Šance pro čistou dopravu - elektromobily na vzestupu

18. 09. 2017 | 11:20
Přečteno 2837 krát
Elektromobilita nabízí řešení, které může zbavit evropskou dopravu závislosti na importu ropy. Neprodukuje emise, je čistá a bez hluku spalovacích motorů. Aby byla naplněna očekávání z čisté elektromobility, musí být splněna podmínka nezávislosti na fosilních palivech i v případě zdroje elektřiny.


Nezdravě závislí
Evropské zásoby ropy nestačí na pokrytí naší spotřeby v dopravě. Za její dovoz tak z peněženky každého občana EU odteče ročně 425 eur (11 000 Kč). V roce 2015, kdy byly poměrně nízké ceny ropy na světových trzích, činily celkové výdaje EU za import ropných produktů 215 miliard eur. Ty mizí mimo jiné v politicky nestabilních zemích, jako je například Libye. Rizikovým faktorem je především velká závislost na jediném dodavateli, Rusku, které do EU dodává více než jedna třetinu celkového objemu ropy.

Dusíme se
Doprava hnaná spalovacími motory je jedním z největších zdrojů emisí oxidu uhličitého a skleníkových plynů v Evropě. Roční mezní hodnota EU pro oxid dusičitý byla v roce 2013 překročena v 19 členských státech. Dieselové automobily sice produkují méně oxidu uhličitého než benzínové vozy, ale vypustí až čtyřikrát více oxidu dusičitého a 22krát více částic prachu. Prachové částice PM2,5 mohou podle Světové zdravotnické organizace způsobit kardiovaskulární onemocnění, astma či rakovinu plic.


První kroky ke snížení spotřeby ropy
Pro masivní redukci emisí potřebuje EU silný impuls. Ten může vycházet z tzv. Bílé knihy EU o dopravě z roku 2011. Emise v oblasti dopravy by pak měly klesnout o 60 % do roku 2050. Opatření na podporu elektromobility jsou také součástí strategií klimaticko-energetické politiky EU s cíli do roku 2030. Členské státy budou muset zjednodušit pravidla tykající se připojení́ veřejně přístupných i soukromých dobíjecích míst pro elektromobily do distribučních soustav.

Elektromobily – čistá doprava s podmínkou

Zvýšení podílu elektromobilů zvýší i nároky na elektrickou soustavu. Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) uvádí, že pokud by do roku 2050 vzrostl podíl elektromobilů na 80 % v souladu s plněním závazku snižování emisí, zvýší se podíl elektřiny spotřebované v dopravě z celkové spotřeby v EU z přibližně 0,03 % v roce 2014 na 4–5 % do roku 2030 a na 9,5 % do poloviny století.

Do roku 2030 nebude růst elektromobily vyžadovat žádné zásadní zásahy do elektrárenské sítě nebo budování nových kapacit. V následujících desetiletích si však vyžádá instalovanou kapacitu potřebnou pro pokrytí této spotřeby ve výši 150 gigawattů (GW). Öko-institut propočítal, že se tyto zdroje mohou skládat z 87 GW větrných, 45 GW solárních a 24 GW vodních elektráren, plus 13 GW zdrojů spalujících biomasu. Další možný scénář naplnění čisté mobility nabízí studie Stanfordské univerzity z roku 2017, která se opírá především o růst větrné a solární energetiky.

Postupný růst počtu elektromobilů v EU bude snižovat dovozní závislost na ropě i množství vypouštěných emisí:
• účet EU za import fosilních paliv pro dopravu by mohl do roku 2030 klesnou o 58 až 83 miliard eur. V roce 2050 by to již mohlo být o 115 až 180 miliard méně.
• Podle míry rozvoje elektromobility dojde k redukci oxidu uhličitého o 64 až 97 % a celková kvalita ovzduší se zlepší snížením škodlivých částic o 73-95 % do poloviny století.
• Do roku 2030 může navíc díky přechodu na elektrifikovanou dopravu vzniknout až 1,1 milionu nových pracovních míst. Do poloviny století pak dalších 1,9 milionu.

Elektromobilita s sebou ponese rozvoj akumulace energie. Cena lithium-iontových baterií spadla od roku 2010 o neuvěřitelných 73 % na 273 US dolarů/kWh v roce 2016 (BNEF). Do roku 2030 BNEF očekává pokles na 74 US dolarů/kWh. Motorem poklesu nákladů bude zvyšování konkurence a nástup dalších inovací.

Elektromobily začnou nabízet všechny velké automobilky. Své modely představí Škoda, Volvo nebo BMW. Elektrický pohon pro nákladní automobily připravují MAN nebo Mercedes. Již dnes se můžeme i v českých městech potkat s elektroautobusy. Čistý pohon dopravy přinese městům prostředí bez prachu a hluku.

Pokud se chcete se dozvědět o možnostech elektromobility a budete-li ve čtvrtek v Brně, můžete navštívit debatu, kterou připravila Informační kancelář Evropského parlamentu v ČR ve spolupráci s odborným portálem Obnovitelně.cz v rámci Evropského týdne mobility. Vedle europoslance Luďka Niedermayera zasedne Martin Ander, náměstek brněnského primátora pro životní prostředí, Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu, Tomáš Kazda z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií na VUT v Brně a Petr Novotný, expert společnosti RENARDs dotační, s. r. o. Debatu bude moderovat Jakub Šiška z Obnovitelně.cz. Více informací o diskuzi naleznete pod tímto odkazem.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy