Tak se všichni naškrobme
Mám dojem, že už všichni vědí, že nízkotučné jogurty se vylepšují buď škrobem nebo želatinou, aby tolik netekly, ale vím, že občas touhle informací někoho vyšokuji. Ale že je škrobem zahuštěná zakysaná smetana, to by mě, přiznám se, nikdy nenapadlo. Leč – zkuste si projít regál svého oblíbeného obchodu, až do něj půjdete dneska nakupovat. Třeba najdete zrovna tu, která naškrobená není.
Neříkám, že by mě rostoucí ceny másla a spol. neštvaly, stejně jako diskuze o tom, kdo cenový skok zavinil. Štvou a hodně, ale myslím, že kdyby se tolik novinářské energie věnovalo kvalitativnímu porovnání potravin, spotřebitelé by se alespoň poučili, co nekupovat Blížící se Vánoce mě ale vyprovokovaly k průzkumu, jakpak že nám letos naše čokoládovny zajistily vánoční kolekce a mikulášsko-vánoční figurky.
Pyramida kolekcí naskládaná přímo naproti vchodu jednoho velkého obchodního domu v centru Prahy vyzývala jasně – Kup si mě! Aby si i znavený upracovaný človíček běžící v podvečer kolem všiml, že se blíží Vánoce a k jejich oslavě si může pochutnat na čokoládových figurkách. Chyba lávky! Tady je ten zákaznický omyl – pochutnat si můžete v mnoha případech pouze na vánočních figurkách, nikoli na čokoládových! Stačí obrátit krabici a přečíst si složení – na druhém místě najdete rostlinný tuk, takže se dá s úspěchem celkem spolehlivě pochybovat o tom, že by se výrobky skrývající se v té vánoční krabičce daly nazývat čokoládou. Složení se totiž uvádí sestupně podle množství suroviny použité ve výrobku. Je –li rostlinný tuk na druhém místě, zřejmě ho bude více než povolená tři procenta, které vyhláška povoluje u výrobku, který se může nazývat čokoláda.
A ještě jedno měřítko doporučuji – pokud výrobce na vánoční kolekci neoperuje pojmem čokoláda či čokoládový bonbon, dobře ví, že požadavky vyhlášky jsou cosi, s čímž nemá jeho vánoční kolekce vůbec co dělat. On se drží v mantinelech daných legislativou a že to je pro spotřebitele matoucí? Jeho problém…
Mám plné pochopení pro spotřebitele, kteří dávají přednost jogurtům s obsahem tuku nula nula nic (když tomu věří a nevadí jim sacharidy obsažené ve škrobu), ale štvou mě vánoční a mikulášské figurky, o nichž je drtivá většina spotřebitelů přesvědčená, že jsou z čokolády a ony se tak jenom tváří. Stejně tak mě dráždí „vynikající párky půl kilo za 34,90 Kč“, na něž jsem slyšela během víkendu reklamu jednoho nejmenovaného řetězce. Budou obsahovat rostlinné bílkoviny, barviva, éčka, drůbeží separát (rozemletý zbytek kuřete, z něhož jste odstranili všechno maso) a látky, které dobře váží vodu – to, aby toho bylo víc.
Takže ano, rostoucí ceny potravin k vzteku jsou, ale totéž platí o klesající kvalitě některých potravin na trhu. Až tedy poběžíte kolem vánočních kolekcí, adventních kalendářů a figurek Mikulášů i andělů, podívejte se, zda anděl není ve skutečnosti Lucifer.
Neříkám, že by mě rostoucí ceny másla a spol. neštvaly, stejně jako diskuze o tom, kdo cenový skok zavinil. Štvou a hodně, ale myslím, že kdyby se tolik novinářské energie věnovalo kvalitativnímu porovnání potravin, spotřebitelé by se alespoň poučili, co nekupovat Blížící se Vánoce mě ale vyprovokovaly k průzkumu, jakpak že nám letos naše čokoládovny zajistily vánoční kolekce a mikulášsko-vánoční figurky.
Pyramida kolekcí naskládaná přímo naproti vchodu jednoho velkého obchodního domu v centru Prahy vyzývala jasně – Kup si mě! Aby si i znavený upracovaný človíček běžící v podvečer kolem všiml, že se blíží Vánoce a k jejich oslavě si může pochutnat na čokoládových figurkách. Chyba lávky! Tady je ten zákaznický omyl – pochutnat si můžete v mnoha případech pouze na vánočních figurkách, nikoli na čokoládových! Stačí obrátit krabici a přečíst si složení – na druhém místě najdete rostlinný tuk, takže se dá s úspěchem celkem spolehlivě pochybovat o tom, že by se výrobky skrývající se v té vánoční krabičce daly nazývat čokoládou. Složení se totiž uvádí sestupně podle množství suroviny použité ve výrobku. Je –li rostlinný tuk na druhém místě, zřejmě ho bude více než povolená tři procenta, které vyhláška povoluje u výrobku, který se může nazývat čokoláda.
A ještě jedno měřítko doporučuji – pokud výrobce na vánoční kolekci neoperuje pojmem čokoláda či čokoládový bonbon, dobře ví, že požadavky vyhlášky jsou cosi, s čímž nemá jeho vánoční kolekce vůbec co dělat. On se drží v mantinelech daných legislativou a že to je pro spotřebitele matoucí? Jeho problém…
Mám plné pochopení pro spotřebitele, kteří dávají přednost jogurtům s obsahem tuku nula nula nic (když tomu věří a nevadí jim sacharidy obsažené ve škrobu), ale štvou mě vánoční a mikulášské figurky, o nichž je drtivá většina spotřebitelů přesvědčená, že jsou z čokolády a ony se tak jenom tváří. Stejně tak mě dráždí „vynikající párky půl kilo za 34,90 Kč“, na něž jsem slyšela během víkendu reklamu jednoho nejmenovaného řetězce. Budou obsahovat rostlinné bílkoviny, barviva, éčka, drůbeží separát (rozemletý zbytek kuřete, z něhož jste odstranili všechno maso) a látky, které dobře váží vodu – to, aby toho bylo víc.
Takže ano, rostoucí ceny potravin k vzteku jsou, ale totéž platí o klesající kvalitě některých potravin na trhu. Až tedy poběžíte kolem vánočních kolekcí, adventních kalendářů a figurek Mikulášů i andělů, podívejte se, zda anděl není ve skutečnosti Lucifer.