Babišova hvězda se topí v pivu, ale jinak krásně stoupá
Předpověď: Babiš si svoji pozici nejoblíbenějšího politika, který má největší šance vyhrát jakékoli nejbližší volby, udrží nejméně dalšího půl roku.
Na úvod je třeba provést přiznání - autor tohoto textu se velmi zmýlil. Budiž ale vzato do úvahy, že nemohl tušit, jaké okolnosti ještě nastanou.
V květnu loňského roku napsal text s titulkem: Babišova hvězdička, zdá se, rychle pohasíná. Psalo se v něm, že provozovatel ANO, majitel Agrofertu, ministr financí a vicepremiér Babiš už ztratil schopnost oslovovat masy. Že jeho PR už nedokáže udělat pozitivní zprávu ani z toho, že si sám zaplatil zahraniční cestu do USA a ušetřit tak "naše" peníze. Že na kritiku svého obřího střetu zájmů reaguje až příliš hystericky. Že podnikatelům, kteří v něj tolik věřili, oplácí jen represí v podobě kontrolních hlášení a EET. A byla to pravda. Jenže jen do léta. Pak začala uprchlické krize.
Babišův instinkt je neomylný, okamžitě poté vzplála konvičkovská mánie strachu z přívalu běženců z Blízkého východu a Afriky začal bodovat. Uprchlíci “sem k nám” nemohou přicházet, jak se jim zlíbí. Je třeba je soustředit do velkého sběrného tábora někde mimo Evropu. Na hranice Schengenu bychom měli poslat vojáky NATO. Byla to kultivovanější podoba přesně toho, co chtěli všichni slyšet. A proč se pak ptát Babiše na slabý výběr daní nebo na dotace pro Čapí hnízdo, když sem míří ty “hordy uprchlíků”, že?
Ano, Babiš je populista, ale ve čtvrtek se spustil snad až na úplné dno (snad). V pořadu České televize Máte slovo oznámil, že navrhne snížení DPH na sudové pivo. Čili chlapi v hospodě by mohli mít to točený o něco levnější. Díky Babišovi.
Byla to připravená akce. Už začátkem týdne kolovala po médiích informace, že “Babiš u Jílkové něco oznámí, raději se dívejte”.
V Česku snad už není nic víc, než levnější pivo. Léky jsou už ohrané, levnější knihy nikoho nezajímají. Možná ještě chleba, ale pivo je zkrátka nejvíc. Babiš tu hranici, možná nevědomky, testuje. Zkouší, jestli už náhodou i té mase "běžných" nedojde, že jde jen o nedůležitou lacinou líbivost, která ve skutečnosti společnost nemění, nezlepšuje, ani neudržuje. Že je to jen hra s emocemi a chutěmi. Prostě, že to není férový vztah občan-politik.
Reakce facebookového publika naznačuje, že to Babiš tentokrát přepískl. Ale to vůbec nic neznamená. Podstatnější je, jak Babiš nebo třeba takový prezident Zeman dobře vědí, publikum nedigitální. To publikum, kterému třeba před krajskými a senátními volbami v roce 2008 stačil slib Jiřího Paroubka, že zruší ty zlé poplatky u doktora. Pražští intelektuálové to tehdy nebrali vážně. Pak se tomu ale říkalo oranžová tsunami.
Zajímavá je reakce premiéra a předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky. Babišovo levnější pivo neodmítl, nevysmál se mu, jen velmi opatrně upozornil, že je tu taky Evropská komise, která určuje pravidla pro DPH. Je těžké se v tomto případě vymezit. Kdo by si dovolil jít v Česku proti chlapům z hospody.
Výsvětlení předpovědi: Zdá se tedy, že si Babiš prodloužil dobu, po kterou bude vévodit žebříčkům popularity. Silné řeči kolem uprchlické krize a levnější pivo, to by mohlo stačit tak na půl roku.
Otázka je, proč to Babiš dělá zrovna teď. Že by se vyšetřování dotací pro Čapí hnízdo blížilo k nějakému výsledku? Blížící se krajské volby a ČSSD se už nějak moc dotahuje na ANO? Nebo ho už snad nebaví vládnout v koalici s Bohuslavem Sobotkou a Pavlem Bělobrádkem?
Aktualizace: V pátek odpoledne se Sobotka nakonec postavil proti Babišovu návrhu na nižší daň z piva. Jde podle něj o marketingový tah na podporu elektronické evidence tržeb. A zároveň se pokusil Babiše trumfnout. Hned totiž dodal, že sociální demokracie je připravena s koaličními partnery jednat o snižování DPH, ale před pivem upřednostňuje zlevnění základních potravin, jako je maso, mléko nebo chléb.
Na úvod je třeba provést přiznání - autor tohoto textu se velmi zmýlil. Budiž ale vzato do úvahy, že nemohl tušit, jaké okolnosti ještě nastanou.
V květnu loňského roku napsal text s titulkem: Babišova hvězdička, zdá se, rychle pohasíná. Psalo se v něm, že provozovatel ANO, majitel Agrofertu, ministr financí a vicepremiér Babiš už ztratil schopnost oslovovat masy. Že jeho PR už nedokáže udělat pozitivní zprávu ani z toho, že si sám zaplatil zahraniční cestu do USA a ušetřit tak "naše" peníze. Že na kritiku svého obřího střetu zájmů reaguje až příliš hystericky. Že podnikatelům, kteří v něj tolik věřili, oplácí jen represí v podobě kontrolních hlášení a EET. A byla to pravda. Jenže jen do léta. Pak začala uprchlické krize.
Babišův instinkt je neomylný, okamžitě poté vzplála konvičkovská mánie strachu z přívalu běženců z Blízkého východu a Afriky začal bodovat. Uprchlíci “sem k nám” nemohou přicházet, jak se jim zlíbí. Je třeba je soustředit do velkého sběrného tábora někde mimo Evropu. Na hranice Schengenu bychom měli poslat vojáky NATO. Byla to kultivovanější podoba přesně toho, co chtěli všichni slyšet. A proč se pak ptát Babiše na slabý výběr daní nebo na dotace pro Čapí hnízdo, když sem míří ty “hordy uprchlíků”, že?
Ano, Babiš je populista, ale ve čtvrtek se spustil snad až na úplné dno (snad). V pořadu České televize Máte slovo oznámil, že navrhne snížení DPH na sudové pivo. Čili chlapi v hospodě by mohli mít to točený o něco levnější. Díky Babišovi.
Byla to připravená akce. Už začátkem týdne kolovala po médiích informace, že “Babiš u Jílkové něco oznámí, raději se dívejte”.
V Česku snad už není nic víc, než levnější pivo. Léky jsou už ohrané, levnější knihy nikoho nezajímají. Možná ještě chleba, ale pivo je zkrátka nejvíc. Babiš tu hranici, možná nevědomky, testuje. Zkouší, jestli už náhodou i té mase "běžných" nedojde, že jde jen o nedůležitou lacinou líbivost, která ve skutečnosti společnost nemění, nezlepšuje, ani neudržuje. Že je to jen hra s emocemi a chutěmi. Prostě, že to není férový vztah občan-politik.
Reakce facebookového publika naznačuje, že to Babiš tentokrát přepískl. Ale to vůbec nic neznamená. Podstatnější je, jak Babiš nebo třeba takový prezident Zeman dobře vědí, publikum nedigitální. To publikum, kterému třeba před krajskými a senátními volbami v roce 2008 stačil slib Jiřího Paroubka, že zruší ty zlé poplatky u doktora. Pražští intelektuálové to tehdy nebrali vážně. Pak se tomu ale říkalo oranžová tsunami.
Zajímavá je reakce premiéra a předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky. Babišovo levnější pivo neodmítl, nevysmál se mu, jen velmi opatrně upozornil, že je tu taky Evropská komise, která určuje pravidla pro DPH. Je těžké se v tomto případě vymezit. Kdo by si dovolil jít v Česku proti chlapům z hospody.
Výsvětlení předpovědi: Zdá se tedy, že si Babiš prodloužil dobu, po kterou bude vévodit žebříčkům popularity. Silné řeči kolem uprchlické krize a levnější pivo, to by mohlo stačit tak na půl roku.
Otázka je, proč to Babiš dělá zrovna teď. Že by se vyšetřování dotací pro Čapí hnízdo blížilo k nějakému výsledku? Blížící se krajské volby a ČSSD se už nějak moc dotahuje na ANO? Nebo ho už snad nebaví vládnout v koalici s Bohuslavem Sobotkou a Pavlem Bělobrádkem?
Aktualizace: V pátek odpoledne se Sobotka nakonec postavil proti Babišovu návrhu na nižší daň z piva. Jde podle něj o marketingový tah na podporu elektronické evidence tržeb. A zároveň se pokusil Babiše trumfnout. Hned totiž dodal, že sociální demokracie je připravena s koaličními partnery jednat o snižování DPH, ale před pivem upřednostňuje zlevnění základních potravin, jako je maso, mléko nebo chléb.