08. 10.

Ministerstvo kultury odmítá zveřejnit

Jiří David Přečteno 1823 krát Přidat komentář

8.10.2020 jsem publikoval v LN (jiné deníky se o umění málokdy, či vůbec už nezajímají) text pod názvem: Co před námi tají.
Vzhledem k tomu, že ne všichni deníky kupují a čtou, dovolím si zmíněný text "překlopit" na svůj blog, neboť jeho obsah považuji v rámci kultury a umění za důležitý.

Už dorazily zahraniční posudky na kandidáty do čela Národní galerie Praha, což veřejně potvrdila mluvčí Ministerstva kultury ČR Michaela Lagronová. Jaký je však smysl a význam této informace, tedy aspoň pro tu část společnosti, která se aktivně zajímá o dění na naší kulturní scéně? V celku by byl zřejmý a pro vývoj výběrového řízení podstatný i smysluplný, pokud by jedním dechem mluvčí ministerstva nepokračovala a kategoricky nesdělila, že úřad posudky nebude zveřejňovat… (sic!)

Tak jen pro připomenutí faktů, které ve víru viru a nedávných voleb postupně blednou až k zapomenutí: v srpnu ministerstvo kultury uvedlo, že 14členná výběrová komise ministru kultury Lubomíru Zaorálkovi doporučila tři jména, a to Marka Pokorného, Alicji Knast z Polska a Jiřího Fajta. V srpnu tito tři kandidáti prošli manažerskými testy v takzvaném assessment centru (zde je jasné, že tento typ osobních informací není určen ke zveřejnění). Mezitím jejich koncepční vize, jež uchazeči předložili komisi, ministerstvo poslalo několika osloveným zahraničním expertům, resp. ředitelům prestižních světových muzeí umění.

Jestli mě paměť neklame, tak se v celé odborné veřejnosti zcela po právu a legitimně volalo po transparentnosti procesu výběrového řízení. Neboť není sebemenšího důvodu cokoliv zatajovat a zamlčovat. I samotné ministerstvo kultury tuto tendenci chvályhodně zřetelně předem deklarovalo. Svou zásadně pozitivní roli v tom sehrála i nové zřízená Garanční rada, jejímž prvním úkolem bylo připravit způsob a kritéria výběru ředitele naší vrcholné sbírkové instituce. Sláva jim, říkal jsem si tehdy. Co se ale stalo, že naprosto zásadní zahraniční posudky od nezpochybnitelných světově významných osobností na scéně vizuálního umění jsou náhle tabu?! Co bychom se z nich asi tak neměli dozvědět? Nebo snad nemá naše kulturní veřejnost tu správnou „hradní“ prověrku?

Proč se však z prostoru naší umělecké scény neozývají hlasy volající – a opět by to bylo zcela po právu –, aby jí byly názory zahraničních autorit předloženy? Už nás snad nezajímá, co si myslí kolegové za hranicemi naší zavirované republiky? Máme si snad zase vystačit sami, se svou lokální poddolovanou kulturou, bez komplexnějších vizí a srovnávání se světem? Uzavřeme a utěsníme i těch pár skulinek, které se začaly díky NGP pomalu protrhávat, než na ni dopadla Staňkova politická sekyra?! Opravdu?

Ano, je mi zase úzko, neboť si vybavuji nadějí naplněná slova předsedy výběrové komise arch. Josefa Pleskota: „Ideálním kandidátem by měla být osobnost s vizí, primárně směřující k budování stabilní, jasně definovatelné, kulturní instituce mezinárodního dosahu.“ V tom se shodoval s ministerstvem kultury i galerijní Garanční radou, jíž také předsedá a která v inzerátu (a opět s nadějí) charakterizovala kvalifikační požadavky na hledaného ředitele/ku slovy „osobnost se zkušenostmi z oblasti mezinárodní kulturní spolupráce, aktivní znalostí druhého světového jazyka a jazykovými znalostmi doloženými certifikáty dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (od stupně B výše) výhodou…“

Ano, mne skutečně zajímá, co je obsahem doporučení zahraničních odborníků, neboť tyto jsou nedílnou a Garanční radou i ministerstvem veřejně deklarovanou součástí výběrového procesu. Podobně jako předtím osobní prezentace před porotou a měly by se brát zcela vážně v celkovém součtu výběrového řízení. A dovoluji si (rovněž nezaujatě) říct, že názory Maxe Holleina, ředitele Metropolitního muzea v New Yorku a jednoho z nejúspěšnějších muzejních manažerů současnosti, nebo Bernarda Blistena, ředitele pařížského Centre Pompidou, se kterým NGP podepsala v březnu loňského roku dohodu o partnerské spolupráci, budou mít (a jistě nejenom pro mě) silnější vypovídací hodnotu než názor některých domácích členů výběrové komise. Požaduji tudíž po ministerstvu kultury jejich bezodkladné zveřejnění, a to samozřejmě ještě před vyhlášením toho, kdo bude ministrem Lubomírem Zaorálkem jmenován do funkce generálního ředitele NGP!
prof. Jiří David

02. 06.

Pravděpodobnost aneb převáží politický strach z Hradu a jeho okolí?

Jiří David Přečteno 1933 krát Přidat komentář

Mnoho mých známých, ale i mně neznámých lidí (na sociálních sítích) se mě poslední dobou ptá, když jsem tedy „tak furt chytrej“ (což může klidně znamenat i blbej), kdo je dle mého úsudku tím povolaným, smysluplným člověkem, který by měl vést tak důležitou (samozřejmě jen pro kulturní svět) národní instituci, jakou je Národní galerie v Praze?

Více »

24. 05.

„Jediná věc je nezbytná pro triumf zla, totiž, aby dobří lidé nedělali nic.“ (Edmund Burke)

Jiří David Přečteno 1939 krát Přidat komentář

Před sedmnácti dny (7. května 2020) iniciovala bývalá umělecká skupina Tvrdohlaví petici (https://www.petice.com/265917) na podporu neprávem odvolaného generálního ředitele NGP Jiřího Fajta. Do dnešního dne ji podepsalo více jak tisíc lidí. Domnívám se, že je to už kvalifikovaný vzorek pro reprezentativní schopnost vytvářet hlavní nezaujaté charakteristiky celku. Zároveň – a i v rámci současného umění, jež se často demonstrativně od stolu zaštiťuje péči o mimoumělecké komunity – lze přesvědčivě, autenticky skrze podepsané občany nahlédnout do naší skutečně žité reality. Je proto často pochybné si na poli umění vytvářet iluze, či jiná incestní teoretická, politická i ideologická modelová schémata. Neboť se v níže uvedeném souhrnu jednotlivých povolání a zaměstnání, pod nimiž se bez vlastních ambicí lidé pod petici podepsali, ukazuje, že ti z vizuálního umění rozhodně nepřevládají. Jednoznačně se tak ukazuje, že občanská společnost, kterou si právě tato oblast současného umění alibisticky bere jako příklad postoje vůči umění a které sama považuje za překonané, nefunkční a estetizované kapitalistické zboží, je mnohem uvědomělejší a nedá se s ní takto snadno účelově manipulovat. Jiří Fajt se tak skrze svou práci coby tehdejší ředitel NGP stal i po právu, na rozdíl od „strategicky“ spekulující umělecké scény Čech a Moravy, pro tyto občany respektuhodnou osobnosti. Zde přikládám jak výčet míst v republice s počty podepsaných, tak i jednotlivé profese jako doložitelný a evidentní důkaz, jež sice nepřeceňuji, ale rozhodně nepodceňují:

Praha 468, Brno 47, Praha 6 26, Praha 4 19, Praha 5 19, Plzeň 14, Praha 2 14, Praha 1 13, Praha 7 13, Hradec Králové 11, Praha 10 11, Pardubice11, Železný Brod 10, Praha 8 10, Ostrava 10, Olomouc 9, Liberec 7, Prague 6, Praha 3 6, Děčín 5, České Budějovice 5

Grafik,
Sochař
Zubní sestra
svobodný umělec
umělec
galerista
Lékař
režisér
bývalá ústavní soudkyně

redaktorka
malířka
Japanolog, pedagog (divadlo kabuki), překladatel, tlumočník
básník a redaktor
Osvč
vědec
OSVČ - důchodce
Sochař
VŠ učitel
svobodné
Překladatel
akad. malíř a sochař
sochař
umělec
Animátorka
advokát
Designer
Ředitel divadla
IT
sommelier
Vedouci oddeleni
sochař
Podnikatel
umělec
Právník
Ředitel ARThotel Nezvalova Archa
podnikatel v IT
Učitelka
smluvní přepravce
Sociální pracovník
Asistent výroby div.dekorací
Podnikatel
kostýmní výtvarnice
Umělecký zámečník
Prodavač
Režisér
Student VŠ
pr manažerka
konzultant
scénograf
herec a režisér
klaun ve výslužbě a učitelka
Akademická malířka
OSVČ
Osvc
Produkce
OSVČ
Reditelka Embassy of Sustainable Thinking
architekt / sochař
Výtvarník
redaktorka
Technik
lékařka
lékař
Středoškolská učitelka, externí redaktorka
Malíř
v důchodu
spisovatel
textař
v penzi
státní úředník
důchodce a výtvarník
Geodet
Architekt
Zdravotni sestra
zdravotní sestra
umělěc


Oděvní designér
státní úředník
Lékař
marketing
akademická malířka
Důchodce
Manažer Baru
Marketing
důchodce
Student
Student
projektant pozemních staveb
Pedagog
Účetní
Umělec
Designer
Osvć
architekt
Sochař
Vytvarnik
Student
MD Freya
Herečka
Konzultant
miloslav.adamek@viennahouse.com
Učitelka na gymnáziu
Sochařka
Divadelní pracovník
RD
IT
odborný pracovník
knihovnice
projektant
Projektová manažérka
Technik ČOV
Manažer
dramaturg
Bankovni úředník
Architekt
sochař
prodejce
Student
Pedagog
Grafický designer
Grafický designer
v důchodu
Důchodce
zdravotní sestra
Produkce
OSVČ
Creative Director
právník
důchodce
Podnikatel
Produkční
Hudebník
Cukrar
architekt
software developer
Chemik
IT analytik/programátor
Student
kloboucnice
OSVČ
ředitel
divadelník, student
spisovatelka
Umelec
důchodce
malířka
Výzkumníce
Filmovy producent
Důchodce
Ředitel soukromé společnosti
Fotograf
Vytvarnice
Produkcni
Umělec
Producent
Student
Režisér
překladatel
technik
OSVČ
Advokát
lékař
Osvc
Zámečník
učitel
Ucitelka
redaktor
filmař
učitelka SŠ
OSVČ
Tajemník AS ČVUT
Vysokoškolský učitel
Duchodce
Analyst
Podnikatel
hudednik
překladatelka
Důchodce
OSVČ
architekt
Automechanik
Manažer nákupu
Art historian
Architekt
senior
Kuratorka
Filmovy producent
IT Manazer
překladatel
OSVČ
Ucitelka
akad.sochař
překladatel
ředitelka MŠ
Duchodce
důchodce
Mateřská dovolená
Restauratorka
lékař
Muzejní pracovník
med.-tech. Präparator
software developer
Výtvarnik
ekonom
učitelka
Sochar
Social Media Manager (OSVČ)
podnikatel
Muzikantka, horská průvodkyně
důchodce
referent
hudebník
architekt
Senior researcher
OSVČ
samouk
Architekt
Hudebník
creative designer
filosof
Statik
architekt
Svářeč
VŠ pedagog
Ekonom
Učitelka
student
osvč
Lékař
Student
Muz
studentka kulturní ekonomie
obchodník
Důchod
Studentka
obchodní zástupce
Kartograf
Obchodník
učitel SŠ
ředitelka knihovny
Chovatel slonů
důchodce
Psycholog
důchodce
Galerista
v důchodu
výtvarník
Umělec
Laborant
katolický kněz

projektantka
Kunsthistorikerin
Analytik
Herec
překladatelka
důchodkyně
stavební inženýr - důchodce
Umělec
herečka
Učitelka
Publicistka
grafik
IT Specialista
žena
OSVČ
recepční hotelu
OSVČ
herečka
Důchodce
umělec
Zdravotní sestra
Zdravotní sestra
učitelka
it analyst
ak.mal
Art Historian
Důchodce
Elektrotechnik
VŠ pedagog
lékařka
Doktore
Filmový producent
fotograf - důchodce
živnostník
Podnikatel
Referent zp
Vytvarnice
Důchodce
Zpěvačka
student
copywriter
IT architekt
Baletní pedagog
Provozní v gastronomii
člověk
Fundraiserka/PR/marketérka
Finanční poradce
Hudební skladatel
Sochař, předseda Spolku sochařů ČR
manažer vzdělávání
podnikatel
Manager
Strojní konstruktér
IT technik
Architekt
OSVČ
úředník
Marketing Manager
Mzdová účetní
knihovnice, studentka
umělec
Účetní
archeolog
v domacnosti
developer
Nákupčí
software tester
výtvarník
student
Důchodce
emeritní ekonomka
Architekt
OSVČ
Ředitel společnosti
Doktorand
lékař
zemědělec
herečka
Stavebni inženýr
překladatelka
IT administrátor
Dramatička
artist
důchodce
vedecka pracovnice
It analytik
důchodce
kameraman
živnostník
výtvarnice
zubní lékařka
sociální pracovnice
programátor
Student
OSVČ
Maskérka
artist
Pendler
Grafik
Důchodce
Spolumajitel pekařství
Obchodní manažer
kameramanka
OSVČ
OSVČ
Kuchař
Office manager
Podnikatel
režisér
Lékař
malíř,sochař
Osvč
OSVČ
Dělník
penzista
Právník
lektorka
ekolog
Personalistka
Plant Support Specialist
student
režisér
IT
Umělec
Projektant
OSVČ
Bankéř
pedagogický pracovník
architekt
rodičovská dovolená
Architekt
učitelka MŠ v důchodu
Sochar
Projektant
Architekt
Konzultant
V domacnosi
Vedoucí knihkupectví
překladatelka
student
manažer
důchodce
důchodce
dirigent
Vedoucí charity
Ekonom
Manažer
hudebnice a pedagožka
režisér
Manager
psycholog
restaurátor pozlacovač
Fysiolog
Důchodce
Pedagog/hudebník
it inzenyr
podnikatel
Manager
poradce
Administrativa
Dopisovatelka
ekonom
architekct+photographer
sklářská výtvarnice a malířka
Herec
OSVC
Architekt
lektor
Důchodce
keramik
malířka
FOTOGRAF
Manažer
redaktor
učitel
živnostník
malíř
filmový střih
důchodkyně
Přípravář
architekt a rolník
důchodce
umělec, pedagog
sklářský výtvarník, grafik
režisérka
Kurátorka, výtvarnice publicistka
Architekt
učitelka
Učitel
advokát
Architekt
žurnalistka
Finanční ředitel
kameraman, fotograf
Hudebník
důchodce
spisovatel
Student
Art
nezaměstnaný
důchodce
Designer
Knihovnice
Umeni
Galerista
tlumočnice
student
Zahradník
režisér
důchodce
OSVČ
OSVČ
Speciální pedagog
Houslistka
herečka
Bavím se sklem
důchodce
farmaceutka
invalida
Ředitel divadla
urednik
Odborná učitelka
malíř a grafik
OSVČ
odborná učitelka
publicista
Lekar, IKEM
básnířka a překladatelka
terapeut
zahradnice
výtvarník
VŠ učitel
Konultant
knihkupec
učitel
v domácnosti
OSVČ
Důchodkyně
učitelka vv
-
rentier
fotograf a překladatel
Stavební historik, památkář
Poradce
Vizuální umělec
Site-specific performer, dramaturg
Game developer
malíř a ilustrátor
Umělkyně
Nakladatelka
Produkce
Fotograf výtvarník
student
Výtvarník
student
student
herečka
manazer
překladatel / tlumočník
Výtvarnice, autorka knih, vysokoškolský pedagog
geolog
Grafik
novinář, fotograf, nakladatel
grafik
Důchodkyně
průvodce, překladatel
Projektant
Historik umění
Architekt
Specialista servisu
Osvč
fotograf
Pojistný matematik
Herec
Producentka
Emeritura
volné
Artist
Technik
fotograf
Učitelka
producent
Galerista
pokladní PNB
Zdravotní sestra
finanční manager
OSVČ, manažer kulturních akcí
technik
sklář
hudebnice
grafička
ostraha
sochař
pracovnice v sociálních službách
herec
architekt
živnostník

Pracujici seniorka
hudební producent
Projektový manažer
ředitelka Českoslov. dokum. střediska
Majitel firmy
učitel SUPŠS
sekretarka
Herec
Architekt
učitel
Architekt
historička umění
realitní poradce
vysokoskolsky pedagog, prekladatel
Designér
historik umění
svobodné povolání
dentální hygienistka
PR manager
Project manager
Kameraman
Designer
Biomedicínský inženýr
Umělec
Obcan
Učitel
Fyzioterapeut
Lékař
projektový manažer
výtvarník
obchodní manažer
Dělník v geologii
důchodce
OSVČ
Účetní
krajinářská architektka
Stavitel
kyborg
vitrážista
pedagog
architekt
architekt
úřednice
administrativní pracovnice
redaktorka na volné noze
grafička
Hospodksý / Učitel
architekt
účetní
vědecký pracovník
socioložka
důchodkyně
V důchodu
Fotograf
umělec
Vytvarnik
umělec
Student
Manažer údržby
Novinář
Člověk
Osvc
Student
svobodný umělec
designér
ekonom
výtvarník
redaktorka
student
OSVČ
Urednice
OSVČ
Podnikatel
architekt
webdesigner
VŠ pedagog
důchodkyně
programátor
Architekt
novinářka
důchodce
Student práv
překladatelka
Typograf
důchodce
studentka ilustrace
OSVČ
muzejni pedagog
Produkční
konstruktér
galerista
Art director / grafik/ lektor
Architekt
Reklama
Prekladatelka
Urednik
OSVČ
architekt
lektor
Stavbyvedouci
Grafik
Projektant
úřednice
Mateřská dovolená
fotograf, pedagog
Ředitelka Českého centra Sofie
výtvarník
Obchodník
lékařka
farářka
Administrativa
výtvarník/keramik
Student
technička
Digital product designer
sociální služby
sochař
účetní
živnostník
Architekt
prof. ak. soch.
producent

21. 05.

Objektivita a transparetnost vyloučena, následovat musí vyloučení!

Jiří David Přečteno 2506 krát Přidat komentář

Osm českých kunsthistoriků se postavilo proti návrhu zrušit výběrové řízení na nového ředitele Národní galerie.
Tak zní název textu, jež tito kunsthistorici zaslali ministerstvu kultury ČR. Jejich text tak s největší pravděpodobností reaguje na petici (https://www.petice.com/265917), jež iniciovala bývalá umělecká skupina Tvrdohlaví a doposud ji podepsalo na 900 lidí. Faktickým a dle mého značně rozporuplným obsahem českých kunsthistoriků, se jistě bude zabývat někdo jiný. Co je však nyní na výše zmíněném textu 8 kunsthistoriků aktuální a hodné okamžité reakce?! Tím je skutečnost, že je zásadně a všude v civilizovaném světě nepřípustné, aby se veřejně vůči případnému kandidátovi na post generálního ředitele NGP (ať jím je kdokoliv!!!) takto explicitně negativně vyjadřovali i členové nadcházející výběrové komise! Neboť dva z osmi podepsaných kunsthistoriků a to Mgr. Jiří Jůza, Ph.D. a PhDr. Radim Vondráček, jsou zároveň jmenováni ministrem kultury do výběrové komise na post generálního ředitele NGP! Nejen, že je to evidentně v jednoznačném střetu zájmů, ale i v rozporu se základními normami slušnosti a etiky. Zvláště když výše zmiňovaný text pro ministerstvo kultury a pod ním podepsaní odborníci, volají po spravedlnosti a transparentnosti výběrového řízení a touto svou angažovaností bezprecedentně porušují etický kodex, na nějž se sami odvolávají. Je to nejen pokrytecké, ale i nehorázné a odsudku hodné. Není možné takto předem dehonestovat či rovnou diskvalifikovat případného kandidáta, v tomto případě Jiřího Fajta (ale kohokoliv v jakémkoliv výběrovém řízení i na úrovni okresu, natož v takovémto případě!). Jinými slovy, tito členové jsou jednoznačně zaujatí a podjatí a nemohou tudíž být zárukou objektivního posuzování kandidátů!! V soudním prostředí se na podjatost soudců okamžitě vyměňuje soudce... Zmínění členové výběrové komise by tak měli buď sami rezignovat(pokud jsou ještě stále soudní?!), nebo být okamžitě ministrem kultury odvoláni. Nežijeme snad ještě v jakési dálnovýchodní Byzantské říši!? Nebo se mýlím?!

12. 05.

Neprávo v právním státě

Jiří David Přečteno 2583 krát Přidat komentář

Je to tak prosté: hovořil jsem s několika právními kapacitami a zeptal se jich na jejich odborný názor. Můj dotaz spočíval v tom, zda je právně zcela zřejmé, že – pokud je člověk odvolán ze sve funkce za důvody, jež se ukázaly na základě policejního prošetřování jako bezdůvodné –, by se měl bezodkladně do své funkce vrátit. Každá z oslovených právních osobností to jednoznačně potvrdila a jen vždy dodala základní podmínku, že to musí být uskutečněno v právním státě. Domnívám se, že přes mnohé ecxesy a pokusy o prolamování práva, Hradem počínaje a kdejakým jiným jedincem či společností konče, v právním státě ještě žiji. Mohu mít jako umělec jakákoliv přání, představy a ambice, jak by se mi kdo kde zamlouval či nezamlouval, být či nebýt sympatizantem apod. Nic z těchto pocitů není relevantní ve vztahu k právu. Pokud je tak někdo na základě moci, svévole a vykonstruovaných udání zásadně poškozen a jeho jmého neprávem pošpiněno, a následně se zjistí, že vše bylo jen učelově falešné, je nezbytné jej, kromě prioritních právních zásad, pomoci očistit. Proto také, kromě omluvy ministra kultury Luboše Zaorálka, jenž se čestně omluvil za svého nekompetentního ministerského předchůdce, vznikla před pár dny i petice s názvem „Jiří Fajt znovu ředitelem Národní galerie Praha“. Tuto petici iniciovali členové dnes již bývalé umělecké skupiny Tvrdohlaví a k dnesnímu dni (12. 5. 2020) ji podepsalo 577 rozumných občanů. Více zde: https://www.petice.com/265917

02. 04.

Slepí otroci

Jiří David Přečteno 2023 krát Přidat komentář


Již před pár dny jsem odpovídal asi na tři různé ankety v kontextu Covid 19 a mimo jiné jsem zdůraznil, že jistě brzo přijdou militantní agresoři, samozvaní věrozvěstové, pseudoviziónáři, prostě novodobí kazatelé (jakéhokoliv pohlaví, barvy pleti, věku, vyznání), kteří nám budou kázat ze svých bezpečných, zagrantovaných, zadotovaných zón a na svých sněhobílých Mac Applech, jací jsme všichni byli nezodpovědní vůči naší Zemi v čase Antropocénu (kdy lidstvo svou činností globálně ovlivňuje zemský ekosystém) a teď si to s koronavirem konečně pěkně všichni my, mlčící, slepí otroci kapitalismu, oligarchů, zaslouženě vyžereme. Svrab a chudobu, deset ran egyptských apod. na nás. Samozřejmě že lidstvo zásadně ovlivňuje a doposud v celku negativně zemský ekosystém a je nezbytné, nutné o tom nejen mluvit, nabádat ve spřízněných sociálních bublinách a ne se jen nabubřele, povýšenecky předhánět, kdo je v tomto kontextu na tom morálně, eticky, či intelektuálně výše. Neboť pokud se však ani teď, v následných dnech, týdnech měsících, rocích nenajde nový, jiný a všem nevnucující, avšak všem (většině) srozumitelný, vstřícný, nediktující, nenadřazený jazyk dorozumění, zůstaneme stále rozděleni, nenávistní na všech svých oddělených možných březích, separovaných, izolovaných ostrovech.

09. 10.

Jacques Derrida a naše současná strašidelná přízračnost

Jiří David Přečteno 2572 krát Přidat komentář

Před patnácti roky – jak se Petr Fischer ve svém pravidelném připomínání na facebooku dnes (středa 9. 10. 2019) zmínil – zemřel světově přelomový filosof Jacques Derrida. Nechci tímto připomenutím rozhodně přilévat olej do současných pohřebních bakchnálií. I když tuším, že se s J. Derridou na poslední cestě rozloučily různé světové osobnosti, pohřeb měl zcela lidský. Nebyl faraónem, ani fanfarón, ani světským.
Byl je a hlavně navždy zůstane „pouhým“ myslitelem. Naštěstí. V roce 1994 jsem ho měl možnost osobně navštívit na pařížské Sorbonně, kde přednášel. Připravoval jsem svůj dnes již dost i po světě „profláklý“ fotoprojekt Hidden Image (Skryte podoby), u nás ve svém celku poprvé vystavený v polovině 90. let v Galerii Rudolfínum. Pamatuji, jak Jacques Derrida tehdá seděl v malém, potemnělém kabinetu a pozorně vyslechl (předem dostal samozřejmě i písemné avízo), o čem tento projekt má být. Několik dní poté jsem ho drze požádal, zda-li by mi do vznikající knihy k projektu nenapsal i svůj pohled, svoji úvahu. Uff… a on opravdu napsal (mimochodem bez honoráře!). A napsal to skvěle, jak jinak! Dodnes je tento text stále silný, jedinečný a mluví tak i k naší současnosti, mluví k naší minulosti, k našim osobním traumatům, k sobě, k tobě, stačí jen pozorně naslouchat, poznaváme se?!…:
„Walter Bejamin, abychom jím uvedli zamyšlení, postihl určitým způsobem fotografickou okamžitost: okamžitost zvláštní synchronie. V eseji o uměleckém díle v období jeho technické reprodukovatelnosti, že není nic náhodného na tom, jestliže se psychoanalýza rozvíjí ve stejné době jako technika filmu a fotografie. Ani jedno, ani druhé se totiž neomezuje na analýzu detailu, často i zvětšeného anebo zjeveného ‚soustředěním se na obraz‘. Zviditelňuji to, co by jinak zůstalo neviditelným. Ve výzkumech Jiřího Davida nejde jen o to, zviditelnit viditelnost pohledu, ukázat oči vidoucího, vyjevit tvář nějakého pohledu nevědomého subjektu anebo nějaké rozdělení ega, nýbrž vykázat jistou přemíru, vyzdvihnout a jakoby zrodit jistou disymetrii, tu, která ve Stejném rýsuje zcela Jiné. A především pak rozehrát dvojí, reflektovanou a zneklidněnou, disproporci v jejím doplňujícím obraze. Jde o to vyvolat svědectví. Svědek (nový, a přitom tak starý) je povolán, aby zaujal místo. Vytržen ze své noci je od této chvíle bezprostředně zde, neodvolatelně přítomen: jiný já sám, dvakrát já, já, které se poznává, aniž by se poznalo. Tato zkušenost je víc než zkušenost, je to hrozná cesta zakoušení sebe. Tato strašidelná přízračnost, která je cizí i známá, odhaluje – především ale subjektu samému – archaickou a anachronickou monstrozitu zcela intimní přemíry. Disproporce, hybris, vnitřní válka. Fotografická technika zračí přízračnou monstrozitu, zračíc tímto způsobem samu sebe ve svém světelném písmu, ve své pravdě. A ať to již stojí cokoli, této pravdě nesmíme upřít své rozpoznávající uznání.“
Jacques Derrida, 1994.
...(english equivalent - Jacques Derrida, text for photos project Hidden Image, by Jiri David 1994:
Walter Benjamin, for the gift to thought, has fixed in a certain way, a photographic instant: this one is of a strange synchronisity. There is nothing accidental, he says in The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, in that psychoanalysis developed at the same time as cinema techniques and photography. Both the former and the latter are not limited to the analysis of one detail, sometimes enlarged or revealed by stop-image (arrôt sur image). They give to vision that which elsewhere remains invisible. In Jiří David´s research, it is not only a question of given to vision the visibility of a gaze, of showing the eyes of a viewer/seer (voyeur), of rendering manifest the face of an unconscious subject or some division of the ego, but of given the day to an excess, than of placing it in the world, like at (their) birth, a dissymetry that which in the Same in inscribed the Completely Other. And overall of placing into the scene (en scène) a double disproportion, reflected and appeased. It is a question of summoning the testimony. A witness (new and also old) is called to the bar. Henceforth pulled to its night, here immediately, unimpeachably present: the other itself, two times, and who recognized itself without self-recognition. The experience is more than an experience, it is the terrifying voyage of an experiment of the self. At the same time strange and familiar, this spectrality reveals, and at first to the subject itself, archaic and anachronic monstrosity of the most intimate excess. Disproportion, hybris, intestinal/internal war. The photographic technique shows the monstrous, it also shows itself in its luminous writing, in its truth. To this truth, one will not owe what this costs, to refuse the recognition. I write this very quickly, before having to see the other me, in my waiting for the worst but for greeting in advance the revelation, that which it (she) will be. I will be – the I will be – the third excluded from two others is which I will see before myself – and which already looks at me.

12. 09.

Kdo je tady ředitelem

Jiří David Přečteno 3023 krát Přidat komentář

Ne všichni kupují tištěné LN (z různých důvodů). Většina tištěných médií u nás však zároveň už dávno nedává prostor pro kulturní názory (z různých důvodů) a ti co ho v menšině dávají, si drží pouze svůj úzký přátelský, spřízněný okruh... Dne 10.9.2019 mi LN daly možnost a pro výše zmíněné, jej uvádím i v této elekronické podobě: Kdo je tady ředitel !!!

Platforma nejen pro výběrové řízení a nejen pro instituce 21. století, tentokrát pro pražskou Národní galerii

Rád bych seriózně, bez emocionálních spekulací a také bez sbírání podpůrných petičních podpisů vyjádřil osobní pohled na připravované výběrové řízení pro NGP.

Ministerstvo kultury by mělo ustanovit tzv. garanční radu, po vzoru Národního divadla, která by se skládala maximálně ze sedmi až devíti členů a byla by poradním orgánem ministra se zodpovědností definovanou nově ve statutu NGP. V Radě by zasedali respektované osobnosti z uměleckého a kulturního světa, jakož i zástupci širší veřejnosti. Rada se zároveň musí stát výběrovou komisí, která bude vybírat a navrhovat kandidáta na pozici generálního ředitele/ředitelky NGP. Výběrové řízení lze tak otevřít až tehdy, když bude tato výběrová komise, potažmo výše zmíněná garanční rada, jmenovitě sestavená a její členové zveřejněni. Důvody pro to, aby garanční rada byla totožná s výběrovou komisi, jsou zcela zásadní: jenom tehdy budou mít totiž její členové spoluzodpovědnost za personální návrhy, které budou předkládat ministrovi. Ten by se měl zavázat k tomu, že bude návrhy výběrové komise, resp. garanční rady, brát vážně a na jejich základě rozhodne o jmenování ředitele/ředitelky.
Současná praxe výběrových řízení obecně není vůbec ideální, jde víceméně o alibistické, mnohdy prolobované a tudíž ryze formální kroky zadavatelů, čemuž odpovídají také jejich výsledky. Rozhodování v takto podstatných záležitostech tak bývá povětšinou náhodné, anebo ještě hůře účelové, bez toho, že by aktéři rozhodovacího procesu nesli jakoukoliv zodpovědnost vůči instituci, jejíhož ředitele hledají.
Před zahájením hledání ředitelky či ředitele je ale zároveň zásadně důležité, aby byla mezi zadavatelem a touto Radou vydiskutována očekávání veřejnosti, tzn. ony základní parametry veřejné služby, kterou má v současných podmínkách světa umění NGP plnit. A pokud se tyto základní věci vyjasní a veřejnost, resp. její volení zástupci, se sjednotí na prioritních bodech, pak teprve lze zahájit výběrové řízení.
Zásadně bych ale plédoval pro řízení neveřejné (to však v žádném případě neznamená netransparentní, což se v našem prostředí často z důvodů absence informací zaměňuje!). V praxi to znamená, že garanční rada, tzn. výběrová komise, aktivně na základě jasných a obhajitelných kritérií vyhledává a oslovuje kandidáty v neveřejném režimu, což je zcela běžný způsob výběru uchazečů o takto významné pozice, který nota bene zajišťuje mnohem kvalitnější výsledek. Prakticky se tak eliminuje blamáž, která zpravidla nastává u (zdánlivě) veřejného řízení s daným termínem přihlášek a tím i nevyhnutelnými situacemi, kdy se např. nikdo nepřihlásí, nebo se nepřihlásí nikdo relevantní apod.

Podstatným úkolem garanční rady ve spolupráci s ministerstvem kultury pak samozřejmě musí být promyšlení a zajištění možnosti personálního posílení řízení NGP, třeba tím, že by v konzultaci s garanční radou byla řešena i druhá podstatná funkce v NGP, totiž pozice výkonného, provozně-ekonomického ředitele. Možná by bylo příliš odvážné navrhovat v našem prostředí dostatečně nevyzkoušený model „dvojí hlavy“, tzn. že vedle tohoto výkonného ředitele by byla pozice ředitele uměleckého, nebo-li programového. Samozřejmostí by muselo být vytyčení jasných pravomocí a zodpovědností. Za zvážení to ale podle mého rozhodně stojí, zvláště v situaci, kdy NGP čekají obrovské investice v řádech miliard korun (nový centrální depozitář a hlavně podstatná transformace Veletržního paláce). Mimochodem k tomuto modelu řízení se po letech vrátili např. v Metropolitním muzeu v New Yorku a docela dobře funguje i v Centre Pompidou, pokud je mi známo.
Podstatným předpokladem realizovatelnosti této vize ovšem je přesvědčit a získat pro projekt NGP erudované a zkušené odborníky s mezinárodními referencemi, což jistě nelze v podmínkách tarifních platů. Pro top management NGP, podobně jako i dalších vlajkových lodí české kultury, je pak nezbytné zprůchodnit možnost smluvních platů a dostat se na úroveň obvyklou ve státem zřizovaných institucích mimo rezort kultury, kde vrcholoví manažeři pobírají platy na úrovni 200.000,-Kč a více. Jinak totiž nebude možné sehnat ani profesionálního výkonného ředitele ani kvalitního programového ředitele s tolik potřebnými internacionálními zkušenostmi a kontakty.

Zapotřebí je vrátit se i k institucionální struktuře NGP a jednoznačně odmítnout dle mého mínění osobními ambicemi motivovanou snahu o jakési rozdělení NGP na moderní a současné umění a na klasické, staré umění. Tento krok by zcela určitě, během krátké doby, vedl k politováníhodné marginalizaci instituce na domácí a hlavně na mezinárodní scéně a vedl by tak nepochybně k faktickému zániku Národní galerie. Silný, pozitivně sebevědomý a fundovaný generální ředitel či ředitelka musí přece umět zvládat instituci, která sama o sobě není tak rozsáhlá ve srovnání např. se sousedními uměleckými sbírkami v Drážďanech nebo v Berlíně a současně i motivovat sbírkové ředitele, kurátory a další zaměstnance. Přece nenecháme naší nejvýznamnější uměleckou instituci oslabit jenom proto, že dnes pro její řízení nemáme vhodné kandidáty s celkovou vizí budoucího rozvoje, odpovídající erudicí a tak nezbytnou energií.

Pro zefektivnění fungování a umožnění dynamičtějšího rozvoje a to nejen NGP je pak nezbytné, aby garanční rada jakož i kulturymilovná veřejnost přesvědčila ministra kultury o tom, že je nevyhnutelné, aby se aktivně zasadil o urychlené přijetí zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře, jehož uvedení v život je mimochodem v programu stávající vlády. Po jeho schválení by NGP, stejně jako další instituce, které by k němu přistoupily, získaly institut správních rad, následně vytvořené na půdorysu dosavadních garančních rad, které by jako jediné měly statutární zodpovědnost za jmenování a odvolávaní ředitelů. Tento krok je esenciální pro to, abychom se nadále vyhnuli podobným excesům, jakým bylo velikonoční rošambó v NGP předchozího ministra. Kulturní instituce potřebují odpolitizovat, tj. přerušit přímou a úzkou vazbu jejich ředitelů na politickou reprezentaci, potřebují, aby se jejich ředitelé nestávaly loutkami v rukou náladových politiků, jejichž osobní motivace někdy nemusejí být zrovna v souladu s artikulovaným veřejným zájmem.

22. 08.

Skončila již devótnost ministerstva kultury?!

Jiří David Přečteno 2230 krát Přidat komentář

Myslím, že po předchozím (posledním) ministru kultury (jméno už chci nadobro zapomenout) je každý jen trochu vzdělanější člověk příslibem. V tomto pohledu je pak Zaorálek jistou šancí.

Více »

20. 08.

...Plivnu si na tvůj hrob, aneb hledá se ministr (ministryně)...kultury

Jiří David Přečteno 4430 krát Přidat komentář

...Remake kontroverzního stejnojmenného hororu, který byl pro svou brutalitu v řadě zemí na několik let zakázán...

Více »

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy