Je něco finského ve státě dánském...

14. 09. 2009 | 20:39
Přečteno 7272 krát

Volali mi z redakce Lidovek, zda bych neodpověděl na otázky: Jak by se podle vás měl vyučovat obor, ve kterém působíte? Jak by měla škola vypadat? A proč ta reálná podle mě ideální není?
Abych mohl vůbec začít odpovídat, musel jsem si nejprve ujasnit, v jakém oboru vlastně působím, což je čas od času docela užitečné.



Jsem písničkář, spisovatel, moderátor, dokumentarista a alternativní průvodce turistů po několika zemích. Většina z těchto profesí se nikde nevyučuje, ke katedře dokumentárního filmu na FAMU nemám výhrady, vystudovala tam řada mých přátel a jsou to ve svém oboru vesměs špičkové osobnosti. Pro výkon mých ostatních povolání by bylo dobré využít současného školního systému hlavně k tomu, aby vás tam naučili gramatiku, pokud možno nejen českou! Nějaká ta cizí také přijde vhod.

Dále se člověku může hodit i co nejsolidnější obecné vzdělání, alespoň na středoškolské úrovni, mnohdy třeba jen proto, aby s tímto všeobecně známým materiálem mohl dál pracovat, nějak ho zajímavě deformovat, parodovat či ironizovat. Viz například krásný posun, jehož se kdysi dopustil básník Andrej Stankovič, když napsal: „Je něco finského ve státě dánském.“ Když zkrátka někdo nezná Hamleta, asi mu Stankovič moc vtipný nepřipadá.

Všechno ostatní se osoba pracující v mých oborech může (či musí) nějak naučit sama. Žádné osnovy sepsané byrokraty by jí k ničemu nebyly. Vzpomínám na polistopadového ministra školství pana Vopěnku, který tehdy šokoval obec pedagogů, když jim dal z moci své funkce pokyn: „Učte podle svého svědomí!“

Nebojte se, páni učitelé, už je to dávno a revoluční časy se, jak se zdá, hned tak nevrátí. Dneska máme svobodu a každý si klidně může učit podle svědomí někoho jiného... Nás takhle ve školách naučili i to, že svoboda je poznaná nutnost.

Pro mé specializace ovšem Vopěnkova výzva musí platit i dnes, přestože jsem si ji obrátil naruby a říkám si: „Uč se, hochu, podle svého svědomí.“ Písničkář, spisovatel, moderátor, dokumentarista či alternativní průvodce může snít o ideální škole, ale neměl by si ji asi představovat jako nějakou instituci. Jeho školou je to, co bývá klišovitě nazýváno „škola života“, jeho pedagogy jsou často lidé, kteří se někde náhodně vynoří, a vysvědčením jeho dobré (či mizerné) jméno. Je to smůla, ale zároveň také štěstí: můžete naplnit Vopěnkovu výzvu a nemusíte nikomu skládat účty. Když propadnete, patří vám to. A tak se vzdělávám celý život a skoro pořád jsem na to sám...

Když jsem se včera připravoval na cestu s turisty do Portugalska, objevil jsem v knize mého oblíbeného učitele Jana Klímy Dějiny Portugalska dosud téměř neznámou historickou postavu - infanta Pedra, syna krále Jana I. Byl to velký vzdělanec a vystupoval proti nadřazenosti politické moci nad vzděláním. Už tehdy, v patnáctém století, napsal: „Tyrani ničící věci veřejné znechucují moudré.“

Celý večer jsem pak surfoval po internetu a hledal politickou stranu, která by si ten slogan vetkla do volebního programu a vystavila ho na billboardech. Nenašel jsem ji.

Co kdybyste si to, milí pedagogové, vyvěsili ve třídách? Snad vám to na ministerstvu nezatrhnou...




Jan Burian, Lidové noviny, 8. září 2009

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Neopřemyslovec napsal(a):

Učitelé! Držte ústa, jste živeni ze státního majetku. Tzn. příživníci! Áve produktivním občanům !!! Kulturou se nenažerete!
14. 09. 2009 | 21:00

Béda napsal(a):

Autor,

což o to. Papír snese všechno a vetknout něco do programu není žádný velký problém. Problém je se toho pak držet a program naplnit. S tím mají strany mnohem větší problémy. Některé strany programy dokonce používají pouze jako vábničku na naivní voliče před volbama.
14. 09. 2009 | 21:13

Targus napsal(a):

Jemně rýpavé, tragicky pravdivé. Zejména větička o gramatikách.
14. 09. 2009 | 21:42

ZyXEL napsal(a):

V jednom TV pořadu - bylo to o architektech - bylo vidět, jak se pracuje s nápadem. Dva chlapíci z jednoho ateliéru, jeden starší s jeden mladší - seděli u stolu, před sebou model. Chvíli na to koukali, pak jeden řekl co si o tom myslí. Pak zase chvíli koukali a jeden ten model upravil, postavil na stůl a zase na něj koukali.
Byla to ukázka naživo, jak vzniká a rozvíjí se nápad.
Většina učitelů, co jsem kdy potkal, uměla předávat jenom ty letopočty, ale nic takového, jak pracovat s myšlenkou. A nejen to: většina kolegů v práci, jak zjišťuju, měla podobné učitele.
14. 09. 2009 | 21:55

Martin, toho jména druhý napsal(a):

Neo...
Skoro mám chuť říct, že jste pitomek svých předků.
14. 09. 2009 | 22:12

Suchec napsal(a):

Prdy strjčka Drdy.

Víte, kdyby bylo jen 50% pravdy na tomto (http://blisty.cz/2009/9/14/...), tak si o čemkoliv můžeme psát cokoliv.

Trubkami zůstaneme všichni.
14. 09. 2009 | 22:15

Jozef napsal(a):

Pan Burian

Vyjadrujem zarmutok z toho,ze Lidovky maju nejakych citatelov.
Ton a obsah ich informacii a deziformacii o Slovensku - to je hroza.Neustala ladova sprcha.

Problem je v tom,ze na Slovensku deti pozeraju ceske pohadky,citaju ceske detske casopisy,proste Slovaci rozumeju cestine.

Brrr! No hroza!!! Dufam ze aspon nepisu podla svedomia,ale podla not.
14. 09. 2009 | 22:22

zuzana napsal(a):

Ještě by se ve škole mělo učit:
"rozumný hospodář utratí jen tolik, kolik dokáže vydělat".
14. 09. 2009 | 22:32

F. Adamec napsal(a):

Neco prohnileho ve state prazskem:

Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1778) hlasal a francousky parlament deklaroval, ze statem je narod. Otakar Hostinsky (1847-1910) byl vedec, estetik a teoretik umeni. Jeho vzorem byli nemecky filosof a psycholog Johann Gottfried Herder, nacionalista Johann Friedrich Herbart a nemecky vedec a skladatel oper Richard Wagner. Vychazel z lidove hudby a tancu rozmanitych etnickych kultur a prosazoval, aby vsechny narodni hudebni dila, orchestralni skladby, opery, operety a muzikaly, jejich hudebni, textove, divadelni, interpretacni, herecke a scenicke slozky byly skloubeny v jeden narodni umelecky celek. Zdenek Nejedly (1878-1962), pokracovatel znarodnovacich idei Otakara Hostinskeho, byl bolshevik a stal se clenem UV KSC, profesorem na Karlove univerzite a ministrem kultury komunistickeho Ceskoslovenska. Vybudoval novou kulturu militantniho nacionalismu a tridniho komunismu. Publikoval monografie o B. Smetanovi, husistske hudbe, TGM a Leninovi. Vyvoril komunistickou ceskou hudebni vedu a kulturu podle idei rektora Karlovy univerzity Jana Husa, TGM a V. I. Lenina. Jeho zakem byl komunisticky plukovnik E. F. Burian, ktery hodnotil Zavody ve verbovani a v tanci, v revolucnim roce 1948, ve Straznici, v komunisticke porote vyhral soubor Tankista z Martina. Senat CR, ovladany zidobolsheviky, ex/komunisty a militanty, zamitl zakaz propagace komunismu a nacismu. Klaus omitl ratifikaci Rimskeho statutu Mezinarodniho trestniho soudu (ICC).

Bin Ladin ridi Pentagon, uzbrojil USD, Libru a CZK.
1977: Havel spoluzalozil komunistickou Chartu 77, za podpory Sorose, StB a KGB.
Z Vaculikova (UVKSC) komunistickeho manifestu 2000 slov: "Predevsim budeme odporovat nazorum, kdyby se vyskytly, ze je mozne delat nejakou demokratickou obrodu bez komunistu, popripade proti nim. Bylo by to nespravedlive, ale take nerozumne. Komuniste maji vybudovane organizace, ... Prozrazujme fizly". Mlynar (Zdenek Muller) exclen UVKSC v USA: "Vy jste nam opravdu verili, ze Narodni fronta, spolecna vlada komunistu s demokratickymi stranami, muze dlouhodobe fungovat? Pamatujte si, ze komuniste se o moc deli, jen kdyz musi".

1988: Rozpad zelezne opony byl nasledkem paktu Reagan-Gorbacov, pri Reaganove navsteve v Moskve, ujednani o vyuziti zido-komunistickych militantnich organizaci k zachovani jejich vlivu v totalitnich rezimech, statech a paktech.

1989: Po rozpadu zelezne opony nedostudovany Havel zorganizoval komunisticky puc se svymi zhrzenymi komunisty, poradci StB a KGB. Dosadil bolsheviky, StB a KGB, Calfu, generala Vacka, komunisticke prognostiky - tunelare Klause a Dlouheho do komunistickych struktur, preklenovacich vlad CSFR a CR.

1993: Valecny zlocinec Vaclav Havel vyzval k humanitarnimu bombardovani Evropy - Balkanu pri otevreni Muzea holocaustu ve Washingtonu.

American Lendl z Moravy se prizenil do Nixonovy rodiny a afery, a z USA vykrada Muchovo dilo z Moravy. Ruda kometa z Kladna, Jagr zaslal mamin dopis Reaganovi do Washingtonu, a pak hral za bolsheviky ve Washingtonu a v Omsku, daroval bolshevicke ODS 4 miliony korun. Fotbalovy tankista Cech to osladil Evrope, prohral Cesko se Slovenskem, a pere Jelcinovy - Abramovicovy spinave penize v Chelsea, obdobne jako prazska burza a RM System. Kdo neskace jako Cech (tankista), neni czech. Slovensko ma Euro. Praaze tam je blaaze, teece piivo po podlaaze. Praha ma imunitu a kontinuitu komunistickeho rezimu, Klause, Fischera, Janotu a jejich statni dluhy.
15. 09. 2009 | 04:57

Ládik napsal(a):

Dobrý den,
to jste dostal z redakce blbou otázku. Jenže na blbou otázku se neodpovídá blbou odpovědí, ale ještě blbější otázkou.
15. 09. 2009 | 05:12

Baba napsal(a):

Sahat komukoli do svědomí je vždycky kam. Od toho máme zákony, které lze vykládat mnoha způsoby, abyste věděli, že ten zbytek je už na vás.

ZvXEL:
Škoda, že se dnes neučí letopočty, ani že kombinace číselné a slovní informace je výhodnější.
15. 09. 2009 | 07:51

MS napsal(a):

Škola má naučit myslet, vnímat a chápat souvislosti a samozřejmě i nějaká ta informace v nás zůstat musí také, jinak se naše myšlení (kreativita) ubírá špatnou cestou.
Shrnuto – škola má vypadat tak, aby v nás vzbudila zájem o obor a nejen o samotný obor ale o vědění jako celek, protože při dnešním způsobu práce nám nestačí být odborníkem jen ve svém oboru. Zbytek je už na studentovi.
Proto nelze než souhlasit s větou „Tyrani ničící věci veřejné znechucují moudré.“ :-)
15. 09. 2009 | 07:59

Jmenovec napsal(a):

Pane Buriane, znám Vás již od 70. let, kdy jste objížděli zemi spolu s Jiřím Dědečkem. Mám Vás rád, Vaši knihy vlastním asi všechny, Vaše televizní dokumenty často doporučuji známým.

