Berlínský deník: David Černý? Wahnsinn!

19. 01. 2009 | 19:02
Přečteno 7862 krát
Tomu říkáte umění? Jak jste ho v Česku vybrali? Záměrně jste chtěli šokovat? Byla to recese, že? David Černý? Wahnsinn! Přeloženo do češtiny: šílený, bláznivý, neuvěřitelný.



Jako ředitel Českého centra v Berlíně mám v posledních dnech o konverzační téma postaráno. Na všech schůzkách a místech, kam přijdu kvůli českému umění, se téma skoro vždy stočí na Davida Černého. Následuje řada názorů – sympatizujících i odmítavých, neutrálních zřídkakdy. Často jsme zasypán upřesňujícími otázkami, z nichž nejčastější je ta, jak byl umělec vlastně vybrán.

null
null


David Černý prý chtěl od počátku mystifikovat, protože mystifikace patří k současnému umění. Chtěl zjistit, zda si Evropa dokáže dělat legraci sama ze sebe.

Zjevně moc ne. Na posledním zasedání ředitelů kulturních institutů evropských zemí v Berlíně jsem ohlas jeho díla pocítil víc, než jsem čekal. Pohoršené pohledy z bulharské židle, slovinský smutek, Řek dílo označil „za nevhodný příklad evropské kultury“. Belgičan jásal, něco takového prý „Brusel potřeboval jako sůl“...

Celý rozruch je pikantním soustem pro média, a to i německá, která Davidu Černému zajistila reklamu nebývalých rozměrů. Myslím, že málokterému českému umělci se něco takového podaří.

Zcela rozumím tomu, jak je těžké vybrat jednoho umělce či jeden umělecký směr, který by nás měl v Evropě prezentovat. Sám se s mým týmem při mé práci v Německu často zamýšlím nad tím, čím zaujmout, který směr umění zvolit a kterého jeho nejlepšího zástupce do Berlína či jiných německých destinací pozvat. Pokud si ale vyberu, pak většinou vím, co od něj mám očekávat. O to víc mě překvapuje, kolik politiků a odborníků je v Čechách zaskočeno tím, co David Černý udělal. Osobně bych byl zaskočen, kdyby něco takového neudělal, kdyby jeho dílo žádnou kontroverzi nevyvolalo. To by totiž nebyl David Černý!

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

karel napsal(a):

Richtig! :-)
19. 01. 2009 | 19:04

Michal Macek napsal(a):

ja ja,mein hern.kdyz to budi takove emoce tak to asi splnilo ucel ne?
19. 01. 2009 | 19:28

Gerd napsal(a):

Mně z toho vychází, jak moc Alexandr Vondra nerozumí Evropě. Davida Černého neodsuzuji, vytvořil dílo podle svého, ale A. Vondra měl vědět (má to v popisu práce), jak dílo zapůsobí na jiné politiky v EU.
A. vondra je v poslední době čím dál mimo, např. jej překvapil Sarkozyho nesouhlas s raketovou základnou v Polsku, a možná by měl přenechat místo někomu, kdo bude méně překvapen a více porozumí svým partnerům v diskuzích.
19. 01. 2009 | 19:29

Monika napsal(a):

Pane Krafle, skvělý článek. Poslední odstavec je naprosto přesný! - Jinak opakuji: bravo, Davide Černý.

Pane Gerde, mám na to shodný názor.

Víte, když před téměř stoletím vyšel román od Ladislava Klímy, vyvolal také obrovskou vlnu nesouhlasu, odmítnutí a pobouření. Dnes je považován za klenot moderní české literatury. Rozdíl je však zřejmý: Klímu si pochopitelně nikdo nevybral, aby svým románem reprezentoval soudobé české umění... Jinými slovy, Vonda si to předsednictví hezky osladil. ;-)
19. 01. 2009 | 20:07

Neopřemyslovec napsal(a):

Problém je v tom, že Evropská unie - s Lisabonskou smlouvou nemá "stíňovou" EU. Měla by se 1/3 nákladů odebrat všem z EU velínu a financovat občansko-obecnou EU. Český důchodce za pět let Špidlovo komisařství si přišel na šedesát důchodů. Špidla si přišel na 5 000 důchodů!!! Neměla by ho čekat při návratu do Česka gilotýna? Nenazrála již doba pro gerilovou válku s EU Bruselem? Nepřipomíná vám EU sovětské politbiro z let 1975 - 1985? Není dílo D.Černého to samé co provedl Palach proti komunistické zvůli? Počátek gerilové války s Bruselem? Nechtěl D.Černý dílem zmobilizovat národy proti EU?
19. 01. 2009 | 20:25

Xaver35 napsal(a):

Pane řediteli KC,mýlíte se! Je něco jiného vybrat dílo D.Černého pro "Soubornou výstavu díla D.Č." (například) a vybrat dílo reprezentující české umění před světem.V tom druhém případě to měl být opravdu výběr,konkurz - nikoli ovšem cenzura!To však neproběhlo a šokován byl i přítel D.Č. Vondra,který mu to zadal.Je skutečně záhadou,proč po tolika přehmatech a trapnostech tento neslavný vicepremiér už dávno neskončil...
19. 01. 2009 | 20:31

Karel napsal(a):

Vondra se ožral, poblil Černého a tak se seznámili.
19. 01. 2009 | 21:06

im napsal(a):

A co naši předchůdci?

Říkala jsem si, proč ještě nějakého novináře nenapadlo dohledat kulturní prezentace předchozích předsednických zemí? Měli bychom po ruce aspoń nějaké srovnání a každý by mohl vyjádřit své mínění.

Inu, tak jsem pohledala na webu aspoń pár minulých předsednických zemí. Francii (2008), Slovinsko (2008), Portugalsko (2007), Německo (2007), linky viz níže.

Je zajímavé, že každá země uvádí, že proběhlo výběrové řízení, je zpravidla uveden větší počet účastníků a další podrobnosti.

To my, Češi, asi neumíme. Zákon o veřejných zakázkách a transparentní výběrové řízení ve Strakovce asi neznají, kontrolu provedené práce rovněž ne.


Francouzský vítěz stvořil patnáctimetrovou transparentní kouli s 28 pruhy (27+EU) a zavěil ji od stropu atria. Podrobnosti na dalších fotografiích:

http://www.eu2008.fr/PFUE/l...

Slovinci zřejmě neměli prostorovou instalaci, měli však různé jiné vizuály, viz:

http://www.eu2008.si/en/The...

Portugalci ve vkusně modré:

http://www.eu2007.pt/UE/vEN...

Němci udělali nápaditou světelnou kruhovou neonovou instalaci na nejznámější křižovatce:

http://www.eu2007.de/de/New...
19. 01. 2009 | 21:33

Honza napsal(a):

Mimochodem, teď jsem místo užitečnější práce dvě hodiny projížděl různé evropské blogy s klíčovým slovem "Entropa". Výsledný dojem je velmi pozitivní - víc než 90% příspěvků je buď nadšeno, nebo alespoň hájí autorovo právo na svobodu projevu. Většina lidí taky pochopila, že ta mystifikace s vymyšlenými spoluautory je součástí díla (četl jste někdo tu oficiální brožuru - je to ještě vtipnější než samotné dílo). Čtete výroky typu "lituju, že nejsem Čech". Dokonce i pár Bulharů se omlouvá za úzkoprsost své vlády... Já myslím, že je to jednoznačně úspěch. Gratulace, Davide!!

Ještě jedna poznámka: myslím, že Saša Vondra udělal chybu tím, že se do propagace díla předem sám zapletl. Já to vidím tak, že Česká republika svěřila tento umělecký úkol panu Davidu Černému. Jak si s ním pan Černý poradil, je už na něm, máme uměleckou svobodu, případné žádosti o omluvu adresujte prosím na něj. Vondra si ale naběhl tím, ýe dělal Černému tiskového mluvčího a pořád vykládal, co to tam v tom foyer vystavíme. Tak, teď to má.
19. 01. 2009 | 21:38

Jan Vaculík napsal(a):

ad Honza:
Je-li tomu skutečně tak, mám radost a zdá se, že se dílo zdařilo.
Myslím si, že až těmi protesty se smysl díla naplňuje; oduševňuje se. Může tím získat i novou dynamiku: např. Bulharsko bych zakryl instalací shodně tvarovaných dvířek, aby souzáchodí nikoho nepohoršovalo; na dvířka bych namaloval něco VELMI krásného. Kdo by chtěl, cudně by si dvířka pootevřel a podíval se. Atp.
19. 01. 2009 | 22:01

Skogen napsal(a):

Pan Černý popadl příležitost za pačesy. Přejme mu jeho patnáct minut slávy. Více si bude muset zasloužit jinak než v pravý čas přidrzlou recesí. Něco jiného je podíl našich politiků. Nějak muselo znít zadání, někdo musel dílo jako schopné reprezentace schválit, někdo z úředníků instalaci odklepnul. Pan Vondra se může stokrát tvářit překvapeně a naznačovat vlastní nekompetentnost. Spíše jsme začali infantilně cukrovat. Redukovat totiž oficiálně celé Bulharsko na tureckou toaletu, to je extra silná káva a já se Bulharům vůbec nedivím, že mají s nadhledem potíže. Co takhle zredukovat celou ČR na radar vyvedený v amerických barvách? Jsme schopni takovéto recesistické sebereflexe, anebo by se nám něco takového jevilo nepřípustně? Předsednická země by si z partnerů asi neměla na potkání tropit srandu. Leda by jí na partnerství zbla záleželo. Jenže zda jí skutečně záleží či ne, to je otázkou pro občany. Vláda by měla tlumočit toliko jejich převažující vůli. Entropu osobně považuji za poměrně povedený černý humor pro nějakou neformální příležitost, jako prezentaci postoje ČR ji už za vhodnou nepovažuji. Úmyslem odpovědných bylo přisladit, nechť na tom tedy pan Černý vydělá a my všichni netratíme.
19. 01. 2009 | 22:43

Suzana Hartová napsal(a):

Jsem šťastna, že máme svobodu, ať již jí dáme jakýkoliv přívlastek - občanská, umělecká... Myslím si však, že umělec má svoje umění v prvé řadě provozovat takzvaně "za své". Naprosto nechápu, jak mohl Saša Vondra, ev. vláda, koupit zajíce v pytli! Nejenže se nekonalo výběrové řízení, ale předpokládala bych, že umělec, jenž se k nějakému úkolu přihlásí, předvede alespoň skicu, scénář, syžet, atd. Napadá mě jediné: Saša Vondra se vrátil o mnoho let zpět do doby svých vytahaných svetrů a umolousané šály, nebo v posledních letech jen mistrně toto svoje založení maskuje oblekem a kravatou?... a popostrčil k státním penízkům kámoše, který neváhá kálet v galerii... Nejde ale jen o to, že - podle mého laického názoru - by umění mělo kultivovat a ne šokovat, protože šoků nabízí běžný lidský život až až, ale o skutečnost, že Černý, ač se jeví jako odpůrce "neviditelné ruky trhu" a patří možná mezi zastánce "pravdy a lásky", se jednoduše pokusil o TUNEL!! Takže vážení diskutující, David Černý,to je opravdu Wahnsinn, ne však BRAVO, ale FUJ. Podvod zůstane podvodem.
19. 01. 2009 | 23:13

Jan Vaculík napsal(a):

Souhlasím se všema!
A myslím, že pravé umění začne teprve teď, jak se to začne předělávat, doufám. Myslím, že sami státníci, kteří se cítí být uraženi, by teď měli být vyzváni, aby příslušné díly přemalovali dle svého vkusu.
Až tím by byl hepening završen.
20. 01. 2009 | 00:00

Ludvík napsal(a):

Uřízli jsme si zase díky ODS pěknou OSTUDU ! Jde to ovšem i na nás, obyčejné lidi, kteří se musejí za naše vládce STYDĚT, protože oni to neumí - mají z ostudy kabát (vespod rudý, navrch modrý).
Co by asi řekli naši velikáni z historie, kdyby tohle viděli (Masaryk, Palacký, Komenský, Hus .....) ?????
20. 01. 2009 | 09:43

MK napsal(a):

David Černý měl údajně prohlásit, že chtěl hlavně zesměšnit V.Klause. Zdá se to být logické, protože patří do party kamarádů pravdy a lásky, stejně , jako A.Vondra. A tak si tito dva kamarádi za státní peníze kopli do prezidenta a ještě si D.Černý udělal velkou reklamu. Vzhledem k tomu, že zatím nikdo neví, jaké texty V.Klause přes mapu ČR běží, možná, že nechtíc udělal Černý reklamu i prezidentovi. Zatím totiž vždycky na slova V.Kluse došlo
20. 01. 2009 | 10:32

Silvie napsal(a):

Souhlas s MK.
Černý si chtěl za každou cenu především udělat reklamu - ta je pro "umělce" tohoto typu tím nejdůležitějším, zejména ta negativní...
Pokud jde o Klause, říkám totéž - Klaus měl v zásadních věcech zatím pokaždé pravdu(to neznamená,že s ním souhlasím naprosto ve všem). Upozornit na to ovšem pro média nebylo nikdy podstatné - nosí se přece dělat z Bushe a Klause totální idioty.
A "hepeningy" byly v módě tak někdy před dvaceti lety. Docela ráda bych někdy v galerii viděla slušné a poctivé "řemeslo".
20. 01. 2009 | 11:21

Ivan Hochmann napsal(a):

Hovadiny,kraviny,

a hlavně za cizí peníze.To je terno.Za totality jsem znal jednoho človíčka,jehož krédo znělo:
"Papačka,radovanec,kuřba,žvanec,- móka-placky,fernet,sranec".

Jak vidno,jedeme dál......
Hlavně,že nám chutná!
Vondra by měl odstoupit!
Ivan.
20. 01. 2009 | 14:08

Silvie napsal(a):

Měl by odstoupit ani ne tak proto , že si nedokázal ten projekt ohlídat a nechal ze sebe udělat v...Mně spíš vadí jakým způsobem si vybral tvůrce.Politici se stále řídí osvědčeným mottem - "já na bráchu...". Zadat státní zakázku (a to ještě tak prestižní) bez konkurzu kámošovi ,se stalo téměř běžnou záležitostí. Langr, Řebíček, Kalousek a spol. tomu nejspíš říkají lobbing.
20. 01. 2009 | 14:31

Míťa napsal(a):

to Vaculík :
Promiňte, nejsem vzdělán v moderním umění, ale jako prostý člověk nevím, co v tom EXKREMENTU na očích Evropy vidíte.
Zdraví Míťa.
20. 01. 2009 | 14:56

Pocestny napsal(a):

Nojo, lidičky, není to tím, že se tu kasáte za "prosté"?

Prostý člověk je prostým právě proto, že není ničím jiným...

David Černý není "prostý" člověk, proto ani jeho instalace nejsou pro prosté, když se vám to slovo tak líbí...-)

Ono to naopak dává celkem smysl - jednak tím, že Česko většinou "representuje" cosi pražského, což přirozeně nevoní selským a dále fakt, že to naše národno vznikalo vždy tak, že nadprůměrný jedinec byl vypuzen nezájmem do světa, kde dobyl jisté slávy, kterážto byla sice "znárodněna", ale on pohříchu dopadl jako Kaplický - to abychom každému emigrantu ukázali, že se "z tý jejich světský slávy nepo..."

Ta obrovská konformistická kapacita místního lidu, který je schopen se shluknout a vytvářet vnitřní zdání společnosti ve středu jakéhokoliv režimu, je pak naprosto přirozeným cílem každého, kdo nemyslí "společensky", proto ani za společnost nemluví a neobléká její dres.

Saša Vondra správně pochopil, že upocený národní motiv nebo ty nesmysly, které tu výše jsou linkovány jako ozdoby předsednictví, jsou opravdu o ničem a ponechal to ďáblu. Je jeho klasickou vlastností očekávat, že lidé budou úměrní jeho roli Limonádového Joea naší generace, se kterou naběhl Davidovi, který nikdy nebude ničím jiným, než sám sebou.

Naopak, buďme rádi, že je Saša takový moula, nikdo jiný by na to Davidovi nenaběhl. Já naopak ocením to, že přes jisté mytí rukou nechal pitomce vypěnit a nic s tím nedělá.

Porodili kluci zajímavé děťátko, teď už žije svým životem, tatínkové jen z povzdállí sledují..

Kdepak, po "geniálním" nápadu Němců (nechat dva Turky ať vlajkami obloží kruhový objezd), přes portugalský LSD fraktál, frantíckej mimoň pumlíč po ten slovinskej europšouk je to jen ta klasika maloměšťákova - nikoho nedráždit, k ničemu nenavádět, symbolice televizní reklamy na červenou tašku....

je tu konečně něco, co také "mluví" (pro lobotomiky - ne tím, že se to hýbe a prdí, ale tím, že o tom glosují lidé.

Počtem názorů to naprosto poráží Vašíka Klausů, čímž se konečně stalo, že Klaus je součástí skládačky, nic víc.

Diskuse o jednotlivých kusech pak ukazuje, že svět to, co ten Klaus povídá, vlastně nezajímá, stačí mu, že je alegorií své země stejně jako ten nášlapnej hajzlík...

Takový hezký euroorloj, starý nápad, nové loutky.

Zároveň je to asi jediné, co k Václavovi přitáhne opravdovou pozornost světa - bude pamatován jako jeden z panáků na legrácce jednoho "velkého čecha", který žil současně s jedním malým presidentem.

Faktem totiž zůstává, že Václav Klaus je právě proto tak "naším" přesidentem, protože v životě mimo tuto zem NIC NEDOKÁZAL.
20. 01. 2009 | 16:30

im napsal(a):

@Pocestný

Trošinku si rejpnu, milý Pocestný, ale nemohu u tohoto Vašeho příspěvku ve stylu „z jedné vody šup na plot“ odolat, myslím, že čtete jen zběžně a cizí jazyky jsou Vám opravdu cizí.

Vaše pohrdavá poznámka o geniálním (v uvozovkách) nápadu Němců nechat dva Turky obložit vlajkami kruhový objezd není vůbec na místě.

Kdybyste uměl lépe německy nebo lépe zacházet s PC a našel si anglickou verzi textu, zjistil byste, že tam nebyli ani Turci, ani vlajky.

Byly tam dvě sestry Vašeho věku (38 resp. 33let) z Frankfurtu, tureckého původu, absolventky prestižní umělecké školy, které neudělaly nic maloměšťáckého, ale originální světelnou sochu, technicky náročnou, na kterou by se náš umělohmotný David Černý asi nezmohl.

To dílo se jmenovalo „Více světla“, vyšlo z výběrového řízení německého MZV a Goethe Institutu a zaplatila ho Deutsche Bank a EON spolu s Evropským patentovým úřadem.

Na ocelovou konstrukci o průměru 43 metrů naskládaly ty ženské nastojato speciální zářivky řízené počítačem jako prstenec, který mění barvy, intenzitu světla a rychlost pulzování v závislosti na hlukové hladině provozu na objezdu. Akustický signál byl transformován do originální světelné choreografie, zvláště za tmy to bylo úžasné. Navíc chodci mohli pomocí dotykových senzorů uvnitř prstence další světla spouštět.

Symbolika kruhu, prstence, pulsující energie, dynamiky, světla, barev byla jasná, každému pochopitelná, čitelná - nebylo třeba někoho jiného urážet, ironizovat, posmívat se, vymlouvat se na mystifikace apod.
20. 01. 2009 | 20:53

Pocestny napsal(a):

IM, vaše dedukce jsou příliš bujné, milý Watsone...

Však jsem řekl je to geniální, ale do Národního Technického Musea jako vynikající didaktická pomůcka, dokonce se mi to líbí i jako uliční instalace - konečně si hluchý se ztrátou čichu povšimne toho kvasu v dopravě...

Nicméně, co to má společného s Evropou?

Asi to samé jako frantícká bludná koule, portugalskej fraktál či ten neotřelý a milionkrát neopakovaný olympyjský pšouk alá Slovenia.

Já naopak doufám, že to po nás Švédsko také vezme odpodlahy.

Toto dílko vyšlo z výběru Saši Vondry a celé ho zaplatil Bakala, Saša dostane erár fondy nazpátek.

Víte, im, ona je taková doba, že dobře mířená satira zmůže leccos, co tyhle vizionážské iluminace nikdá nesvedou, a to je ten ruch a rej lidskej.

A tahle byla, včetně Bulharska, které sice vesele působí v EU jako Zilvar z chudobince kříženej s Huckleberry Jimem, ale upejpá se nám jako starej Fajst...

Jinak, tomu Club Med společenství budou brzo na severu Evropy malovat daleko ostřejší obrázky. Jen co si Němci a beneluxané spočítají, kolik z jejich daní půjde skrz Brusel do těch jejich bankrotů..

Ona ta Entropa a to Entro teď ukáže, jak sever vykrvácí na dluzích jihu - Španělsko už se veze, Irsko je na forhontě, připravojí se Řecko a Portugalsko.

Velká Británie se chystá oznámit Bruseli, že požádá o to samé co Island, Maďarsko, tedy, že klekne u vrat IMF, ale ti aspoň trpí za své v na rypák padající libře.

Tenhle cynismus Černého přišel právě včas, aspoň ti "důvěřiví" a positivní Entropané nebudou tak překvapeni, až se dozví spoustu nového o svých bližních.
20. 01. 2009 | 22:17

Slav napsal(a):

Netroufám si hodnotit umění, protože mu moc nerozumím, nepochopení šok je asi normální, z dějin víme jak mnoho umělců trpělo nedostatkem a jejich díla se dnes prodávájí za astronomické částky. Co mne však šokuje doopravdy to je některé názory neopřemyslovce. Srovnávání popularity Brežněva s demokratickými politiky, Brusel s politbyrem atd. Kde ten pán žil? Pokud jste nebyl v bezpečí imperialistického státu a a měl kritický názor šlo o vám o všechno, v nejlepším případě z kvalifikovaného člověka udělali někoho kdo má problém se uživit. Těch špionů proti vnitřnímu nepříteli co bylo potřeba? Je třeba si uvědomit že tito lidé nedělali politiku ale politický rasismus, myslím kdo to takhle srovnává je pro něj tahle doba nějak přijatelná, myslím že by nás neměl strašit a rovnou se přestěhovat do severni Korey.
21. 01. 2009 | 08:52

Ratatatata napsal(a):

Martine Krafle,hezky se umíte smát do oka kamery,to je dobře.Smát se podvodu Černého/najmenování 27 fiktivních art-autorů Černým a to Vondrovi pro realizaci Entropy, přivlastnit si 27 autorských honorářů/to Martine Krafle nejde,nebo u Vás ano?To můžete pak obdivovat větší mystifikátory,mystifikace,umělce jako je např.senátor Železný,za kterého Česko zaplatilo deset miliard,za jeho "kulturní televizi",je to pak tedy Big Česká sranda stejně jako drahá Levná sranda Černého v Bruselu,stejný princip.Prosím napište mi Váš názor,postoj...
21. 01. 2009 | 11:11

nocni.ctenarka napsal(a):

Jsem pro Entropu, nez dlouhých komentářů, myslím, že se zase jednou něco opravdu povedlo :-)).
21. 01. 2009 | 12:17

CoToVidíOkoMoje napsal(a):

Pane Krafle,

pan Černý není žádný geniální umělec, ale obyčejný český podvodník. Pokud mi nevěříte, tak se podívejte na §250 TŘ, který jasně říká: "Kdo ke škodě cizího majetku sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl nebo využije něčího omylu, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem nebo propadnutím věci".

Diskutabilní je pouze to, jak velkou škodu spáchal, t.j. jaký trest mu náleží.

Např.: "Odnětím svobody na šest měsíců až tři léta nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, způsobí-li činem škodu nikoli malou"

Nikdo se ale nezabývá tím, že se trestného činu dopustil a i když slíbil ty 2 melouny vrátit, pořád je pachatel. A o mezinárodní ostudě nemluvě.

Otázkou zůstává, jestli v tom jede sám nebo se někdo další "veze" s ním (např. pan Vondra, který měl před oficiálním "spuštěním" vše nechat překontrolovat). Tady by se patrně mluvilo o podílnictví.

Doufám, že Vám ten úsměv poněkud nezamrzl, ale tahle pravidla by měla platit pro všechny stejně, ne?
21. 01. 2009 | 12:59

Pocestny napsal(a):

MUHAHA, ježišmarjá, tak to žalujte! -))
Aspoň poznáme, kdo je ještě blbější než bulhar...-)

Editora upozorňuji, že "bejt blbej jak bulhar" je naprosto běžnou hovorovou frází mezi proletáři, neměli bychom se upejpat před slovníkem chasy, neboť lid je tím, kdo tu přeci vládne...
21. 01. 2009 | 15:47

Jan napsal(a):

Zaujal mě karikaturista http://oldrichdworak.sblog.cz/ : Černý nedodržel zadání a získal podvodně prestižní zakázku - tak vzniklo slovo: Černota. Pánové Vondro, Schwarzenbergu a Topolánku, rozdupejte tu plastiku. Nejenom, že se odreagujete, ale ukážete konečně Evropě, že podvodné a na lži založené práce se už ani v Česku netolerují a nevyplácí.
21. 01. 2009 | 15:50

Ivan Hochmann napsal(a):

Pocestný,

kdo lže ,ten i krade!
To nikterak neodrbeš .Věděli to už předkové našich předků.Je zbytečné ,abys tady něco obhajoval,nejsi-li nakažen stejným morem této sviňské doby jako ostatní příživníci a vychcaní darmožrouti,spoléhající na kouzlo mediálního humbuku.

Ivan.
21. 01. 2009 | 16:15

CoToVidíOkoMoje napsal(a):

To Pocestný:

Pletete si umění s uměním podvádět? Tak si laskavě uvědomte, že to projde jednomu, druhýmu,... a pak se z toho stane pravidlo (vždycky to zaplatíme my všichni).

A takovejhle předsedající stát chce modernizovat evropskou justici? Probuďte se člověče! Copak si opravdu myslíte, že takovýhle státní zakázky dostane obyčejnej člověk?

Doporučuji ještě zvážit, kdo je tady ten "bulhar", jak sám píšete.
21. 01. 2009 | 16:50

Lucrezia Bila napsal(a):

Z Cerneho vyroku, ze cilem Entropy bylo urazit presidenta Klause a nikoho jineho, je patrne, ze cela plastika je osobni pomstou Cerneho za to, ze Klaus vetoval zakon o registrovanem partnerstvi. Cerny a lide kolem nej takto bez vahani obetovali povest Ceske Republiky ke svym osobnim zajmum. Cesky lid je jen kulisou a ceske predsednictvi je jen nastrojem pro Cerneho osobni pomstu. Zrejme za timto cinem stoji i dalsi vlivne osoby homosexualniho sveta v CR, ktere touzily po pomste na V. Klausovi. Jinak nechapu jak je mozne, ze nekdo dostane takto dulezitou, seriozni zakazku za takto pochybnych, neserioznich okolnosti. Skutecnost, ze Cerny nyni zverejnuje prohlaseni o tom, ze nebude pozadovat ani zmineny najem za zachodovou, podvodnou mystifikaci jen ukazuje, ze jiz pochopil, ze mu tece do bot. Jeho puvodnim zamerem vsak nebylo se vzdat jakekoliv odmeny za tuto zakazku.
21. 01. 2009 | 18:57

Pocestny napsal(a):

MUHAHA!!

Pokud vím, tak státní zakázka se nekoná, neboť erármoney jsou zpět ve státní kase.

čili, pro vás tu zbývá jen možnost nadávat na to, jak blbej Vondra nechal Bakalu vypustit na Entropu Krakena. Je totiž faktem, že dnes se to dílko stalo uměleckým artefaktem v držení soukromé osoby. To jsou však jen nedůležité detaily.

Faktem stále zůstává, že je to dílko, které nejen representuje to vše, co se většina čechů bojí říci veřejně, ale potichu odkýve, bylo to vyrobeno, a instalováno jako vše jiné, co vyrobila a instalovala tato vláda, jejíž krédo "zprivatizujme kulaté razítko, jediné, čím umíme podnikat" se věrně zobrazuje v procesu vzniku dílka, ale také zcela trefuje to pokrytectví, které v Entropě panuje - ofígo jsme všichni kamarádi, ale de fakto se solíme, jak můžeme. Entropa je sice omotána modrým hadrem Brusele jako kukla bource, ze které hodlají eurokraté utkat to hebké hedvábí, ale uvnitř je plná předudků a ten hadr jen skrývá oslí uši jednotlivých národů, které se sváří v oslích válkách o oslí témata.
21. 01. 2009 | 19:56

Michal Macek napsal(a):

-kunsthistorik?co je to take?
-dejiny umeni
-aaa,dejiny umenia!poznam!u nas v trencine mame take hradby...
-z jake doby?
-co ja viem?druhe,tretie storocie

:))))
21. 01. 2009 | 20:51

stejskal napsal(a):

Kontrolná otázka?

Čo také si predstavujete pod pojmom konceptuálné umenie, vážení (kedysi som to niekde zaslechol a neviem presne, čo to znamená)? ;-)

Major Terazky

P.S. Ne, nechci diskutovat, jen mne to tak napadlo ;-)

Libor Stejskal
21. 01. 2009 | 21:24

Michal Macek napsal(a):

:))))

-a povezte,co to ma sudruh Zizka v ruke za klacik?namalujte mu do boha alespon lahky gulomet!
-ale v te dobe kulomety nebyly soudruhu majore...
-v akej dobe?
-v patnactem stoleti
-v patnactom storociu?co bolo to bolo......

zajimve jak je tu kazdej hned odbornik na umeni - vsadim se ze vetsina z nich ma doma na televizi porcelanoveho jelena (a tim nemyslim toho s digitalnim displejem od toho silenyho designera co udelal vazu z holinky :)))
21. 01. 2009 | 21:42

Ivan Hochmann napsal(a):

Lidi neblbněte,

jakýpak umělecký artefakt?

Kdyby si vzal náš "pan umělec" sprey a nastříkal na průčelí bruselského paláce,že je Klaus vůl,(jak se to píše anglicky?)dosáhl by svého stejně za laciný peníz a bez vládní ostudy.

Ivan.
21. 01. 2009 | 21:46

Michal Macek napsal(a):

Hochman:

obavam se ze by musel pokryt graffiti pulku toho palace - myslim ze se mu povedlo zvednout Mandle nejen VK :))

ostudy?ostuda je podle me neumet to brat s nadhledem a zadat zakryti nebo odstraneni *sveho* statu - akorat to rakousko - vedle tech chladicich vezi bych udelal bokorys - aby bylo videt ze Rakousko ma suteren :))
21. 01. 2009 | 21:55

stejskal napsal(a):

Pane Hochmanne, co je to umělecký artefakt?

Je to, když například On Kawara tvoří v přesně stanoveném čase svoje číselné obrazy?

Znáte hudbu Johna Cage (vím, že se o muziku zajímáte)? Znáte atonální skladby Albana Berga či Antona Weberna?

Je artefaktem Pisoir Marcela Duchampa?

Konceptualisté netvoří umělecké předměty (formy), ale řekněme, že ty formy zkoumají. Hrají si s nimi. Ptají se, co je umění a co ne.

(Něco málo zde http://maka.webzdarma.cz/st...)

Panu Černému se podařilo pravděpodobně jeden z nejzajímavějších kousků konceptuálního umění. Ne proto, že vytvořil formálně dokonalý artefakt, ale protože má úžasné publikum (mimojiné na těchto stránkách ;-)

Libor Stejskal
21. 01. 2009 | 22:14

Pavel Malec napsal(a):

Ruku na srdce:"Kdy jste naposledy takhle vášnivě diskutovali o umění?" Vyvolat debatu,emoce, donutit lidi aby se zamysleli, ... to všechno je součástí Davidem Černým dokonale ovládnutého umění a vy všichni diskutující jste součástí jeho díla, stejně jako zahalené Bulharsko!!!
Vyrovnat se s faktem že moderní umění už nevykazuje znaky klasického "krásna" je možná frustrující, nic to ale nemění na faktu, že panu Černému se povedl kousek hodný obdivu! Complimenti!
22. 01. 2009 | 01:00

Pravěk napsal(a):

Pavel Malec,pletete si umění krást a umění dělat,bohužel Černý udělal to první,kradl a podváděl,a lže s drahou Levnou srandou.
22. 01. 2009 | 05:46

Jejeje napsal(a):

Pane Stejskale,je Černý podvodník a lhář,nebo mystifikátor s penězi???Černý získal podvodem od státu/schvaloval Vondra s úředníky/
dva miliony korun za 26 fiktivních výtvarníků/jejich 26 autorských honorářů/ které si vymyslel,tedy lhal.To je umělecká mystifikace,pane Stejskale???Černého drahá Levná sranda/hloupá/ nemá s uměním nic společného,
je to falešný konceptualizmus,a za podvod by měl být Černý soudně potrestán,jako každý kdo podvádí.
Těším se na Váši odpověď...
22. 01. 2009 | 09:30

Michal Macek napsal(a):

jejeje: p.cerny tvrdi ze ve smlove nic o dalsich umelcich nebylo,on ze jen si to proste cele takhle vymyslel.nevite jestli ta smlova neni nekde na netu?mohla by bejt jakozto statni zakazka-na to je snad zakon nebo co.
a ted podepsal smlovu kde se zavazujete statem investovane penize vratit.omluvil se.
22. 01. 2009 | 10:01

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Jejeje,

neumím k Vaší otázce dodat nic dalšího, než co napsal pan Macek. Někdo může brát celu tu mystifikaci jako chytře vymyšlenou součást celé této instalace. Jinému to připadá jako podvod.

Kdo to rozsoudí? Právník? Kunsthistorik? Vládní úředník? Milovník happeningů a alternativního umění? Co člověk, to pohled.

Osobně se musím přiznat k určitému defektu: nechápu, jak mohou podobné instalace někoho urazit. Já k nim obecně dokáži zaujmout jen dva postoje: buď se mi líbí či mne alespoň zaujmou nebo pobaví. A nebo ne (pak mne nezajímají)

Libor Stejskal
22. 01. 2009 | 10:21

Jejeje napsal(a):

Pane Stejskale,kdyby Vás Černý udělal jako "Stajskal turecké WC" s neonem na hlavě,nebo v lepším případě jako "Stejskal splachovací hajzl",koncepčně,za Vaše peníze a vystavil Vás ve veřejném prostoru,jak by jste se s tím vyrovnával ???Byla by to Big-sranda a trefná,mystifikační???
Děkuji za Váše vyjádření.
22. 01. 2009 | 11:03

stejskal napsal(a):

David Černý ovšem neudělal žádnou soukromou osobu jako"splachovací hajzl" s neonem na hlavě ;-)

Vystřelil si z předsudků, které v Evropě stále panují, byť se tváříme, že ne.

Pokud se ale ptáte, jestli bych se cítil uražen, kdyby nějaký výtvárník znázornil Českou republiku jako E 55, tedy s běhnami, sádrovými trpaslíky a k tomu přidal zástupy lidí nakupujících padělky v tržnicích popř. s nápisy "Češi nekrást tady", přišlo by mi to velmi vtipné a výstižné.

Odráželo by to totiž hloupé klišé (přinejmenším v Rakousku a částech Německa dost rozšířené), že všichni Češi této představě odpovídají. A zároveň by to reflektovalo i skutečnost, že řada jich tomuto stereotypu skutečně odpovídá ;-)

Pokud bych začal působit jako veřejná osoba (neřku-li volený zástupce), pak by mi též "Stejskal splachovací hajzl" nechal vklidu. Respektive bych přemýšlel, proč mne takto autor vidí.

Člověk, který si zvolí dráhu veřejné osoby (politik, mediálně známý člověk), by měl neustále reflektovat, co se děje kolem něho (a "hajzl na hlavě" je drobnost, ne žádná denunciace, pomlouvačná kampaň, insuniace).

Smějme se, pane Jejeje. Nejlépe sami sobě. Je to zábavné. A tudíž osvobozující ;-)

Libor Stejskal
22. 01. 2009 | 11:31

Hahaha napsal(a):

Pane Stejkale,o umělcích,o podobném umělci většího kalibru než je Černý,...mystifikátor Kožený si vystřelil z předsudků, které v Evropě stále panují a stal se velkým konceptualním umělcem,od slova uměti a koncepce,a je šťastný, protože má bohatou maminku...a my to nyní cítíme,funguje to nejméně na půlce národa,a my se tomu máme smát,tak tedy smějme se ,je to zábavné a tudíž osvobozující...jak myslíte
22. 01. 2009 | 12:29

stejskal napsal(a):

Jak myslíte, pane Hahaha,

svůj pohled na rozdíl mezi počiny Davida Černého a Viktora Koženého bych asi někomu, kdo je přesvědčen, že neexistuje, na tomto prostoru těžko vysvětloval.

Hezký den.

Libor Stejskal
22. 01. 2009 | 13:19

Lucrezia Bila napsal(a):

Stejskal: "David Černý ovšem neudělal žádnou soukromou osobu jako"splachovací hajzl" s neonem na hlavě ;-) Vystřelil si z předsudků, které v Evropě stále panují, byť se tváříme, že ne."
To by byl od vystudovaneho umelce dosti primitivni zpusob jak zesmesnit Vaclava Klause. I zak zakladni skoly by vymyslel "fikanejsi" zpusob nez, jaky popisujete. Ten zpusob, ktery Cerny zvolil je daleko rafinovanejsi a proto take ucinnejsi. Krome toho jsem nikde nerekla, ze Cerny si chtel vystrelit ze "soukrome osoby". Vaclav Klaus neni soukroma osoba, nybrz president Ceske Republiky.
Pokud chtel vsak Cerny "ztvarnit predsudky s kterymi je treba bojovat", jak zduvodnite "boj proti predsudkum" v pripadech kdy Dansko je jako Lego, Svedsko jako IKEA, Belgie jako bonboniera? Vsechno toto jsou zname produkty, ktere zminene zeme vyvazeji do celeho sveta. Bulharsko naproti tomu vyvazi svuj syr "fetta" bulharskeho typu do cele Evropy, kde se s nim clovek setka opravdu vsude. Naslapove toalety jsou naproti tomu zname i z Francie. Proc najednou drsna, nechutna, ponizujici satira? Ze by Cernemu byly severske zeme sympatictejsi svou tolernaci vuci gayum a proto je zprostil svych satirickych utoku? Ceskou Republiku jako takovou pak Cerny nijak nesnizuje ani neironizuje. Ztvarneni mapy CR pouzil Cerny k zesmesneni Vaclava Klause ocividne z duvodu, ze tento vetoval zakon o registrovanem partnerstvi a v dnesni dobe je "poslednim mohykanem", ktery se timto cinem verejne projevil proti gayum. Proto se take Cerny vyjadril, ze "metoda jakou byl Klaus zvolen presidentem je pochybna" a ze "jedineho koho chtel ponizit je Vaclav Klaus". Cerny zneuzil zakazku na vyzdobu salu Justus Lipsius k propagaci svych osobnich nazoru na Vaclava Klause jako "homofoba". Vsechna ta dodatecna vysvetleni o "boji proti predsudkum" jsou jen zeleninovou oblohou na taliri kde hlavnim chodem je verejne zesmesneni Vaclava Klause.
22. 01. 2009 | 14:40

stejskal napsal(a):

Tak jo, paní Bílá, s takto kategorickým tvrzením se těžko polemizuje.

Snad jen na okraj:

Myslím, že David Černý nechtěl s ničím bojovat ;-) Dokonce ani s předsudky.

A proč je Dánsko jako Lego, Švédsko jako IKEA a Bulharsko jako "turecké" záchody. Možná se mýlím, ale řekl bych, že toto je to první, co řadu lidí (přinejmenším v Česku) napadne jako první (netroufám si říct, že většinu, ale není to vyloučeno).

David Černý se podle mne pokusil zachytit tuto první a ne výjimečnou asociaci zachytit (myslím, že kdybyste si udělala soukromou anketku v ulicích, dopadla by dost podobně).

Zësměšňovat pana prezidenta? Tím, že pouštíte jeho výroky? Tomu nerozumím.

Libor Stejskal
22. 01. 2009 | 15:53

Lucrezia Bila napsal(a):

Stejskal: "Zësměšňovat pana prezidenta? Tím, že pouštíte jeho výroky? Tomu nerozumím."

Jen mi prosim nezacnete tvrdit, ze to tam vidim jen a pouze ja a to na zaklade mych "predsudku". To uz by bylo opravdu smesne.

Bude nejepe, kdyz se s temito vasimi otazkami obratite primo na Cerneho. On sam vam jiste da na toto vysvetleni. Zatim pouze prozradil o Entrope a svem umyslu pri jejim tvoreni, ze "jestli jsem chtěl někoho urazit, je to Václav Klaus." Cerny se take netaji tim, ze podle nej by Klaus nemel byt presidentem. Cerny totiz verejne prohlasil: "upřímně taktéž nemohu přijmout metodu, jakou se stal prezidentem".
Pokud pak mluvime opravdu o predsudcich, ktere koluji mezi lidmi, tak napriklad "ozraly jako Dan" nebo "svedske trajekty do Nemecka, Danska a pobaltskych zemi plne Svedu nakupujicich laciny alkohol" jsou jevy na odpovidajici urovni s bulharskym naslapovym zachodem.
Opakuji jeste jednou, ze Ceskou Republiku jako takovou pak Cerny nijak nesnizuje ani neironizuje na urovni srovnatelnou s bulharskym zachodem. Zverejneni Klausovych vyroku zaramovanych do parodie Evropy pak vsak plni cil, ktery sam Cerny od pocatku mel a ktery nyni i verejne priznal: urazit Vaclava Klause.
22. 01. 2009 | 17:21

stejskal napsal(a):

To si asi nerozumíme, paní Bílá.

Nevím, "co tam vidíte" Vy, ale pouštět něčí výroky přeci není směšné. Směšné mohou být maximálně ty výroky. Je to jako kdybyste někde postavila páně Knížakovu Václavku a k ní z reproduktoru zněly citáty Václava Havla.

No, a co, proboha? Buď mne to zaujme, nebo jdu pryč. Buď mne ta absurdní kombinace pobaví, nebo pokrčím rameny a řeknu si, tak tohle mne tedy nebere.

A dále: já žádné otázky na Davida Černého nemám. Podívám se na jeho instalaci, nechám ji na sebe působit nějakým dojmem a vše ostatní je už na mně (také se ptáte Slavíčka, proč třeba maloval bretaňská mola?

Že se Davidu Černému nezamlouvá Václav Klaus jako prezident? Že mu přijde směšný? No, to snad je jeho právo. Vám se třeba zamlouvá. Zkuste někde nějakou instalaci, která ho bude oslavovat. Nebo nějakou jinou, která si bude dělat legraci z jeho odpůrců.

Myslím, že tato debata se začíná točit v kruhu a postrádá argumenty. Třeba si příště popovídáme na nějaké zajímavější téma.

Hezký večer

Libor Stejskal
22. 01. 2009 | 17:48

JC napsal(a):

Imperium vrací úder.
http://www.trud.bg/Default....
Opravdu jsem se už dlouho tak upřímně nezasmál.
:-))))
23. 01. 2009 | 13:00

Lucrezia Bila napsal(a):

"Že se Davidu Černému nezamlouvá Václav Klaus jako prezident? Že mu přijde směšný? No, to snad je jeho právo."
To je samozrejme pravo kazdeho a i moje, protoze mne se Klaus take nezamlouva. Na rozdil od vas vsak ctim respekt k "nepriteli". Cerny ma pravo si myslet o Klausovi co chce a take to umelecky vyjadrit pokud takovou akci dela sam za sebe. Pokud vsak se vysmiva prezidentu Ceske Republiky v dile, ktere ma byt vyveseno jako reprezentace Ceske Republiky v souvislosti s predsednictvim EU, tak je to pak uplne jina situace. V tom je zasadni rozdil. EU predseda Ceska Vlada a nikoliv Vaclav Klaus a tak je to i brano vsude na mezinarodnich forech. Pokud Cerny ma neco proti Klausovi, tak at si to s nim vyridi na nejakem osobnim foru a nevyuziva k tomu prostor reprezentujici Ceskou Republiku, protoze tim urazi tu vetsinu ceskych obcanu, kteri se za toto dilo postavit odmitaji.
"A dále: já žádné otázky na Davida Černého nemám." Pokud vim, tak jste polozil otazky jak to myslim s tim, "Zësměšňovat pana prezidenta? Tím, že pouštíte jeho výroky? Tomu nerozumím." Jelikoz to byl sam Cerny, kdo se vyjadril, ze jeho cilem bylo verejne zesmenit Klause, tak vas posilam za nim, aby jste se ho zeptal osobne. Ja nemohu mluvit za nej. A nemohu za to, ze je takovy bridil, ze se mu tento jeho zamer natolik nepovedl, ze ho tam nikdo vlastne ani nevidi - ani vy, ani ja.
"Myslím, že tato debata se začíná točit v kruhu a postrádá argumenty."
S tim opravdu souhlasim. Z vasi strany jsem zadny argument nezaznamenala, pouze nelogicke placani o malovani obrazu, ktere nikdy nebyl vytvoren jako reprezentace pro ceske predsednictvi EU a nasledne srovnavani s instalaci, ktera v prestiznim sale Justus Lipsius ma v tomto politickem prostredi reprezentovat CR jako predsedajici zemi EU.
02. 02. 2009 | 00:18

Lucrezia Bila napsal(a):

No a kde mate ten uzasny, neprekonatelny efekt Entropy? Vsichni vy, kteri jste ji vzyvali jako dilo moderniho spasitele? Dnes se o tom sajrajtu uz nikde mezinarodne nepise, ale problemy, ktere musi CR jako predsedajici zeme resit, zustavaji. Entropa nic nevyresila a ani nedala nejaky impuls k nejake mezinarodni debate o "bourani predsudku", jak se o tom alibisticky psalo pri jejim slavnostnim odhaleni. Entropa jen rozvirila hladinu spinaveho zachodu, aby po splachnuti zmizela v utrobi kanalizacniho systemu a za pul roku si na ni nikdo ani nevzpomene.
02. 02. 2009 | 00:20

SalasFelecia21 napsal(a):

This is known that cash can make us disembarrass. But how to act if someone doesn't have money? The one way is to receive the <a href="http://lowest-rate-loans.com">loan</a> and just short term loan.
20. 03. 2010 | 03:04

rolex watches napsal(a):

rolex watches is very useful tools to protect our time.If you never pay attention to yourself ,please grasp this chance.a few days ago,I bought aswiss .IT's very good to use.So i want to write an article about watches to share with everyone on seiko watches So as to more and more people to konw it.
02. 04. 2010 | 04:03

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy