Pohled přes brýle ze Štrasburku neuškodí

12. 02. 2010 | 10:25
Přečteno 4918 krát
Přečetl jsem si velmi pozorně a několikrát otevřený dopis pánů ředitelů praktických škol Svobody a Vítka z Hradce Králové a Chlumce nad Cidlinou adresovaný ministryni školství. Bylo to o zařazování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do základních škol praktických.

Stručně řečeno: tito ředitelé obhajují status quo na našich školách, majíce na mysli především školy v nichž pracují. Obhajují svoji práci, kterou nepochybně vykonávají za dané situace naprosto skvěle a profesionálně. O tom ale nikdo nepochybuje. Jde o to, že tu práci s dosti neuspokojivými výsledky, i přes veškerou snahu a profesionalitu nejvyššího stupně, mohou právě tak vykonávat za dané situace. O to právě jde, aby se tato situace změnila - a to má jistě ministryně na mysli.

Sami pánové ředitelé dokáží říci „A“ tím, že odhalují příčiny toho stavu, ale k „B“ už se nedostanou.

Správně konstatují, že na praktických školách je 26 % romských dětí, což je špatně, přiznávají, a správně říkají, že je to tím, že tyto děti od narození v rodině jsou špatně vedeny a motivovány, vzdělání až na posledním místě, a pak skončí v praktické škole ve velkém počtu. A co teď s nimi?

Chyba není v systému základního vzdělávání v ČR, říkají, kde však je říci nedokáží. Jen poukazují na hromadění dalších chyb.

Vláda prý musí najít způsob jak dosáhnout toho, aby se i v raném věku u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí dosáhlo rozvíjení rozumových schopností, aby se menšina mohla pozvednout na úroveň většiny. To se zatím neděje, rodina, rozumíme že romská, klade vzdělání až na konec řetězce hodnotových kritérií, a sama své děti dává do praktické školy, dříve zvláštní. A vůbec, dívat se na tyto problémy přes optiku brýlí dovezených ze Štrasburku nelze. A to i přes to, že problémy tohoto druhu ve školství v různých evropských zemích nejsou, a tedy jejich zkušenosti by mohly být přijímány vstřícněji. Všeobecně z Evropy je kritizována naše práce s romskými dětmi v českém školství, dokonce i trestána rozhodnutími mezinárodních soudů jako projevy diskriminace.

Při vší úctě k práci obou zmíněných ředitelů a vůbec učitelů na praktických školách, musím říci, že se pohybují v uzavřeném prostředí a nedokáží se podívat na problém z vnějšku.

Dokáží docela správně určit příčiny negativního stavu, ale když je někdo vyzve, aby se učinilo něco, co by tento stav změnilo, vidí jen uzavřený prostor vlastního snažení a dál nedohlédnou. Skoro mám chuť označit to za profesionální deformaci učitelů zvláštních škol.

Je třeba změnit systém - a ne, že ne!

První moje poznámka se týká toho, že se tito pánové vlamují už do otevřených dveří. Ministryni, potažmo MŠMT nejde o nic jiného než aby se snížil počet žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v praktických školách z těch uváděných 26 %, což je jen střízlivé a spíše lichotivé stanovisko, skutečnost je daleko horší, na nějakých 10 až 15 %. S tím by měli souhlasit i oba zmínění ředitelé. Při zápisu do první třídy by měly být romské děti, které na to mají, být přijímány do základní školy bez speciálního programu výuky. To se neděje už desítky let, jak jsme svědky, a sami páni ředitelé to přiznávají. S pohodlným stanoviskem romských rodičů se nelze smiřovat, je třeba zásadním způsobem a všemi možnými cestami, třeba i administrativními, ho změnit. To je první krok v eliminaci naprosto zhoubné segregace v českém školství.

Nikdo také netvrdí, že tyto snahy nemají být doprovázeny dalšími programy a to docela cílevědomě. Bez nich změna není možná, jak sami ředitelé přiznávají. Museli by ovšem vědět něco i o vládním programu integrace Romů do společnosti, kde se v programu eliminace vyloučených romských lokalit právě dává zaměření na změnu sociálního postavení rodin a jejich péče o děti ve smyslu, který mu páni ředitelé hodlají dát, to je to, co by vláda měla dělat a k čemu ji vyzývají. Nelze mluvit o programu vzdělávání romských dětí v hlavním proudu vzdělávání bez spojitosti a návaznosti na další programy. Tím je míněno, že děti romské se dostanou do tohoto hlavního proudu vzdělávání jedině tak, že v něm budou, tedy že se vymaní z praktických škol a dostanou se – postupně, 1. třídou počínaje, mezi ostatní normální děti.

V Brně znám některé školy, kde je 90 % romských dětí, už nedokážu konkretizovat, že jsou to školy základní nebo praktické, ale je to jedno, protože takováto segregace není ku prospěchu nikomu.

Páni ředitelé nemusí mít strach, že přijdou o práci tím, že by neměli dost žáků ve své praktické škole. Proces, o němž tu mluvíme, nebyl ještě ani nastartován a bude jeho realizace trvat desítky let. Pořád bude, bohužel, dost dětí, jejichž rodinný handicap bude možno eliminovat jedině v praktické škole.

Je ovšem otázka – a v tom mají páni ředitelé pravdu, jak si lze představovat vzdělávání v hlavním proudu vzdělávání právě na praktických školách. To je výsostně odborná záležitost, a tu nechť vyřeší odborníci speciální pedagogiky. Rozhodně však bude provázena zvýšením procenta individuálnější formy výuky i zde, stejně tak jako na normálních základních školách, kde se tento problém řeší zatím vylučováním žáků a jejich přesouváním do praktické školy. To není řešení, jak si možná mnozí představují, to je jen přesouvání problémů na bedra někoho jiného.

A teď ten pohled optikou Štrasburku. Ten je nám velmi zapotřebí, protože vzdělávání v nejvyspělejších evropských zemích právě v základním školství je daleko daleko před námi.

Argument, že to nejsou romské děti neobstojí. Jsou to děti přistěhovalců z krajin, kde je daleko horší sociální situace než postihuje naše Romy. Tyto děti jsou péčí země, kam přišly vzdělávány třeba i individuálně a dokonce i ve vlastním mateřském jazyce vedle jazyka úředního..

A zkušenosti romských dětí z ČR v rodinách, které se vystěhovaly do Anglie nebo Kanady jsou překvapivé. Jak si lze vysvětlit, že děti, které tady byly soustavně neúspěšné, náhle v evropské cizině zvládají bez problémů cizí jazyk, a stávají se rovnocennými žáky ostatních domácích dětí? Neměli by se páni ředitelé aspoň zamyslet, zda je vše zdravé v českém školství, a zda přece jen už není na čase zaběhaný stereotyp změnit?

Kromě toho: v ČR se i mezi Romy hodně změnilo. Je tu nově se tvořící romská inteligence, romské rodiny už docela zřetelně mění svá hodnotová kriteria pokud jde o vzdělávání. Je jisté, že čas k zásadní změně v českém školství dozrál, a stanovisko ministryně a ministerstva je hodné podpory. Samozřejmě. Odborná diskuse je potřebná, ale odmítat změny, které podporuje i odborná veřejnost ve své velké většině, je pochybné.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy