Chcete mít zdravé děti? Vytvořte jim JEDLOU MATEŘSKOU ŠKOLU!
Minulý týden jsem byl pozván do vysílání Radiožurnálu, kde jsem měl možnost s paní Michaelou van Erne hovořit, mimo jiné, o myšlence „Jedlé mateřské školy“.
V čase, který jsme měli k dispozici, bylo přirozeně možné sdělit jen část z toho, co toto téma obnáší. Využívám tedy prostoru zde, abych podrobněji popsal myšlenku – projekt, který považuji nejen osobně, ale i všeobecně, za velmi důležitý pro zdraví a budoucnost dětí a nás všech.
Proč tedy „Jedlá mateřská škola?“
Žijeme ve zvláštní době a ve společnosti, která se považuje za svobodnou a vyspělou. Mnohé věci, které dnes a denně používáme, považujeme za nedílnou součást našich životů a život bez nich si již nedokážeme představit. Často ani nemáme možnost, čas ani chuť, zamyslet se nad tím, jestli slouží ony nám, nebo my jim. Dosáhli jsme neuvěřitelných výsledků, ať již ve výrobě, stavebnictví, dopravě, v komunikačních technologiích či medicíně. Ale stejně tak jsme připustili bezohledné drancování přírody, důstojného životního prostředí, sociální zotročení jednotlivců, skupin lidí, i celých národů, války pro zisk, nárůst nemocí nejrůznějšího druhu. Naše životy jsou stále více "umělé" - založené na umělé komunikaci přes mobilní telefon, email, facebook atd. Máme stále méně času na osobní kontakty, hovořit spolu jako člověk s člověkem (často se toho i bojíme). Máme umělé, přírodou obtížně rozložitelné materiály, používané ve stavebnictví nebo v domácnosti, máme umělé, chemicky upravené potraviny. Jíme je, aniž bychom o tom vždy věděli a aniž by se nás někdo zeptal, zda si je jíst přejeme. Jsme-li opravdu svobodnou společností, pak se zdá, že svoboda má různé podoby ...
Skladba potravy úzce souvisí s vývojem a zdravím dětí. Děti jsou od malička zpracovávány reklamou, zaměřenou jednak na city jejich rodičů a zároveň zneužívající snadnou ovlivnitelnost malého dítěte. Ve výživě jsou to reklamy na nejrůznější "ovocné" produkty, slazené nápoje "obohacené" o vitaminy, sladké oplatky a čokoládové výrobky (které navíc často vedle čokolády ani neležely), slané chipsy a crackery s nejrůznějšími „příchutěmi“ - jen pár příkladů z mnoha. Chuti, vůně a vzhledu těchto produktů bývá dosaženo za pomoci umělých aromat, barviv a nadměrného množství cukru nebo umělých sladidel. Tato lákadla jsou pro děti velmi návyková, stávají se na nich závislými. Zároveň v jejich organismu vytvářejí podmínky pro vznik nejrůznějších onemocnění a zdravotních obtíží. Zhoršující se stav chrupu, nejrůznější druhy alergií, obezita, cukrovka, nemoci srdce a oběhového systému nebo rakovina, která se stává ve stále větší míře děsivým doprovodným efektem naší představy o vyspělosti a prosperitě.
O co více dnes děti (a my s nimi) konzumují průmyslově vyrobených "potravin", o to méně znají přirozenou vůni a chuť ovoce, zeleniny. Jejich otupělé chuťové buňky dávají často umělým potravinám přednost, pro jejich intenzivnější chuť. Zároveň vyrůstají v prostředí a v představě, kterou předcházející generace nezažily - totiž, že jídlo se rodí někde v obchodech, v supermarketech a (příliš to nepřeháním) že na kopcích se pasou fialové krávy. Jejich kontakt se skutečností, že všechny (nejen) potraviny získáváme z přírody, z půdy, je stále více omezen a omezován, což je pro nás všechny mnohem nebezpečnější, než si dosud dokážeme připustit.
„Jedlá mateřská škola“ má konkrétní směr a cíl, vycházející z přesvědčení, že jsme-li svobodnou společností, pak musíme mít právo volby. V tom případě mají i děti právo vědět a VIDĚT, jak vypadá, roste a kvete strom, jak rodí ovoce a jak ovoce přímo ze stromu chutná, jak vypadá, roste, kvete a voní léčivá bylina, jak vypadá, roste, voní a chutná neupravená zelenina, potrava přímo z přírody.
Většina mateřských škol má dvorky nebo zahrady, kde mohou podle konkrétních prostorových, klimatických a jiných podmínek růst nejrůznější stromy, stromky a keře. Může to být zimolez kamčatský, muchovník, rybíz, josta, jabloň a hrušeň, třešeň, líska, mišpule, jedlý kaštan, švestka, meruňka, broskev, asimina, tomel, jujuba, mrazuvzdorné kiwi, jedlé druhy jeřabin, stolní vinná réva, ořechy a oříšky, mandle a mnoho dalších. Existuje řada úžasných i méně známých, přitom chutných a zdravých druhů ovoce, které mohou v mateřských školách růst a které představím jednotlivě v dalších příspěvcích. Skladbu ovocných dřevin lze navrhnout tak, aby od jara až do podzimu bylo průběžně vždy něco zralého "po ruce".
Mohou zde být i větší či menší vyvýšené záhony pro pěstování léčivých bylin nebo zeleniny. Záhony ze dřeva, kamení, proutí, mohou být různých tvarů, např. tvaru listu, kapky, srdce atd. Mohou být osázeny druhy zeleniny, které nevyžadují velkou péči, ale i bylinkami, jako meduňka, mateřídouška, řepík, dobromysl, divizna, máta, proskurník, atd., které jsou již na pohled velmi krásné a lze z nich připravit chutné a zdravé čaje i osvěžující nápoje v létě. Smyslem „jedlé mateřské školy“ není utvořit samozásobitelský systém, není to ani možné. Je jím vytvořit takové prostředí, které na ně bude působit a pozitivně ovlivňovat jejich vztah k přírodě.
Výsadbu bylin, zeleniny i ovocných stromů lze navrhnout tak, aby vyžadovaly co nejmenší údržbu (kromě sklizně), nebudou samozřejmě nijak chemicky ošetřovány a hnojeny budou pouze organicky.
Všechny prvky mohou esteticky zapadat do areálu mateřské školy. Zelenina a ovoce mohou být využity v kuchyni, nebo některé podávány dětem přímo. Je to nakonec nejzdravější způsob stravování a každý poctivý lékař nebo výživový specialista to potvrdí, vždyť v souvislosti s problematikou zdravé výživy se o ničem jiném tak nemluví a nepíše.
„Jedlá mateřská škola“ se tak stává vzdělávacím prvkem. Děti se mohou pod dozorem a s pomocí nejen zapojit do pěstování na záhonech - může to pro ně být podobná forma zábavy, jako hraní na pískovišti. Ale především - tato hra jim zároveň pomůže uvědomit si prostou skutečnost, že všechny potraviny rostou z půdy, dává nám je příroda. Děti mohou pozorovat, jak stromy, byliny a zelenina rostou, jak kvetou, voní a chutnají v jejich přirozené podobě, jaké mají barvy, jak se mění během ročních období (stromy). Přírodní prostředí na ně bude působit, příroda si je začne „přitahovat k sobě“."Jedlé mateřské školy" mohou dětem pomoci rozvíjet představivost, tvořivou práci a cit k přírodě a životu vůbec. To, co získají v dětství, si pak snáze uchovají po celý svůj život.
„ Jedlá mateřská škola“ není vlastně nic převratného, je to prostý návrat ke zdravému rozumu. Získávání potravin a péče o přírodu v blízkosti místa, kde bydlíme a žijeme, nás navrací do reality. A realita je taková - jakékoli představy o naší budoucnosti a budoucnosti lidské civilizace jsou podmíněny naší schopností udržet zdravé životní prostředí. Zdraví člověka je neoddělitelně spjato se zdravím přírody, jíž jsme součástí.
Zdravá příroda, zdravé životní prostředí je tedy podmínkou zdravého života dětí a nás všech. Přijmout odpovědnost za zdraví své a zdraví a budoucnost dětí je proto možné jen tehdy, pokud zároveň přijmeme za svůj takový směr, jímž je přijetí osobní odpovědnosti každého z nás za zdraví přírody, jíž jsme nedílnou součástí.
"Jedlá mateřská škola" se tímto směrem vydává...
Budete-li mít zájem se o projektu dovědět více podrobností, měli byste nápad na konkrétní realizaci, nebo byste se chtěli na něm jakkoli podílet, můžete napsat na emailovou adresu: poradeneko@seznam.cz, případně povězte o něm svým přátelům a známým.
V několika dalších článcích představím ovocné stromy a keře, které nejsou příliš známé, ale mohou mít důležitý význam pro naši výživu a naše zdraví, i pro zvýšení pestrosti nabídky chutného a zdravého ovoce na náš stůl. Řada z nich má značný estetický a ekologický význam. Dle zkušeností zveřejním také možnosti a příklady jejich využití.