Přesto musím napsat, že tento Váš text je spíchnut horkou jehlou z hodně řídkého plátna. Vsaďte se, že revoluční časy už začínají; zkuste si někdy na odlehlém místě při pohledu na noční oblohu s hvězdami promyslet výrok o svobodě jako poznané nutnosti (nebo při pozorování západu slunce z portugalského pobřeží).

Petr Vopěnka je opravdu provokující osobnost. Znáte alespoň jeho knihu Trýznivé tajemství?
A na oplátku jeden poznatek odjinud:

"Zajímavý je tisíciletý systém hodnot japonské společnosti: Na prvním místě rolník, který živí národ, na druhém místě jsou "vojáci práce" vědci kaishain (zaměstnanci firem). Překvapilo mne dobře míněné upozornění učitelky japonštiny, že bankovní úředníci závidí (v Japonsku) vědcům jejich vysoké platy. Na posledním místě jsou obchodníci, protože nevytvářejí nové hodnoty. "

http://chemicke-listy.cz/Bu...
15. 09. 2009 | 08:02

MH napsal(a):

Pane Buriane, dovolte k Tyranům ještě starší varovné moudro... tedy nejen ke školství. Paralela s českým vývojem spočívá v čase, který dostala první řecká demokracie Periklova... Končila také po 20 letech - nahrazena vládu 40 Tyranů... Co myslíte, lze spoléhat na místní skutečnost, že možných nastupujících tyranů u nás bude násobně víc a požerou se navzájem?
15. 09. 2009 | 08:11

kavalerista napsal(a):

Pokřivené zrcadlo poválečné historie ČR nebere do úvahy fakt zásadního významu: v 2.sv. válce česká inteligence zmizela v koncentrácích.U Rusů to neplatilo-svou vědeckou elitu na frontu neposlali,pracovala celou válku vědecky.Proto 40 let vlády KSČ probíhalo s faktorem,že si zvykla pracovat a myslet bez zmizelé generace české inteligence (mezi nimiž bylo i nemálo levice).To se v jejím způsobu práce může setrvačností i prodlužovat.A ne zcela právem je to bráno jako její vlastnost.Je to vlastnost celé české moderní historie.Situaci po válce zhoršovala i početná emigrace českých vědeckých špiček.Potrvá několik generací než se zde vypěstuje výkonná inteligence typu jakou má USA nebo Rusko,která tam vytváří náskok v technice a vědě před ostatními národy. Na rozdíl od toho se v oblasti kultury ČR po válce relativně rychle vzpamatovala.Ovšem u spisovatelů to říci nelze.
15. 09. 2009 | 08:25

ZaZu napsal(a):

Já jsem měl asi obrovské štěstí. Po neúspěšném pokusu mých rodičů mě odložit v patnácti na vojenskou školu, jsem nastoupil na tzv "Pětiletý učební obor s maturitou" v učilišti TOS Hostivař. To byl rok 1967. A pak, po roce 1968 tam přicházeali úžasní kantoři, totiž lidi, které režim vyházel z fakult, redakcí a výzkumáků. Takovou elitu, takovou plejádu úžasných učitelů. Nejen, že jsem neměl při dalším studiu na VŠ žádné problémy, ale kvalita všeobecného vzdělání mě pomáhá celý život. A potom se řekne blbej učńák.
15. 09. 2009 | 08:51

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat...

SOUŽKA

Ani malá
ani velká
světem bloudí
učitelka

Vlídně hloupá
mírně hezká
je to učitelka
česká

Však schopna je i za dráty
muklům dávat
diktáty...

Příhoda z natáčení, střední škola technického směru.
Úča: Blbečku, pojď k tabuli a řekni báseň od génia.
Já: soužko nehodný jsem byl a báseň od gánia jsem se neneučil neb je blbá.., ale řeknu svoji...
To ať tě ani nenapadne debile...
Snad dobře bude na zemi až zase žák bude moci svobodně hledati si mistra svého...
Veselé krizování a vepřové chřipkování...
15. 09. 2009 | 09:34

čtivec napsal(a):

Odjakživa vedla u čtenářů( i dnes) ruská klasika -konec 19.století.Nenalézám v naší literatuře po válce Čapky,Vančury,Poláčky,Hašky.Je to po válce pro mne slabší.
15. 09. 2009 | 09:39

fudoshin napsal(a):

hmm.až na to, že si někteří pseudo intelektuálové pletou moudrost se vzděláním, což rozhodně není vždy totéž, zvláště v jejich podání chroustání cizích starých názorů na věci minulé, zatímco sami nejsou schopni mít skoro na nic vlastní názor a ve správný čas a na správném místě už teprve ne...
15. 09. 2009 | 12:43

vodník Kebule napsal(a):

"Zasahovat proti teroristům v Somálsku je krajně obtížné. Země nemá funkční vládu od roku 1991, kdy povstalecké klany svrhly prezidenta Mohammeda Siada Barreho, jenž vládl zemi od roku 1969. Poté začaly klany bojovat mezi sebou." Ošklivá reminiscence, že ...?
15. 09. 2009 | 13:08

žena napsal(a):

Dobrý den vespolek.

Teprve teď jsem se dostala k Vašemu blogu (čtu Vaše blogy velmi ráda). Co dělá Dědeček? :-))))

Podle mého názoru by měl být ve všech typech škol a učňáků předmět LIDSTVÍ.

Vyučovalo by se tam moudrosti starých Toltéků- Don Miguel Ruiz (a Janet Mills):
Toltécká kniha moudrosti - Hlas poznání
Čtyři dohody (vyšla i pracovní kniha)
Láska, vztahy a přátelství
Vyšlo i Přestaň se bát od téhož autora, ale zaznamenala to paní M.C.Nelson, podle mého názoru jsou srozumitelnější ty, co zpracovala J.Mills)

K tomu jako povinnou četbu bych do předmětu lidství doporučila:
- Nenechte sebou manipulovat (jméno autorky si nevzpomínám, ale až mi bude kniha vrácena, jméno doplním)

- Úspěch jsi TY aneb několik nezištných rad pana Dala Carnegieho

- životopisy - pan Yacocca a další

- Citové vydírání - Jak ho rozpoznat a ubránit se mu (S.Forwardová, D.Frazierová)

- Umění motivovat - cesta kúspěch (CH. Harvey)

- Asertivitou proti stresu (J.Praško, H.Prašková)

- Jak si navzájem LÉPE porozumíme (j.Křivohlavý)

Ještě se k tomuto tématu vrátím - už mi chybí síly a těch knížek, které jsem nezmínila je celkem dost.
Takže dnes na závěr doporučuju:

TO SNAD NEMYSLÍTE VÁŽNĚ !
(=životopis Richarda P. Feynmana - nositele Nobelovy ceny za fyziku.. Fakt skvělé a moc dobře se to čte.)

Přeji hezký den všem
žena
12. 10. 2009 | 11:06

žena napsal(a):

Zdravím vespolek,

věci veřejné jsou přece pro lidi. Či snad ne?
Zkopírovala jsem si jeden můj příspěvek z blogu pana Klána Přizraky parních strojů.

Tu je:

žena napsal(a):
Chci žít v právním státě.
Znamená to stejná práva pro všechny?
Co je státní zaměstnanec? Je to zaměstnanec placený ze státních peněz?
Z čeho jsou placeni president, poslanci, senátoři,soudci? Má současný státní zaměstnanec stejné právo rozhodnout o vlastním platu? Měli by mít někteří státní zaměstnanci nějaké výhody? Měl by zákoník práce platit pro všechny zaměstnance?
Co je náplní práce státních zaměstnanců? Spravovat stát? Neměl by se tedy plat všech státních odvíjet od průměrného platu?
Měl by president i odvolávat soudce? Měl by být soudce morální? Je morální chtít nezávislost soudu a tím pádem nerovné podmínky?
Co je morální? Je to žít v souladu s tím, co hlásám? Hlásal Ježíš hromadění majetku? Jestliže ne, je pak nahromaděný majetek získán morálně? Je morální požadovat majetek nabytý nemorálně?
Jak se projeví nedostatek zdravého rozumu?
Nevím, protože ze života mi zůstává rozum stát. Naštěstí jsou to věci veřejné.
28.09.2009 07:36:57
12. 10. 2009 | 11:24

žena napsal(a):

Ještě k tomu vyučování.
Podle mého názoru by bylo dobré na všech školách i učňácích seznamovat děti s filosofií a různými typy náboženství.
Pro tento účel doporučuji:
Ubaldo Nicola - OBRAZOVÉ DĚJINY FILOZOFIE

Smith (přesné jméno si nevybavuji, někam jsem předevčírem tuto knihu zašantročila, ale jak ji objevím, dodám celé jméno)- SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ
Jo a v předmětu lidství bych vřele doporučila výchovu dětí pro život podle knihy John Gray - MUŽI JSOU Z MARSU, ŽENY Z VENUŠE, taky Mars a Venuše si spolu začínají - taky J.Gray. Mně si líbilo i PROČ MUŽI NEPOSLOUCHAJÍ A ŽENY NEUMÍ ČÍST V MAPÁCH.

Jsem už unavená, tak se jdu bavit - pustím si Country rádio a budu si číst v knize pana Jiřího Havla KDO MÁ SMYSL PRO NESMYSL.

Má tohle všechno nějaký smysl?
Má či nemá? To je oč tu běží

Zdravím
žena
12. 10. 2009 | 11:58

žena napsal(a):

Vřele doporučuju i knížky:

J.Lynn a A.Jay - JISTĚ PANE MINISTŘE (oba díly) a JISTĚ PANE PREMIÉRE (oba díly)

P.Husák - BUDOVÁNÍ KAPITALISMU V ČECHÁCH - rozhovory s Tomášem Ježkem

DR.H.Alder - NLP PRO MANAŽERY (NLP= neurolingvistické programování, je nazýváno uměním a vědou o tom, jak vyniknout)

Další knížky doporučím příště.
Hezký den všem
žena
12. 10. 2009 | 12:19

žena napsal(a):

Dobrý den, jen chci nastínit, o čem jsou Čtyři dohody.

První dohoda: Nehřešme slovem. Valná většina z nás vypouští slova bez nějaké extra úvahy o tom, co udělají s ostatními. Ponižujeme, vyhrožujeme, zastrašujeme. První dohoda proto říká: Važme slova! Buďme přímější, zároveň však ohleduplní. Pokud mluvíme o lidech, kteří nejsou přítomni, říkejme pouze to, co obstojí i v jejich přítomnosti.

Druhá dohoda: Neberme si nic osobně. Když nás druzí pochválí, je nám skvěle. Když nás někdo nedej bože zkritizuje, cítíme se pod psa. Zapomínáme na to, že člověk je bytost čistě sobecká a druzí tedy nedělají nic kvůli nám. Jestliže nás někdo chválí, znamená to nejspíše, že je dobře naložen a my jsme se mu pouze připletli do cesty. Stejně tak s kritikou. Nemá s námi nic společného, je pouhou ukázkou přemýšlení daného člověka. Vezmeme-li si pochvalu či kritiku druhých lidí osobně, je to pouhá ukázka naší závislosti a manipulovatelnosti.

Třetí dohoda: Nevytvářejme si žádné domněnky. V dětství, když jsme měli ústa plná otázek, nám ostatní říkali: „Ticho! Co to je za hloupé otázky? Kdo je zvědavej, bude brzy starej!“ a podobně. A my jsme se tak odnaučili ptát a tím vyjasňovat. Místo toho jsme začali žít v domněnkách. Třetí dohoda proto radí: Vraťme se k tomu, v čem jsme jako děti excelovali. Mluvme co možná nejjasněji, ptejme se a vyjasňujme.

Čtvrtá dohoda: Dělejte vše, jak nejlépe dovedete. Ale ne lépe. Proč? Pravděpodobně budeme úspěšnější. A také když se do všeho, co děláme, naplno položíme, nebudou nás přepadat pocity lítosti, že jsme to měli udělat lépe.

Hezký den všem.
žena
15. 10. 2009 | 16:08

žena napsal(a):

A vřele doporučuji vystoupení pana Duška Čtyři dohody.

Příjemnou zábavu. Mějte se krásně.
žena
15. 10. 2009 | 16:10

Jiří Sládeček napsal(a):

Tak jsi dřív, před rokem 89, hájil socialismus, jak dnes na něj nadáváš! Holt "typický" Čech. :)))
20. 10. 2009 | 11:34

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy