Blížící se reformy a další dobré zprávy z Číny
Nejdůležitější zprávy o čínské ekonomice, politice a společnosti z minulého týdne. Mýma očima:
Samsung má v Číně problém, není ale první
Samsung má v Číně problém. Minulý týden vznesly proti korejskému výrobci spotřební elektroniky u francouzského soudu žalobu tři nevládní organizace. Žaloba navazuje na zprávu americké nevládky China Labor Watch z minulého roku, která kritizuje dlouhodobé nedodržování pracovněprávních standardů v továrnách Samsungu a také v řadách jeho externích dodavatelů.
Je libo kuře s šesti křídly?
Vedle USA je dnes Čína pro KFC (značka vlastněná společností Yum) nejdůležitějším trhem. 44 procent příjmů skupiny totiž generuje právě země středu. Je to určitě také proto, že Yum je zde aktivní již od konce osmdesátých let. Vysoce překročené hodnoty antibiotik v „jejich“ kuřecím mase jsou tak pro tuto společnost vážným problémem.
Symbolika nastupujícího čínského presidenta Xi
Čínská kultura je vysoce kontextuální. Je to vidět i na politických projevech. Někdy totiž nejde zase tak moc o to, co byl řečeno (obsahy projevů mohou připadat nezúčastněnému pozorovateli jako „přes kopírák“), ale jak to bylo řečeno. Jde ale také o to - a možná v první řadě - co nebylo řečeno vůbec.
Smrkání do kapesníku se v Číně stále nenosí
Američani říkají, že „when in Rome, do as Romans do“. Pro nás cizince ale respektovat toto pravidlo v Číně docela těžké, zvlášť pokud přijde řeč na etiketu. Smrkání do kapesníku se v Číně stále nenosí a běžnému Číňanovi přijde náš evropský zvyk stále daleko nechutnější, než domácí nekonečné popotahování a posmrkávání.
Problémové obchody s Čínou v dopisech I. díl
Tento blog by měl být pro všechny, kteří se zajímají o obchod s Čínou. A to ať už v teoretické, nebo praktické rovině. Když jsem se tedy zamýšlel nad tím, co na blogu vlastně psát, resp. co by mohlo zajímat vás, čtenáře, napadlo mě občas uveřejnit emailovou komunikaci o obchodních případech, která vypovídá o něčem, co je relevantní pro větší počet podnikatelů. Pojďme tedy na to - první email z minulého týdne se týká časté (bohužel mylné) představy o tom, jak fungují čínské úřady v obchodních sporech a v různých modifikacích jsem jej obdržel za posledních několik let snad stokrát.
Nepodceňujme vztahy s Čínou
Aktuálně končící osmnáctý kongres komunistické strany Číny podle očekávání nepřinesl kromě snížení počtu členů politbyra (k tomu příště) žádná zásadní překvapení. Snad až na to, že i cizincům, kteří v té době v Číně pobývali (jako třeba má osoba) byl prakticky znemožněn přístup na gmail. Nic hrozného a dle mého názoru také nic až zas tak efektivního, neb určitě dnes existuje řada jiných možností, jak na internetu komunikovat (ostatní emaily fungovaly bez problémů).
O autorovi
Podnikatel, bývalý diplomat. Vystudoval právo a mezinárodní vztahy na Masarykově univerzitě v Brně a MBA na Peking University. V době předsednictví České republiky v Radě Evropské unie pracoval jako ředitel odboru vnitřního trhu EU. Poté působil tři roky na české ambasádě v Pekingu jako zástupce vedoucího obchodního oddělení. Zabývá se Čínou, čínskou ekonomikou, společností a kulturou, přednáší na vysoké škole a dlouhodobě bojuje nerovný boj s čínským jazykem. Je aktivní v několika obchodních firmách, které v zemi středu podnikají.
Online na webu Sinovia poskytuje i praktické návody: sledování zásilek z Číny, jak na clo z Číny a další.