Úvahy nad tým, že chceme všetko vedieť, vidieť a či je to možné

08. 12. 2010 | 09:06
Přečteno 4949 krát
alebo zamyslenie nad fenoménom Wikileaks.

Jeden mladý pracovník amerických tajných služieb vyniesol na CDčkach nadpísaných ako Lady Gaga tajnú diplomatickú korešpondenciu americkej zahraničnej služby. A teraz ju ďalší mladý človek uverejňuje na internete. A má toho viac...

Situácia:
Väčšina občanov sveta sa tým nezaoberá, menšina sa teší a číta si v bulvárnych časopisoch a novinách to, čo je pre ich novinárov najzaujímavejšie – napríklad, čo si myslí americký veľvyslanec v arabskom štáte o kráľovi Saudskej Arábie a s kým všetkým chcel spať nejaký britský politik. A že vraj excelencie, povie si občan a... dobre mu to padne.

Moralisti celého sveta a nepriatelia liberalizmu a demokratických režimov sú spokojní. Konečne došlo na ich slová o prehnitosti amerického systému a vypisujú články o tom, že vlastne nepotrebujeme diplomatov ani agentov, všetko by sa malo zrušiť a nemíňať na tie podivné profesie toľko peňazí a že to hovoria už dávno... veď každý vidí, že píšu len sprostosti.

Politici a diplomati vyspelého sveta zamreli a nevedia, čo urobiť. Vysielajú signály o obavách o bezpečnosť svojich štátov, ale výzvy neúčinkujú. Akoby ľudstvo na význam napríklad Enigmy už zabudlo. Pravdepodobne v tichu kabinetov vydávajú príkazy, aby diplomati písali inak a nehodnotili sa podľa množstva popísaných papierov, menia šifry a zrejme niektorí už napísali zopár listov aj rukou, čo je určite bezpečnejšie po toľkých rokoch elektronickej komunikácie.

Tajné služby Ruska, Severnej Kórey, Iránu najali nových ľudí, ktorí sedia celé dni a čítajú a čítajú. Nemusia platiť pár rokov agentov s diplomatickým krytím ani vysielať špiónov. Všetky informácie im demokratický svet poskytol na stránkach tlače. Ded Moroz spolu so sniežikom im doniesol ten najvzácnejší darček.

Trendy:
Transparentnosť, otvorenosť, občianska kontrola, to dnes vo volebných kampaniach sľubujú všetci politici od čiernej až po červenú farbu spektra. Parlamenty sa začínajú pomaly zbavovať svojej zastupiteľskej zodpovednosti a štáty organizujú referendá na všetky možné i nemožné otázky. Zmluvy, faktúry, dotácie verejných inštitúcií sú už na webe aj u nás. Podrobné popisy majetkov verejne činných ľudí aj s adresami ich domov a bytov spolu so stavmi účtov sú tiež trendy. Keď k tomu prirátame súkromné vyznania ľudí všetkých rás a veku na sociálnych sieťach, relácie typu Big Brothers vo vysielaní televíznych staníc po celom svete, spovede celebrít o najintímnejších podrobnostiach svojich životov a paparrazziov za každým rohom, môžeme konštatovať, že sa svet, v ktorom žijeme, zásadne zmenil. Nepotrebujeme kľúčové dierky, závesy alebo pancierové dvere. Záznamy o vnútornostiach štátu a našich vlastných musia byť prístupné každému.

Dôsledky:
Očakávajme, že všetci so všetkými budeme komunikovať menej bezstarostne. Ale to nie je nič nové. Pár ľudí už doplatilo na svoju prostorekosť na facebooku a prišlo o prácu. Čoraz viac ľudí preto mení svoju identifikáciu alebo zanevrelo na pokecy.

Naučili sme sa niečo dôležité o politike? Najdôležitejšie informácie si politici vymieňali aj tak pri osobnom stretnutí medzi štyrmi očami alebo pri chôdzi po chodbách. Dávno sa naučili, že uši počúvajú všade. Ale môžeme počítať s tým, že ich rozhodnutia budú kabinetnejšie a úzke kruhy sa stanú ešte užšími. V medzinárodných vzťahoch bude osobná chémia medzi politikmi, úroveň ich vzájomnej dôvery rozhodujúcejšia ako doteraz. To môže poškodiť najmä menšie a strategicky menej významné krajiny, alebo tie, ktoré si zvolia bizarných predstaviteľov. Tie budú mať menej originálnych informácií, čo prispeje k zníženiu ich bezpečnosti.

Treba predpokladať, že to môže nakrátko ohroziť aj kvalitu komunikácie medzi štátmi EÚ. Ale experti už isto pracujú na nových systémoch ochrany. Vždy to tak bolo, keď sa objavili kvalitnejšie technológie na utajené sledovanie a odpočúvanie.

Diplomati sú medzi najpostihnutejšími. Zavedú sa na autocenzúru a budú písať obozretnejšie a nekonkrétnejšie. To na jednej strane môže viesť k horšej informovanosti ich vlád a tým aj k nesprávnym rozhodnutiam. Ale dobrou správou je, že ušetríme viacej papiera a tým aj lesov, ktoré inak miznú premenené na zbytočné tony papiera menej schopných diplomatov.

To bude platiť aj pre správy tajných agentov všetkých druhov. Každý, kto sa nimi zaoberal, vie, že je v nich viac vaty, ako by bolo únosné. A v tej záplave hlúpostí potom prehliadneme podstatnú informáciu o pár chlapíkoch, ktorí pripravujú niečo podozrivé, ako sme sa presvedčili v USA 11. novembra 2001.

Zlá správa je, že tým nezaniká právo na hlúposť a nedokonalú informáciu. Fatálna chyba totiž ničí len kariéru inak schopných a kvalitných odborníkov. Kariéru hlupákov paradoxne skôr posilňuje. Najmä ak sa ich chytia novinári a urobia z nich celebrity.

Novinári sa budú pravdepodobne ťažšie dostávať k skutočným informáciám a udalostiam. Politici ale aj experti im budú predkladať viac kontrolované a tým aj manipulované informácie. Ale aj to sa už vlastne dávno deje. Prekrútené správy o príčinách vraždy E.Valka už krúžia naším mediálnym svetom a čakajú, kto z novinárov sa chytí do ich pasce. V mene bezbrehej otvorenosti sa asi dočkáme paradoxne viac falše a pláštikov zručných eskamotérov.

Občania nemajú čas prehŕňať sa v záplave zverejňovaných informácií zo všetkých inštitúcií a budú preto závislejší od manipulácií, ktoré s nimi budú robiť médiá a ich majitelia.

V diskusii u Larryho Kinga na CNN, pri okrúhlom stole v BBC a zahraničných médiách zazneli všetky tieto názory. Od výstrahy, ktoré formulovala H.Clinton o poškodzovaní národnej bezpečnosti USA, cez škodoradostné poznámky aktivistu, ktorý sa otvorene radoval z toho, že nemá čo skrývať, lebo nezodpovedá pred verejnosťou za žiadne zo svojich rozhodnutí až po obavy skúsených diplomatov, že im už nikto neposkytne dôvernú informáciu.

Len si treba uvedomiť, že „kontrola nad informáciami je jedným z atribútov suverenity štátu a preto štát, ktorý ich nedokáže kontrolovať, skončí“ – povedal v diskusii v Lidových novinách G. Gianetti. Verejný záujem versus bezpečnosť, kontrola politikov a úradníkov verejnosťou versus schopnosť volených zástupcov niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia Dúfajme, že nám zostane aspoň lekárske tajomstvo a záclony.

Východisko:
Žiadne. Do diskusií sa určite nezapoja Číňania. Oni majú svoje informácie pre seba a len pre seba. A teraz aj naše pre seba a len pre seba.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Realista napsal(a):

No dobře paní Vášáryová. Toto je pohled na věc Váš a určité skupiny politiků (asi většiny).

Existuje i jiný pohled na svět - viz. např. pohled libertariána Rona Paula :

http://www.youtube.com/watc...
08. 12. 2010 | 09:26

Xaver35 napsal(a):

Řeč profesionála
Je to skvělá analýza smyslu informací v dnešním světě.Obzvláště úvaha nad produkcí diplomatů a "diplomatů" je zasvěcená,nezapře dlouholeté zkušenosti autorky...A k těm Američanům: i ten atašé-začátečník má být veden k tomu,že riziko přečtení jeho zprávy "nepřítelem"(v době gigantických počítačů)je stále přítomné a podle toho má volit i slovník.Bohužel nemůže počítat s tím,že vše vynese jeden insider jako v tomto případě.
08. 12. 2010 | 09:41

Colt napsal(a):

a ještě jeden aspekt těchto informací

Ty statisíce ( možná milióny) dokumentů museli vytvořit nějací lidé.
Nějací lidé by je měli procházet, třídit a zpracovávat.

Když se to sečte suma sumárum - zaměstnání, které téměř nic užitečného nevytvoří, mají desetitisíce dobře placených lidí.
A jak jste napsala - zásadní informace v tom množství balastu snadno zapadne. Takže ke způsobené škodě například z WTC se dají připočítávat ješte obrovské sumy za zbytečnou činnost.

Takže, pokud by WikiLeaks způsobil zestručnění podávaných zpráv na polovinu - minimálně jeho ekonomická užitečnost by byla nesporná.
08. 12. 2010 | 09:48

Likeke napsal(a):

A co takhle, že by to vedlo k tomu, že by se už otevřeně řeklo, že ten a ten politik nebo jiná veřejná osoba je svině, jiný slaboch, další hlupák ... atd. Nebylo by to lepší, než když se to tutlá po papírech tajných a diplomatických služeb. Navíc určeno k tomu, abychom dotyčného, až to bude potřeba, potopili.
08. 12. 2010 | 09:56

ehm napsal(a):

Proč se u nás vlastně skoro nepsalo o tom, že pravice na Slovensku prohrála místní volby a že její primátorská kandidátka M. Vašáryová svou poneschopností ztratila pravici dokonce i Bratislavu, kde dosud vždy vládla? Jistě, pár minizpráv se objevilo - ale analýzy agresivity a nevzdělaného a nekulturního vystupování téhle paní, které se "podařilo" prohrát vyhrané volby, mi nějak v českých médiích chyběly.
Inu, objektivní česká žurńalistika. A i proto potřebujeme Wikileaks - aby slušní lidé měli aspoň nějaký přístup k informacím.
08. 12. 2010 | 10:19

Jakub napsal(a):

Souhlasím s článkem, ale jen pro pořádek, ač jsem čech, domnívám se, že k teroristickému útoku došlo v USA 11. septembra (ne novembra)2001 (tedy česky 11. září).
08. 12. 2010 | 12:00

Otazka napsal(a):

Vážená soudružko Vašáryová,
jste naprosto ve stejné situaci jako generální tajemní KSČ Jakeš v roce 1989.
Chtělo by to kulaté čtverečky, že...
Všichni do jednoho víme, já i vy, že nějaký lump, podvodník, zfalšoval údajné satelitní snímky neexistujících iráckých laboratoří. Ty pak podstrčil do Rady bezpečnosti OSN. Ten člověk nebo ta skupiny by měla předstoupit před mezinárodní tribunál pro válečné zločiny.
Žádné fráze a kecy nevrátí životy těm statisícům v Iráku jejichž životy si vytíráte řiť.
Moc dobře to víte, nicméně neexistují prakticky žádné veřejné informace o tom kdo a proč to udělal. Pokud by někdo chtěl namítnout, že to prostě byl omyl, tak to je asi tak, jako když v celé hierarchii protivzdušné obrany USA z 11 září 2001 byli všichni zodpovědní a kompetentní čintielé povýšeni. Za co byli odměnnění? Neměli by být pohnáni k zodpovědnosti?

Hromada lží a podvodů vytvořené vládami USA překračuje únosnou mez.

A co ta Čína? Tak si musíte soudružko neocons rozhodnout, je to komunistický stát zaměřený proti demokracii nebo ne?

Pokud ano, proč soudruzi v USA zaťali do futra v Pekingu největší sekeru v dějinách lidstva? Proč se USA tedy staly dobrovolně dlužníkem této země?
Už se učíte čínsky?

"Císař je nahý"

Slyšela jste soudružko o tomto?

Novináři, právníci a politici australské premiérce:
Máte povinnost vystoupit na obranu Juliana Assangeho

Vážená paní premiérko,

zaznamenáváme se znepokojením stále násilnější rétoriku zaměřenou proti Julianu Assangovi z Wikileaks.

"Měli bychom zacházet s Assangem jako se stejnými významnými teroristy: Zabíjte ho!" napsal konzervativní komentátor Jeffrey T Kuhner v deníku Washington Times.

William Kristol, bývalý šéf štábu viceprezidenta Dana Quayla, se ptá: "Proč nepoužíváme svých různých zdrojů k pronásledování, unesení či neutralizaci Juliana Assangeho a jeho spolupracovníků, ať jsou kdekoliv?"

"Pro není Julian Assange mrtvý?" píše prominentní americká komentátorka Jonah Goldbergová.

"CIA už měla Assangeho usmrtit," píše John Hawkins na stránkách Right Wing News.

Takové výzvy nelze bagatelizovat jako pouhé řeči. Za poslední desetiletí jsme byli svědky normalizace mimosoudních opatření, která byla kdysi nemyslitelná. Od převážení vězňů k výslechům do cizích zemí až k mučení.

Bez ohledu na politické kontroverze, týkající se Wikileaks, Assange má i nadále právo dělat si své věci v bezpečí a má i právo na férové zacházení při případných právních postupech proti němu.

Jak je známo, Assange je australským občanem.

Proto vás žádáme, abyste jménem australské vlády odsoudila požadavky, aby byl pan Assange fyzicky zlikvidován, a zdůraznila veřejně, že zajistíte, aby Assange obdržel veškerá práva a veškerou ochranu, která mu náleží, bez ohledu na to, zda pocházejí protizákonné výhrůžky od jednotlivců či od států.

Žádáme vás, abyste veřejně potvrdila, že Austrálie podporuje svobodu politické komunikace, že neodeberete panu Assangovi cestovní pas, pokud nebudou existovat jasné důkazy, že takový krok je důvodný, že poskytnete panu Assangovi podporu a pomoc a učiníte všechno ve vašich silách, aby právní postup vůči němu plně odpovídal zásadám práva a procedurální férovosti.

Jsme přesvědčeni, že tento případ je významnou hranicí. Má důsledky, které jdou daleko mimo případ Assange a Wikileaks. V mnoha částech světa běžně umlčují hrozby zavražděním ty, kteří chtějí vydat či rozšiřovat kontroverzní materiál. Pokud toto podněcování k násilí proti panu Assangovi, nositeli Mediální ceny Amnesty International, bude dovoleno, vznikne v anglicky mluvícím světě znepokojující nová skutečnost.

V této klíčové době záleží na důrazném prohlášení od vás a vaší vlády.

Podepsáno: 185 právníků, novinářů a politiků
08. 12. 2010 | 12:26

Honza z Prahy napsal(a):

Lidé jsou dnes skoro posedlí touhou po informacích. Už tak jsou zavaleni ze všech stran a každý den informacemi a informacemi. Jak je vyhodnocují ? jak dle nich korigují své jednání? Nijak. Jsou jako houby, které nasávají vodu. Touží po senzacích, po aférách, aby si sami sobě ospravedlnili svoje chování a jednání. K čemu je zveřejnění "tajné" informace, že íranský prezident je blbec, když je to pravda ???? A blbci to čtou a rozčilují se nad tím, jak je ta Amerika prohnilá, když toto někdo o někom prohlásí. Celé je to úsměvné a že by to mohlo nějak omezit demokracii ? To si nemyslím. Ta stojí na daleko pevnějších základech....
08. 12. 2010 | 12:57

Peroutka napsal(a):

není sama Hillary Clinton jíž zde jmenujete dokladem neschopnosti USA ne mezinárodním poli?
08. 12. 2010 | 12:57

HzP napsal(a):

Otázka: a Tvůj svět je jaký? psaný azbukou nebo rozsypaným čajem ???
08. 12. 2010 | 13:00

siven napsal(a):

Vážená paní poslankyně,

jó, to se nám to píše, když o SR je ve Wikileaks jedno velké... nic.

Kdybyste se dozvěděla, že ten usměvavý kolega ze zámoří se vám za vašimi zády hrabal v šuplíku, opisoval číslo vaší karty a při večeři snímal otisky vašich prstů na příboru, možná byste ve vašem blogu zpívala jinak...
08. 12. 2010 | 13:09

Ambra napsal(a):

Je zajímavé, že některé lidi informace o tom, že se jim nějaký americký zástupce hrabal šuplíku, neznervózňují.
Prostě proto, že jim tyto infomace poskytli při náboru sami!
Celé Wikileaks je ale o tom, co se z informací dá odvodit. Tak třeba Rakušané jsou pro ně naprosto nevstřícní. - Samozřejmě, vždyť jim nepovolili přelet letadel pro "humanitární" bombardování Bělehradu. A neměla by se autorka místo filozofických úvah zabývat právě těmito možnými souvislostmi. A hlavně tím, že Rakousko je neutrální stát a tak je pro americkou diplomacii vlastně nepřítel. Jaká je tedy skutečná tvář americké diplomacie
(v porovnání třeba s naší - o tom by autorka měla raději něco napsat).
08. 12. 2010 | 13:29

Karel Kubrt napsal(a):

Milá paní herečko Vášáryová. Nesleduji slovenskou politiku detailně, ale že Vás lidé v Blave nechtěli, jsem si všiml. A chápu i proč. Filosofie by Vám šla, herectví taky, ale ta politika? Ta vlastně taky, mnoha slovy jste řekla 'úplné nic'. Být Slovák, tak Vás také nevolím.
08. 12. 2010 | 13:51

Karel napsal(a):

Lidé že budou více náchylní k manipulaci vlastníků médií? Mno nevím...když mají lidé teď ty wikileaks, tak proč by sledovali zprávy v tv nebo kupovali noviny, které jim události předžuvají a o některých decentně pomlčí?
08. 12. 2010 | 14:02

Pereira napsal(a):

Když wikileaks uveřejnili informace o masakrech vesničanů v Keni a vládní účasti na těchto masakrech, bylo to v pořádku nebo ne?

Wikileaks zveřejnili důkazy o zabíjení a mučení prováděné americkou armádou.
Co se stalo?
Nic.
Protestovala jste?
Ne.
Bránila jste svobodu a lidská práva?
Ne.
Silně pochybuji že jste vůbec zaznamenala pojem Frago 242.

Wikileaks zveřejnili důkazy špionáži na velvislanectvích a v OSN.
Co se stalo?
Nic.
Protestovala jste?
Ne.
Bránila jste svobodu a lidská práva?
Ne.

Keňané po zveřejnění informací z wikileaks svrhli vládu a v předčasných volbách zvolili jinou.
USA po zveřejnění informací z wikileaks rozpoutali štvanici a nechali zavřít novináře za to že měl orální sex bez kondomu.
Kdy necháte zavřít mužskou slovenskou populaci?
Váš manžel měl kdysi slavnou scénku. Přišel na podium a řekl: "Slyšíte?" Ticho všichni naslouchali. "To je zvuk Slovenskej štátnej banky."
Dnes by mohl přijít na podium a říct: "Slyšíte?" Ticho. "To je zvuk Slovenskej diplomácie v hovoroch o slobodě projavu."
08. 12. 2010 | 14:06

Vilda napsal(a):

Vrtěti psem. Strašná demagogie. Je toho moc, proto jen stručně pár postřehů:

"Jeden mladý pracovník amerických tajných služieb vyniesol ... tajnú diplomatickú korešpondenciu americkej zahraničnej služby." -> Jako politička byste měla vědět, že je jen podezřelý, nic nebylo prokázáno.

"menšina sa teší a číta si v bulvárnych časopisoch" -> Klasický pokus o ponížení čtenářů. Označovat The Guardian, Times, atd. za bulvární je účelové.

"Moralisti celého sveta a nepriatelia liberalizmu" -> Evidentní účelovost

"Tajné služby Ruska, Severnej Kórey, Iránu najali nových ľudí, ktorí sedia celé dni a čítajú a čítajú." -> Proč si proboha myslíte, že u materiály už dávno nemají? Vždyť k nim má přístup 3000000 lidí!

"Zmluvy, faktúry, dotácie verejných inštitúcií sú už na webe aj u nás." -> Zaprvé to není pravda a zadruhé no to to trvalo!

"Novinári sa budú pravdepodobne ťažšie dostávať k skutočným informáciám a udalostiam." -> Právě naopak díky Wikileaks

"Občania nemajú čas prehŕňať sa v záplave zverejňovaných informácií zo všetkých inštitúcií" -> Tomu tak bylo vždycky a díky WL nejsme navázaní jen na oficiální (nepravdivé) prohášení.

„kontrola nad informáciami je jedným z atribútov suverenity štátu a preto štát, ktorý ich nedokáže kontrolovať, skončí“ -> to říkali komunisti, ne? Z toho prohlášení mi jde mráz do zádech, to nemyslíte nážně paní V.
08. 12. 2010 | 14:36

HzP napsal(a):

Kdo nenávidí Ameriku, skáče na podobné informace jak myš na špek ! Ono se to pěkně tříbí a ukazuje se, kdo to jak ve skutečnosti myslí. A to je dobře.
Amriku mám rád a nebýt USA, dělal by si ve světě každý diktátor, co by chtěl. nebýt USa, rozlezl se komunismus do celého světa !!!! USA drží soudruhy pěkně pod krkem. A to je dobře.
08. 12. 2010 | 14:43

Otazka napsal(a):

Pro Hzp:
"Nejvyšší forma lásky, je láska k USA"
08. 12. 2010 | 15:07

Johann Hari napsal(a):

Odhalení Wikileaks posilují bezpečnost západních států

Všichni z nás mají vůči Julianu Assangovi dluh, píše Johann Hari v deníku Independent. Díky němu nyní víme, že naše vlády praktikují politiku, která dává vás i vaše rodiny do velkého nebezpečí. Wikileaks nás informovaly, že vlády tajně zahájily další válku proti další muslimské zemi, schvalovaly mučení, unášely nevinné lidi z ulic svobodných zemí a potlačily informace o usmrcení 15 000 civilistů - pětkrát více, než kolik jich zahynulo 11. září.

Všechny tyto akce zvýšily počet odvetných akcí od muslimů. Tuto vládní politiků dokážeme změnit jen pod podmínkou, že o ní budeme vědět - a Assange nám o tom poskytl důkazy černé na bílém.

Všechny informace, zveřejněné Wikileaks, byly pečlivě hodnoceny z hlediska veřejného zájmu. Z více než 250 000 dokumentů jich bylo zveřejněno méně než 1000 - a ve všech byla odstraněna jména informátorů a všechny informace, které by mohly někoho ohrozit. Informace, které Wikileaks vydaly, se týkají oblastí, v nichž se naše vlády protiví vůli vlastních občanů a utajují o tom důkazy.

Zde je několik příkladů. Obamova vláda popírá, že rozšířila současnou "válku" do další země, do Jemenu. Teď víme, že je to lež. Ali Abdulah Saleh, jemenský diktátor, se v depeších vytahoval americkému diplomatu: "Budeme dál říkat, že to jsou naše bomby, nikoliv vaše."

Odborník na protipovstalecké akce David Kilcullen, který byl donedávna vysokým poradce pro generála Petraea v Iráku, odhaduje, že na každého džihadistu, usmrceného při tomto bombardování, tyto bomby zabijí padesát nevinných lidí. Jak bychom reagovali, kdyby se toto odehrávalo v naší zemi? Kolik z nás by zešílelo smutkem a přijalo by rozhodnutí proti tomu bojovat, i když to postihne ženy a děti z druhé strany?

Americká a britská vláda nám tvrdí, že provedly invazi do Iráku, částečně, protože irácká vláda mučila vlastní obyvatelstvo. Jenže z dokumentů, prozrazených Wikileaks, vyplývá, že jakmile začaly naše vlády vládnout v Iráku, mučení, pálení, zabíjení elektřinou a znásilňování lidí zase začalo - a západní vlády záměrně rozhodly, že proti tomu nebudou protestovat a nebudou to vyšetřovat.

Moderní protizápadní teroristická hnutí vznikla v mučírnách v Egyptě v padesátých letech. Mnoho dalších stoupenců získalo určitě protizápadní teroristické hnutí v mučírnách v Bagdágu po roce 2003. K některých akcím už došlo i v Británii. Pokus o atentát na letišti v Glasgow podnikli Iráčané, kteří uvedli, že tím protestovali proti používání mučení v jejich zemi.

Z amerických diplomatických depeší, zveřejněných Wikileaks, vyplývá, jak tento smutek a vraždící hněv šíří západní vlády po celém muslimském světě a veřejně o tom lžou. Americká vojska vyhodila do povětří afghánskou vesnici Azizabad a usmrtila 95 osob. 50 z nich byly deti. Nikdo z nich nebyl členem al Kajdy, ani Talibanu. Američané dobře věděli, co provedli, ale ve veřejnosti dál tvrdili, že to byl útok proti "extremistům" a vesničany dokonce obviňovali, že prý zfalšovali nápisy na náhrobcích!

Wikileaks odhalily, jak děsivě ležérně západní vlády zvyšují toto riziko proti nám. Depeše dokazují, že americká vláda ví, že Saúdská Arábie je "nejvýznamnějším finančním zdrojem pro sunnitské teroristy", avšak naši šéfové se s nimi dál (doslova) drží za ruce, protože jejich ropa teče naším směrem.
08. 12. 2010 | 15:13

camponotus napsal(a):

Protože nejsem idiot, tak na počítač, který může obhospodařovat více lidí nedávám kompromitující informace. Pokud mám dokumenty v písemné formě, tak je z blbosti necpu na disk počítače, aby si v nich kdejaký hacker nebo zloděj nemohl číst.
Citlivá data, pokud byla uložena na papír a uložena do archívu, není vhodné, jak ukázaly Leaks, kopírovat do digitálu. Všeho moc škodí. Hodně dlouho jsem poslouchal BBC a Hlas Ameriky, teď poslouchám delší dobu BBC, protože je zdrojem seriózních informací, na rozdíl od HA a z toho mě plyne, že si mám na důvěryhodnost USA dát velký pozor. Jak se říká, důvěřuj, ale prověřuj. Mě Leaks nijak nepřekvapily, to co zveřejnily, vzhledem ke s vému věku už vím dávno. Nic nového pod Sluncem.
08. 12. 2010 | 15:17

Iaara napsal(a):

No dobře, paní Vašáryová, tak co nám tímto svým výplodem chcete sdělit?
Že Assangeho čin je málem zločin, protože oslabuje Západ? Poukázání na zákulisní svinstva politiků je špatné, protože ti se jenom více zakuklí a budou si dávat pozor? Vše se mělo nechat běžet tak, jak to bylo, hezky skryté před zraky hloupého davu, který ani neumí věci vyhodnotit a nemá čas "prehŕňať sa v záplave zverejňovaných informácií"?

Tohle kdybyste tvrdila těsně po r. 1989, tak vás lidé vypískají. Což by možná nebylo špatné...
Ještě můj osobní názor na věc: já jsem za ta odhalení rád. Užiteční idioti americké politiky i Američané sami neustále představují svět a konflikty v něm v černobílé polaritě "dobrý Západ v čele s USA" kontra "zlý (či přinejmenším podezřelý) zbytek v čele s Ruskem a Čínou". Takovéto aféry vnášejí do těchto pokroucených pohledů tolik potřebný korektiv.
Nyní už např. v Česku nebude moci naprosto přesvědčivě vykřikovat místní proamerická klika (podepřená BISkou) o ohrožení Česka prostřednictvím ruské diplomatické špionáže. I ten ten nejposlednější člověk si vzpomene na právě provalenou diplomatickou (a jinou) špionáž americkou – a hneduvidí věci ve správném světle! Blbci ve vládě už jen tak někoho rohlíkem neopijí.
08. 12. 2010 | 16:02

Tygr Čínský napsal(a):

A navíc, ty demokracie, o kterých se WikiLeaks rozpisují, byli vlastně usvědčeny z neuvěřitelných podvodů hlavně na svých vlastních občanech! Přesto se nestydí tvrdit, že jejich státy jsou demokratické. Není to ale pravda, demokracie znamená vládu lidu.

Dopustil by lid takových křivd, rokrádání státního majetku a válečných zvěrstev kdyby se o tom hlasovalo v referendech?! odpověď je NE!!!

Proč je tomu tedy tak?! Protože to ve skutečnosti nejsou demokratické státy, jenom se tak nazývají, zakrývají svoje pravé jména!
08. 12. 2010 | 16:34

Lex napsal(a):

Protože se jistě nevracíte k diskusi na svých minulých článcích (na které, jako na poslední, jak na aktualne.cz, tak aktualne.sk jsem tohle blahopřání zavěsil), dovoluji si je opětovat zde, na tomto čerstvém článku, hodnocení jehož obsahu a významu se raději vyhnu:
Blahopřeji Vám, paní Magdaleno Vášáryová, k umístění v primátorských volbách v hlavním městě Slovenské republiky Bratislavě na nádherném druhém místě. Připojuji též přání, aby Vám to dlouho vydrželo, nejlépe navždy.
08. 12. 2010 | 17:41

liberál napsal(a):

Souhlasím s autorkou. Wikileaks jsou jen bulárové drby, které mají jediný cíl poškodit USA. Rozesílá je pomatený australan co to v hlavě nemá v pořádku a pravděpodobně je to zvrhlý úchylák, který znásilňuje.
08. 12. 2010 | 17:52

liberál napsal(a):

Iaara:

Vy asi máte zaručené informace že tu Rusko žádnou špionáž neprovádí. Tak se s náma o ně podělte nebo mlčte.
08. 12. 2010 | 17:56

Iaara napsal(a):

liberál:

Vy asi máte problém s porozuměním psanému textu. Buď se mnou diskutujte o věcech, které jsem SKUTEČNĚ napsal nebo mlčte.
08. 12. 2010 | 18:23

Germanicus napsal(a):

Apropos Číňani... Před pár dny zveřejnil americký list New York Times článek - Co asi píše čínský velvyslanec z Wahingtonu. Tady je link: http://www.blisty.cz/art/55782.html
08. 12. 2010 | 18:34

Cicero napsal(a):

Jako právník, jako demokrat, a především jako člověk podporuji výzvu australské vládě o vyjádření podpory Assengemu. To, zda svým skutkem spáchal nějaký trestný čin, může rozhodnout pouze soud, a pouze soud může za takové jednání uložit trest. To, že novinář, nebo dokonce politik veřejně prohlašuje, že Assengeho je třeba ZAVRAŽDIT, je hrozné. Nehodlám hodnotit jeho čin, protože nedovedu odhadnout přesný dopad na mezinárodní politiku. Ale nemám z něho strach. Z lidí, kteří chtějí problémy řešit zabíjením, strach mám.
08. 12. 2010 | 18:51

Karel napsal(a):

Není nebo nebyl stejným psancem spisovatel Salman Rushdie? Ale toho vlastně odsoudili k smrti jacísi islámští imámové...
08. 12. 2010 | 19:02

zzz napsal(a):

Pilat Pontsky:
Co je to "pravda"?
Dnesni euroatlanticka civilizace se
v relativizaci "pravdy" uz dostala tak daleko, ze si pomalu ani tuto otazku nepoklada. nebo si ji naopak poklada pri vsech otazkach, i jestli 1 a 1 je 2.
08. 12. 2010 | 20:27

náhodný čtenář napsal(a):

Paní Vašáriová a co pravda a láska? Tak nějak se Vaše argumenty o škodlivosti vyjevení pravdy v případě nelichotivého dopadu na vládnoucí garnituru, podobají svého času praktikám ideologů bránících potápějí se komunismus.
08. 12. 2010 | 21:56

Tenco napsal(a):

Kdyby někdo četl mou osobní korespondenci, považoval bych ho za šmíráka.
Kdyby někdo moji soukromou korespondenci i uveřejnil, považoval bych ho za svého nepřítele.
Kdyby někdo zveřejnil mou osobní korespondenci a z ní by bylo zřejmé, že jsem hulvát a obcházím zákon, styděl bych se za to.

Podotýkám však, že v případě WL nešlo o soukromou korespondenci, ale o korespondenci veřejných činitelů.
Kterou platí daňoví poplatníci.
Mimo jiné věci s tím spojené.

Paní Vašáryová zřejmě není jen soukromou osobou.

Proto napíše, to co napsala.
Je to správné a logické.
A navíc je to žena.
Zřejmě ji tedy jde i o ty slušivé záclonky.

jen mi u toho konzervativního pohledu chybí odpověď na otázku, jakých zločinů se tedy Assange dopustil.
To budeme u každého novináře předpokládat, že jeho zdroje jsou nelegální ?
Jak to chce paní Vašáryová zjišťovat ?
Podle záclonek ?

Dobrou noc.
08. 12. 2010 | 23:01

Franta Adamec napsal(a):

Naozaj to tak vyzera suudruzka Lasicova - Vasharyova z Blavy.
09. 12. 2010 | 01:19

Tomáš Koloc napsal(a):

Paní Vášáryová, i to, že se činitelé OSN dozvěděli, že jsou sledováni je špatné? Přeji Vám, abyste se jednou stala generální tajemnicí OSN...
09. 12. 2010 | 01:38

Tom napsal(a):

Vážená paní Vašáryová,
svět je nesmírně rozmanitý, a Vaše názory také. Co s tím? Nevím. Tom
09. 12. 2010 | 02:02

silvia.manasova napsal(a):

nuz den odo dna neskor, sa pravdy na Wikileaks dozvieme asi pomenej.Jeden fakt ale je, ze to schytala najviac americka armada a diplomacia. Komu to prospeje? asi tu ide o take male vydieranie tymi, s ktorymi sa v novych strukturach vlady a systemu Ameriky nerata.No ak nepustite mocne lobby k novym satelitnym ystemom, k vladnym postom a nedovolite im riadit politiku miesto vas, pouziju sa stare osvedcene schemy. Clintonov impeachment,Nixonova Watergate, pokriveny obraz a image prezidenta Busha, nedavno znovu otvoreny sexualny skandal svedskeho krala, tlaky na premiera Blaira, zo strany svetovej lobby vojenskeho aj civilneho sveta businessu. Tato lobby stvorila internet a uplne ho ovladla a dovoli cez internet robit len taku politiku, aka vyhovuje prave jej. Ak teda Wikileaks vyjavila mnohe pravdy a skandaliky, tesme sa precitajme rychlo, lebo ten dalsi medialny humbuk a humus bude o niecom inom. Aj tie hackerske vypady na internetove stranky nam budu pripadat, ako podpalenie Risskeho snemu, vlastnymi, alebo len "co sa babe chcelo, to sa jej aj snivalo".Ozaj na internete som nasla na jednej stranke, doslova scenare pre profesionalnych blogerov. Otazky aj odpovede a temy k tomu. Na inej web stranke hackerov zas choroby a kody k ich pocitacovym programom. No hackeri,pokial nie su lekari asi nelicia. ale to je uz o inom. Pani Magda vie vzdy utrafit temu, aj jej sestra pani Emilia je lidrom v charite" Dobreho Anjela," podporujucej deti a rodiny postihnute rakovinou. Nuz to je cesta,pre jemne damy , nie politika. jedno vylucuje druhe.
09. 12. 2010 | 02:22

hiovorka11 napsal(a):

Magdaléna Vášáryová:
Očekával bych od Vás spíše radost nad tím, že mezi lidi se dostanou informace, které ukazují na šíření oficiálních dezinformací, které potlačují demokratické rozhodování obyvatel na základě skutečností.
Je vidět, že se pohybujete v nadoblačných výšinách politických dýchánků, kam neproniká vřava dobyvatelských válek, zadlužování a podvodů všeho druhu, dopadajících na život a peněženky běžných občanů.
Každy rozumný občan dokáže z novinových informací získat pro sebe to co chce nebo potřebuje. Někdy to samozřejmě může být i nepravdivá informace.
Co může ale občan dělat, než věřit více novinářům, kteří mají znatelně větší důvěryhodnost než prolhaní politici a kamuflující diplomaté. Proč by jinak novináři existovali ?
Měla by jste se i nad sebou zamyslet.
Wikileaks vyplňuje obrovskou díru způsobenou manipulacemi s lidmi. Díky jim za to a ochraňujme jej !
09. 12. 2010 | 02:29

pedro napsal(a):

Předpokládám, že paní Magda Vášáryová, v době kdy pracovala jako velvylankyně, se sama odebrala na americkou ambasádu, kde dobrovolně odevzdala své otisky prstů, genetický vzorek, čísla kreditních karet, hesla do počítače, lékařské diagnózy, seznam užívaných léků, atd. aby její američtí přátelé nemuseli ztrácet čas při shromažďování těchto informací.
09. 12. 2010 | 03:47

Karel Kubrt napsal(a):

Tenco, tentokrát s Tebou musím souhlasit až na jednu věc, a to je údajný konzervativní pohled pí. Vášáryové. Cituji: 'Záznamy o vnútornostiach štátu a našich vlastných musia byť prístupné každému.' Je to sice v části Trendy, ale vypadá to jako názor pí. političky. Včera jsem vyjádřil svůj názor, dnes ho chci ještě doplnit. Nepochopil jsem názory Magdy, chybí mi tam jasné stanovisko. Připomíná mi české poblitology, kteří hodně mluví a neříkají nic. Asi jsem blbej, ale nepochopil jsem, co tím blogem chtěla říct. Jelikož ji nepochopila větší část Bratislavy, nejsem sám, kdo je blbej.
09. 12. 2010 | 08:33

dzindzik napsal(a):

Co sa babe chcelo , to sa jej prisnilo.
09. 12. 2010 | 09:28

chystaj sa na dôchodok napsal(a):

stará,
už máš viac času, tak čítaj SME:
http://www.sme.sk/c/5677059/komisarka-pre-ludske-prava-kritizovala-bojkoty-financovania-wikileaks.html
09. 12. 2010 | 18:30

Tenco napsal(a):

Karel Kubrt
A tak sem dala téma nazerané z různých úhlů pohledů.
Závěrů se stejně těžko dobereš.
Snad soud dá nějakou tu formulaci.
Kde je hrana.
Ale měl by říct i b).
Kde je hrana veřejných činitelů a zaměstnaců státu.
Co je tajné z hlediska zájmu státu a co je tajné z hlediska zájmových skupin.

Svět, a média především, mají rádi senzace.
Soudy ba pak měly ve svých formulacích dospět k závěru, kdy je senzace zneužitím novinařiny a kdy je naopak senzace vyjádřením demokratické kontroly.
Verdikt by pak měl působit výchovně.

Zaměstnanci státu by měli vystupovat jako hlídači skutečných zájmů státu - kterýmžto je i jednání v rámci etosu, nejen účelovosti a novináři by pak měli vystupovat jako hlídači toho, zda se tak zaměstnanci státu skutečně chovají.

Asi tedy nezbyde než počkat na soudní proces.
Zatím prý ale právníci hledají paragrafy, na základě kterých by bylo možné Assangeho obvinit.

Jsem zvědavý na formulaci žaloby a obhajobu Assangeho.
Troufám si předeslat, že v tomto případě se celá věc spíše ututlá a jediné závěry budou ty, že se posílí ochrana diplomatické korespondence.

Což je v podstatě smutné.

Dobrou noc.
09. 12. 2010 | 23:13

ap. napsal(a):

Milá paní Vašáryová (napsal bych Magdo, ale netroufám, si ;o)
po přečtení některých těch "příspěvků" celkem chápu, že jste se na zdejší "debaty" vyprdla, ale tím pádem mi tu poněkud chybíte. Nechci Vás do ničeho nutit, ale kdybyste si našla skulinku ve svém životozpytu, zkuste nám sem prosím zase něco písnout. A nemusí to být jen z politiky. Jo, a na ty různý řeči se neohlížejte - jak jsem tak koukal, tak bratia Slováci ... no nic...
tak dík
Ap.
19. 04. 2011 | 00:51

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy