Hysterie a hypotézy kolem EET
Hlasoval jsem pro návrh zákona o elektronické evidenci tržeb. Nesdílím sice názor pana ministra financí, že zákon zvýší výběr daní z příjmů o 18 miliard, ale přesto se domnívám, že zákon má pozitivní potenciál, který převažuje nad riziky.
Všetci kradnú, nikto nekradne
Zákon se má dle slov pana ministra týkat především asi 600 000 živnostníků. V průměru by tedy každý musel na daních odvést o 30 000 korun více. Pro zjednodušení ilustruji, co by to znamenalo u daně z příjmů. Základ pro výpočet daně by se v průměru musel zvýšit o 200 000 korun, což by znamenalo navýšení průměrných tržeb nejméně o 500 000 korun ročně! Takový scénář nepovažuji za příliš pravděpodobný. Chci věřit, že míra šedé ekonomiky je nižší.
Na straně druhé se asi hodně z nás setkalo s tendencí řemeslníka nebo živnostníka, udělat dílo bez faktury. Když jsme s rodinou stavěli dům, nastala popsaná situace několikrát. Když jsem na vydání faktury trval, objevilo se na ní (v polovině roku) číslo 001. Zkušenost a intuice mi tedy říká, že nebude platná ani hypotéza ODS a TOP09, že jsou všichni poctiví. Můj odhad je, že efekt zákona o EET bude pozitivní, ale v násobně menší míře, než slibuje pan ministr.
Politický poker
Ohledně EET se hraje pomyslný poker, kde jsou vysoké sázky politického kapitálu při velmi nízkých kartách. Pan Kalousek s panem Fialou drží obrazně v ruce 2 osmičky a pan ministr financí má dle mého odhadu v ruce 2 desítky. Před lidmi se ale tváří, jakoby měl 4 esa a proto bych byl rád, aby "hra" skončila dříve, než budou další volby.
Kdyby zákon o EET schválen nebyl, pan Babiš by mohl stále dokola tvrdit: „Kdyby mi ti a ti neházeli klacky pod nohy, mohli jsme mít v rozpočtu o 18 miliard korun více“. A nebylo by možné prokázat opak. Kdyby Parlament řekl zákonu o EET NE, lidé by asi řekli u voleb hnutí ANO: YES.
Marketingová hra na boj proti daňovým únikům
Na podzim roku 2014 obhajoval pan ministr financí novelu zákona o daních z příjmů, která měla omezit daňové úniky tzv. „velkých hráčů“- fondů pro kvalifikované investory (FKVI). Upozorňoval jsem tehdy pana Babiše, jak je novela děravá a chtěl jsem zákon pozměnit tak, aby byl skutečně efektivní. Pan ministr těsnou většinou 28-mi hlasů protlačil svou verzi. Tehdy jsem si říkal, bohužel. Dnes je možná dobře, že se v průběhu roku 2015 ukázalo, jakým plácnutím do vody Babišova novela byla. Řada FKVI díry v zákoně využilo…
Náklady projektu EET
Jako whistleblower pochopitelně vím, že když se poctivý člověk postaví nepravosti, má to své náklady. Když bych ve funkci ředitele Státního fondu životního prostředí „poslušně“ plnil zadání, mohl jsem mít miliony korun z legálního platu. Pomíjím nabídku exministra „udělat si projekt za miliardu“, což se v korupční hantýrce považovalo v roce 2010 za příležitost k „výdělku“ až 100 miliónů korun, díky tehdy běžné míře předražení zakázek.
Chtějí-li poctiví podnikatelé jednat celospolečensky odpovědně a omezit prostor pro nepoctivé, bude to pro ně zpočátku znamenat určité náklady. Neobávám se ale, že tisícové náklady na zavedení EET položí poctivé podnikatele. A když zkrachuje někdo, kdo podnikal hlavně díky podvodům, bude poučen: Bez peněz (a bez poctivosti) do podnikání nelez!
Zákon o EET snižuje dopady
Podle § 12 odst 4 zákona o elektronické evidenci tržeb se z regulace vylučují tržby, jejichž evidence běžným způsobem by znemožnila nebo zásadně ztížila plynulý a hospodárný výkon činnosti. Evidence tržeb je podle zákona možná rovněž ve zjednodušeném režimu. Vláda má nařízením tyto výjimky specifikovat. Pokud by pro někoho bylo zavedení elektronické evidence likvidační, odporovalo by to zákonu.
Rizika zneužití dat
Největší hysterie kolem EET se týká rizika zneužití dat. Tady je vhodné zdůraznit rozdíl mezi kontrolním hlášením a EET. Předmětem elektronické evidence nebudou informace o typu nakoupeného zboží nebo identifikace zákazníka. Evidována bude TRŽBA. To je údaj, který mají v souhrnu finanční úřady k dispozici již nyní. EET tedy odpovídá zásadě: důvěřuj, prověřuj, ale nešmíruj (komu a co se prodává). FÚ nebudou mít více dat, než má např. ČNB.
Připomínám, že již před téměř 10-ti lety museli obchodníci s cennými papíry (tedy i banky) hlásit ČNB prakticky v reálném čase, jaké cenné papíry a pro které klienty nakoupili. To byl prostor pro zneužití dat jako hrom. Nakonec ale převážily pozitiva a zabránilo se mnoha podvodům, které do té doby byly na finančním trhu běžnou realitou. Opakuji. Projekt EET se množstvím dat ani zdaleka neblíží výše uvedenému. Tržby živnostníků již dnes FÚ mají.
Všetci kradnú, nikto nekradne
Zákon se má dle slov pana ministra týkat především asi 600 000 živnostníků. V průměru by tedy každý musel na daních odvést o 30 000 korun více. Pro zjednodušení ilustruji, co by to znamenalo u daně z příjmů. Základ pro výpočet daně by se v průměru musel zvýšit o 200 000 korun, což by znamenalo navýšení průměrných tržeb nejméně o 500 000 korun ročně! Takový scénář nepovažuji za příliš pravděpodobný. Chci věřit, že míra šedé ekonomiky je nižší.
Na straně druhé se asi hodně z nás setkalo s tendencí řemeslníka nebo živnostníka, udělat dílo bez faktury. Když jsme s rodinou stavěli dům, nastala popsaná situace několikrát. Když jsem na vydání faktury trval, objevilo se na ní (v polovině roku) číslo 001. Zkušenost a intuice mi tedy říká, že nebude platná ani hypotéza ODS a TOP09, že jsou všichni poctiví. Můj odhad je, že efekt zákona o EET bude pozitivní, ale v násobně menší míře, než slibuje pan ministr.
Politický poker
Ohledně EET se hraje pomyslný poker, kde jsou vysoké sázky politického kapitálu při velmi nízkých kartách. Pan Kalousek s panem Fialou drží obrazně v ruce 2 osmičky a pan ministr financí má dle mého odhadu v ruce 2 desítky. Před lidmi se ale tváří, jakoby měl 4 esa a proto bych byl rád, aby "hra" skončila dříve, než budou další volby.
Kdyby zákon o EET schválen nebyl, pan Babiš by mohl stále dokola tvrdit: „Kdyby mi ti a ti neházeli klacky pod nohy, mohli jsme mít v rozpočtu o 18 miliard korun více“. A nebylo by možné prokázat opak. Kdyby Parlament řekl zákonu o EET NE, lidé by asi řekli u voleb hnutí ANO: YES.
Marketingová hra na boj proti daňovým únikům
Na podzim roku 2014 obhajoval pan ministr financí novelu zákona o daních z příjmů, která měla omezit daňové úniky tzv. „velkých hráčů“- fondů pro kvalifikované investory (FKVI). Upozorňoval jsem tehdy pana Babiše, jak je novela děravá a chtěl jsem zákon pozměnit tak, aby byl skutečně efektivní. Pan ministr těsnou většinou 28-mi hlasů protlačil svou verzi. Tehdy jsem si říkal, bohužel. Dnes je možná dobře, že se v průběhu roku 2015 ukázalo, jakým plácnutím do vody Babišova novela byla. Řada FKVI díry v zákoně využilo…
Náklady projektu EET
Jako whistleblower pochopitelně vím, že když se poctivý člověk postaví nepravosti, má to své náklady. Když bych ve funkci ředitele Státního fondu životního prostředí „poslušně“ plnil zadání, mohl jsem mít miliony korun z legálního platu. Pomíjím nabídku exministra „udělat si projekt za miliardu“, což se v korupční hantýrce považovalo v roce 2010 za příležitost k „výdělku“ až 100 miliónů korun, díky tehdy běžné míře předražení zakázek.
Chtějí-li poctiví podnikatelé jednat celospolečensky odpovědně a omezit prostor pro nepoctivé, bude to pro ně zpočátku znamenat určité náklady. Neobávám se ale, že tisícové náklady na zavedení EET položí poctivé podnikatele. A když zkrachuje někdo, kdo podnikal hlavně díky podvodům, bude poučen: Bez peněz (a bez poctivosti) do podnikání nelez!
Zákon o EET snižuje dopady
Podle § 12 odst 4 zákona o elektronické evidenci tržeb se z regulace vylučují tržby, jejichž evidence běžným způsobem by znemožnila nebo zásadně ztížila plynulý a hospodárný výkon činnosti. Evidence tržeb je podle zákona možná rovněž ve zjednodušeném režimu. Vláda má nařízením tyto výjimky specifikovat. Pokud by pro někoho bylo zavedení elektronické evidence likvidační, odporovalo by to zákonu.
Rizika zneužití dat
Největší hysterie kolem EET se týká rizika zneužití dat. Tady je vhodné zdůraznit rozdíl mezi kontrolním hlášením a EET. Předmětem elektronické evidence nebudou informace o typu nakoupeného zboží nebo identifikace zákazníka. Evidována bude TRŽBA. To je údaj, který mají v souhrnu finanční úřady k dispozici již nyní. EET tedy odpovídá zásadě: důvěřuj, prověřuj, ale nešmíruj (komu a co se prodává). FÚ nebudou mít více dat, než má např. ČNB.
Připomínám, že již před téměř 10-ti lety museli obchodníci s cennými papíry (tedy i banky) hlásit ČNB prakticky v reálném čase, jaké cenné papíry a pro které klienty nakoupili. To byl prostor pro zneužití dat jako hrom. Nakonec ale převážily pozitiva a zabránilo se mnoha podvodům, které do té doby byly na finančním trhu běžnou realitou. Opakuji. Projekt EET se množstvím dat ani zdaleka neblíží výše uvedenému. Tržby živnostníků již dnes FÚ mají.