Je integrace Romů v ČR (v Evropě) dovršena či nikoliv?

13. 10. 2016 | 13:42
Přečteno 2748 krát
Často se ozývají hlasy o neúspěšné integraci Romů v naší zemi, přestože Romové s námi naše prostory sdílejí více než 6 století.

Tyto nářky se ozývají v souvislosti s migrací lidí přicházejících do Evropy z Afriky a Asie v souvislosti s válečnými událostmi nebo nedostatkem vody a těžkými životními podmínkami. Unisono zní hlas: podívejte se na ně a pomyslete, jaké potíže v našem životě nastanou, když se ti lidé nedokáží integrovat (každý tím myslí přizpůsobit). Romové tu žijí po staletí a ještě se je integrovat nepodařilo.

Tak se na tyto řeči a nářky podívejme zblízka, co je na nich pravdy a co jen výsledek rétoriky vlastní škarohlídům a katastrofistům. Známe je a mnozí z nás jim rádi naslouchají, protože v duchu si říkáme: na každý pád bychom se museli uskromňovat a proč vlastně? Nic nového:malý český „vyčihovák“ – budeme v NATO nebo EU, jen když se nám to hodí a dokud se nemusíme podílet na společném díle řešením nějakých problémů a potíží.

Jakmile nastanou: dost!

Máme-li mluvit o integraci jakékoliv menšiny do většinové společnosti, pak si musíme ujasnit naši představu o tom.

Mluvíme-li o Romech, tak snad mohu být docela způsobilý a kvalifikovaný k tomu říci něco podstatného.

Vzpomínám si na vyprávění svého otce, svých strýců a už jako malý kluk jsem vnímal způsob jejich života. Byla to práce, přátelská a dělná komunikace mezi nimi a lidmi v dědině, sedláky, lékařem, starostou nebo majitelem velkostatku. V rodině se zásadně mluvilo romsky. Byl to přesný obraz integrace Romů, který platí i dnes: uchovávat si svoji identitu a žít ve společnosti a v ní být začleněn. To byl obraz romské pospolitosti v době deset let před světovou válkou na moravském venkově. Tak žili přední Romové, kteří měli autoritu mezi tehdejšími romskými řemeslníky, kováři, nožíři, dráteníky, podomními obchodníky, ne zloději jako dnes a třeba i masou zemědělských nádeníků. Žádnou velkou pomoc od státu nemohli očekávat. Mohli se spoléhat jen na své vlastní síly a schopnosti a tolerantní přístup svého okolí, které je bralo takové, jací jsou, a které jim dávalo šanci se zapojit. Podobný úspěšný vývoj Cikánů (slovo Rom se ještě neužívalo) v Evropě mělo jen tehdejší Německo, byť na rozdíl od českého a moravského venkova spíše ve městech.To byl nepochybně úspěšný proces integrace Romů ve společnosti zahájený dobře před 80 léty (viz: Dr.Horváthová-Holomková: Úspěšná integrace moravských Romů ve venkovských společenstvích). Byl nenávratně přerušen válkou. Skupina moravských a českých Romů podlehla genocidě.

Druhou etapou vývoje Romů bylo období po válce, v době panování komunistické administrativy do roku 1989. Vyznačovalo se 4 zásadními rysy:

1. Byl to vývoj skupiny slovenských Romů přicházejících do průmyslových center Čech a Moravy, velkých měst, už ne na venkov..Tato migrace byla masivní a zpočátku probíhala v desetitisícových vlnách, až skončila z nuly na počtu nejméně 300.000 dnešního stavu.

2. Bohužel, přicházející Romové byli ve stupni rozvoje, odpovídajícího stavu romských osad východního Slovenska, kde se ještě dnes zastavil čas na počátku minulého století..Mnoho z nich se integrovalo, pro mnohé to v podmínkách velkých městských aglomerací byl neřešitelný problém a zůstává jim dodnes.

3. Komunistická nomenklatura zastávala od počátku roku 1948 jednoznačný postoj k vývoji Romů a to programem asimilace, důsledně uplatňovaným, zejména ve školách se vším všudy. Tato intelektuální pohroma Romů formou špatně nastaveného vzdělávání romského žáka v české škole spolu s tím, co nasávali jeho rodiče v dělnických sídlištích od rovněž vykořeněného nového většinového osazenstva průmyslových center a co způsobilo, že Romové ztráceli pojem o své identitě a jazyku, o svých morálních zásadách a přejímali šmahem vše od svého okolí, bohužel většinou to špatné.

4. Jeden dobrý rys toto období mělo: všichni Romové nacházeli zaměstnání, jejich rodiny měly své sociální jistoty a svůj status, odpovídající ve většině jakési nižší střední třídě. Nikoliv však jako Romové (po roce 68 se už tento název vžil, díky tehdy vzniklému Svazu Cikánů - Romů), ale jako občané cikánského původu.
Ještě v roce 1968 podnikl nově vzniklý Svaz Cikánů-Romů pokus v rámci „pražského jara“ vrátit věci do přijatelnější formy snahou po mírnější asimilaci, návratu k romské kultuře, vše jen v rámci možností totalitního státu. I tento dobrý a snad i skvělý pokus o jistý druh emancipace Romů byl komunistickou administrativou zrušen jako plod roku 68, tedy nepřípustný. Na dalších 20 let zavládlo mezi Romy mrtvé a nic neříkající ticho.

Třetí období máme již všichni v povědomí. Tvrzení o neúspěšném naplňování programu integrace Romů do společnosti však odmítám a považuji je při nejmenším za velmi nepřesné.

Bývalé Československo, respektive Česká republika měla při nastolování tohoto programu dosti příležitostí řídit se a vycházet z minulých dějů v této oblasti. Dokonce se domnívám, že nastolený program je správný a zachycuje a těží ze zkušenosti minulých let. Něco se však stalo ve vývoji společnosti špatně a to především v lidských vztazích. Ty se utvářely v průběhu celého čtvrtstoletí po sametové revoluci. Počáteční dobrý vývoj v průběhu 5 let se začal měnit a stal se vůči Romům velmi nepřátelský. Příčinou, která tento stav nastolila, byla neschopnost nové, připusťme že demokratické administrativy, správně nastavit hodnoty, které by byly v souladu se vztahy mezi lidmi ve společnosti. A to tak, aby bylo pochopeno, co je v zájmu romské menšiny a jejího vývoje ve prospěch celé společnosti a co by bylo možno považovat za privilegium, které se může změnit postupem doby v pohromu, která umrtví aktivitu občanů části romské pospolitosti. Mám obavu, že pávě tohle se stalo.

Nastolená pravidla přílišně se utvářejícího sociálního státu s právy bez povinnosti tomu odpovídajících, pevně vymáhaných, přivedla jistou a nemalou část romské populace k rezignaci na společenskou účast v životě. Tato skupina je odsouzena k živoření. A není to jen její vina.

Současně s tím dosti velká skupina podnikatelsky vychytralých individuí využila mezer v zákoně a na této sociální výspě státu se dokonale usídlila a vytvořila lživý obraz sociálně-kapitalistické společnosti. Stát bezmocně přihlížel a stále ještě přihlíží vykrádání státu formou sociálních dávek, které šly do rukou těchto podnikatelských banditů. Kolik jich tu dnes ještě máme a jak dlouho ještě budou z peněz státu se lukrativně přiživovat. Doufám, že je to přechodné období, které bude překonáno.

To nic nemění na skutečnosti, že mezi Romy již dnes existuje dosti početná skupina vzdělaných Romů, nebo lidí, kteří jsou jakkoliv do společnosti začleněni, chcete-li integrovaných. Počítá se na desetitisíce.

Úsilí integraci Romů je však proces oboustranný. Vyžaduje, aby i Romové si byli vědomi skutečného stavu věcí a nesnažili se těžit ze situací, kdy každý zdánlivý prohřešek proti nim by mohl být považován za diskriminaci. Slovo Rom někdy vyslovit jako by bylo tabu.

Na druhé straně někteří potomci romských obětí v průběhu holocaustu si je přisvojují způsobem, jako by to byli výhradně jen jejich oběti, nepřipustí, že všechny oběti jsou hodny naší úcty a že neexistuje jen romská pieta nebo jakákoliv jiná. Takový přístup je vždy poznamenán snahou po osobních výhodách, která nemá s pietou nic společného. Pohříchu tomuto způsobu vnímání jsou poplatné i konkrétní a nesmyslné kroky našich vládních úředníků. Stojí za nimi obavy z možného osočení z diskriminace.

Takové kroky jsou hrubě proti vládnímu programu integrace Romů a jeho nepochopení. Ten je totiž jednoznačně založen na vzájemné spolupráci dvou skupin vždy a nikoliv jen na jednostranných a tím i omezených kroků jednotlivců.

Uzavírám: po více než staleté zkušenosti našich zemí se složitou integrací Romů, dnes tedy spíše úspěšnou než neúspěšnou, je možno říci, že integrace nově příchozích může probíhat úspěšně. Pomysleme jen, co nového a významného pro vývoj společnosti peripetie procesu integrace Romů přinesla, spíše než odnesla.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy