Ohleduplnost i při líbání
Nejenom z její agresivity a vulgarity, ale i z toho, že do sporu nezasáhl žádný muž a situaci zachraňovaly ženy. Proč o tom píši? Právě v těchto dnech začal Dopravní podnik města Vídeň Wiener Linien kampaň na zlepšení chování 2,5 milionů lidí, kteří MHD v rakouské metropoli využívají. Jejím mottem je ohleduplnost, která má přednost přede vším.
Do třítýdenní kampaně dopravní podnik investoval 200 tisíc eur, tedy asi 5 milionů korun. V rozhlasových a televizních spotech, v inzerátech v tisku a na letácích a plakátech se Vídeňané a návštěvníci města dočtou, že je v jejich vlastním zájmu, aby byli ohleduplní a respektovali spolucestující. Vyzývá je k tomu dvojsmyslný slogan: „Dělej si, co chceš, ale prosím ne tady!“
(foto: wienerlinien.at)
Podle aktuálního výzkumu mezi cestujícími MHD ve Vídni jim samotným vadí, když v metru, autobuse nebo „bimce“ – jak říkají tramvaji – cestující hlasitě telefonují, pojídají kebaby a pizzy, pijí pivo a hlasitě poslouchají hudbu. Proto jsou ve všech prostředích MHD ve Vídni po dobu tří týdnů stovky spolupracovníků dopravního podniku ve speciální uniformě s nápisem Ohleduplnost má přednost a s cestujícími promlouvají. Po třech týdnech pak budou prohřešky postihovat pokutou.
Mladé lidi překvapilo, že mezi standardy chování v MHD byl zařazen i „slušný polibek“. Řada starších Vídeňanů si totiž stěžuje na „muchlování“ zamilovaných. V tomto případě ale bude „prohřešek“ řešen jen vlídnou domluvou.
Nevím, zda by Dopravní podnik hl. m. Prahy našel pět milionů na tak obsáhlou a skvěle zvládnutou kampaň, ale v nějaké rozumné formě by byla čas od času na místě. A to nejen kvůli Julče K., kterou by asi ostatně už stejně nepřevychovala!