Stop imigrantismu! Imigrantům nevaříme!
Odvážný restauratér z Hanušovic nad Jevišovkou odmítá ve své Grand Italia Pizzeria Ristorante vařit imigrantům
„Imigrantům nevaříme“ vyvěsila na svůj facebookový profil restaurace Grand Italia Ristorante Pizzeria z Hrušovan nad Jevišovkou. A doprovodila to heslem „Stop islámu“. Šéf restaurace Tomáš Ševčík píše: „Včera jsem byl označen jako Nácek, protože jsem vyslovil svůj názor na problém s uprchlíky a došlo 200 záporných recenzí, urážek, hrozeb Když jsem prohlížel profil každého zúčastněného, nestíhal jsem koukat. Buď makají pro ,,neziskovku" nebo jsou cizinci a vůbec nechápou, o co jde a jen dělají humbuk, aby jsme se jich lekly. Mně nevadí cizinci, mně vadí invaze ILEGÁLNÍCH UPRCHLÍKŮ, KTEŘÍ SI DĚLAJÍ NÁROKY ÚPLNĚ NA VŠE.“ (Převzato bez jazykové korektury – poznámka M.K.)
Ale zdaleka nejde jen o současný akutní problém s uprchlíky. Skupina kolem Ševčíka se totiž zapojila do originálního etnografického výzkumu, s nímž už před lety začalo muzeum v podkrkonošské Jilemnici. Jedním z nejpřekvapivějších výsledků bádání je i poznatek, že pizza je původně tradiční české jídlo, v podkrkonoší neméně populární než legendární kyselo.
Pásl kozy, jedl pidu
Svědčí o tom například přímo Ševčíkem objevený zápis z místní kroniky v Horní Branné z 18. století. Český písmák Werner Erich Schmaltke píše: „Všichni vědí, že právě po kyselu a místní ještě nepříliš jinde známé speciálnosti, tzv pidě, rostou místním mužům zvlášť bohaté kštice. Po kštici poznáš lidi z hor i daleko, důle v kraji.“
Schmaltke se konkrétněji o „pidě“ nerozepisuje, ale povědomí o ní se zřejmě postupně šířilo po celé zemi a tak zajímavou zmínku nalezl badatelský tým z Jilemnice a Hrušovan u dalšího českého kronikáře Huberta Jaschkeho z šumavské Kvildy. Jaschke píše: „Dnes jsme tu měli vzácnou návštěvu, z Vrchlábe přijel pan řídící Hubert Schmelzer a jako pozoruhodný dárek nám přivezl místní specialitu – placku, kterou tam dělají z pohankové mouky a bandor a pida jí říkají. Na stolech chudých podruhů leží placka jen tak a přezdívá se jí „pida chleba“, v bohatších domácnostech se stává poněkud bizarní módou po různu ji přizdobovat rajskými jablky, sýrem nebo houbami. Pan řídící říkal, že onehdá dokonce místní starosta uspořádal slavnost, kde byla pida hlavním chodem pro nějaké hosty až z Itálie.“
Tato zmínka je pravděpodobně ještě starší, ale přesnou dataci se zatím prokázat nepodařilo. Nicméně o zdomácnění „pidy“ v českém lidovém prostředí svědčí i známý popěvek „jedl pidu, pásl kozy“, který vznikl pravděpodobně na Valašsku. „Pásl kozy, jedl pidu/ Tralala / A milá ho nechala/ Nechala ho v kozím bobku/ Chudáka/ Ještě, že má pidy hrudku/ Tralala...“
Stop imigrantismu!
Způsob, jakým restaurace Grand Italia Pizzeria Ristorante z Hrušovan nad Jevišovkou razantně vstoupila do diskusí o uprchlické krizi je tedy třeba považovat nejen za jasný a odvážný občanský postoj, ale také za upozornění na ty nejlepší a ryzí české tradice. Tradice, které nesmíme nechat rozpustit v hrůzném projektu „imigrantismu“.
Ostatně už Josef Jungmann dal otevřeně najevo svoji až trochu ironickou radost nad českou dominancí ve vztahu k německému národu a jazyku ohledně „pidy“. „Jak asi přeložit do němčiny to krásné české slovo pida,“ pousmál se Jungmann. „Vždyť Němci ani nevědí, oč jde.“ Nakonec se jim to Jungmann pokusil vysvětlit termínem Riesengebirgetomatenkrapfen.
Tomáš Ševčík píše: „NESOUHLASÍM A BUDU BOJOVAT ZA LEPŠÍ ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ PRO SVÉHO SYNA. VY VŠICHNI SLUNÍČKÁŘI NEZNEUŽÍVEJTE SOCIÁLNÍ SLUŽBY, DOTACE A UKAŽTE SE. PŘESTAŇTE URÁŽET A ŘEKNĚTE ŘEŠENÍ !!!!! Píšete lži, urážky a sami jste nedokázali nic.“ A s jeho slovy souhlasí i hnutí Islám v ČR nechceme: „Nenecháme sluníčka vyhrát ani se nenecháme takto šikanovat.“
Ševčík, Konvička a spol zřejmě řešení mají: Nevařme jim, nedělme se s nimi o svoji životní úroveň a třeba chcípnou.
Psáno pro server Romea.cz
„Imigrantům nevaříme“ vyvěsila na svůj facebookový profil restaurace Grand Italia Ristorante Pizzeria z Hrušovan nad Jevišovkou. A doprovodila to heslem „Stop islámu“. Šéf restaurace Tomáš Ševčík píše: „Včera jsem byl označen jako Nácek, protože jsem vyslovil svůj názor na problém s uprchlíky a došlo 200 záporných recenzí, urážek, hrozeb Když jsem prohlížel profil každého zúčastněného, nestíhal jsem koukat. Buď makají pro ,,neziskovku" nebo jsou cizinci a vůbec nechápou, o co jde a jen dělají humbuk, aby jsme se jich lekly. Mně nevadí cizinci, mně vadí invaze ILEGÁLNÍCH UPRCHLÍKŮ, KTEŘÍ SI DĚLAJÍ NÁROKY ÚPLNĚ NA VŠE.“ (Převzato bez jazykové korektury – poznámka M.K.)
Ale zdaleka nejde jen o současný akutní problém s uprchlíky. Skupina kolem Ševčíka se totiž zapojila do originálního etnografického výzkumu, s nímž už před lety začalo muzeum v podkrkonošské Jilemnici. Jedním z nejpřekvapivějších výsledků bádání je i poznatek, že pizza je původně tradiční české jídlo, v podkrkonoší neméně populární než legendární kyselo.
Pásl kozy, jedl pidu
Svědčí o tom například přímo Ševčíkem objevený zápis z místní kroniky v Horní Branné z 18. století. Český písmák Werner Erich Schmaltke píše: „Všichni vědí, že právě po kyselu a místní ještě nepříliš jinde známé speciálnosti, tzv pidě, rostou místním mužům zvlášť bohaté kštice. Po kštici poznáš lidi z hor i daleko, důle v kraji.“
Schmaltke se konkrétněji o „pidě“ nerozepisuje, ale povědomí o ní se zřejmě postupně šířilo po celé zemi a tak zajímavou zmínku nalezl badatelský tým z Jilemnice a Hrušovan u dalšího českého kronikáře Huberta Jaschkeho z šumavské Kvildy. Jaschke píše: „Dnes jsme tu měli vzácnou návštěvu, z Vrchlábe přijel pan řídící Hubert Schmelzer a jako pozoruhodný dárek nám přivezl místní specialitu – placku, kterou tam dělají z pohankové mouky a bandor a pida jí říkají. Na stolech chudých podruhů leží placka jen tak a přezdívá se jí „pida chleba“, v bohatších domácnostech se stává poněkud bizarní módou po různu ji přizdobovat rajskými jablky, sýrem nebo houbami. Pan řídící říkal, že onehdá dokonce místní starosta uspořádal slavnost, kde byla pida hlavním chodem pro nějaké hosty až z Itálie.“
Tato zmínka je pravděpodobně ještě starší, ale přesnou dataci se zatím prokázat nepodařilo. Nicméně o zdomácnění „pidy“ v českém lidovém prostředí svědčí i známý popěvek „jedl pidu, pásl kozy“, který vznikl pravděpodobně na Valašsku. „Pásl kozy, jedl pidu/ Tralala / A milá ho nechala/ Nechala ho v kozím bobku/ Chudáka/ Ještě, že má pidy hrudku/ Tralala...“
Stop imigrantismu!
Způsob, jakým restaurace Grand Italia Pizzeria Ristorante z Hrušovan nad Jevišovkou razantně vstoupila do diskusí o uprchlické krizi je tedy třeba považovat nejen za jasný a odvážný občanský postoj, ale také za upozornění na ty nejlepší a ryzí české tradice. Tradice, které nesmíme nechat rozpustit v hrůzném projektu „imigrantismu“.
Ostatně už Josef Jungmann dal otevřeně najevo svoji až trochu ironickou radost nad českou dominancí ve vztahu k německému národu a jazyku ohledně „pidy“. „Jak asi přeložit do němčiny to krásné české slovo pida,“ pousmál se Jungmann. „Vždyť Němci ani nevědí, oč jde.“ Nakonec se jim to Jungmann pokusil vysvětlit termínem Riesengebirgetomatenkrapfen.
Tomáš Ševčík píše: „NESOUHLASÍM A BUDU BOJOVAT ZA LEPŠÍ ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ PRO SVÉHO SYNA. VY VŠICHNI SLUNÍČKÁŘI NEZNEUŽÍVEJTE SOCIÁLNÍ SLUŽBY, DOTACE A UKAŽTE SE. PŘESTAŇTE URÁŽET A ŘEKNĚTE ŘEŠENÍ !!!!! Píšete lži, urážky a sami jste nedokázali nic.“ A s jeho slovy souhlasí i hnutí Islám v ČR nechceme: „Nenecháme sluníčka vyhrát ani se nenecháme takto šikanovat.“
Ševčík, Konvička a spol zřejmě řešení mají: Nevařme jim, nedělme se s nimi o svoji životní úroveň a třeba chcípnou.
Psáno pro server Romea.cz