Cenzura umění?

24. 10. 2011 | 13:23
Přečteno 6901 krát
Zní to skoro neuvěřitelně, že? Žijeme v roce 2011, v demokratické zemi, s pojmem cenzury uměleckých projevů si spojujeme buď tuzemsko v minulém století, nebo země na hony nám vzdálené. Jenže to je mýlka.

Nejdřív jsem si toho nevšímala, ale pak se to vyjevilo zcela jasně: cenzura, a to i u nás, stále existuje. Dochází k ní při střetu uměleckých osobností, které zajímá pitvat témata vzbuzující otázky, a úředníků, kteří žijí svázaní zkostnatělými pravidly maloměstského myšlení, nebo těch, kterým se třeba hodí využít městský prostor galerie pro jiné účely.

Zpozorněla jsem v roce 2008, kdy umělkyním, které v pardubickém Mázhausu prezentovaly svá díla na výstavě nazvané ESTROGEN, vedení galerie na pokyn kulturních referentů města zahalovalo sochy, protože svým vyzněním (šlo o sochu Markéty Korečkové „Princezna“, z jejíchž rozevřených stehen vytéká pramínek menstruační krve) prý rozhořčovaly návštěvníky. A navíc i nevěsty, které galerií procházely do obřadní síně, a které byly zděšeny z objektu „Honza málem králem,“ který prezentuje dva zavražděné ležící v tratolišti krve: Honzu, který na své osvoboditelské cestě někde selhal a princeznu, kterou nestihl zachránit (s trochou fantazie připomíná nevěstu). Nikdo nikdy sice nenašel jedinou nevěstu, která by si skutečně stěžovala, verdikt nad výstavou však byl už vynesen a výstava (a posléze i celá galerie) byla zavřena.
Stejně nepochopitelná byla cenzura „Chlupatic“ Aleny Kupčíkové, které sice předali francouzskou cenu LVMH, ale výstavu už jí odmítli zorganizovat, protože kresby tvořené z chloupků z ženského ohanbí pobuřovaly Madame Chirac. Stejně dopadly objekty, které připomínaly lidi stažené z kůže (jako odkaz k rozhovorům s pamětníky holocaustu) a které nepřijala klauzurní komise, když měla hodnotit dílo sochaře Jána Macka.
A to nejsme zdaleka u konce, stačí si vzpomenout třeba na nedávný případ tří českých fotografek, jejichž díla byla zcenzurována v německém Kleisthausu z důvodů nevhodné tematizace erotiky, a tak dále.

Kdo dnes rozhoduje, co je v umění ještě možné a co ne? Kdo rozhoduje o umělecké hodnotě a vhodnosti jejího dopadu na veřejnost? Tenhle post si přece nemůže usurpovat nikdo – a tím méně přece úředníci, kteří byli na posty kulturních činitelů dosazeni kdoví odkud. Jenže asi ano. S povzdechem cituji Markétu Korečkovou (z rozhovoru pro Salon Práva): „Kultura a umění byly vždycky takový lakmusový papírek stavu celé společnosti. Ne že by se podobné kauzy, jako byla ta s výstavou ESTROGEN, neodehrávaly i dřív (pozn.: míněno v 90. letech), ale ne s takovou intenzitou a drzostí z pozice síly novodobých mocipánů. Politikům začala růst křídla a teď můžeme všichni vidět, do jakých obludností se to rozrostlo. Stačí sledovat počiny současného ministra kultury nebo prezidenta republiky. Jako by se vrátila normalizace 70. a 80. let - takhle nějak si představuju, že to fungovalo. Nějaký papaláš usoudil, že tohle je „špatné umění“ nebo že to vystupuje proti současným politickým zájmům, a podřízení úředníci už konali. Veřejnost apaticky držela hubu. Vždyť není zas tak špatně… Sice se zničí projekt nejmodernější knihovny od renomovaného světového architekta, zdevastuje „odbornou“ opravou Karlův most, zboří bezvýznamný barák na Václaváku, gotické sklepení na Národní třídě, aby investoři měli hezké parcely, zruší nějaká ta galerie, divadlo či opera… ale co, stejně to nikoho nezajímá.“

Jenže někoho ano, jen nás není moc, a proto se to všechno může dít. A přitom stačí se trochu zaktivizovat a na podobné věci upozorňovat. Několik umělců to v tuto chvíli dělá, a to pomocí výstavy CENZUROVANÉ UMĚNÍ v pražské galerii Vltavín (trvá do 11. listopadu). Není to moc, uspořádat jednu výstavu – tou se stejně nic nezmění. Ale něco možná přece – ty, kteří tu výstavu shlédnou, určitě napadne, jak absurdní je cenzura uměleckých děl, které v některých případech vzbudí spíše pousmání než bouřlivý protest proti poškozování morálky. A přitom je taky nemůže nenapadnout, jak je to všechno snadné: stačí do popředí vystrčit kontroverzní umělecké dílo, aby se v pozadí mohly schovat osobní zájmy těch, kteří jsou u kormidla. Klasické odvedení pozornosti. Funguje to náramně.

Markéta Korečková - Honza málem králem
Markéta Korečková - Honza málem králem

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

voroshilov napsal(a):

Na to je tady expert pan Stejskal.
Cenzura existuje vsude,existovala a bude existovat,ovsem uplne jina-multipulti,politkorektni a politicka.
Vase pseudoumeni,pani Tuckova,by znechutilo i Hannibala Lectora-anatomicke zive mrtvoly,menstruacni krev,neoholene pizdy,obri penisy a ruzove tanky na tureckem zachodu je to vase umeni.Proste vsem vam feministkam a lesbam uz davno hrabe z nedostatku sexu ale cekate ze ty uchylarny budou prohlizet normalni lide?
24. 10. 2011 | 13:43

alna napsal(a):

Myslím, že jste se dopustila několika nepřesností. Nevím, co Vás vede k tomu, že vagínu s pramínkem krve nazýváte uměním ? Kdybyste zobrazila výjev z druhé strany (extrement deroucí se ven z řiti nebo natrávené zbytky potravy hledající si cestu ven stejnou cestou kudy se dostaly dovnitř), bylo by to taky umění?

Na výjev Honza malem králem jste se asi nepodívala pořádně. Zjistila byste, že Honza zastřelil princeznu a pak sebe. To na okraj.

Pokud se chcete věnovat kritice cenzury, která u nás nepochybně existuje, zkuste se zaměřit na nesnášenlivé reakce zastánců mainstreamu, kteří umlčují jakékoliv opačné názory, ne na obranu výtvorů, které jsou k zblití. I když, proti gustu...
24. 10. 2011 | 13:51

Demosthenes napsal(a):

Vážená autorko, to co označujete pejorativním pojmem cenzura bych já nazval vytýčením hranice. To co vy považujete za nepřípustný projev úřednické zvůle bych si já dovolil považovat za plnění úkolu, za nějž jsou úřeníci placeni. Mrtvá princezna určitě není problém pro dospělého člověka, ale co když na svadbu přijde třebas dvouleté dítě? Jako rodič bych nechtěl, aby v takto raném věku bylo mé dítě vystaveno právě tomuto typu umění. Pokud je podobný objekt vystaven v galerii, nemusím tam, ale pokud na mě útočí ve veřejném prostoru, štve mě to. Svoboda umělce vystavovat ve veřejném prostoru podle mě končí tam, kde začíná moje svoboda nebýt konfrontován s podobnými výrony kreativity.
24. 10. 2011 | 13:53

Mastodont napsal(a):

.. kresby tvořené z chloupků z ženského ohanbí ..

To je akorát laciná provokace, co to má společného s uměním?
24. 10. 2011 | 14:01

Stařeček napsal(a):

paní, nebo slečno Tučková, mrzí mne to, ale do mého vkusu jste se netrefila. A abych se Vašemu vkusu ani nepřiblížil, raději nebudu pokračovat. Souhlasím s nickem "alna" a "Demosthenes"
24. 10. 2011 | 14:05

Poznatek napsal(a):

Tučková - vyber si , buď se budeš věnovat umění, nebo budeš podporovat divné týpky co nehodlají slušné pracovat a rádi by byli umělci, jenže neumí nic než šokovat prasárnou.
Jestli jsi nepochopila, my dnes obdivujeme ze starých časů objekty jako např. sixtinská kaple a jiné chrámy a stavby , Michelangelovy a jiných sochařů sochy nemusím snad vyjmenovávat slavné malíře, a jiné umělce. Ujištuji vás, že kdokoliv z nich uměl namalovat kundu, i třeba menstruující, ale jaksi to nedělal a naopak se snažil o jiné umění.
Brečet tu o censuře znamená jen to , že jste ubožáci kteří na sebe neumí upozornit něčím opravdu zajímavým a tak se snažíte alespoň získat trapně reklamu.
Je mi z vás blivno a dokonce zpětně začínám chápat komunisty že měli cenzuru a opravdu si vybírali kdo bude umělcem
24. 10. 2011 | 14:06

mart napsal(a):

asi tomu nerozumím: když se mi umění typu "z rozevřených stehen vytéká pramínek menstruační krve" nezdá být uměním, ale spíš nudnou, prvoplánovou exhibicí s jediným cílem: urvat pozornost za každou cenu, jsem automaticky zkostnatělý maloměšťák?

A když bych pocítil tvůrčí nutkání a na té výstavě se na nějaký artefakt třeba vymočil, byl bych ještě "větší umělec" než autor?

Není nakonec největší umělec "cenzor," protože - jak je vidět z textu - zaprovokoval svým zákazem daleko víc, než i vystudovaná historička umění a kurátorka snese?
24. 10. 2011 | 14:20

xx napsal(a):

Co je umění a co není. Kdo je tak troufalý, aby se odvážil rozhodovat co je umění a co ne. Jen nebetyčná drzost a hloupost může vést člověka k tomu, aby vyslovil jakoukoli pochybnost o tom, zda to či ono dílo je umělecké či nikoli.
Líbí se mi nebo nelíbí, to je jediný soud který může rozumný člověk vynést. Ani shlédnutí miliónu děl, ani tisíc hodin strávených před nějakým dílem nikoho neopravňuje rozhodovat o tom, co je umělecké a co není, co se má líbit ostatním a co nemá.

Samozřejmě tak ale platí, že vystavování jakýchkoli děl by nemělo zasahovat do práva lidí taková díla nevidět, pokud si to vysloveně nepřejí. Takže nutit někoho chodit na úřad kolem něčeho co se mu nemusí líbit, je stejně špatné a zvrácené, jako zakazovat někomu uspořádat výstavu v místě kde jí mohou shlédnout ti, co o ní mají zájem.

Všechny ty kraviny co dělají různí šašci na ulicích v podstatě toto právo porušují. Když se městský úředník rozhodne povolit na náměstí nějakou kravinu na ketrou se pak lidi musí dívat ať chtějí nebo nechtějí je stejně šokující, alespoň pro mne, jako pro blogerku zase rozhodnutí úřadníků o tom, že některé dílo vidět kolemjdoucími nebude.

Alespoň vidíte jak jsme vystavení na milost a nemilost úřadům. Až zase někdo bude koketovat s myšlenkou, že máme až moc svobody a trhu. Máme kuloví !
24. 10. 2011 | 14:26

Normální 1 napsal(a):

Bože! Oni zakázali sochu která menstruovala? To je tragédie! Ohrožení svobody a demokracie!! Cenzura fuj!! :)))))

Prosím Vás takovouhle sochu si nechte doma jestli se Vám tedy líbí, ale že se většině NORMÁLNÍch lidí nelíbí s tím musíte počítat..
Kdy už lidi vyženou takovéhle umělce -výstava exkrementů, výstava mrtvých praparovaných zvířat a lidíl...Tohle není umění, ale zvrácenost!
24. 10. 2011 | 14:45

Vlkodav napsal(a):

To tu zas máme "umělců" co by chtěli zakazovat, přikazovat a rozhodovat, co se ostatním má líbit nebo nemá, na co mají koukat nebo nemají a co je umění nebo není.

Vážně si myslíte, že ostatní nemají svoji hlavu a svůj rozum?
24. 10. 2011 | 14:51

český maloměšťák napsal(a):

Je mi lhostejné, co se vystavuje. Pokud to není propagace rasové, náboženské, národnostní, genderové...nesnášenlivosti.
Ale nevím, proč se exhibování /ve smyslu exhibicionismu - ne exhibice/ má nazývat uměním.
Nazvěte to lido -demo tvorbou - a pak souhlasím.
Ale termín pokud použijete termín "umění" pro kdejakou hovadinu....devalvujete tím skutečné umění. Tedy to, co vzbuzuje a povzbuzuje diferencované emoce - ne jen pouhou zvědavost ...
Kdy je právě ta zvědavost mnohdy jediným faktorem, na kterém je celá konstrukce úspěchu dotyčného "uměleckého" díla založena.

Prostě dospělí za sto, děti a vojsko polovic....výplata každého 10. v měsíci, celé to končí za tři měsíce.....máme zde další umělce, že.
24. 10. 2011 | 15:04

Učitel napsal(a):

Paní Tučková, už to tu zaznělo. Kupte si svoji galerii a tam si dejte třeba exkrementy, / můžete si do libosti nadělat i ve svém bytě a pokud by vám došla tvůrčí invence, rád vám tam přijdu to umělecké dílo dodat, na velkou chodím po ránu, malou zvládnu několikrát denně / menstruující dámské přirození a co ještě chcete a pouze upozorněte že mladistvým nepřístupno a dělejte si s tím co chcete, nikdo vám to nemůže zakázat / pokud nebudete obtěžovat zápachem.
Pokud jste v cizí galerii, má majitel prostě právo říci co chce a nechce vystavovat, a obdobně chcete li např. dotace ,či jinou podporu.
Jinak si ty ubohé kecy o censuře nechejte
24. 10. 2011 | 15:17

Viola napsal(a):

Slečno Tučková, vyjste úplně poletená.

Psát takové hovadiny, srovnávat dům s nějakým "dílem" vytvořeným ž ženských chlupů, nebo sochou, která menstruuje. Jestli uznáváta takové umění, tak vám říkám, že jste zvrácená. Kdo stojí o zvrácenou kulturu. Nejlepším měřítkem je tato malá reakce několika pobouřených diskutérů. To by vám mohlo stačit. Kde najdete souhlas s takovým uměním - hnusem? Ten, pro koho se umění dělá jsou lidi a ne nějací vyvrhelové. Běžný člověk rozhoduje o tom, co se mu líbí a co ne. I v posuzování umění je demokracie, tak si spočítejte nějaké souhlasné reakce a neopruzujte tu.
24. 10. 2011 | 15:21

Občan napsal(a):

No, holky, to se snad ani nedivte.
Výtvarné umění je nejsmutnějším svědkem a důkazerm úpadku lidské společnosti i ducha. neschopnosti vymyslet něco nového, aniž by to bylo odpudivé, nechutné, banální nebo zoufalé.

Umění má potěšit oko i ducha, ne odpuzovat.
Slušný člověk neotevírá manželčin koš na odpadky na toaletě, neleze do chladícího boxu v pitevně, pokud jej tam nevedou služební povinnosti a fousy či chloupky po oholení splachuje.
Pokud, děvčata, neumíte používat barvy, štětce, špachtle, plátno, pastely nebo jiné normální výtvarné pomůcky a techniky, tak se na to vybodněte, najděte si chlapy, užijte si, mějte děti a zkuste je naučit malovat aspoň domeček, stromeček a vrabčáka.

A Vy, slečno, která se holedbáta, že jste vystudovala HISTORII umění, byste mohla alespoň zajít do UMPRUM muzea a hned vedle do Anežského kláštera. Máte to tam na hromadě, to HISTORICKÉ umění. Tak se zajděte číhnout, o čem to vlastně je...
24. 10. 2011 | 15:35

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Slečno Tučková,
chtěla jste být někdy ve svém dětství princeznou?
I takovou tou menstruující?
O tempora, o mores!
24. 10. 2011 | 15:40

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Violo,

nechci Vám brát iluze, ale podobně pobouřené hlasy zněly pokaždé, když někdo vytvořil něco nového. Zvráceným uměním se namátkou nazývala gotika (tedy dle Římanů umění barbarů - gótů), dílo Hieronyma Bosche, ale třeba i impresionistů či snad nejblíže k tématu Marcela Duchampa.

Běžný člověk (dokonce i neběžný) sice rozhoduje, co se mu líbí a co ne (to právo mu nikdo nesmí brát), sám se i rozhoduje, na co se půjde podívat (poslechnout si) a na co ne, ale umění "prověřuje" teprve čas. Je možné, že po tom, o čem píše autorka, za nějakou dobu nikdo ani nevzdychne (osobně si myslím, že tomu tak bude), ale pokud to nevystavíte, nikdy to nezjistíte.

No, nic, pobouřených občanů byly vždy zástupy, těch, co je pobuřovali, jen pár. Na díla některých z těch druhých se dnes chodíme dívat do galerií, posloucháme jejich hudbu, čteme jejich knihy, díváme se na filmy, obdivujeme jejich architekturu...

Libor Stejskal

P.S. Pubes coby artefakt či naturalisticky ztvárněný menzes mne nijak nepřitahuje, asi bych se nešel ani podívat.
24. 10. 2011 | 15:42

SansLogique napsal(a):

Víte co, ať si takový umění vystavujou za vlastní peníze v nějaký soukromý galerii a ne že takoví "umělci" budou týt z nějakejch grantů. Pochybuju, že by to v takovým případě někde někdo někomu mohl zakázat.
"Když slyším slovo kultura, sahám po revolveru" - v tomto bodě bych si dovolil s Pepíkem zcela výjimečně souhlasit.
24. 10. 2011 | 15:54

michal napsal(a):

Možná je to trochu off-topic, ale nějak nechápu to, že mnohé "umění" je obhajováno tím, že "vzbuzuje emoce" - jako by samotné "vzbuzování emocí" bylo kladným činem. Ano, pokaždé, když jdou v Plzni po náměstí, pozlacené roury, kterým optimisté říkají kašny, ve mně spolehlivě vzbudí emoce - "ošklivé pozlacené roury na náměstí, co stály jako 60 dětských hřišť, zaplacené s mojich daní".
24. 10. 2011 | 15:57

TomášL napsal(a):

Dobrý den autorko,

příští článek by tématický mohl být "etika a umění", nemyslíte? :-)
24. 10. 2011 | 16:00

El Comandante napsal(a):

Myslím že je dobře najít hranice umění a blbosti. V loňském roce jsem navštívíl GASK v KH. Skicy a obrazový materiál Emila Filly s "Artworkem" živých slepic na slámě jako exponátu je poučením
24. 10. 2011 | 16:00

Viola napsal(a):

Pane Stejskale,

děkuji vám pěkně za příspěvek, skoro vždy mě potěší, protože je nás tu moc a nemůžete reagovat na každého. :-)

My zde vlastně také tvoříme umění a vy nám jej cenzurujete a zvláště pikantní a šťavnaté kousky, myslím, že vy sám nejlépe víte, proč je cenzurujete.

Přeji vám krásný den (i když mi se dnes tedy nevedlo)

Viola
24. 10. 2011 | 16:05

český maloměšťák napsal(a):

michal
A co má vzbuzovat umění ? /např. já jsem ale napsal "diferencované emoce"/
Má se v mozku zapnout kalkulačka a počítat "3 celé čtrnáct krát dvě krát jedna, minus osm , to celé na druhou".... "mámo, tento obraz mě ujistil, že mé rozhodnutí nakoupit raději v Lídlu než v Tescu je racionální".

Člověk je především emoční bytost..... která ovšem velmi ráda předstírá, že je bytostí racionální.
-----------------------
Jinak by totiž mohlo nastat u druhého artefaktu toto :

"Mámo - koukej ! Šestnáct minus osm a z toho odmocnina - mámo, tato socha umí mluvit - zcala jasně říká, že naopak můj záměr navštívit Tesco byl záměrem správným. Lídl není dobrým řešením."

Jdu na pivo. Rozumem jsem si tento blog vyhodnotil tak, že jdu na pivo.
24. 10. 2011 | 16:09

stejskal napsal(a):

Dobrá odpověď, paní Violo. Oceňuji.

Dalo by se to ještě rozvést, ale nechci to kazit ;-)

Ať se Vám zítra daří lépe.

Libor Stejskal
24. 10. 2011 | 16:10

Kala napsal(a):

Paní Tučková, zmiňujete se o výstavě Estrogen. Nevíte, jestli dotyčné umělkyně už tvoří díla pro výstavu Testosteron? To by teprve bylo! Pokud ne, jemně jim připomeňte, že by měly začít. Toto téma čeká právě na jejich tvůrčí energii a zpracování.
24. 10. 2011 | 16:11

Kunstsoučasník napsal(a):

Pane Stejskale, ono jde i jinak než vystavením zjistit, zda dílo je či není uměním. Nechci opakovat Poznatka ve 14,06, ale asi je opravdu jasné, že exkrementy, menstruující přirození a jiné zná člověk už tisíciletí a určitě to uměl i namalovat a jinak ztvárnit, a pokud to nedělal, není to asi tím že by byl umělecky nevyspělý. Spíše to ukazuje jak je současná kultura v mnoha ohledech ubohá a bezradná / rýpnu si- že by to bylo konečně to úžasné umění co komunisti nepovolili a tak tvůrci museli dělat do šuplíků. Tak pomoz pán Bůh
Ano Gotika, akty a spousta jiného narážela zpočátku na nepochopení, ale rozeznat co je umění a co jen ubohá vulgarita, by snad guru nad blogy a cenzurou poznat mohl
24. 10. 2011 | 16:14

Zbyněk Matyáš napsal(a):

stejskal 24. 10. 2011 | 15:42:
Pobouřený hlas Ivana Hochmanna se ozve vždy, když smažete to, co vytvořil. Přitom on své umění umí průkazně odůvodnita tvoří obsahově kvalitnější díla, než je nějaká menstruující princezna či výtvor z dámských mezinožních chlupů. Co Vy k tomu, pane cenzore? ☺
24. 10. 2011 | 16:17

SuP napsal(a):

Myslím že někteří současní umělci si nezadají s komunisty. Taky zkoušejí, co všechno jim projde. Ale jak říkal jeden kamarád - "Chlup z kundy raději na obraze než v polívce". Proti gustu žádnej dišputát.
24. 10. 2011 | 16:19

český maloměšťák napsal(a):

Pro přemýšlivé :

files.naratologie.webnode.cz/200000049.../Hancher_nedef.rtf

Pro experimantátory :

beezer.ic.cz/maketa.doc

My - supersocializovaní čeští maloměšťáci volíme zlatou střední cestu - zajdem na jedno.
:)))
24. 10. 2011 | 16:21

SuP napsal(a):

Kunstsoučasník -
..." a jiné zná člověk už tisíciletí a určitě to uměl i namalovat a jinak ztvárnit..."
Například já to dokážu i sekačkou na zahradě.
24. 10. 2011 | 16:22

Kamil napsal(a):

Vážená autorko, pletete si cenzuru umění s cenzurou vkusu. Nikdo nemůže umělci nařizovat, co smí a má vytvořit. Nikdo si však nemůže nárokovat, že jeho výtvory musí být povinně uznány jako umění, vystaveny a obdivovány. Navíc je dobře známo, že četní umělci ne více než průměrné kvality se chtějí rychle prosadit tím, že budou kdekoho šokovat. Nestala jste se, možná nechtěně, obětí něčeho takového i vy?
24. 10. 2011 | 16:30

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Kunstsoučasníku,

tedy jestli si něco neosobuji, tak je to schopnost rozeznat umění od obyčejné vulgarity ;-) Jsou Zpěvy Maldororovy obscenitou, která by měla být ostrakizována? Vyvolává u Vás pobouření? A co japonské dřevoryty z období Edo? Takový Masanobu či Koryusai? Je to prachsprostá pornografie či umění?

Něco se m i líbí, něco ne. Ale že bych rozeznal, co je umění a co ne, na to se necítím.

Ale je mi jasné, že jsem na tenkém ledě, vzhledem k tomu, co zde dělám. A do vysvětlování role kurátora popř. člověka, který se stará o to, aby si lidé mohli vyměňovat názory, se pouštět nemíním :-)

Libor Stejskal

P.S. Mně jen pobavilo to pobouření, které by měla autorka vzít v potaz. A já se nějak ne a ne pobouřit (stejně jako mne nepobuřuje, když zde někdo sprosťačí či porušuje zákony). Ale dělám, co mohu, třeba se mi to časem povede :-)
24. 10. 2011 | 16:33

stejskal napsal(a):

P.S. Mimochodem, ty artefakty, o nichž píše autorka, mi též přijdou nevkusné. l.s.
24. 10. 2011 | 16:34

arnazach napsal(a):

Nebuďte prudérní.

Až po desítkách let či po staletích se hukáže, co je dobré. Budou to (a kdoví jestli) jen střípky toho dnešního uměleckého kvasu až bujení. Imperativem tudíž je ohleduplnost k životnímu prostředí.

Ty chlupatice, to je v pořádku, jde o biologicky odbouratelný odpad po holení, popřípadě masochistickém otrhávání.

Co se týče menstruačního pramínku, je žádoucí, aby jeho cirkulace byla způsobována energií z obnovitelných zdrojů. Přijatelná je například fotovoltaická princezna nebo princezna Biomasa.
24. 10. 2011 | 16:38

Karel Mueller napsal(a):

Paní Tučková,

vítete na bozích. Obávám se, že jste nezačala příliš šťastně.

Vymyslet něco nového v umění je asi velmi obtížné, ne-li nemožné. tedy směrem k plusu, tedy krásnu. Vrcholu již bylo dosaženo, antické Řecko nelze překonat. Ideál kalokagatha skutečně zůstane vrcholem, dosažení harmonie a krásy ducha i těla, které jejich nádherné sochy zobrazují, je v umění bod omega :-).

Realismus zde již také byl a sotva by v popisu či zobrazení všech možných lidských slabostí a neřestí ještě někdo s něčím novým přišel.

A tak zbývá překonávání se ve směru k minusu, což ovšem musí skončit nihilismem. Skutečně, 120 dní Sodomy není snad už ani perverze, to je především naprostý nihilismus. Takže ani tady už nelze být originální.

Tím jsem sdělil své dojmy z různých "avantgardních umění" a teď lze přistoupit k otázce, jastli ony výtvory v záporném směru cenzurovat a zakazovat. Ono se tomu stejně nelze ubránit, na internetu si to lze určitě najít a zákazy tomu dělají jen reklamu. Ovšem normálního člověka to sotva osloví.
24. 10. 2011 | 16:47

Karel Mueller napsal(a):

Pardon, vítejte na blozích :-).
24. 10. 2011 | 16:48

Sysifos napsal(a):

Umění by mělo být odvozeno od slova umět. Umět vytvořit hodnotné dílo, které přetrvá. Kvalita se ukáže až tak po druhé, třetí hodnotící generaci. Ptám se, kolik ze současného umění si budou cenit ještě lidi tak za padesát, sto let, ( jestli tady ještě lidi budou.) To, o čem píše autorka je rádoby umění šokovat. Musím říct, že takové "výtvory" už byly dávno překonány. Ne nadarmo se dnes znovu začíná cenit například "stará dobrá,"klasická olejomalba. V takovém druhu umění totiž musí autor prokázat myšlenku a UM. Na takové umění se možná vydrží dívat i budoucí generace.
24. 10. 2011 | 17:00

michal napsal(a):

český maloměšťák

podle mě by umění mělo vzbuzovat emoce, ale pozitivní, ukázat mi třeba nový pohled na svět kolem, který mě inspiruje k něčemu dalšímu, přinese nové poznání, apod.

Třeba ty roury v Plzni na náměstí mi říkají: "zase jsme vyhodili tvoje těžce vydělaný prachy na úplnou kravinu, neefektivně" - ale tohle není nic nového, to se děje běžně, to už můžu nazvat uměním novou dálnici HK-Praha, kterou už teď je třeba opravovat, což ve mě jistě také vzbuzuje emoce.

Nicméně k závěru z blogu ("jít na jedno") lze, myslím, dojít jak rozumově tak emočně (-:
24. 10. 2011 | 17:02

Béda napsal(a):

Škoda, že autorka nepomáhala panu Černému a nedoplnila mozaiku jeho Entropy dílky svých umělců. Možná by tak místo kolektivního díla umělce Černého vzniklo kolektivní dílko vícero autorů, které by ČR ještě víc proslavilo a zviditelnilo v době europředsednictví. Chlupy z ohanbí, menstruace, defekace, zvracení, možná i nějaký exkrement by zajisté byly ozdobou a vylepšením Černého (mapy) Entropy.

A vystaveno by to bylo jménem České republiky přímo na budově europarlamentu v Bruselu.
24. 10. 2011 | 17:28

zdenekb napsal(a):

český maloměšťák:

"Jdu na pivo. Rozumem jsem si tento blog vyhodnotil tak, že jdu na pivo." Myslím, že za racionální úvahu vydáváte diferencovanou emoci. Ale mám pro to pochopení... :o).

SuP:

"Například já to dokážu i sekačkou na zahradě."
Tomu se říká land-art. Kde vystavujete?
24. 10. 2011 | 17:29

KM napsal(a):

Milá autorko, bohužel jste nepochopila zásadní rozdíl mezi totalitářskou perzekucí nepohodlných autorů a jejich děl, a mezi svatým právem majitele galerie nevystavovat díla, která z nějakého důvodu vystavovat nechce (a je úplně jedno, zda je majitelem galerie město nebo soukromník).

Já mám někdy pocit, že současní mladí nevybouření autoři jsou frustrováni naopak tím, že mohou volně tvořit, jak se jim zlíbí, a o jejich úspěchu či neúspěchu rozhoduje výhradně trh. Jak by bylo krásné, kdyby se mohli schovat za nějaký ten úřední zákaz a okázale trpět, ale ono né a né... Takže nezbývá než se pouštět až za hranice trestního zákona (viz "umělecké" falšování občanských průkazů), aby to mělo tu správnou odezvu.

A to, že u nás existují na zodpovědných místech lidé, kteří by za nějaké to vozidlo a žlutý domek v satelitu nechali srovnat se zemí i Karlštejn, kdyby se na tom místě někomu zachtělo postavit tam velice potřebný hypermarket, to je sice smutná kapitola, ale s vnímáním umění to nemá vůbec nic společného.
24. 10. 2011 | 17:37

SuP napsal(a):

zdenekb -
No přece na zahradě (na svý, za svý)! Je to nesdělitelné a nepřenositelné.
24. 10. 2011 | 17:39

jája napsal(a):

vÁŽENÁ DÁMO AUTORKO, naprosto s vámi nesouhlasím. Chci se stát umělcem a předvádět pitvaná těla, oběti dopravních nehod, provádět porážku zvířat přímo v galérii a ze stříkající krve udělat obraz třeba na téma marnosti ženského bytí. Ale přesto se domnívám, že existují hranice, kde končí takyumění a začíná hnus, tem by se neměl veřejně vystavovat. Jsem pro "cenzůru", ne Stejskalovskou, ale etickou.
24. 10. 2011 | 17:43

Kanalnik napsal(a):

tak si udelam tematicky malou reklamu a odhalim sve abstraktni umeni :)

http://www.vitraiser.com
24. 10. 2011 | 18:06

Petr Havelka napsal(a):

Eiffelova věž (francouzsky La Tour Eiffel /tuʀ ɛfɛl/) je ocelová věž v Paříži, v současnosti nejznámější pařížská dominanta. Byla postavena v letech 1887 až 1889 a až do roku 1930, kdy byl dostavěn Chrysler Building, byla s výškou 300,65 metru nejvyšší stavbou světa. Dnes měří včetně antény na vrcholu 324 metrů. Je pojmenována po svém konstruktérovi Gustavu Eiffelovi.

Eiffelova věž byla postavena u příležitosti stého výročí velké francouzské revoluce a Světové výstavy, která se v roce 1889 v Paříži konala, a měla zde původně stát jen 20 let do roku 1909. Ovšem kvůli svému významu coby meteorologická stanice a později i televizní a rozhlasový vysílač byla zachována. Pařížané tuto stavbu nejprve nenáviděli a označovali ji jako trn v oku (spisovatel Guy de Maupassant pravidelně navštěvoval v ní umístěnou restauraci s tím, že je jediným místem v Paříži, odkud se na věž nemusí dívat). Mezi kritiky stavby patřili také Émile Zola nebo Alexander Dumas.[1]

V současnosti je věž významným turistickým cílem, na nějž jsou Pařížané hrdí a který ročně navštíví 6,5 milionů lidí (2005) z celého světa.

Věž má tři plošiny, první je ve výšce 57 metrů, druhá ve výšce 115 metrů a třetí ve výšce 276 metrů. Třemi nohami věže jezdí lanovky do prvního a druhého patra, ve čtvrté noze jsou schodiště pro pěší. Z druhého patra pak vedou výtahy do třetího patra. Maximální oscilace vrcholu i při velmi silném větru je 12 centimetrů, výška může vlivem teplot (tepelná roztažnost) kolísat až o 18 centimetrů. Při optimální viditelnosti lze z vrcholu dohlédnout až do vzdálenosti 67 kilometrů. Pod věží se nachází busta A. G. Eiffela, kterou sem v roce 1923 umístil Antoine Bourdelle jako ocenění jeho práce. Pod balkonem první plošiny se nachází nápis složený ze 72 jmen vědců.

Věž byla předlohou mnoha imitací, například i pro Petřínskou rozhlednu.
24. 10. 2011 | 18:08

Petr Havelka napsal(a):

Autobusová zastávka v Brně

Zmenšená a upravená verze Kaplického Národní knihovny byla postavena v Brně jako přístřešek zastávky městské hromadné dopravy Loosova ve čtvrti Lesná. Student práv Martin Felgr ji navrhl v rámci soutěže pro vzhled vybraných zastávek MHD v celé České republice, kterou vypsala společnost Pepsi. Nápad uživatele s přezdívkou Tygr, který vybrala čtyřčlenná porota, se zamlouval i Elišce Kaplicky.[35] Původně měl být přístřešek ve tvaru blobu umístěn na zastávce Brechtova, po konzultaci s Dopravním podnikem města Brna byl projekt upraven pro nedalekou zastávku Loosova.[36] Vedení městské části Brno-sever však mělo v roce 2010 k zastávce výhrady, stavba byla odsouhlasena až novým osazenstvem radnice po volbách na podzim 2010. Začátkem roku 2011 byla odlita sklolaminátová skořepina přístřešku,[37] která byla během léta osazena na připravený sklocementový podstavec. Dne 20. září 2011 byla zastávka slavnostně otevřena. Stavba má půdorysné rozměry 7 × 7 m a výšku přibližně 4 m.[38]
24. 10. 2011 | 18:10

Petr Havelka napsal(a):

A tož tak
24. 10. 2011 | 18:11

xx napsal(a):

Emoce nejsou přece jen ty pozitivní. Krvácející dámské přirození emoce vzbuzuje, jak je vidět i zde v diskusi. Někomu to připadne jako hluboké vyjádření nejniternějších pocitů autorky a někomu se zvedne žaludek a otřese se hnusem. I to je emotivní reakce. Ať tak či onak, rozhodně nejde jen o nějakou zvědavost.

Nikdo by ale neměl být nucen se na takové ani na žádné jiné dílo dívat, pokud nechce. A to je to nad čím se autorka pozastavuje jako nad cenzurou, když úředníci zcela správně tyto díla zahalili, aby se na ně kolemjdoucí nemuseli dívat. Ti co stojí o shlédnutí, jistě přijdou rádi v době kdy je možné tato díla odhalit a sledovat.

Paní autorka si prostě plete cenzůru s ochranou osobní svobody každého jednotlivce. Vůbec tihle výrostci, co si rádi říkají cizími názvy, jako performer a pod., rádi svoje výtvory lidem vnucují, strkají pod nos a často k tomu zneužívají veřejných prostor. A to je to co autorka není schopna oddělit, svobodu umění a svobodu jejich umění nevidět.
24. 10. 2011 | 18:13

voroshilov napsal(a):

zdenekb:"Tomu se rika land-art".
Takove umeni potrebujeme-Rošti musi pryč.
http://youtu.be/KZk6og_zGLc
24. 10. 2011 | 18:21

Medikolog napsal(a):

Slečno (paní?) Tučková,

censura umění je tu dob táborových ohňů, kdy jeden šaman rozšlapal a spálil konkurentovi jeho modlu a rozbil sousedovi jeho sošku Venuše, protože měla větší ... korsáž(aby se pan Stejskal nerozlobil), než stará šamanová;-). Já se s uměleckou censurou setkal již v ranném dětství, kdy mi nepřející dcera domovnice rozpácala lopatkou první povedenou bábovičku a já ji zato přetáhl svojí lopatkou přes (_!_). Nevím, zda mi to započtou jako aktivitu 3. odboje protože šlo o dceru komunistů... neboť rodiče, antikomunisté i komunisté nám svorně nařezali. Někdo z toho vyrostl, někdo dosud ne.

Skromný dotaz: Na té ilustrační fotografii je "sousoší" panáčka a panenky v tratolišti. Je pojmenováno "domácí zabíjačka", nebo "východisko z dopadů krize"?

Když vidím umělecké dílo, vidím výpověď o době jeho vzniku i o osobnosti autora... Chce-li někdo šokovat sdělením že je "sus scrofa", je to jeho právo a JE HLOUPOST TO CENSUROVAT protože se to sdělení autora k adresátům nedostane. Takové dílo by však mělo být prodejné pouze soukromým osobám za jejich soukromé peníze. Nákupy uměleckých děl za společenské zdroje by se měly řídit konservativnějším ohledem na daňové poplatníky jako nedobrovolné dárce peněz na nákup a jejich dobový vkus. Ovšem výstava vypovídá i o vkusu a uměleckém svědomí galeristy..

Herostrátos z Efesu na sebe také upozornil šokujícím způsobem.. ovšem kdyby ten chrám nalakoval na růžovo, pes by dnes po něm neštěkl a mezi několika znalci - historiky by byl považován nejvýše za uměnce, nebo za oligofrenika.
24. 10. 2011 | 18:39

zdenekb napsal(a):

Kanalnik:

Moc hezké! Ale něco víc šokujícího byste neměl?!? ;o)
24. 10. 2011 | 18:44

zdenekb napsal(a):

Kanalnik:

Ne... opravdu hezký.
Ukládám do oblíbených!
24. 10. 2011 | 18:51

JC napsal(a):

Menstruace by se měla zakázat, když už tedy ženy nevědí co se sluší a patří.
V rozvinuté socialistické společnosti byly ženy uvědomělé a přestaly naráz všechny menstruovat. Soudruzi vedoucí pracovníci okamžitě zareagovali a operativně přestali vyrábět hygienické vložky, protože věděli, že všelidový průmyslový potenciál nelze zneužívat výrobou věcí, které nikdo nepotřebuje.
Dnes se vyrábí mnoho druhů s různými křidýlky a pak nezbývá kapacita na to aby se mohli vyrábět rohlíci pro obyčejné lidi.
24. 10. 2011 | 18:59

Petr Havelka napsal(a):

Tak na fotce je "variace" na sádrového panáčka či panenku z pouti jak se u nás na Moravě říká).

Trochu jsem se zasmál ba i zamyslel :) Vůbec mne to nepohoršilo !!!!! a ještě jeden !

Taková věc může pohoršit jen maloměstskou duši.

Ohledně menstruující vagíny nemůžu se svým názorem, třeba i odsudkem sloužit, poněvadž jsem ono dílo neviděl.

Třeba bych se zasmál a možná trochu zamyslel, ale jedno vím určitě, nešel bych na radnici "ať to sundaj".

Možná bych si někde našel ohlasy odborníků nebo by mi to bylo úplněk, ale opravdu úplněk na háku.

Nepoutal bych se k bagru.

Ohledně zbourání domu na Václaváku mám zcela jiný názor, klidně si tam tu skleněnou vysokou budovu dovedu přadstavit, ale spousty odborníků mají jiné mínění takže jako laik nevím. Pokud ovšem někdo o něčem rozhoduje a ví přitom kulový, není to ještě špatné pokud si nechá poradit od odborníků, když si nenechá poradit je to tragedie.

Jenže, i odborníci nebo lidé od umění se mohou mýlit, jako de Maupassant, Zola nebo ten třetí v odkaze u eiffelovky Dumas mladej nebo starej.

Takže ono se nikdy řádně neví co je todobré umění. Spousta malířů umřelo v chudobě a mazalové měli honosné paláce.
24. 10. 2011 | 19:03

aga napsal(a):

Dnešní umělec to fakt nemá lehké, a šance, že se prodisidentuje k významným postům jako jeho předchůdci v době, kdy existovala skutečná cenzura, jsou vážně mizivé. Paní autorko, radím Vám dobře, važte si každého zbytečku cenzury, která jediná dává smysl křečím z nudy, které nazvýváte uměním - bez té cenzury by se ukázalo, že král je nahý. Za chvíli se Vám na tu cenzuru každý vybodne - jednak, kdo byse s těmi uměleckými hysteriky furt hádal, a druhak - zničení umění a obecného vkusu je v plánu. Pak budete teprve namydlený.
24. 10. 2011 | 19:05

cesky beduin napsal(a):

Jenom bych se pripojil. Cenzor je statni urednik. Redaktor nejakeho platku jedno zda papiroveho ci internetoveho, majitel galerie ci spravce nejake instituce urcuje pravidla hry na omezenem soukromem prostoru. U nas ma zkratka kazdy pravo zalozit si svuj soukromy prostor. Krasne na soucasnosti je na tom to ze mladosi dnes uz ani nevedi co je to socialisticka cenzura. Stejskal by se musel opravdu hoooodne snazit aspon z dalky pripominal cenzora. V papirovem platku vam drive redakce tak nejvejs napsala ze nevyzadane prispevky nevraci. V dobe emailu uz ani to nema smysl.Je to hruza. Spolecnost ktera si nepamatuje minule chyby je bude stale opakovat. Tak nejak to aspon tvrdil jeden francouzskej zvastal.
24. 10. 2011 | 19:50

cesky beduin napsal(a):

aga
Umelci maji v kazde dobe hlavne problemy s kolegy kteri jim konkuruji. Na vsechny se pak nedostane. Mam pocit ze se to mnoha z nich v hlave micha. Na jedne strane hlasaji ze jim jde pouze o jejich vnitrni absolutno a na na komerci kaslou. Kdyz ale na vlastni oci spatri otevrenou prkenici rychle na to zapomenou a zacnou se chovat jako chlebari honici se za ziskem.
24. 10. 2011 | 20:02

cesky beduin napsal(a):

Kanalnik
Hm. Vono se taky rika ze barak vypada trochu slusne az tak za sto let. Starozitnost je kyc stary aspon sto let.
24. 10. 2011 | 20:06

Kanalnik napsal(a):

zdenekb: dik! :)
24. 10. 2011 | 20:10

voroshilov napsal(a):

Jak nahlizet na umeni optikou casu pise napr.filmovy kritik Kamil Fila:
Recenze:Tri musketiri plni mise od vrchniho kaleče
http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=718288
24. 10. 2011 | 20:17

Michal Macek napsal(a):

ty sochy zakazali lide kteri sou na tom mentalne stejne jako lide poradajici "sexisticke prasatecko"......
24. 10. 2011 | 20:28

modrý edvard napsal(a):

Souhlasím s názorem, že pokud je něco pobuřujícího nebo hnusného, nemusí to ještě nutně být umění. Domnívám se, že majitel/provozovatel instituce má právo si rozhodnout, co tam chce a nechce vystavit.
24. 10. 2011 | 20:45

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

Pratele, zde autor chulatic mylsim ze by jste se na tu vystavu meli jit podivat ti jenz nas zde odsuzuji...mi vsichni tri jsme prosli akademismem pokdu to tak muzu napsat predem se omlouvam za chyby..jsme dys.. a myslim ze na tech nasich pracech to jde vydet ze umime a nejsou to zadne natrene zlite boty..co chteji jen tak neco rict..nove to co delame zcela neni ja prvni dilo vystavila jiz v roce 2002 chlupatici..a pak ze tema kterym jsme se kazdy zabyvali zvlas nikdo znas nechtel pobourit, i pretso ze jsme pstale jsme velci indivudualisti..ale jak rikam musite to videt..ja naprikald jsem udelala naprosto najivni figuru zeny celou z chlupku a prvni jako darek z lasky pro partnera a pak protoze miluji kresbu jsme zjistila ze tak uzasnou linii(ted hovorim o historii kresby jako takove..) takovou linii tuzkou neudelate a vtipne je ze kdyz to vidite na reproduki ani to nejde poznat ze to je z chloupku..a co kdyz si to zensky i muzi holi pada to do odpadkoveho kose a ja to vezmu a udelam z toho ci snazim se dokonalou figuru v mem stilu..naprosta resiklace :-))) ale zpet..a kdyz jsem se zacala pidit po to kdo by mi dal chloupky tak jsem zjistila, ze je to velke tabu...rok 2002 dnes mi je posilaji lide z celeho sveta..myslim, ze kdyby jste videli celou vystavu, vzdutne je zdarma..:-) ze by jste urcite zmenili nazor..kazdy znas tri travime denne dost casu v atelieru a makame snazime se o dokonalou formu a ne nikoho nasrat to se ted sem hodi....a pokud nekdo zde ted jako ja pouziva urazky at mi radeji posle sve ochupeni a ja vytvorim neco hezkeho aby po tech co nas tady lincuji neco hezkeho zustalo na to svete AMEN :-))))...
24. 10. 2011 | 21:02

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....tak, a co kodex tady, paní autorko, co říkáte na tuto opovážlivou cenzůru. Víte, že mi tady neprošlo, když jsem jednoho politika nazvala šaškem počmáraným.
Důležitá je i autocenzůra, a ta se některým umělcům nedostává. Jejich uměmí umění a potřeba provokace jsou v nepřímé úměrnosti. Některá umělecká díla jsou jen jako výplně sběrných dvorů, mají nulovou uměleckou hodnotu.

Jo , a taky jsem viděla v ZOO šimpanze, jak svým vlastním exkrementem kreslil na zeď výběhu. Zcenzurovala mu to ošetřovatelka. Umyla zeď a i ruce šimpanzovi, a hrozila mu, tytyty. I některým rádobyumělcům je třeba ukázat,.... tytyty,...tak, vocámcať až pocámcať a tohle už ne. Tužka.
24. 10. 2011 | 21:11

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

VSTUPNE NA VYSTAVU JE VOLNE CILI ZDARMA TO BY CESKY NAROD MOHLO POTESIT :-))))
ja porad premyslim proc tady nekdo tak vykrikuje a je pohorsen a dilo ani nevidel jen si precte jak to asi vypada..slova psana ok...ale jeste obraz to chce...a divili by jste v jakych sbirkach jsme zastoupeni..:-)) a to nevysime zcela nekde na zachodech :-))
24. 10. 2011 | 21:14

Kanalnik napsal(a):

Alena Kupcikova (pokud jste to skutecne vy)

Osobne mi vas styl umeni prilis nevyhovuje... holit si chlupy z prirozeni a pak vam to posilat, abyste z toho vytvorila vlastnima rukama dilo, to neni muj styl. Prijde mi to jako vynaseni intimity, ktera patri do soukromi, navenek, na odiv, coz je dle meho nazoru nezdrave (emocionalne), a ukazuje to na zakladni ztratu privatnich osobnich hranic. (Neco jako pochod jakychkoli-sexualu Prahou.) Pro mne je to spise smutne.

to vam pisi jako fellow artist (self taught)
24. 10. 2011 | 22:31

český maloměšťák napsal(a):

Alena Kupcikova
Pošlu 2 deka...výměnou za nějaký prostředek proti svědění.
P.S. Možno i směsku - černé s šedými ?
24. 10. 2011 | 23:04

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

Dekuji za nazor ano jsem to ja..prave o to mi jde o tu intimitu..a me posilaji ochlupeni lide ci davaji co se chteji zbavit chloupku ne ze by jim to nekod narizoval v tom je velky rozdil...narizuje to modni trend...jde o vytvoreni intimity mezi divakem a tou danou kresbou ci kolazi z chloupku..nevim jak to mam ted popsat,,kolaz zni divne a nakreslene to neni chce to videt,,proste jde mi o vytvoreni intimity..divak a dilo..kdyz se divate na me dila.. ani je nekdy z dalky nevidite, nejdou mnohdy vyfotit jak jsou jemne musite knim pristoupit..nebojte jsou zalaminovane a pod sklem,,o to mi jde vytvorit intimitu divaka a dilem, sex, nahota je silene pro nas vsechyn intimni..a vemte si ze to neni fotografie ale snad realisticka kresba...jeto velice legracni na jednu stranu, kdyz nekoho pohorsuji chloupky jak jiz jsem nekde psala, ta samotna linie..ma neskutecne svetlo v sobe tohle tuzkou nikdy nemuzete udelat...neveril by jste co mi lide i cizi jak na uzemi CR tak mimo republiku, kdyz zjisti ze jsme to ja co delam chlupatice..co mi dokazi rict za ntimity a neni to nic perverzniho, jsou to sny jejich a co koho bavi,,ja sama jsme velice romanticka mozna az moc povaha..ty me posledni dila, ketre jsou vystaveny v galeii Vlavin jsou velice romaticke..na webu nemam moc aktualizace snsd v katalogu co je na webu vice napovi neni cas porad tvorim :-) dekuji za nazor..a bezte se podivat na vystavu myslim ze zmenite nazor..take na me kolegy..mi vsichni jsme silene intini a mylsim citlivi lide a ty dila jsou jen reprodukci nasich nazoru a podledu na svet..
24. 10. 2011 | 23:05

rybář napsal(a):

Já bych zcenzuroval písemný projev Aleny Kupcikové Chlupatice - uráží to vkus, zdravý rozum, český pravopis i gramatiku (aúúú, já trpím!)
Nevím, kde "vysíte", ale zůstaňte tam "vyset" dlouho, pokud možno nafurt - patrně někde na chodbě tzv. praktické školy, kterou jste absolvovala.
24. 10. 2011 | 23:16

Občan napsal(a):

Slečno nebo paní Kupčíková,
ty Vaše akty (obohacené chlupisky) jakoby z oka vypadly aktům nakresleným Janem Zrzavým. Ale ať už jste se inspirovala kýmkoli, bez těch chlupatic by to byly docela slušné studie, které by mohly bez uzardění ilustrovat nějakou knihu hezké erotické poezie. Přesně tak, jako byly kdysi použity akty Jana Zrzavého. Vyšla někdy v 70. letech v krásné úpravě.
Ale takhle to je spíš zoufalství. Škoda, výtvarné nadání asi máte...
24. 10. 2011 | 23:40

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

zdravim zde vidim ze jste tupec pisu ze jsme dys tozn dysotografik pisu bohuzel pravopisne chyby nestydim se za to..mam i doktorad na toto tema jsem hold dysdebil..vytvorila jsme pomucku pro male deti aby nemeli tyhle problemy..testy a slabikar pro prevenci a odhaleni pocatecnich problemu s psanim a ctenim,,,,narozdil od vas jsem neco dokazala..pomaham diky vsemu handicapu a yb deti nebyli na tom jako ja..a na chodbe prakticke skoly,,studovala jsme v Parizi, na africkem kontinetu zajimalo by me vase vzdelani..jak vidite dysdebil se podepise vy tady pisete jako anonym..zdravim...
24. 10. 2011 | 23:42

Občan napsal(a):

To Rybář:

Pokud to skutečně píše paní či slečna Kupčíková, pak je to v pořádku, protože je dyslektička. Dokonce v letech 2003 - 2008 vytvořila docela zajímavý slabikář pro dyslektické děti a podílela se na studii o dyslexii.
Takže ten písemný projev bych jí nevyčítal.
24. 10. 2011 | 23:43

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

ja vam moc nerozumim me akty obohacene chlupky ono to je cele z chloupku nic neni kresba...!!!!!!!!! v tom je ten for..a Zrzavi nevim ze by neco takoveho delal..takove prirovnani slysim prvne ale dekuji...
24. 10. 2011 | 23:45

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

obcane:

dekuji za zastani...ja na urazyk an muj pravopis jsem zvykal jiz od detsvu mimochodem prednasim o tomto handicapu i na univerzitach me to nemuze urazit.,..mam za sebou toho moc a jsem z velice dobre rodiny, kde luzu ktera urazi jeste zdravime a pomahame ji...multimedilani slabikar a testy www.dys,cz,ktery jsem delala 6 let a vse nakerslila natocila a nafotila a pak partak rozhybal michal klega genius..a jirka labus namluvil a jan urban udella hudbu taky dys.. ted delame v nemcine a anglictine..tak jako chlupy jdou do sveta..co dodat..at zije DYSDEBIL a UCHYLOVE UMELCI...
diky uspesnocti chulatic ja mohla cely vyzkum zaplatit ze sveho a ne stat ktery kasle na vase deti..takze zdar a silu tomuto chatu...psat uz zde nebudu je mi lito ze jsou vsichni jako anonym..a jeste se divte ze tady pise sam autor a proc ne..kdyz pisete silene zle veci..a uplen zbytecne ani jste na vystave nebyli..je to smutek nad smutek
24. 10. 2011 | 23:56

bella ciao napsal(a):

Myslím, že paní Kupčíková má hodně co dohánět na inženýra Zajíčka, defraudanta z První republiky. Prchal okolo cekého světa a když byl na zaoceánském parníku dostižen a zatčen, bylo u něj nalezeno několik set obálek s ochlupením z ohanbí RůZNÝCH krasavic. (Tam pudila ho jeho vášeň, řekl by dramatik. Kvůli tomuto svému sběratelství si zničil skvělou kariéru a okradl důvěřivé Rothschildy.)
Oproti tomu paní Kupčíková nejspíš tvoří jen z vlastních zdrojů.

PS. Nemohl bych se také stát nezávislou kurátorkou?
25. 10. 2011 | 00:20

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

ano ten pribeh znam je skveli, rozdil je v tom ze on jako muz to mel torzo....pisu ze mi posilaji ochlupeni z celeho sveta, zadne vlastni zdroje skoda ze na tu vystavu nejdete...ja se divim sama ze sem pisu ale je tady silene moc omylu a domenek..
25. 10. 2011 | 00:29

violons d automne napsal(a):

marně se snažím si vybavit jméno oné umělkyně, která již v zlatých šedesátých letech nechávala návštěvníky výstav zvětšovacím sklem a lampičkou nahlížet do s vé vagíny. endoskopy tenkrát nějak snad ještě nebyly. myslím, že její skutečné jméno mělo -stein na konci, ale požívala pseudonym, který byl mnohem více hip, jak se tenkrát říkávalo. ani ten se mi nevybavuje.
každopádně pobírala peníze od national endowment for the arts, což bylo mnohým trnem v oku, neboť jejím skutečným zdrojem obživy bylo poskytování sexuálních služeb pánům. soukromě žila s družkou, spolu zestárly.

to jenom jako poznámka o charakteru moderního umění a složitosti života.
25. 10. 2011 | 00:37

bella ciao napsal(a):

alena kupcikova
nějak mi z blogu na prvni čtení nevyplynulo, že by výstava byla někde k vidění, ve francouzském institutu asi ne, podle slov paní tučkové.
ostatně, igor ševčík, když měl kancelář na ministerstvu kultury, měl ji celou ověšenou svými grafikami ženských ohambí, jedno bylo jako trikolora. česká vlajka si o to říká...
25. 10. 2011 | 00:47

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):

dekuji za vas dotaz.ani me nenapdalo ze se to tady nepise..
na na franc institutu nidky ani nebyli tenkrat meli vyset blizko Centre Georges Pompidou v Parizi
nicemne ted je muzete videt prave na vystave co kuratorovala
Katerina Tuckova...

CENZUROVANÉ UMĚNÍ
v Galerii Vltavín, Masarykovo nábř. 36, Praha 1
´
kazdy den do 11.11.2011

http://www.auctions-art.cz/gallery_text.php?lang=cz&id_vystavy=80

nebo v Narodni galerii..take me dalsi dva kolegy o kterych se zde pise...

hezky den dnesni vsem..a dobrou noc
25. 10. 2011 | 01:08

vasja napsal(a):

Alena Kupcikova Chlupatice napsal(a):
ja vam moc nerozumim me akty obohacene chlupky ono to je cele z chloupku nic neni kresba...!!!!!!!!! v tom je ten for.
-------------------------------------
A kdyby to bylo vyvedené i v hovnu, byl by to super fór.
25. 10. 2011 | 07:16

mart napsal(a):

jo, časy se mění...
za starejch dobrejch totalitních se cenzuroval Kundera a Vaculík, Škvorecký a Hrabal, dneska jsme dál: cenzurují se výměšky a fekálie...

Nebyla ta "cenzura" jediným cílem autorek zmíněných artefaktů?

Mimochodem, můžu se zeptat autorky:
kdo je vlastníkem nebo nájemcem toho výstavního prostoru?
Má také on nějaká práva?
25. 10. 2011 | 07:18

Kaplická dosudživka napsal(a):

Měla by se ta chlupatice udělat ve velkém provedení a dát místo kaplického blobu. A kolem bych nechal bezdomovce ať tam chodí exkrementovat, aby to mělo i umělecké okolí, jaké si praha zaslouží.
Pokud jste pro, podpořte mne, případně zveřejním konzo kam lze přispívat
25. 10. 2011 | 09:53

buldatra napsal(a):

Doposud nebyl pochopen a plně doceněn ani skutečný umělecký význam sádrového trpaslíka.
Je před námi tedy ještě dlouhá, dlohatananánská cesta uměleckého vzdělávání se.
Až jednou bude tato cesta u konce a skutečný význam sádrového trpaslíka bude pochopen, nastane zlatá doba umění a cenzura zemře přirozenou smrtí.
25. 10. 2011 | 10:28

Eva L. napsal(a):

Vy jste fakt všichni totální burani.....neví proč se vůbec vyjadřujete k umění, když se o něj nezajímáte a současnému modernímu umění nerozumíte....Kdybyste se aspoň snažili o těch výtvarnících, jejich tvorbě, názorech něco dozvědět.....plivat tady jedovaté sliny, to umí na netu každý trouba!!!!
25. 10. 2011 | 17:42

Zbyněk Matyáš napsal(a):

´Vy jste fakt všichni totální burani...
plivat tady jedovaté sliny, to umí na netu každý trouba!!!! ´

Ano, paní Evo, potvrdila jste to.
25. 10. 2011 | 22:58

Medikolog napsal(a):

Evo L., máte svatou pravdu.

Přiznávám že jsem buran, který nerozumí modernímu umění. Bratrancův František vytvořil po velkém úsilí geniální umělecké dílo "nočník s extravagantně položeným lidovcem a mistrovsky naaranžovaným papírem". A já, buran, nejenže jsem se nezajímal o Františkovy názora ani o další jeho dílo... ale spláchl jsem celé dvě třetiny uvedeného uměleckého díla do WC (ne "šlapacího" výtvarníka Černého z Entropy) a ten nočník jsem vymyl!!!! Mea culpa, maxima culpa.. Berte prosím jako polehčující okolnost, že umělci se naoplátku zase nezajímají o moje názory..
26. 10. 2011 | 07:24

Pavlína a Vítek napsal(a):

Co se jít na to nejdříve podívat a pak to teprve kritizovat? Všichni, co tu píšou o "hovnech a zvratkách a kundách", absolutně neví o čem je řeč! Jen jsou to pitomci co si přečtou jeden článek a pak kritizují. Nejdřív si zjistěte, co jsou tito umělci zač, jaká je za nimi umělecká minulost, dojděte na jejich výstavu a teprve pak sem něco napište! Nebo myslíte, že kdyby to byli nějací "rádobyumělci", že by jejich díla kupovala Národní galerie, měli za sebou desítky výstav v ČR a v zahraničí a jejich věci by kupovali sběratelé? Ale na druhou stranu všem třem moc přejeme tu velikou kritiku, protože to je nejlepší reklama! :) hodně úspěchů :) P. a V.
26. 10. 2011 | 19:51

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Pavlína a Vítek:
Nejen laciný erotismus, ale i plagiátorství.
http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=372088
Není vždy třeba naturálně vidět k validnímu závěru. Čas je drahý.
26. 10. 2011 | 23:32

Pavel Turnovský napsal(a):

Vážená Kateřino Tučková

s chutí jsem si přečetl Váš rozhovor s dotyčnými výtvarníky v dnešním Salonu. Poslední Vaše otázka a odpovědi na ni (Nacházíte v těch reakcích něco obecnějšího?) je naprosto trefná. Za sebe k tomu jen přidávám: za bolševika nám vládli blbci, dnes nevzdělaní zloději. Postava ředitele instituce, který neumí číst a psát (s výjimkou podpisu) z filmu Šest dívek v černém se převlékl z "montérek" do "obleku"
27. 10. 2011 | 11:01

Midori napsal(a):

Paní Tučková,
nebude náhodou vystavovat tu svoji petit chat in natura?
Dejte vědět, nerad bych propásl svůj růst na poli jež zovete uměním.
31. 10. 2011 | 16:22

Pepa Josef napsal(a):

Byl jednou jeden umělec, co se ve vídeňské galerii vykadil, co umělecký projev, a bába, která to odmítla hlídat, protože výtvor smrděl, spor prohrála. Holt o tom, co je a co není umění, se diskutuje odpradávna. Myslím, že by se našlo třeba dost sebevrahů, kteří by se nechali vystavit v galerii jako čerstvá mrtvola. Kdy to přestane být nepřípustná myšlenka? Já bych navrhoval diskusi o jiných tématech: vkus, tabu, morální zábrany, umělecká pokora a snaha "umělců" se za každou cenu zviditelnit, když už nemají, co sdělit. Jsou umělci, kteří exkrementů nepotřebují, aby sdělili zásadní myšlenku. Mně osobně se při pohledu na zvratky zvedne žaludek, a proto tento pohled nevyhledávám.

Má-li někdo, milá nezávislá kurátorko, pravomoc rozhodovat o tom, co se vystaví, musí druhá strana počítat i se záporným rozhodnutím - co je na tom divného? A že si nikdo nestěžoval? Mně by ani nenapadlo si stěžovat na výstavu, já bych na ni prostě jenom nešel...
31. 10. 2011 | 20:01

Pepa Josef napsal(a):

Než mě osočíte, že zvratky se nevystavují, pomněte, že v krajském městě na náměstí jeden "performer" (podle mě úchyla a hnusák) pil jakousi barvu, pak ji vyvrhl na papír a následně tím maloval...

Opravdu si autorka blogu myslí, že je správné tolerovat naprosto cokoli? To je přece názor dítěte... Já svým zkostnatěle maloměstským rozumem optmisticky doufám, že i tato kurátorka koprofilních exhibicionistů vyroste ze vzdoru "zastydklé" puberty, bude třeba taky vychovávat děti, protože většinu těch samostatných a nezávislých ta příroda přece jen pořád ještě nakonec ukecá, a skrze jejich výchovu se u ní krom vzdělání dostaví i zmoudření, s nímž Picasso maloval Guernicu, aniž by potřeboval někoho stahovat z kůže.

A propos "odkázat na holocaust" - není to trochu málo? Na to stačí dokumentární fotografie... Myslím, že umění by mělo mít větší přesah.
31. 10. 2011 | 21:57

neo napsal(a):

Zajímavý článek, zajímavá diskuse.

Osobně dám přednost svobodě volby a to jak těch, kteří tvoří, tak těch, kteří přijdou dílka shlédnout.

Jsem absolutní nepuritán a tak mě nepohorší ani mrtvá princezna ani menstruační krev ani chlupy či jiný podobný výjev.

I kdyby tam vystavovali sousoší v nějaké poloze z pornofilmu, nijak bych se nad tím nepozastavil. Cenzura umění je hnus a nikdo nemá právo určovat co je a co není umění. Vždycky rozhoduje divák. Ten má mít hlavní slovo.
01. 11. 2011 | 14:50

Pepa Josef napsal(a):

neo:
velmi zjednodušený pohled. V tom případě vyhrává Ordinace v Růžové zahradě. Lid už rozhodoval. Teď by měla mít hlavní slovo moudrost.

Něco by Vás zastavit mělo, Váš postoj není záviděníhodný, to je totální bordel v hodnotách a naprostá absence pokory. Nebo otupělost a netečnost.
01. 11. 2011 | 22:26

neo napsal(a):

Pepa Josef:

nazval bych to spíše tolerancí Pepo Josefe.

Oč je horší krvavá vagina než Picasso?

Navíc je to zcela přirozená věc, stejně jako veškeré sexuální náměty.

Vězte, že raději budu koukat na frndy než na vraždění a budu takto vychovávat i své děti.

Taková telka je násilí plná a nikdo se nad tím moc nepozastavuje, ale objeví se bradavka a je oheň na střeše.

Ordinace v růžové zahradě může přitáhnout mnoho diváků a je opravdu jen a pouze na nich, zda se na to budou dívat, zda se jim to líbí či nikoli. Vy máte jiný názor, nikdo vám ho nebere a koukejte se třeba na šumná města nebo panorama. Já dám zase přednost nějakému povedenému sitcomu ...

Nechte lidem svobodu vyjádřit se a konzumovat... komu se líbí výstava chlupů, ať se dívá a obdivuje chlupy... co je na tom?
02. 11. 2011 | 08:44

Pepa Josef napsal(a):

neo:
je na tom to, že všechno relativizujeme a zavržené hodnoty ničím nenahrazujeme. Přestáváme si vážit všeho, včetně sebe samých. Výsledkem je omluvitelnost čehokoli, prodejnost kohokoli, nekontrolovatelná zlodějna od peněz po umělecké nápady a mám pocit, že my Češi jsme v tom předvoj. Padne voják v Afghánistánu - nic se neděje, nikdo ho nezná. Zabije se hokejista, který šel do Ruska za mamonem (já tam chvilku lítal a od té doby už by mě NIC nedonutilo sednout do letadla ruských aerolinek, jednou jsem málem skončil jako ti chudáci kluci, pilot to naštěstí nakonec zvedl a přeskočil jakýsi plot!) a všichni se chovají, jako by to byl jejich syn. Naprosto nepřiměřeně. Co by dělali, kdyby to byl opravdu nedejbože jejich syn? Taky by ho chtěli vystavit na Staromáku?
Nejsem pánbíčkář, ale opravdu nic lepšího než Desatero dosud nikdo nevymyslel.

Ať si každý svobodně konzumuje, co chce? I dětskou pornografii, případně vraždy v přímém přenosu?
02. 11. 2011 | 11:54

Pepa Josef napsal(a):

Jednoduše řečeno, chybí mi jakési obecné povědomí, že toto a toto se v této společnosti prostě nedělá, neboť jí to není důstojné, a ten, kdo to dělá, je na okraji a nevážíme si ho, je to morální bezdomovec. Proč vlastně usilovat o to, aby bylo možné úplně cokoli? Za tím necítím záměr a potřebu něco trvalého vytvořit, ale pouze a jedině sebe vypočítavě prosadit a obohatit. A to je v umění nepoctivé. To vlastně už není umění.

Umění i "umění" tu společnost vždycky nějak reflektuje. Pokud by varovalo, že někam směřujeme, kde to není dobře, bylo by to dobře... Jenže ono jako by někdy "lákavě" naznačovalo "hele, tohle by taky mohlo být běžnou záležitostí". Gladiátorské hry a předhazování lvům máme na dosah ruky.
02. 11. 2011 | 12:54

pgjed napsal(a):

Milá slečno či paní Tučková. K čemu je asi dobrá historička umění, která nechápe, že vedle pojmu umělecká hodnota a práva umělce vyjádřit se umělecky, existují pojmy obscénnost, nestoudnost, nedostatek vkusu, pohoršení a právo s něčím nesouhlasit a nevidět něco líbivým. Či předpokládáte, že občané jsou povinni považovat za umění cokoliv co za ně kdokoliv prohlásí? Nebo cokoliv, co odpadne od ruky komusi, kdo se prohlásí zza umělce? Ne každý, kdo se prohlásí za instalatéra, nebo se jím vyučí, skutečným instalatérem opravdu je. Nechť si mladé adeptky umění vystavují cokoliv chtějí tam, kde to zároveň nebude znamenat vnucování se kolemjdoucím s něčím, co řada z nich považuje za obscénní prasečiny.
02. 11. 2011 | 16:59

Divobyj napsal(a):

Autorka
Omluva,nečetl jsem celou diskusi,takže je možné,že to,co já napsali již jiní.
Nemám nic proti Vašemu umění.V historii lidstva byla přece spousta šokujících umělců,které dnes civilizace pokorně uctívá.
Problém vidím pouze v jedné věci.Nové umění by mělo být vystavováno v uzavřených výstavních síních,přičemž by mělo být návštěvníkům předem dáno na srozuměnou,o co zhruba jde.Případně by nebyl problém zákazu vstupu dětí.No,a kdyby se některé kousky líbily,proč je nevystavit veřejně?Vystavení by měl pouze a jedině schvalovat ten,komu patří pozemek,popř.budova,kde by bylo dílo vystaveno.A tento by také měl za následky jeho vystavení nést PLNOU ZODPOVĚDNOST.(tedy ne autor)
02. 11. 2011 | 19:20

Petr Tomek napsal(a):

Na jednu stranu rád kritizuji současné umění za jeho ubohou "vtipnost" a jistě bych si nenechal ujít ani to abych mohl kritizovat popisované exponáty, ale na druhou stranu musím dát autorce v něčem za pravdu. Pokud se totiž najde galerista, který chce vystavovat menstruující princeznu, nemělo by mu být bráněno a pokud se najde někdo, kdo chce mít doma zastřelenou Marušku a Honzu, ať je tam má. Kritika umění a jeho vývoj by se měly něčím jiný, než úředním lynčem.
03. 11. 2011 | 13:59

buldatra napsal(a):

Příklad definitivní cenzury moderního umění:

http://www.novinky.cz/koktejl/249410-uklizecka-v-muzeu-omylem-vycistila-vytvarne-dilo-kdyz-zacne-prosakovat-strop.html
03. 11. 2011 | 18:30

pgjed napsal(a):

To Petr Tomek:

A jste přesvědčen, že dotyčný galerista tu princeznu má ausgerechnet vystavovat tak, že ji nemohou minout a přehlédnout ti, kteří nejenom nechtějí vidět žádnou výstavu menstruujících princezen, ale nechtějí vůbec vidět žádnou výstavu? Nebo se domníváte že speciálně pro galeristy a umělce s nedostatkem vkusu a soudnosti existuje právo vnucovat své nestoudné artefakty komukoliv ať chce, nebo nechce?

To buldatra:

A byl to prosím průsak vany, nebo záchodové mísy? Z té by to opravdu bylo umění takováho kalibru, že by to ani uklizečku nenapadlo! :-)
04. 11. 2011 | 15:03

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy