roušku ztěžující dýchání.
Při přesunu vězňů je používáno kápí, které úplně izoluje osobu proti jakékoliv izolaci. Oproti výslechům v nacistických věznicích to má výhodu, že vězni nejsou zmlácení, ale zlikviduje jim to dříve nebo později mozek- trvalé psychické problémy atd. jsou cíleným výsledkem.

Měla by se o to zajímat organizace pro lidská práva Člověk v tísni- ta dostává peníze na podporu demokracie na Kubě, tak by měla v první řadě jít po této věznici !
23. 05. 2011 | 15:38

Vlkodav napsal(a):

hovorka11:

Neobhajuji Gauntanámo, a pokud jste četl diskusi o mučení, tak znáte můj názor.

Ale napsat, že patří k nejhorším je lagrační. Tady se mrkněte na 5 perel: http://akorra.com/2010/03/02/top-5-most-horrible-prisons-on-earth/

Helemese, a ono i kubánský vězení, kdopak by to řekl!
23. 05. 2011 | 15:43

TomášL napsal(a):

Stařečku, stařečku!

Pakliže neprovokujete, tedy ať Vás dějiny odnesou do zatracení i hlubin nicoty. My -mladší generace- Vás zde již nechceme a žít ve Vaších přežitých konceptech nestojíme. :-/
23. 05. 2011 | 15:53

Rumcajs napsal(a):

Otevřte někdo okno, dyk tady je smradu jak na XV sjezdu bolševiků.
23. 05. 2011 | 16:08

Rumcajs napsal(a):

Jedno Vám poradím paní Garcio. Jestli chcete vybudovat prosperující a svobodnou společnost, nedělejte tu revoluci sametově.
23. 05. 2011 | 16:10

grőssling napsal(a):

Pro autorku,

Tak ztracená generace Vám hrozí ?

Udělejte revoluci podle Rumcajse a bude to hůř než tady, školství v háji. Zlatý školství za Husáka.
Jeden mezinárodní průzkum za druhým, naši jsou pořád za větší blbce. Těsně po revoluci, to ještě šlo, tu generaci vychovala Husákova škola.

Tak tak asi.
23. 05. 2011 | 16:19

dalimír napsal(a):

Rumcajs nežli tuhle svoloč zlodějskou si pěstovat ve státě tak to raději ty bolševiky ! Kolik bylo v rusku za Jelcina mafiánů a oligarchů ? Stačí jeden rozumný člověk jako je pan Putin a jak to ted u s přátelených funguje ! Bud se museli polepšit a pracovat pro blaho své země nebo jít provozovat mafiánské řemeslo do světa ! A také se tak stalo ,vykukové dostali s Putina strach a rozutekli se do světa ! Takový člověk se v česku ale nikdy nenarodí ,tady bude muset udělat pořádek zase ulice ! Výházet všechny ty kapitalistické loupežníky z oken svých úřadů !
23. 05. 2011 | 16:29

Rumcajs napsal(a):

Dalimír:

Už tě tam Putin pozval ?

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/222856-toto-je-putinuv-palac-zverejnily-ruske-wikileaks-snimky-pompezniho-sidla.html
23. 05. 2011 | 16:45

Rumcajs napsal(a):

grőssling:

Na tomhle školství se podepsali především socani, kteří se chtěli ohánět počty studujících.
To je heslo Buzkové "Inženýr do každé rodiny".
23. 05. 2011 | 16:47

grőssling napsal(a):

Rumcajsi, přečti si v blogu Šteffla co si o tom myslí praktik ještě z I. republiky Jaroslav Kozlík, než zase budeš plkat moudra.
Školství je obrazem poměrů společenských. Na tom Buzková nic změnit nemohla. Kapitalismus holt je ničemnost a tenčeský zvláště.

Ve škole nás učili Kuba, Haiti, Portoriko, jako že jeden celek.

Garciááááá, buďte rádi, že nejste jako na Haiti, nebo v Portoriku se školským systémem a s tím ostatním také. Tam je to jako za Batisty.

Po zenětřesení jsem viděl v TV lékaře z Kuby jak na Haiti ošetřují zraněné. Že by si někdo dovedl představit Haitské doktory na Kubě ? U nás o tom samozřejmě ani muk.

Ha, ha, ha.

Garciááá, dejte na Rumcajse a jemu podobné a bude to u Vás za chvíli jako na Haity. Budete sice žrát párky z Texasu ( jak kdesi na internetu napsala jedna dáma z člobrdy CIA v tísni), ale jinak to bude ztráta 10ti generací.
23. 05. 2011 | 17:08

češka napsal(a):

To autorka
U nás není internet monitorován?
Jakpak se synáček do Španělska dostal, když neemigroval?
Dcera internet v práci má?
Aspň víme, jak to bude za chvíli u nás.
Mladí odejdou pracovat kamkoliv, jen dál od našich zákonodárců, kteří zapomněli, že ne všichni jsou jejich nevolníky a normální svět začíná cca 200 km od Prahy.
Pod jejich švarným vedením budeme o poměrech na Kubě jen snít / s výjimkou Qvuantanáma/, neb se přiblížíme Heiti.
23. 05. 2011 | 17:31

grőssling napsal(a):

Rumcajsi, pitomec je podle mne člověk, který nedovede rozeznat co je kde lepší a co horší, natož aby se z chyb poučil.
Je to takový zatvrzelec, co pořád blejká, ne, ne, ne tohle je nejlepší a pak si dá šestou dvanáctku.

Preferuji tvrdá statistická čísla a vyhýbám se hospodským maníkům, co blejkaj pořád dokola nepodložené nesmysly. Když mi čísla ukazají, že je to down, tak se podle toho zařizuju a nejdu do toho.

A pivko si dávám jen na chuť .
23. 05. 2011 | 17:47

grőssling napsal(a):

Ale jinak Rumco, máš pravdu, v tomto byl reálný socialismus lepší. Čísla mezinárodního srovnání ukazují jasně, že u nás bylo jistě základní, učňovské i střední škosltví na lepší úrovni, než to dnešní.
O číslech porovnávající výsledky vysokoškoláků nevím, ale pár jsem jich v poslední době potkal a byla to hrůza.
23. 05. 2011 | 17:51

Rumcajs napsal(a):

grőssling :

Školství je na tom určitě hůř. Ale né proto, že by kapitalismus byl zlý, ale proto,že umožnil studovat každýmu oslovi. Vysoké školství se musí přizpůsobovat mase a na učňovské školství tím pádem nezbývá nic než odpad.
23. 05. 2011 | 18:15

grőssling napsal(a):

Co to má Rumco co společného s úpadkem základní školy ?
23. 05. 2011 | 18:17

dalimír napsal(a):

Rume to co nám zde produkuje systém který tě tak povznáší je zvláště zavrženíhodné ! Řítíme se všichni do pekla s tím Tvým kapitalismem ! Spoustě lidí u nás jen přináší zoufalství ! A začína se to projevovat i tím že matky začnou vraždit své děti ,protože tohle to bezohledné kapital.svinstvo a opičení se podle západu a byrogratické EU nemá z lidstvím nic společného ! Být tebou tak bych studem z té tvé jeskyně ani nevylezal ! Je to síla co ta vaše pravičácká vláda v česku předvádí a to i za tvého pochlebování ! Styd se loupežníku !!! Dl.
23. 05. 2011 | 19:02

kormoran napsal(a):

Jak tam ta fidlovina zkonci , razim tam.
23. 05. 2011 | 19:13

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden hrubě urážlivý a nadávky obsahující text, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
23. 05. 2011 | 19:23

Rumcajs napsal(a):

dalimír:

Do pekla se řítíme díky parazitům a hlupákům jako jsi ty. Jenom bereš ,nic nedáváš a pořád máš málo.

To se pak zhroutí každý systém. Socialismus jsi prožral a nyní ses pustil do kapitalismu.
23. 05. 2011 | 19:23

Rumcajs napsal(a):

grőssling :

Nemyslím, že základní školství nějak zvlášť upadlo. Spíš upadla morálka a to je spojené s demokracií. Pro spoustu gaunerů představuje demokracie možnost dělat si co chce.
23. 05. 2011 | 19:25

Suchec napsal(a):

Kromoráne, to už se nedoplatíš. Musíš jet teď. Teď to ještě finančně zvládneš.
23. 05. 2011 | 19:27

kormoran napsal(a):

Suchec ,
Jelikoz by mne rudi dablove soupli do lagru.)))

A nekoukej mi do 'me' penezenky!)))))
23. 05. 2011 | 19:54

kormoran napsal(a):

Nemohu- oprava.
23. 05. 2011 | 19:55

Cestovatel napsal(a):

Jenom pro místní levičícké fanatiky co tu zas budou omívat známou levičáckou lež o skvělém Kubánském zdravotnictví.

Na Kubě je jen pár dobrých nemocnic a to jen pro vyvolené z komunistické elity. V normálních nemocnicích kam chodí většina lidí příjdete na očkování a napíchají vám žloutenku. Mají zoufalý nedostatek léků , lékařské ordinace bez proudu a injekční stříkačky co se používají víckrát

http://www.christnet.cz/diskuse/prispzkr.asp?zobraz=448223
http://www.reflex.cz/clanek/dokument/39505/klinika-mazorra-masove-umrti-pacientu-v-havane.html
http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?id=872
23. 05. 2011 | 20:20

Cestovatel napsal(a):

Ještě pár poznámek o kubánském zdravotnitví
Kolují lži o tom že Kubánské zdravotnictví bylo před Castrem v hrozném stavu a zlepšíl ho až Castro

kubánském zdravotnictví před rokem 1959

Před tím, než popíši lékařskou péči během let komunismu, považuji za užitečné zmínit krátce okolnosti týkající se zdravotnického systému na Kubě před rokem 1959:

- Ukazatelé zdravotnictví této země byly známy v celé Latinské Americe bez nutnosti na ně jakoukoliv propagandou upozorňovat. Například střední délka života byla na Kubě kolem 60 let, v ostatních zemích třetího světa kolem 40 let. Konkrétně v roce 1955 to bylo na Kubě 63 let a ve zbytku Jižní Ameriky 52 let.

- Zdravotnická péče byla oficiálně braná jako právo.

- Zdravotničtí profesionálové a zdravotnické instituce, stejně tak jako Lékařská fakulta, měli výbornou kvalitu a velkou prestiž.
23. 05. 2011 | 20:31

Cestovatel napsal(a):

Negativní aspekty kubánského zdravotnictví

- Zdravotnický systém zcela kontrolovaný státem. Po nástupu k moci si komunistická vláda přivlastnila všechny zdravotnické instituce, zmizely všechny formy soukromé praxe, lékařské komory a jiné nezávislé profesní organizace. Tato svévolná a nezákonná opatření měla, mimo jiné, neblahé následky z etického pohledu - vyměnila výjimečný a osobní vztah lékař - pacient za neosobní vztah stát - pacient. Když jsou nemocní nuceni nechávat se ošetřit lékaři v institucích, ve kterých rozhoduje o všem stát a nemají jakoukoliv další volbu, žijí stále ve vědomém nebo podvědomém skličujícím pocitu nejistoty.

- Absolutně zpolitizovaný systém zdravotnictví. Všechny medicínské a vědecké instituce, lékařské univerzity a samotní profesionálové jsou ze strany vlády pod neustálou politickou kontrolou. Politizují se všechny stupně vedení.

- Komunistický režim nám, co žijeme na ostrově, nikdy nezajišťoval rovnost a spravedlnost co se týká zdravotnických služeb. Vládní elitě, jejím rodinným příslušníkům, přátelům a chráněncům se dostávalo vždy zcela jiné, výrazně lepší péče než zbylé populaci.

- Medicínští profesionálové postrádají svobodu, podněty a motivaci k práci. Všichni jsou stejně placeni vládou a plní poslušně její nařízení bez svobody dělat cokoliv navíc, z vlastní iniciativy nebo být jakkoliv tvůrčí. Tito profesionálové se formují na základě koncepcí, které jsou brány jako nezměnitelné a povinné, jako osobně závazné naplňování idejí komunismu.

- Jedná se o uzavřenou společnost, kde jsou jakékoliv cesty nebo kontakty se zahraničím vládou přísně kontrolovány, což vede k úplnému přerušení nebo minimalizování profesních výměn s kolegy z mezinárodní vědecké a lékařské komunity. Stejně tak je systematicky kontrolován přístup k aktuálním zdrojům informací. Tato nesmyslná, zpátečnická a základní lidská práva porušující politika se dotýká především mladých lidí, jejichž kontakty s kolegy z jiných zemí jsou střeženy s obzvláště velkou pečlivostí.

- Statistiky ve zdravotnictví jsou kontrolovány politicky a nikoliv nezávislými odborníky. Neexistuje možnost jejich ověření nevládními organizacemi jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. To umožňuje využívat ukazatele stavu zdravotnictví v souladu s ideologickými a propagandistickými cíli.

- Velká část mezinárodních misí, které jsou tvořeny skutečnou armádou lékařů a sester, nebyla a není vysílána do krizových oblastí. O tom mohu mluvit z vlastní zkušenosti, protože jsem se jako neurochirurg na jedné takové misi v Alžírsku pracovala víc než dva roky. Pro neschopné a zkorumpované vlády jiných zemí je mnohem levnější a pohodlnější pronajímat si Kubánce jako námezdní sílu než pracovat na rozvoji svých zdravotnických systémů. Významný počet těchto misí navíc není nezištnou humanitární pomocí - my, lékaři, pracujeme a kubánská vláda pobírá valuty. Zdravotničtí odborníci plní tyto mise daleko od domova a svých rodin, v úplně odlišném prostředí a ve vynuceném soužití s úplně neznámými lidmi. A doma se mezitím kubánským pacientům nedostává základní péče. Chtěla bych upřesnit, že obdivuji opravdovou solidaritu, na jejímž základě lékaři a sestry v zahraničí pracují a stále upřímně toužím nabídnout svou pomoc bezmocným pacientům v jakékoliv části světa. Ale myslím si, že mezinárodní mise by měly být zcela dobrovolné a jen v případě, že jsou opravdu nutné, bez toho, aniž by byly využívány totalitními režimy jako nástroje politické kampaně, a bez toho, aby ti, kteří tuto obětavou práci odvádí, byli jakkoli zneužíváni.

- Kubánský zdravotnický systém je přebujelý, takže se zejména v posledních letech uskutečňují programy masivního a urychleného vzdělávání zdravotníků s pochybnými výsledky.
23. 05. 2011 | 20:32

Cestovatel napsal(a):

Existuje neustálá vládní kontrola a přídělový systém potravin, které populace dostává, z čehož vyplývá celá řada nutričních problémů.

- Co se týká přístupu k jakékoliv odborné literatuře v zemi, jsou i zde pošlapávána naše základní práva. Vědecké a lékařské publikace, stejně tak jako celý tisk, jsou zcela podřízeny režimu, který zavádí svoje vlastní kritéria v otázkách zdraví a uvádí všechny medicínské úspěchy jako své vlastní. Vláda stejně tak rozhoduje, ke kterým mezinárodním publikacím mohou mít jednotliví profesionálové ze zdravotnického sektoru přístup. Všechna odborná literatura, vlastnictví celosvětové vědecké komunity, se soustřeďuje, kontroluje a cenzuruje v oficiálních institucích k tomu určených.

C. Postupný úpadek zdravotnictví na Kubě

Negativní aspekty, které jsem popsala, se vyskytovaly již od počátku období komunismu. V posledních letech jsme ale svědky výrazného úpadku zdravotnické péče na Kubě, který dle mého názoru není důsledkem pádu komunistického režimu ve východní Evropě. V kubánském zdravotnickém systému, stejně jako v dalších odvětvích, záleží spíše na jednotlivcích, než na materiálních zdrojích. Domnívám se, že právě špatné lidské jednání, neúprosně ovládané totalitním režimem, je tím, co způsobilo postupný úpadek lékařských služeb naší země. Připomeňme si dvě žalostné skutečnosti Kuby po roce 1959. Za prvé, největší zodpovědnost za chaos panující v tomto národě a potažmo v jeho zdravotnictví, má neměnná vláda, která nás utlačuje; a za druhé, jak jsem již zmínila, jsme nemocnou společností, která žije nejen pod neustálým politickým tlakem, ale také bez občanského, morálního a náboženského obsahu. Dále se budu zabývat podrobně hlavními aspekty, které podle mne dokazují alarmující rozklad kubánského zdravotnického systému, jehož jsme v současnosti svědkem. Předtím ovšem uvedu některé rysy související s lidským faktorem, v tomto případě s vedoucím personálem a s pracovníky ve zdravotnictví obecně, kteří zásadní měrou přispěli k postupnému úpadku tohoto odvětví:
23. 05. 2011 | 20:33

Cestovatel napsal(a):

Cestovatel

Další polopravdou je že vám příznivec levice řekne že je tam 5 milionů lidí bez zdravotního pojištění. Ó hrůza. Ale už neřekne že je to pouhé 2% z celkového počtu obyvatel.
23. 05. 2011 | 20:51

berkowitz napsal(a):

http://www.uloz.to/8385783/sicko-cz-avi
23. 05. 2011 | 21:04

Al Jouda napsal(a):

Tak dlouhá existence komunistického režimu na Kubě je důkazem,že USA nevyvážejí svoji demokracii za každou cenu a že záleží na lidu té které země, jak se vzepře totalitě. V Libyi lid povstal a USA i NATO pomáhají odstranit diktátora. Varován byl i Assád v Syrii. Kdyby povstal lid na Kubě, bylo by to stejné. Když se Kubáncům líbí takový režim, tak si Američané říkají : Proti gustu žádný dišputát! Když Kubánci obětují jednu generaci, která z velké části emigruje, třeba je to jedna cest ke změně. Ti, kteří se z té generace vrátějí na Kubu, pak komunisty zcela jistě vypráskají.
23. 05. 2011 | 21:18

Zacheus napsal(a):

„To, co si touto cestou řekneme, je však monitorováno a kontrolováno státem.“
Ale Bože můj, co pak je to jinde jiné? Včetně monitornigu a vyhodnocování diskusních příspěvků na internetu? A co Patriot Act v USA - špiclování, zasahování do soukromí, omezení lidských práv? Vždyť je to všude stejné.

A jestli autorka blogu hořekuje nad tím, že "toto není svoboda, to je vnucování jednoho názoru", pak jistě tato situace není výsadou jenom Kuby. Vždyť si stačí i na Aktuálně cz. přečíst nenávistné glosy vůči iniciativě D.O.S.T,či osobní útoky vůči panu Bátorovia to od od renomovaných "demokratů" - kteří zřejmě uznávají demokratickou diskusi, ale jenom odsuď, posuď - přesně jako na Castrově "Ostrově svobody" .

Když jeden významný neměcký ekononom řekl to, co stejně celá německá společnost ví, že díky imigraci úroveň německého školství upadá, pak byl vyhozen, německá kacléřka pravila hrdě, že i když text nečetla, tak autora odsuzuje. Dnešní tzv. politická korektnost je jenom jinou formou cenzury. Takže- o co jde, že. Rozdíl je jenom v tom, že zatím nejdou oponenti oficiální linie do vězení. Nicméně drastické mediální a štvavé kampaně, včetně výzev, aby někdo nemohl být zaměstnán v určité funkci, si s totalitními praktikami nemají co vyčítat.
23. 05. 2011 | 21:34

Cestovatel napsal(a):

berkowitz:

Film Sico je nepravdivá socialistická propaganda vytvořené nedoukem Moorem. Tento film je mnohými kritizován že je značně tendenční a neukazuje skutečnou situaci v americkém zdravotnictví. Úmyslně tam ukazuje jen špatné stránky a podsouvá nám myšlenku jak je zdravotnictví USA špatné.
23. 05. 2011 | 22:26

duroy napsal(a):

Souhlas Cestovateli, jak to funguje v USA to vidíme na základě seriálu Dallas, nebo Pobřežní lýtka.
23. 05. 2011 | 22:46

duroy napsal(a):

Kuba se změní, to je fakt, je to jen otázka vytvoření potřeb změn pro obyvatele.
Imigraci mladých, sleduji dnes a denně v přímem přenosu.
Držím palce Kubáncům pro rychlou a levnou komunikaci se zahraničím, já toto závidím Rakušanúm.
Jediné celostátní noviny? Znám. Kde jsou ty časy z poloviny 90 let, kdy jsem na základě oobních diskusí poznal, kdo co čte.
Tisk, rádio, televize. Vidím to stejně, co vyplodí ČTK. nebo Raiožurnál... Jinde reklama, bulvár a písničky.
O Kubě vím akorát to, že je krásná a jsou tam levn holky. Škarohlídové říkají, že na Haity jsou levnější.
23. 05. 2011 | 22:59

duroy napsal(a):

Kuba se změní, to je fakt, je to jen otázka vytvoření potřeb změn pro obyvatele.
Imigraci mladých, sleduji dnes a denně v přímem přenosu.
Držím palce Kubáncům pro rychlou a levnou komunikaci se zahraničím, já toto závidím Rakušanúm.
Jediné celostátní noviny? Znám. Kde jsou ty časy z poloviny 90 let, kdy jsem na základě oobních diskusí poznal, kdo co čte.
Tisk, rádio, televize. Vidím to stejně, co vyplodí ČTK. nebo Raiožurnál... Jinde reklama, bulvár a písničky.
O Kubě vím akorát to, že je krásná a jsou tam levn holky. Škarohlídové říkají, že na Haity jsou levnější.
23. 05. 2011 | 23:00

Tenco napsal(a):

Prý cosi v oblasti hardware podniká Chávez :

http://www.ct24.cz/svet/113354-kubancum-se-zrychli-internet-pomuze-kabel-z-venezuely/

Paradoxní - ale je to tak. :((

/tak - a teď se strhne mela...../

p.S. Hlupáky upozorňuji, že naprosto nehodnotím kvalitu a stav režimů na Kubě či ve Venezuele... :(...možná trochu jejich vztah k jiným jsoucnům...např. USA..:)/
23. 05. 2011 | 23:44

Tenco napsal(a):

Cestovatel
Neznáte se náhodou s Bc Martinem ?
:---()
23. 05. 2011 | 23:45

GG napsal(a):

Američané donedávna úspěšně blokovali připojení Kuby k vysokorychlostnímu internetu. Pomohla až Venezuela a kabel natáhla ze svého území.
24. 05. 2011 | 01:49

cestovatel napsal(a):

Moje známá rodila před šesti lety v Americe, porod přirozenou cestou stál asi čtyři a půl tisíce. Měla pojistku, ale ta se na porod nevztahovala. Musela by se připojistit, ještě než přišla do jiného stavu a začala plánovat rodinu. Porod císařským řezem je ještě dražší. Kromě toho měla problémy s nalezením gynekologa, který zároveň je porodníkem. Její gynekoložka porody nedělala. Je to riskantnější výkon než pouhá gynekologická praxe a lékař musí platit mnohem vyšší pojistku, protože dělá rizikové výkony. Průměrná pracující Američanka má problém dovolit si porod v nemocnici.
24. 05. 2011 | 01:55

kormoran napsal(a):

Cestovatel;
Yap , to je proste zivot!

Nekteri dramatici v cr tyto veci resi , jako otazku byti a nebyti )))))
24. 05. 2011 | 04:29

jozka napsal(a):

Al Jouda:

On je to hlavne dukaz toho, ze v Zatoce Svini k cemusi doslo a Americane si to pamatuji :-)

kormoran:

Nezavreli. Ale po navratu do statu bys problem mel :-)
24. 05. 2011 | 07:35

Ferda napsal(a):

paní Garcío,
řekněte také svým Kubáncům, že až se dostanete k moci, tak celý stát rozkradete, z jejich zdraví si uděláte kšeft, budou Vám platit do soukromých rukou na důchody, které pak rozkradete, žekněte jim, že mnozí skončí jako bezdomovci pod mostem, že se jejich vojáci budou účastnit válek v cizím zájmu, že budou platit za vzdělání svých dětí, ale na druhé straně ovšem když budou mít peníze, tak si titily budou moci lehce koupit. Že budou moci žvanit cokoliv, ale bude jim úplně k pr.u, protože je nikdo nebude poslouchat. Jako vzor jim můžete ukázat Česko nebo třeba vedel Haiti.
24. 05. 2011 | 09:02

Kacíř napsal(a):

Je s ní sranda s tou Daniou, že? Píše jako dříve uvědomnělý mladý redaktor do MS.
Zlatý časy!
24. 05. 2011 | 14:01

af napsal(a):

Tu paní která to napsala, musím varovat, aby to na Kubě nedopadlo jako u nás. Ale v ještě horší podobě.
Protože tady se po převratu dalo z něčeho brát.
Možná že si ta paní nic špatného nepřipouští a myslí si, že ona bude samozřejmě za vodou. Jen aby se nemýlila.
24. 05. 2011 | 19:03

Amarook napsal(a):

Jednim z hlavnich faktoru pro hodnoceni kvality a efektivity zdravotnictvi je prumerna delka zivota. Ta je na Kube vyssi nez v USA. V celosvetovem srovnani kubanske zdravotnictvi nabizi nejvice muziky za nejmene penez. Plno Kanadanu si na Kubu jezdi nechat spravit zuby a radi za to zaplati. Kubanske zdravotnictvi ma samozrejme co zlepsovat, zejmena pristup k pacientovi. Pravdou je, ze v regionu je naprosta spicka.
24. 05. 2011 | 23:07

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy