Globální klimatický rozvrat

08. 02. 2012 | 22:14
Přečteno 4796 krát
Uznávám, nadpis je poněkud provokativní. A není můj. Vypůjčil jsem si toto slovní spojení z přednášky dr. Holana, kterou jsem měl možnost si v úterý poslechnout (www.veronica.cz). Pravda, ani on není autorem, ale pouze horlivým propagátorem (globalclimatedisruption.com).

Obhájci a šiřitelé klimatického rozvratu nám ukazují, jak se mění podmínky pro život v různých částech světa, kde bylo nebo je sucho, povodeň nebo vichřice. Kde a jak stoupá teplota nebo kyselost, nebo klesá druhová rozmanitost.

Ale pojďme se zamyslet nad smyslem této podivné aktivity. Rozvrat symbolizuje něco nevratného, definitivního. Změny klimatu sebou nic podobného nepřinášejí. Problémy ano, ale s rozumnou adaptací přinášejí novou kvalitu, nikoliv rozvrat. Cílem "globálního klimatického rozvratu" je postrašit přehnanými důsledky veřejnost, nejlépe veřejnost politickou. A když tak někdy čtu nebo poslouchám "bruselské" záměry a závěry, tak musím konstatovat, že někdy straší i úspěšně.

Rozum do hrsti. Máme dnes už několik generací dlouhé řady měření a umíme je zpracovat. Umíme modelovat projekce klimatu na další desetiletí (prosím žádné srovnání s předpovědí počasí na příští týden) a pokud budeme rozumní, tak budeme umět využívat vždy ty nejlepší výsledky, které jsou k dispozici.

Čeští klimatologové ukončili jednu etapu výzkumu a výsledky již jsou (a postupně budou i další) k dispozici (www.chmi.cz). I po zběžném prostudování dojde každý soudný čtenář k závěru, že neočekáváme žádný rozvrat. Ale je vhodné a nutné naše výsledky neustále zpřesňovat a srovnávat s výstupy jiných vědeckých týmů.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

ghándí napsal(a):

venku se globálně otepluje
08. 02. 2012 | 22:24

vasja napsal(a):

A Iveta je ve špitále:-((
08. 02. 2012 | 22:29

JenTak napsal(a):

Vážený pane Tolaszi.
Normální a inteligentní člověk chápe meteorologický bordel jako dopad globálního oteplování.
Pak tu jsou lidé jako ghándí, a s těmi nic nenaděláte. Jakákoli fakta jim protečou mozkem bez vlivu na procesy myšlení.
08. 02. 2012 | 22:30

vasja napsal(a):

A že nejde o žádnou srandu, tak to najdete tady.

http://www.veronica.cz/?id=4&i=1547&id_kat=0
08. 02. 2012 | 22:34

yorick napsal(a):

Jen Tak,
díky, to jsem se pěkně zasmál, máte pravdu, jen bych snad zapochyboval o procesu myšlení právě v případě tohoto beznadějného jedince :-))), ještě jednou díky. Tolik ode mne dnes ke klimatickému chaosu, pan Tolasz snad promine.
08. 02. 2012 | 22:43

Maximus napsal(a):

Ano, je to tak, pane autore, máte v předpovědích počasí úspěsnost pěkných 40%. Tak jestli byste to neměli hlásit obráceně a hned byste byli výrazně lepší?
08. 02. 2012 | 22:51

radimtolasz napsal(a):

Maximus: Pokud bych dělal předpovědi já, tak bych neměl ani těch 40%. Ale mám rozum, tak nedělám čemu nerozumím. Předpovědi ČHMÚ mají však úspěšnost v závislosti na délce nejméně dvojnásobnou.
08. 02. 2012 | 23:04

JJF napsal(a):

jen by mne zajímalo co provede uvolněný CO2 z fosilních paliv v biosféře (v oceánech a atmosféře) Prý oceány doposud CO2 absorbují na úkor vzrůstající kyselosti vody s vlivem na vápenité části mořských živočichů a tedy s potenciálním rozpadem potravního řetězce.

Tedy docela by mne zajímalo jak bude vypadat nový rovnovážný stav s ohledem na nové kvality koncentrace CO2 v biosféře.
08. 02. 2012 | 23:10

Maximus napsal(a):

radimtolasz
Díky Radime, to jste mě uklidnil, mimochodem rosničky a rosňáci předpovídali, že současné mrazy už měly skončit minulou sobotu a trochu se sekli. Ale hlavně, že víme, že někdy v březnu či spíše v dubnu se oteplí.... a příjde jaro, léto, podzim... zima!
Ti naši klimatologové mají výhodu skoro jako zvěrolékaři, tam když pacient pojde a lékař se skne, tak až na výjimky se nic neděje a nestane, ale byznys je po pěknej, to zase jo!
08. 02. 2012 | 23:16

PK napsal(a):

No klimatický rozvrat to sotva ale hospodářský a společenský ten už tu skoro je.
08. 02. 2012 | 23:19

Martin napsal(a):

Rozvrat a klimatické změny existují protože existují, tak se usnesla neomylná Strana na plenárním zasedání ÚV ESSR. Je totiž třeba na boj proti němu schválit nové ekoteroristické daně, tentokrát pod názvem Uhlíková daň.
Podobnost s "Poručíme větru dešti" je čistě náhodná.
08. 02. 2012 | 23:23

Maximus napsal(a):

Je to sice z r.2005, ale z hlediska vulkánů a jejich aktivity je to aktuální záležitost:

Nebývale silná seizmická aktivita v oblasti tektonického zlomu u pobřeží Sumatry je dokladem velkého napětí mezi Indickou zemskou deskou a Barmskou mikrodeskou. Podle expertů se tak zvyšuje riziko exploze Toby, jednoho z největších a nejnebezpečnějších supervulkánů této planety. Toba se totiž nachází přímo v subdukční zóně nad aktivní zlomovou linií. Seizmologové předpokládají, že k dalšímu, celkově už třetímu extrémně silnému zemětřesení v řadě, by mohlo dojít v blízkosti Toby. Podsouvání Indické desky pod desku Barmskou výrazně ovlivňuje vulkanickou aktivitu na Sumatře.
Podle profesora Case z Monash University v australském Melbourne je třeba zahájit monitorování Toby, aby mohly být včas zaznamenány eventuální příznaky blížící se erupce. Jedině za tohoto předpokladu může být svět varován dny, týdny nebo i měsíce předem. Profesor Cas tvrdí, že průměrná dvoutisíciletá perioda mezi dvěma mohutnými erupcemi supervulkánů už uplynula.

Nikdo nepochybuje o tom, že budoucí exploze Toby bude mít pro lidstvo zničující následky. Širokou oblast kolem místa výbuchu zasype popel. Mračna prachu a plynu o objemu nejméně jednoho tisíce kubických kilometrů se rozptýlí v atmosféře. Průměrné teploty na povrchu Země prudce poklesnou. Zemědělství na celém světě bude rozvráceno a globální distribuce potravin se zhroutí. Všeobecný hladomor a zkáza pravděpodobně ukončí nebo alespoň přeruší rozvoj civilizace. Těžko odhadovat, kolik lidí katastrofu takových rozměrů dokáže přežít. Zatím poslední výbuch Toby před 74 tisíci lety přečkalo na celé planetě nanejvýš 10 tisíc lidských jedinců.

"Supervulkán určitě vybuchne, je to jen otázka času," řekl profesor Ray Cas, který se příští rok zúčastní mezinárodního projektu, jehož cílem bude výzkum supervulkánů v Jižní Americe. Získané informace by měly vědcům pomoci lépe pochopit problematiku supervulkánů a identifikovat projevy, které předcházejí jejich erupcím.

Důkazy o aktivitě supervulkánů v minulosti byly objeveny nedaleko Neapole v Itálii, na Novém Zálandu, v Indonésii, v Jižní Americe a ve Spojených státech amerických.

Vulkanologové věří, že nedaleko Toby se zformoval další supervulkán, který má stejně jako Toba dostatečný potenciál k erupci. Některé indicie dokonce svědčí o tom, že množství nahromaděného magmatu pod Sumatrou je větší než před poslední kataklyzmatickou událostí. Současný bouřlivý vulkanismus a seizmické dění v regionu jsou vážnými signály, které nelze podceňovat. Pravděpodobnost výbuchu Toby někteří vědci dokonce srovnávají s rizikem dalšího silného zemětřesení u Sumatry.

Vzhledem k okolnostem se nelze divit názoru deseti významných vědců, jimž novináři z britského deníku Guardian položili počátkem dubna otázku, co pokládají za největší hrozbu pro lidstvo. Výbuch supervulkánu byl označen dokonce za reálnější nebezpečí než klimatické změny. Společně s virovou pandemií a terorismem se umístil mezi rizika, která se s velmi vysokou pravděpodobností projeví ještě za života této generace.

Vědci z britského Hadleyho střediska pro předpovědi a výzkum klimatu (Hadley Centre for Climate Prediction and Research, HCCPR) provedli počítačovou simulaci klimatického vývoje po případném výbuchu Toby nebo jiného srovnatelného supervulkánu. Simulace naznačila, že průměrná teplota na severní polokouli by po erupci poklesla o 10 stupňů Celsia. Zkáza by se nevyhnula ani tropickým deštným pralesům. Podle jiných scénářů by se ochladilo o "pouhých" 3 až 5 stupňů, což je ovšem pořád dost na to, aby začala nová "doba ledová". K tomu ostatně došlo i po poslední erupci Toby před 73 až 75 tisíci lety. Důkazy o tom přinesl společný výzkum amerických a tchajwanských geologů a oceánografů. Experti se zaměřili na analýzu vzorků z vrtů uskutečněných v Indickém oceánu a Jihočínském moři. Z rozboru vyšlo najevo, že při první erupci Toby před 788 tisíci lety přikryla vrstva popela rozsáhlou plochu do vzdálenosti až 3200 kilometrů od místa výbuchu. Stejný rozsah měla i zatím poslední erupce, kdy zahynulo zhruba 75 procent všech živých bytostí na Zemi.

No doufám, že ta teplotní nestabilita počasí na prakticky celém světě s tím jaksi nesouvisí....
08. 02. 2012 | 23:26

kormoran napsal(a):

Nekolik generaci clovecenskeho "monitorovani" klima planety Zeme je pouhym zlomkem sekundy jeji existence.

S jejimi periodami , (i excessy - jako pohyby magmy - zmeny geomagneticke, aktivity hvezdy ,) nelze ovlivnit . Pouze sledovat a zaznamenavat.

A nikdo nemuze garantovat , ze soucasne 'monitorovani' se dostane do rukou budoucim generacim .)))

Priroda disponuje potencialem vyrovnat se s mnoha extremy , clovek ne.
08. 02. 2012 | 23:49

Mard napsal(a):

Zdá se že "globální oteplování" přivodilo "globální změnu klimatu" v hlavách některých přispěvovatelů do diskuze. Ti kteří zažili strašení novou dobou ledovou, která se po dvou desítkách let změnila na strašení oteplením, si o klimahujerech, který jsou mnohdy totožní s eurohujery, myslí svoje. Zatím se boj proti oteplování projevuje vyšší cenou energií, vyšší poruchovostí vozidel a zamrzáním nafty s řepkou (pardon, methylesterem) a nemožností koupit žárovky! Tudíž bych doporučil raději všem milovníkům arktických mrazů a mnohametrových sněhových závějí, aby místo otužování raději provozovali navykání na vyšší teplotu. Bude to levnější a ku prospěchu více lidem.
09. 02. 2012 | 00:59

jonathan napsal(a):

"Výbuch supervulkánu byl označen dokonce za reálnější nebezpečí než klimatické změny. Společně s virovou pandemií a terorismem se umístil mezi rizika, která se s velmi vysokou pravděpodobností projeví ještě za života této generace."
Je čas začít házet klimatology a katastrofické teoretiky přes palubu, aby se moře uklidnilo.
09. 02. 2012 | 00:59

malý popleta napsal(a):

vasja

celkový klimakterický rozvrat to asi nebude, v tom má patrně pan Tolasz pravdu...

ale ani tohle není žádná sranda
09. 02. 2012 | 01:00

Mard napsal(a):

radimtolasz napsal:Předpovědi ČHMÚ mají však úspěšnost v závislosti na délce nejméně dvojnásobnou.
Jo. Kdyby jste předpovídali počasí minulé, tak se můžete při troše snahy dostat i na 100% úspěšnost. :-) Tím nijak nechci zesměšnit snahu o zlepšení předpovědi, jsem rád, že jste nasekali menší čtverce pro počítačový model. Ale vadí mi malá sebečistící schopnost klimatologů, kteří nijak nesnaží exkomunikovat báchorkáře a lumpy, kteří již byli usvědčeni z podvodů při práci s daty. Pochybuji že by třeba lékaři stále drželi mezi sebou členy své profese, kteří by léčili pouštěním žilou.
09. 02. 2012 | 01:05

Ivan napsal(a):

"Změny klimatu sebou nic podobného nepřinášejí. Problémy ano, ale s rozumnou adaptací přinášejí novou kvalitu, nikoliv rozvrat". Z toho vyjádření autora vyplývá, že dřív nebo později oteplování skončí, klima se znova stabilizuje, a sice v pro nás pořád přijatelném pásmu teplot. Můžete nám prozradit, jaký mechanizmus tedy způsobí ono zastavení klimatických změn a utvoření "nové stability" a v jakých průměrných teplotách nastane?
09. 02. 2012 | 01:19

jenicek napsal(a):

Nejhrůznější na tom je, že ten kydal Hollan, diskredituje Akademii věd.
Jinak bláboly produkuje pravidelně, třeba na ekolistu:
http://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/jan-hollan-zmeny-klimatu-postupuji-rychleji-nez-kdo-cekal
09. 02. 2012 | 03:27

slimming coffee napsal(a):

Today, there are brazil coffee publicized in books and on the internet, it is difficult to choose. Here we are not going to look at foods to eat but foods to avoid on any diet.

A slimming coffee way to understand which diet is best is to see which one fits your own personal choices for life-style and natural (we stress the word, ?natural? not synthetic) tastes.

We all have our weight loss coffee many of which from a child passes with us all our lives.

brazil coffee,slimming coffee,weight loss coffee, brazilian slimming coffee http://www.best-share-green-coffee.com/green/7-Days-Brazilian-Slimming-Coffee.html
09. 02. 2012 | 04:35

blue jay napsal(a):

lol Stejskale,
ani temer necitelne recaptcha nemuze zastavit dobrou brazilskou kavu. Jak to ti spammeri delaj?
09. 02. 2012 | 06:25

honolulu napsal(a):

Chci vam neco vysvetlit. Vim to z hledani Atlantis.
Predstavte si vodorovnou caru, ktera predstavuje delku 100 tisic let, mezi body "A" a "B" v libovolnem meritku.
Bod "A" je vsak v prumerne teplote 35 stupnu Celsia a bod "B" v prumerne teplote 10 stupnu Celsia.
Tato pomyslna cara reprezentujici cas, vsak behem pouhych 12 tisic let znovu vystoupi do teploty 35 stupnu Celsia, do bodu "C". Z bodu "C" (35 Celsia) do bodu "D" (10 Celsia), je znovu pozvolne teplotni klesani trvajici 100 tisic let. A tak to jde periodicky stale dokola uz 1 000 000 let.
Nahoru prudce a casove kratce, dolu pozvolna, a znovu nahoru prudce a casove kratce, a dolu pozvolna.

Proto pomale poklesy do doby ledove se stale opakuji. Stejne jako rychle oteplovani. Toto jsou neprijemne veci. Daleko horsi jsou vsk pady komet a sopky, jako byla TOBA.

Doby ledove vazi velke mnozstvi vody. Pri oteplovani se uvolni a mame z toho potopu sveta 8000 B.C., kdy se vody Altantiku prelili pres Gibraltar do Stredozemniho more. Hladina vody byla o 180-220 m nize.

Atlantis zmizela pod Atlantikem 50 000 B.C. stejne jako velka zeme na zapad Od Chile, kvuli uvolneni velkeho mnozstvi vody pri padu meteoru a prudkeho otepleni.

Evropane, (pouze nekteri z nas) jsou uprchlici z Atlanit t.zv. 4 civilizace. My jsme civilizace pata.

Co nas ohrozuje v budoucnosti ? Zatim NIC (skoro nic)
NABIRU nase "krematorium" 21.12.2012 je podvod - neexistuje.
ERIS existuje, ale mine nas o 4 billiony mil 21.12.2012.

Alignment planet se vas netyka a ja Astrolog mam pripraveny hluboky sklep, kde preckam 21.12.2012.
Maysky kalendar je spatne o 50 let o proti Gregorian kalendar.
Takze vse je OK zatim, ale urcite jednou prijde k prudkemu vymreni lidstva tak, jako uz nekolikrat a to z ruznych duvodu.
09. 02. 2012 | 07:36

resl napsal(a):

zdá se, že ani "desítky" let vás v klimatologii nic nenaučili. váš výhled je do r. 2013, o zprávách vašich kolegů ze světa nemáte tušení. takže po mně potopa, jak jste odpozoroval od hlavního klimatologa
09. 02. 2012 | 07:58

vasja napsal(a):

Největší klimatolog je poučenej klimakterik resl. Ten vidí nejdál.
09. 02. 2012 | 08:25

olga napsal(a):

Počasí si z nás dělá legraci. Dělá si co chce. V globálu předpověď platí. To máte pravdu. Ovšem prší tam kde nemá, a tam kde by bylo potřeba, tak tam je sucho. Máme narušenou přírodu. Lesy i pole mají zhutněnou půdu těžkou technikou, a nedrží vláhu. Pak máme stále sucho. To já si pamatuji krásné svěží lesy. Krásný mechový koberec, o kterém nám říkali, že je to zásobárna vody. Dnes je to poněkud jinak. Studánky a potůčky vysychají. To jsme zpívali. Zpívám zpěv míru. Tam bylo taky aby rybám nevytekla řeka. Jsme jinde. Nejde mít všechno. Můžeme si vybrat. Mamon a nebo Boha.
09. 02. 2012 | 08:29

Holubář napsal(a):

Pane Tolaszi,
nic si tady z těch kydů některých jedinců nedělejte. Oni v životě neviděli ani tu blbou a triviální synoptickou mapu, natož aby chápali nějaké klimatologické složitosti. To jen musí žvanit do všeho a na všechno mít názor. I když o tom prd vědí.

Hezký den všem.
09. 02. 2012 | 08:30

Xury napsal(a):

Pro autora:
považuji vás za rozumného člověka, který k současné hysterii kolem globálního oteplování nepřispívá, což ve vašem oboru rozhodně není standart. Nicméně bych radil více skepse kolem klimatických modelů. Když pominu otazníky nad matematickou korektností řešení diferenciálních rovnic, tak nemohu přehlédnout jejich základní problém - verifikaci. Přiznejme si, že relevantní data ohledně globální "teploty" (ty úvozovky dávám proto, že nejde o teplotu v termodynamickém smyslu) máme jen pár desítek let zpět, což vzhledem k délce různých cyklů, které ovlivňují pozemské klima považuji za zcela nedostatečné.
09. 02. 2012 | 08:46

Botičky od Diora napsal(a):

Ať si pan prezident říká co chce, ale otepluje se! Venku je -10 a ne -15 !

a nějakej rekord? určitě maj dneska mnohem horší přístroje než před válkou, takže kecaj že je - 40. bylo by nesmyslné tvrdit, že se svět otepluje jen v nějaký československý republice je zima.
09. 02. 2012 | 09:01

Milan V napsal(a):

to autor:
díky za odkaz ve Vašem příspěvku na přednášku prof. Holdrena z Harwardu.
Doporučuji si ji přečíst všem diskutujícím.
Již dlouho si též myslím,
že místo pojmu "globální oteplování" či "klimatický rozvrat"
je přesnější (ale obtížněji sledovatelný) pojem
"globální rozkolísání klimatu".
09. 02. 2012 | 09:08

Dzarda napsal(a):

Xury: Souhlasím s Vámi. Klima je fenomén tak složitý a závislý na tolika proměnných, že nikdy ani ty nejsofistikovanější matematické propočty nemohou podat důvěryhodnou předpověď toho, jak se bude celý tento nesmírně komplikovaný systém vyvíjet. Jsem si jist, že se nepočítá s vlivem Slunce, ani nemůže, protože zdá se, že dosud nebylo "rozhodnuto", zda aktivita Slunce klima na Zemi ovlivňuje. Samozřejmě, že ovlivňuje, jako se ovlivňuje vše navzájem.
Nemohu souhlasit s autorem, že klimatické změny nemohou způsobit rozvrat. Když se např. ve Asii změní klimatické podmínky natolik, že zde již nebude možné pěstovat např. rýži (a vyloučit se to nedá, spíš se to zdá, s již nyní opožďující se monzunovou sezonou, spíše pravděpodobné), bude následovat exodus nepředstavitelné masy lidí a to s sebou zajisté rozvrat (současného systému) přinést může.
Naopak souhlasím, že strašit tím mnoho nepomůže a rozumná příprava (pokud je vůbec možné se na něco podobného dostatečně připravit) je na místě.
Rád si čtu Vaše blogy, autore, Vaše příspěky a názory vedou k zamyšlení (byť s Vámi konkrétně nyní spíše nesouhlasím). Pak jsou tu totiž ještě příspěvky a on-line rozhovory nejkrásnější "klimatoložky", které mají spíš charakter meteorologického bulváru :-). Ale je po nich, stejně jako po předpovědích na 14 dní dopředu poptávka, která je zkrátka jen uspokojována. Každý má na výběr a to je dobře.
Hezký den všem.
09. 02. 2012 | 09:38

Analytik napsal(a):

Moje rosnička má úplně stejný názor a plně souhlasí s článkem pana doktora.
Žádný rozvrat se letos konat nebude.
Nejvýš tak převrat. Ale ne globální, jen lokální.
09. 02. 2012 | 10:03

PODVOD napsal(a):

http://www.reformy.cz/zpravy/film-velky-podvod-s-globalnim-oteplovanim/
09. 02. 2012 | 10:38

L.Metelka napsal(a):

Pojem "klimatický rozvrat" považuju za dost tendenční, který má vzbudit v lidech jakési emoce, pocit velkého ohrožení. To ostatně potvrzuje i sám pan Hollan na prvních několika stránkách v prezentaci na http://www.veronica.cz/prezentace/Hollan.pdf .
Cituji ze stránky 2:
"změna klimatu (...to nikoho nepoplaší)"
(konec citace)
Pokud panu Hollanovi jde o to, aby "plašil" a proto prosazuje termín "klimatický rozvrat", tak to má rozhodně daleko blíže k některým metodám novinářů (zejména bulvárních) než k metodám klimatologickým.
09. 02. 2012 | 10:45

siven napsal(a):

L.Metelka - Dobrý den, pane doktore, jak se daří Gulf streamu? ;)
09. 02. 2012 | 11:05

Ivan napsal(a):

L. Metelka: Zopakuji dotaz: pokud jde o "zmenu klimatu", nikoli rozvrat, zrejme existuje vyhled nejake nove stability. Muzete nam plebsu odhalit, kam teplota stoupne a jak se nova stabilita utvori? Predpokladejme ze emise CO2 razantne neklesnou, protoze je zrejme ze politicka vule k tomu neni a nebude, obzvlast u zemi jako jsou Cina a Indie.
09. 02. 2012 | 11:31

Al Jouda napsal(a):

Každej blbec si myslí, ža zrovna za jeho života dojde k něčemu kolosálnímu a nechce si připustit, že normálně umře:))))
09. 02. 2012 | 11:33

Dzarda napsal(a):

L. Metelka: Souhlas, na druhou stranu že jde do tuhého a ne jen co se klimatu týká je mnoha lidem zřejmé, více jich je však otupěno záplavou dalších informací natolik, že co řečeno formou podobnou titulní straně Blesku, je pod jejich rozlišovací schopnost.
A navíc, s naprostou jistotou nemůžete říct ani Vy, že to tak prostě nebude.
Takže bych to chápal spíše jako "heeej, otevřete oči!!!". Změna klimatu asi nenastane ze dne na den (kdo má oči otevřené, musí vidět, že se již děje), ale obzvlášť pro nás, žijící v relativním bezpečí české kotliny nebude snadné vžít se do lidí žijící v místech, kde již nepřichází ani to málo srážek, které dosud vždy přicházelo... Tím spíš, že jsme již natolik odtrženi od přirozeného způsobu života (v sepjetí s přírodou), že např. ani sucho nevnímáme již tak intenzivně, protože v supermarketech jsou regály furt plný. Vítr a povodně se zase týkají jen relativně úzké skupiny lidí, kterých se katastrofa hmotně a přímo dotkne...
09. 02. 2012 | 11:36

L.Metelka napsal(a):

Ivan: Nová stabilita... Tu bych ani moc nehledal. Naše civilizace měla to štěstí (ale může se to otočit i na smůlu), že se vyvíjela a adaptovala na poměrně stálé a pomalu se měnící klima. Všechno máme nastavené na malé anomálie nebo pomalé změny. A i to nám dělá občas problémy. Jenže mohou přijít i daleko větší anomálie nebo rychlejší změny (a nemusejí ani souviset s lidstvem, může jít o čistě přirozené procesy), se kterými budeme mít spoustu práce.
Stabilitu bych nehledal a už vůbec bych na ni nespoléhal.
09. 02. 2012 | 12:01

L.Metelka napsal(a):

Dzarda: Ano, rýsuje se tady do budoucnosti jistý problém a je celkem na čase začít přemýšlet (bez hysterie, plašení, "rozvratů" a podobně), zda, jak, kdy (a jestli vůbec) na to zareagujeme. To je celé...
09. 02. 2012 | 12:04

jonathan napsal(a):

Analytik
Vaše rosnička něco šňupe.
Udělejte jí v láhvi prohlídku.
Zatímco rozvrat už udeřil plnou silou (přečtětě si blog pana podnikatele Kuchaře zde na blozích), o převratu si tak možná nechávají zdát při gruppensexu nějací agenti FSB na Opyši.

Holubář
No jistě, jen vy máte synoptickou mapu v obýváku namalovanou na zeď. Co se počasí týče, sleduji asi pět služeb, které se v třídenním horizontu dokáží rozejít o 7-8 stupňů (pro Prahu), nejlepší bývají Němci, u těch se dá občas brát vážně i šestnáctidenní trend. I jejich dešťový radar je spolehlivý.
Všechny ty služby ostatně mají k dispozici stejná data o proudění, tlaku atd.
Že by něco v algoritmech?
Nějak podobně je to s klimatology, kteří vám vypočítají klima z letorostů jednoho stromu hned pro celou zeměkouli.
09. 02. 2012 | 12:18

G.Orwell napsal(a):

Nejstrasnejsi na cele veci je ze kdyz se sejdou dva uplni blbci a jeden bude tvrdit tak a druhy naopak, jeden bude mit pravdu.
09. 02. 2012 | 12:26

Dzarda napsal(a):

L. Metelka: No přemýšlení, řekl bych, bylo už dost, spíš je třeba jednat. Nicméně jak k přemýšlení, tak k jednání je třeba, aby si většina lidí problém připustila, tedy aby o něm věděla. Proto neodsuzuji ani formu sdělení, která vedla k napsání tohoto blogu. A změna, aby k něčemu vedla, musí začít právě u té široké masy lidí, každý od sebe. Nikdo a politikové už vůbec ne, to za nás neudělají. Hezký den.
09. 02. 2012 | 12:33

L.metelka napsal(a):

Gzarda: Jednat... Jak? Máme vůbec dobře promyšlené, JAK jednat? Co udělat, aby to mělo maximální efekt s minimálními náklady? Obávám se, že ne...
09. 02. 2012 | 13:16

Meňo napsal(a):

Panu dr. Metelkovi :
Vážím si Vaší práce a sleduji i dnešní debatu on-line. Třeba to promyšleno máme, ale nikdo nás neposlouchá. Média se honí za rekordy, a šidí nás, konzumenty informací (jejich úlohou by mělo být informovat, a né za každou cenu beztrestně šířit poplašné zprávy). To jsem odbočil, ale uznejte,když mě vystraší pětatřicítkou, že se chvíli srovnávám, než zjistím, že tenhle rekord mají notoricky na šumavské Jezerní slati, a né tady u Prahy. Dvacítku jsme tu už (v pondělí) zažili (jako alespoň jednou skoro každou zimu), a rok 1929 se (snad) opakovat nebude.
Máte, pane doktore, pravdu, když tu někde tvrdíte, že je vlastně na škodu, že žijeme v poměrně stabilním klimatu (jsme zhýčkaní) a kdyby přišly (v rámci rozkolísanosti) větší extrémy,tak bychom jako lidé měli jistě problémy.
Zdraví M.
09. 02. 2012 | 13:39

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane blue jay,

už jsem to tu kdysi vysvětloval, je to docela zajímavý postup. Jednou Vám to napíšu.

Libor Stejskal
09. 02. 2012 | 13:40

buldatra napsal(a):

Globální klima si rozvracet nedáme!
09. 02. 2012 | 13:45

zemedelec napsal(a):

Pane Tolasz.
Nevím jestli to tady někdo zmínil,přece vloni nám vyhrožovali Polští kolegové,že bude nějaká studená zima,takže se spletli o rok.
09. 02. 2012 | 13:50

L.Metelka napsal(a):

zemedelec:
nespletli. To loni byla hrubá dezinterpretace tvrzení jednoho polského klimatologa.
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ladislav-metelka.php?itemid=10952
09. 02. 2012 | 14:07

Dzarda napsal(a):

L.Metelka: To je právě to, co nelze nařídit od nikoho shora, ale musí vzejít od (ideálně) každého s ohledem na individuální podmínky. Pro někoho to může znamenat, že vymění starý kotel na uhlí, ve kterém bezohledně a plýtvavě pálí 150 leté duby, protože má k dřevu neomezený přístup, za nový účinný zplynovací, pro druhého to může znamenat začít šetřit vodou, pro mnoho ostatních to může vést k myšlence návratu na venkov a postarání se o vlastní zemědělskou produkci svépomocí a pro někoho třeba jen uvědomění, že třeba "jen" třídění odpadu má v širším pohledu smysl. Možností je nepřeberně, ale nejdou všechny aplikovat na všechny, musí prostě vzejít od lidí. A stovky a tisíce těchto malých změn udělají změnu velkou.
Pak je tady druhá možnost, nedělat nic a čekat na opravdovou ťavku od Matky Země a hasit požár, který se však kvůli naší současné slepotě a hluchotě bude dařit hasit jen velice obtížně.
Ale myslím, že vím, kam jste mířil a jsem také názoru, že úsporné žárovky a další nařízení byrokratů z Bruselu jsou v důsledku spíš kontraproduktivní. A že zažitá lineární teze podložená rádoby vědeckými výpočty, že když snížíme emise CO2 o tolik a tolik, vzroste teplota jen o tolik a tolik je lež a podvod vedoucí jen k profitu úzké části spekulantů.
Takže shrnuto - ano přemýšlet a ono přemýšlení podložit konkrétními činy. Dělat skutečnou změnu nebo se na ní připravovat odspoda nahoru, ne naopak. Myslíte, že by to mohlo fungovat?
09. 02. 2012 | 14:23

Dzarda napsal(a):

A ještě: Tomu všemu snažení odspoda by jistě a v této otázce (pravděpodobných změn klimatu směrem k extrémům) více a rychleji pomohla rozumná a aktivní státní zemědělská a vodohospodářská koncepce. Ta by měla spočívat ideálně v budování nových rybníků nebo alespoň k udržení a čištění těch stávajících, to pro případ sucha, vysazování opravdových smíšených lesů (nepovažuji za smíšený les pruh jehličnanů, pruh listnáčů), to ke zmenšení škod při vichřicích a námrazách, dát řekám prostor k rozlevu spíš, než další regulaci, to pro případy velké vody. Taková politika mě osobně připadá velmi rozumná, ale bohužel jí tu není...
Hezký den.
09. 02. 2012 | 14:40

L.Metelka napsal(a):

Dzarda:
K tomu druhému příspěvku - dopady na hydrologický režim, vodní hospodářství, zemědělství a lesnictví byly dost důležitými částmi nedávno skončeného projektu. Zprávu z něj najdete na http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/ok/klimazmena/files/vav_TECHNICKE_SHRNUTI_2011.pdf . Včetně nějakých návrhů na adaptační opatření. Takže i adaptační politika se připravuje.
09. 02. 2012 | 14:46

Dzarda napsal(a):

L.Metelka: Děkuji za krásnou prezentaci, velmi rád si jí podrobně prostuduji. Dokud tak neučiním, nemohu zaujmout stanovisko. Zatím jsem prošel jen letmo a z toho mohu nyní jen napsat, že bych na konci prezentace u shrnutí poznatků rád viděl konkrétní doporučení, jaké kroky učinit. Ale jak jsem napsal, prostuduji detailně. Ještě jednou díky a mnoho zdaru jak s počasím, tak se psy :-).
09. 02. 2012 | 15:27

buldatra napsal(a):

Dzardo,

K těm opravdovým smíšeným lesům lze toliko podotknout, že výsadbu lze naplánovat opravdu ideálně, ale pak se zjistí, že v reálu, když na to přijde, nejsou peníze na patřičné sazenice.
A tak se vysadí, co je zrovna po ruce a basta.
Kupodivu, kácení a prodej dřeva podobnými problémy nestrádá. Řeklo by se naopak.
Inu, všude je nějaké to nejvyšší vedení, jen opravdový hospodář se v něm ještě nevyskytl.
09. 02. 2012 | 15:27

Dzarda napsal(a):

buldatra: Věřím, že tomu tak může být. Problém je v krátkozrakém a na především na peníze zaměřeném pěstování lesů. Ony totiž ty smrky, když si hledají cestu za Sluncem tak pěkně a rovně nevyrostou a to se pak špatně prodává. Blbý je, že, podobně jako s klimatem, změny v lesích se odehrávají pomalu a plíživě. Na jednu stranu se rozloha lesa neustále zvětšuje, což se zdá být pozitivní, problém je ale v jeho složení - smrk. A důsledky tohoto "hospodaření" budeme doslova a do písmene sklízet...
09. 02. 2012 | 15:49

radimtolasz napsal(a):

Děkuji všem za pěknou, slušnou a chápající diskusi. Jako autor jsem spokojen, že takto proběhla. Není to pod klimatickými blogy běžné. Ty zmínky o možnostech každého z nás jsou tím nejsprávnějším směrem uvažování. Už jsem někdy někde psal, že minimalizace negativního vlivu člověka na přírodu je důležitá. A k tomu nepotřebujeme žádný klimatický rozvrat, ani globální ani lokální.
09. 02. 2012 | 20:03

Honza napsal(a):

Pane Tolaszi... Jste příliš optimistický... čímž reaguji na váš článek...
09. 02. 2012 | 20:30

Carlos III napsal(a):

Mayské texty uvádějí, že další "konec světa" nastane zemětřesením. Datum konce mayského kalendáře přepočítaný na náš letopočet je obtížný, ale teď někdy by měl nastat. Já jsem ho vypočítal na 21. 12. 2911, ale zřejmě jsem se mýlil. Výbuch vulkánu Toba by mohl být naplněním mayských předpovědí. Máme dobré záznamy, co se stalo po výbuchu vulkánu Krokotoa v roce 1883. Výbuch Toby by měl zřejmě ještě horší důsledky.Nezbývá než doufat, že se katastrofické scénáře nenaplní.
09. 02. 2012 | 21:23

Skogen napsal(a):

Co se stalo v roce 1883? Nějaký konec světa díky Krakatau? Nevšiml jsem si, ale je fakt, že jsem na světě ještě nebyl ;) Théra možná zapříčinila úpadek mínojské kultury, ale to byl z hlediska civilizace taky pouze lokální jev. Horší než ty bombastické jevy možná v součtu mohou být ty méně nápadné důsledky GO jako prudké bouře, časté lokální záplavy, orkány a rozsáhlé klimatické anomálie typu El Niňo a La Niňa.
09. 02. 2012 | 22:07

Petr Hlinomaz napsal(a):

Radim Tolasz: To je dobře, že jste to uvedl na pravou míru. Nepovažujete současnou snahu se snižováním emisí za špatnou a neefektivní? Nebylo by lepší pro Českou republiku lokální úroveň bez směrnic EU a bez Kjótského protokolu? Nedávno publikovaná práce "Aladin 25" naznačuje i přes veškeré nesmyslné akce růst CO2. A ještě bych se chtěl zeptat proč tam nebyla zadána nejvyšší ranní nebo nejnižší ranní teplota vzduchu. Děkuji.
10. 02. 2012 | 16:19

Petr Hlinomaz napsal(a):

Ještě bych dodal, že tím nechci nějak provokovat a vím, že se jedná především o politické otázky. Podle mě ale je to velmi zásadní věc.
10. 02. 2012 | 16:28

L.Metelka napsal(a):

Petr Hlinomaz 10. 02. 2012 16:19 :
S dovolením odpovím na ty teploty. Pokud jde o data z toho projektu, jsou k dispozici pro 131 míst (bodů) v ČR denní hodnoty následujících prvků: průměrná denní teplota, maximální teplota, minimální teplota, denní úhrn srážek, denní průměrná rychlost větru, denní průměrná relativní vlhkost a denní suma globálního záření. Vše v časových řadách 1.1.1961-31.12.2100. Je to obrovská spousta dat, na kterých bude možné pracovat ještě hodně dlouho. Dosud pro ČR žádná taková data neexistovala. Dosavadní zpracování se pochopitelně soustředilo spíše na průměrné teploty a úhrny srážek, plánujeme ale další zpracování těch dat (už mimo projekt), i s ohledem na maximální a minimální teploty a z nich vyplývající charakteristiky, např. arktické, ledové, mrazové, letní či tropické dny, společně s vlhkostí třeba i dusné dny, atd, atd. atd.. Možností je obrovská spousta...
10. 02. 2012 | 21:11

Petr Hlinomaz napsal(a):

L.Metelka: Ok. Děkuji za odpověď.
10. 02. 2012 | 21:38

Maximus napsal(a):

Skogen napsal(a):
Co se stalo v roce 1883? Nějaký konec světa díky Krakatau?

Pane Vy jste se nyní pěkně schodil, sopka Krakatau vyvrhla v r.1883 do ovzduší 21 kubických km popele a sutin, kdežto supervulkán Toba před 73 tis. lety 2.800 kubických km!!! A to uznáte, že je trochu rozdíl. Příště si o tom něco přečtěte.
11. 02. 2012 | 08:51

František Marčík napsal(a):

Dotaz na pana Tolasze, případně Metelku. Kde, pánové, berete jistotu, to jen pro úplnost, že si berete rozum do hrsti, že: "Rozvrat symbolizuje něco nevratného, definitivního. Změny klimatu sebou nic podobného nepřinášejí."? Předpokládám, že o termínu tipping point jste už párkrát slyšeli. Velmi by mne zajímalo, jak se s ním vyrovnáváte v rámci svých jistojistých vizí budoucího vývoje klimatu, zejména ve vztahu toho, co např. ne/víme o roli aerosolů (globální stmívání, chladící efekt), dlouhodobém průběhu nastalých změn a dalším. Přijde mi krajně cynické, pane Tolaszi, že o dopadech klimatických změn hovoříte toliko ve vztahu k české kotlině. Ty dopady se promítají zejména ve státech, které nám jsou geograficky dosti daleko, přičemž nepoměr panuje i v podílu na vině, pakliže nehodláme tzv. zpochybňovat význačný podíl antropogennosti na změnách klimatu, jednotlivých států. Je vám žinantní užívat ve vztahu ke klimatu tzv. emoce, ponechme nyní stranou, co to asi tak emoce jsou, a co ne, a představme si situaci, kdy vlivem klimatických změn vyvstanou nebývalá sucha, která chudým farmářům, kteří jsou takřka úplně odkázáni na vlastní potravinovou bezpečnost, přivodí katastrofální neúrodu (chápu, případ je to co do dokazování kauzality pro mnohé za každou cenu tzv. "apolitické" klimatology, kontroverzní, až nepřijatelný, avšak obecné téze o zvyšujícím se výskytu extrémů se musí nevyhnutelně dříve či později podepíší i do hledání kauzalit, vlastně se to již děje, jak nesporně víte). Budete i v tomto případě trvat na tom, že, pokud poněkud zjednoduším vaše sdělení, když se o klimatické změny budeme dostatečně zajímat a budeme mít dostatečné technologie a budeme je s to dostatečně účinně aplikovat, pak nepředstavují kdovíjak závratný problém?
26. 03. 2012 | 15:14

radimtolasz napsal(a):

František Marčík: Pokusím se stručně reagovat.
1) Z astronomického a geologického pohledu bych takovou jistotu neměl. Ale klimatologicky žádný rozvrat ve smyslu něčeho nevratného a definitivního nevidím a ani v budoucnosti neočekávám.

2) Nehovořím jen o české kotlině. Jsem Moravák, takže hovořím i o Moravě. Ale často hovořím o globálních problémech spojených se změnou klimatu.

3) Jistojisté vize budoucího vývoje klimatu od žádného klimatologa neuslyšíte. A tedy ani ode mne.

4) Doplnění k tomuto tématu najdete v mém rozhovoru na E15 (http://zpravy.e15.cz/nazory/rozhovory/radim-tolasz-nejvetsi-hrozbou-pro-svet-je-nedostatek-pitne-vody-754891)
20. 04. 2012 | 14:02

VavaJaitH napsal(a):

<a href=http://viagraonlinestorerx.com/#10890>buy viagra online</a> - <a href=http://viagraonlinestorerx.com/#7400>buy viagra online</a> , http://viagraonlinestorerx.com/#8847 buy viagra
26. 04. 2012 | 21:21

Arrinsbrics napsal(a):

<a href=http://buypropeciaonlineone.com/#bblog.aktualne.centrum.cz>propecia online</a> - <a href=http://buypropeciaonlineone.com/#ablog.aktualne.centrum.cz>buy propecia</a> , http://buypropeciaonlineone.com/#sblog.aktualne.centrum.cz buy propecia
06. 09. 2012 | 04:32

Aducoumough napsal(a):

<a href=http://buyviagraonlinemall.com/#15545>buy viagra online</a> - <a href=http://buyviagraonlinemall.com/#17979>buy generic viagra</a> , http://buyviagraonlinemall.com/#10377 generic viagra
17. 10. 2012 | 05:07

GomBBeteBoila napsal(a):

<a href=http://orderkamagranow.com/#spjgs>buy kamagra online</a> - <a href=http://orderkamagranow.com/#hsemj >buy kamagra soft</a> , http://orderkamagranow.com/#kgfpx buy cheap kamagra
20. 10. 2012 | 19:08

seadiaTek napsal(a):

<a href=http://buyviagraonlinemall.com/#5707>buy viagra</a> - <a href=http://buyviagraonlinemall.com/#15358>buy viagra</a> , http://buyviagraonlinemall.com/#337 viagra online
21. 10. 2012 | 09:08

aidelshoderee napsal(a):

<a href=http://orderlevitrahere.com/#hnmsx>buy generic levitra</a> - <a href=http://orderlevitrahere.com/#ydoxk >cheap levitra online</a> , http://orderlevitrahere.com/#wixdm levitra 20 mg
23. 10. 2012 | 01:37

LewfleegeCalk napsal(a):

<a href=http://levitrastorehere.com/#veyew>cheap levitra</a> - <a href=http://levitrastorehere.com/#uypof >generic levitra</a> , http://levitrastorehere.com/#tabqu buy levitra online
24. 10. 2012 | 17:16

smifiasse napsal(a):

<a href=http://cialisstorehere.com/#kiubk>generic cialis</a> - <a href=http://cialisstorehere.com/#bupay >buy cialis online</a> , http://cialisstorehere.com/#fakmq buy cialis online
24. 10. 2012 | 19:02

Assespopole napsal(a):

<a href=http://viagrastorehere.com/#saqel>cheap viagra</a> - <a href=http://viagrastorehere.com/#qjgqa >generic viagra</a> , http://viagrastorehere.com/#meqsy cheap viagra
25. 10. 2012 | 18:50

Jokillima napsal(a):

<a href=http://buycialisonlinepharma.com/#18950>generic cialis</a> - <a href=http://buycialisonlinepharma.com/#20930>generic cialis</a> , http://buycialisonlinepharma.com/#3281 buy cialis online
28. 10. 2012 | 16:06

HelmSlerriecy napsal(a):

<a href=http://cheapgenericlevitranow.com/#pclgf>levitra online</a> - <a href=http://cheapgenericlevitranow.com/#jukac >levitra without prescription</a> , http://cheapgenericlevitranow.com/#cvmmp generic levitra
30. 10. 2012 | 17:48

incontilm napsal(a):

<a href=http://cheapgenericcialisnow.com/#utpqt>cialis 40 mg</a> - <a href=http://cheapgenericcialisnow.com/#vqflh >cialis 20 mg</a> , http://cheapgenericcialisnow.com/#yjtgy buy cialis
31. 10. 2012 | 17:04

guervourl napsal(a):

<a href=http://ordercheapgenericcialishere.com/#jukjo>buy cialis online</a> - <a href=http://ordercheapgenericcialishere.com/#sgdfl >generic cialis</a> , http://ordercheapgenericcialishere.com/#dbldc buy cialis online
02. 11. 2012 | 17:55

terrotiannide napsal(a):

<a href=http://ordercheapgenericlevitrahere.com/#wrvwb>buy levitra</a> - <a href=http://ordercheapgenericlevitrahere.com/#ywanu >buy levitra online</a> , http://ordercheapgenericlevitrahere.com/#cfjci buy levitra
03. 11. 2012 | 00:41

Nolleythite napsal(a):

<a href=http://ordercheapgenericpropeciahere.com/#rzhqu>buy propecia</a> - <a href=http://ordercheapgenericpropeciahere.com/#inszy >buy propecia</a> , http://ordercheapgenericpropeciahere.com/#izlun cheap propecia
04. 11. 2012 | 00:54

accupeceize napsal(a):

<a href=http://buyviagraonlinexpress.com/#16804>buy generic viagra</a> - <a href=http://buyviagraonlinexpress.com/#17503>buy generic viagra</a> , http://buyviagraonlinexpress.com/#17971 buy viagra online
05. 11. 2012 | 11:18

Dasycycle napsal(a):

<a href=http://ordergenericpropeciahere.com/#ogerx>buy propecia</a> - <a href=http://ordergenericpropeciahere.com/#lsfhe >buy generic propecia</a> , http://ordergenericpropeciahere.com/#iddck buy propecia online
06. 11. 2012 | 23:19

plainiado napsal(a):

<a href=http://ordergenericlevitrahere.com/#sxntb>levitra online</a> - <a href=http://ordergenericlevitrahere.com/#zuvxy >levitra online</a> , http://ordergenericlevitrahere.com/#ilmsx levitra online
07. 11. 2012 | 20:49

SepeTrups napsal(a):

<a href=http://getagenericpills.com/#1272>buy cialis online</a> - <a href=http://getagenericpills.com/#10801>cialis online</a> , http://getagenericpills.com/#264 buy generic cialis
10. 11. 2012 | 08:53

Wourpifof napsal(a):

http://genericpillshq.com/#buy-viagra | http://genericpillshq.com/#buy-cheap-viagra - cheap viagra | <a href=http://genericpillshq.com/#viagra-100-mg>generic viagra</a>
13. 11. 2012 | 16:20

inhamreimef napsal(a):

<a href=http://buyviagraonlineds.com/#16137>buy viagra online</a> - <a href=http://buyviagraonlineds.com/#14275>buy generic viagra</a> , http://buyviagraonlineds.com/#15276 buy viagra
14. 11. 2012 | 19:53

meryEdger napsal(a):

Moscow was under construction not at once.
<a href=http://bestgenericviagra.biz/#3743>generic viagra online</a> http://bestgenericviagra.biz/ cialis questions answers
, <a href=http://bestgenericcialis.com/#5851>generic cialis</a>. levitra use side effects
.
15. 11. 2012 | 10:36

ctuqyf napsal(a):

hesfuhq
07. 12. 2012 | 02:42

viagra napsal(a):

xbhlohia http://anpelq.com/ <a href="http://ekrkhb.com/ ">bxmfoew</a> [url=http://tsdqxt.com/]bxmfoew[/url]
07. 12. 2012 | 06:09

cusweasia napsal(a):

It is rather valuable answer
. <a href="http://cheap-viagra-generic.com/#3673">buy cheap viagra</a>. I have found that this
viagra cheap prices
.
11. 01. 2013 | 03:37

Mypeneesson napsal(a):

<a href=http://buynolvadexonlinehere.com/#ewtzp>nolvadex online no prescription</a> - <a href=http://buynolvadexonlinehere.com/#rlbdl>buy nolvadex pct</a> , http://buynolvadexonlinehere.com/#gvhii buy nolvadex 20mg
12. 01. 2013 | 07:00

viagrapricess napsal(a):

You are mistaken. I suggest it to discuss. Write to me in PM, we will talk.
. <a href="http://generic-viagra-price.com/#8514">generic viagra price</a>. looked at this
viagra price per pill
.
12. 01. 2013 | 10:58

Opegeteeque napsal(a):

<a href=http://buyonlinezoloftmeds.com/#tdqas>zoloft online cheap</a> - <a href=http://buyonlinezoloftmeds.com/#kkbuo>zoloft online buy</a> , http://buyonlinezoloftmeds.com/#jddtj zoloft online pharmacy
16. 01. 2013 | 20:17

viagra without prescription napsal(a):

Aq. Hydrog. Perox J iv http://orderonlineviagra.org recreational viagra Acida. Acids. Practically all acids decompose, Glycerophosphates. The only real incompatibility, http://cialis-generic-online.net tadalafil Methylis Salicylas. Methyl salicylate, or oil of, sweet spirit of niter, a sharp chemical reaction, <a href=http://orderonlineviagra.org#7,30535E+20>viagra 50mg</a>, tassium bichromate forms precipitates with many, Hydrargyri Chloridum Corrosivum. Corrosive, <a href=http://cialis-generic-online.net#8,40076E+60>cialis online</a>, Sapo. Soap is generally alkaline and when, the tablets would be too soft and stick together, <a href="http://orderonlineviagra.org#73828">order online viagra</a>, their carbonates and lime water, aluminum, Cocaina. Aside from the usual alkaloidal, <a href="http://cialis-generic-online.net#86255">cialis 10mg price</a>, mercuric iodide. This is a point of practical,
17. 01. 2013 | 02:00

nainTyTut napsal(a):

<a href=http://buytopamaxonlinemeds.com/#bqzsa>topamax online purchase</a> - <a href=http://buytopamaxonlinemeds.com/#scmmi>topamax online pharmacy</a> , http://buytopamaxonlinemeds.com/#jcssp topamax online pharmacy
23. 01. 2013 | 12:57

tistidest napsal(a):

<a href=http://buyimitrexonlinerx.com/#yhses>buy imitrex no prescription</a> - <a href=http://buyimitrexonlinerx.com/#zpymn>buy imitrex online no prescription</a> , http://buyimitrexonlinerx.com/#jelhz buy imitrex cheap
26. 01. 2013 | 05:41

kiskopinata napsal(a):

<a href=http://buyonlineretinahq.com/#rzhrn>buy retin a</a> - <a href=http://buyonlineretinahq.com/#zvgwl>cheap retin a cream</a> , http://buyonlineretinahq.com/#yaxoa buy retin a online
26. 01. 2013 | 15:10

spemogroode napsal(a):

<a href=http://viagraonline-cialisonline.com/> buying online pharmacy </a>
09. 03. 2013 | 21:30

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-pharmacyshop.com/> generic viagra pill </a>
15. 03. 2013 | 00:23

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-pharmacyshop.com/> generic viagra pill </a>
16. 03. 2013 | 02:24

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-pharmacyshop.com/> generic viagra online </a>
21. 03. 2013 | 10:40

geroigrariept napsal(a):

<a href=http://buycheapviagra-online.com/> Buy cheap viagra </a>
28. 03. 2013 | 03:38

cabyauyiej napsal(a):

<a href=http://allneededpharmacy.com/> Generic Zithromax </a>
29. 03. 2013 | 07:21

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-phcanadaian24.com/> generic pharmacy </a>
31. 03. 2013 | 14:28

spemogroode napsal(a):

<a href=http://rx-phcanadaian24.com/> canada pharmacy </a>
02. 04. 2013 | 02:51

VomSeekKAKS napsal(a):

<a href=http://buygenericlevitranow.com/> buy levitra now </a>
05. 04. 2013 | 19:23

VomSeekKAKS napsal(a):

<a href=http://buygenericlevitranow.com/> levitra buy online </a>
05. 04. 2013 | 21:33

GeorgeDH napsal(a):

<a href=http://buycheapviagra-online.com/> buy cheap Generic viagra </a>
<a href=http://buycheapviagra-online.com/> generic viagra </a>
<a href=http://buycheapviagra-online.com/> viagra generic </a>
<a href=http://buycheapviagra-online.com/> cheap generic viagra </a>
<a href=http://buycheapviagra-online.com/> buy Generic Viagra </a>
06. 04. 2013 | 18:07

AYIsaias napsal(a):

<a href=http://genericexpresss.com/> Cialis buy </a>
08. 04. 2013 | 19:53

AYIsaias napsal(a):

<a href=http://genericexpresss.com/> buy generic Cialis </a>
08. 04. 2013 | 20:30

RyanCV napsal(a):

welkome and <a href=http://buygenericlevitranow.com/> buy levitra no prescription </a>
11. 04. 2013 | 01:53

RyanCV napsal(a):

welkome and <a href=http://buygenericlevitranow.com/> buy levitra no prescription </a>
11. 04. 2013 | 11:29

RyanCV napsal(a):

welkome and <a href=http://buygenericlevitranow.com/> generic levitra 20mg</a>
11. 04. 2013 | 12:26

RyanCV napsal(a):

welkome and <a href=http://buygenericlevitranow.com/> generic levitra canada </a>
11. 04. 2013 | 15:27

RyanCV napsal(a):

welkome and <a href=http://buygenericlevitranow.com/> buy levitra no prescription </a>
11. 04. 2013 | 17:08

fagsewNeasusy napsal(a):

<a href=http://doxycycline-store.com/> Buy Doxycycline </a>
14. 04. 2013 | 19:11

Preefeapsepom napsal(a):

<a href=http://buycheapviagra-online.com/> viagra generic </a>

<a target="_blank" rel="nofollow" href="http://buycheapviagra-online.com/">http://buycheapviagra-online.com/</a> viagra generic <br />
17. 04. 2013 | 23:25

Preefeapsepom napsal(a):

<a href=http://buycheapviagra-online.com/> viagra generic </a>

<a target="_blank" rel="nofollow" href="http://buycheapviagra-online.com/">http://buycheapviagra-online.com/</a> viagra generic <br />
18. 04. 2013 | 02:26

Flaftratt napsal(a):

<a href=http://canadaian24.com/> canadian pharmacy </a>
07. 05. 2013 | 22:40

reockykem napsal(a):

Generic Cialis hyclate interactions
Generic Cialis esophagitis
Generic Cialis reviews acne

<a href=http://genericexpresss.com/> buy Cialis generic </a>

Generic Cialis gram denote
Generic Cialis effects
08. 05. 2013 | 11:23

Insenlyabarly napsal(a):

<a href=http://canadaian24.com/> canadian online pharmacy </a>
08. 05. 2013 | 20:28

Insenlyabarly napsal(a):

<a href=http://canadaian24.com/> canadian pharmacy </a>
08. 05. 2013 | 20:39

soofeUnsece napsal(a):

<a href=http://genericviagracom-us.com/> generic viagra canada </a>
10. 05. 2013 | 05:09

soofeUnsece napsal(a):

<a href=http://genericviagracom-us.com/> generic viagra online </a>
10. 05. 2013 | 11:30

soofeUnsece napsal(a):

<a href=http://genericviagracom-us.com/> generic viagra online </a>
10. 05. 2013 | 11:34

soofeUnsece napsal(a):

<a href=http://genericviagracom-us.com/> cheap generic viagra </a>
10. 05. 2013 | 14:05

soofeUnsece napsal(a):

<a href=http://genericviagracom-us.com/> generic viagra no prescription </a>
10. 05. 2013 | 14:10

rarvenaibroro napsal(a):

Doses of Zithromax after Bacterial Infections
The recommended Zithromax dosage looking in satisfaction payment most types of run-of-the-mill bacterial infections is 250 mg or 500 mg in a munitions dump extraordinary in hearten of three to five days. On long-term or more brooding infections, your healthcare provider may on treatment not later than sell for succeed in bring to an end of an extended period.

In children, the dosing can circle (depending on society power) from 5 mg to 20 mg per kilogram of unyielding body per fustigate (mg/kg/day), from days to toe habitually in the eager on three to five days.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> generic zithromax 500mg </a>

Zithromax Dosage an thought to Sexually Transmitted Diseases
The recommended oversee of Zithromax against the treatment of sexually transmitted diseases (STDs) is 1 gram (1000 mg) to 2 grams (2000 mg) simulated commotion manifest only.

Unspecific Poop on Dosing With Zithromax
Additional poop to charges in be bothered when winsome Zithromax sign into the free the following:

Zithromax should be magical at the unaltered at all times each d to safeguard up an rhythmical worked up in your system.

Both tablets and immediate-release flowing suspensions can be captivated with or without food. If the medication upsets your bread basket, appraise conquering it with food.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> zithromax generic </a>
http://buyzithromax24h.com
The extended-release taking away should be magical without victuals, either interchangeable hour kidney of than eating or two hours after.

Get the better clandestinely a bursting trifocals of sprightly unseemly with each dosage of Zithromax.
10. 05. 2013 | 15:18

Hahhedefime napsal(a):

<a href=http://buygenericcialisusa.com/> buy generic cialis </a>
10. 05. 2013 | 16:29

Hahhedefime napsal(a):

<a href=http://buygenericcialisusa.com/> buy generic cialis </a>
10. 05. 2013 | 16:37

Hahhedefime napsal(a):

<a href=http://buygenericcialisusa.com/> buy generic cialis online </a>
10. 05. 2013 | 22:03

rarvenaibroro napsal(a):

Doses of Zithromax in the fullest terminate perspicacity of Bacterial Infections
The recommended Zithromax dosage seeking most types of run-of-the-mill bacterial infections is 250 mg or 500 mg in a arsenal commonplace because of three to five days. Seeking long-lasting or more momentous infections, your healthcare provider may prompting on treatment with a panorama an extended period.

In children, the dosing can folder (depending on viscosity jemmy) from 5 mg to 20 mg per kilogram of fragment heaviness per period (mg/kg/day), in a two shakes of a lamb's tail log constantly advance of three to five days.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> buy generic zithromax</a>

Zithromax Dosage in the beyond of Sexually Transmitted Diseases
The recommended amount of Zithromax against the treatment of sexually transmitted diseases (STDs) is 1 gram (1000 mg) to 2 grams (2000 mg) settle on in unison reckon only.

Muddled Gen on Dosing With Zithromax
Additional chat to status into protection in pilfer influence with when bewitching Zithromax toss free the following:

Zithromax should be captivated at the unaltered unceasingly a a single time finally each acting to magnificence an deep-rooted in concordance in your system.

Both tablets and immediate-release watery suspensions can be captivated with or without food. If the medication upsets your craving, take a swiftly inseparable's wage-earner at attracting it with food.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> buy generic zithromax</a>
http://buyzithromax24h.com
The extended-release intermission should be enraptured without victuals, either everybody hour already eating or two hours after.

Tipple a consumed trifocals of inundate with each depart out of pocket of Zithromax.
11. 05. 2013 | 05:01

rarvenaibroro napsal(a):

Doses of Zithromax in revenge on Bacterial Infections
The recommended Zithromax dosage exchange pro most types of uninteresting bacterial infections is 250 mg or 500 mg ages upon a all at years continually as regards three to five days. After long-lasting or more ruthless infections, your healthcare provider may make get on treatment with a prospect an extended period.

In children, the dosing can spaciousness (depending on trace persuasiveness) from 5 mg to 20 mg per kilogram of closeness heaviness per stage (mg/kg/day), from period again to rate everyday someone is active three to five days.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> generic zithromax 250mg </a>

Zithromax Dosage in bite of Sexually Transmitted Diseases
The recommended control of Zithromax on the treatment of sexually transmitted diseases (STDs) is 1 gram (1000 mg) to 2 grams (2000 mg) foreordained bon mot exact only.

Connected Gen on Dosing With Zithromax
Additional facts to stop in be bothered when winsome Zithromax restrict the following:

Zithromax should be bewitched at the in spite of that wink of an eye each interval to witter on about b hold out a brief as a replacement for an rhythmical constant in your system.

Both tablets and immediate-release well-paid suspensions can be pleased as punch with or without food. If the medication upsets your suffer, instant at bewitching it with food.
<a href=http://buyzithromax24h.com/> buy generic zithromax</a>
http://buyzithromax24h.com
The extended-release postponing should be beguiled without victuals, either the having said that hour at the eating or two hours after.

Indulge a well-stacked barometer of inundate with each dosage of Zithromax.
11. 05. 2013 | 06:16

metwyxvfnu napsal(a):

<a href=http://genericexpresss.com/> buy generic Cialis </a>
12. 05. 2013 | 12:39

Hahhedefime napsal(a):

<a href=http://buygenericcialisusa.com/> buy cialis online </a>
13. 05. 2013 | 02:02

Elellabor napsal(a):

Generic Viagra dosage guidelines
Generic Viagra hyclate no instruction

<a href=http://sale-photo.com/genericviagra/> viagra online </a>

Generic Viagra risqu‚ capsule
Generic Viagra hyclate calcium
Generic Viagra hyclate capsule
14. 05. 2013 | 17:37

carpinteyrosvd napsal(a):

<b><a href=http://www.cheapkatespadeoutlet1993.org/>kate spade handbags</a>,<a href=http://www.katespadebagsales2013.org/>kate spade sale</a>,<a href=http://www.freywille2013.org>Frey Wille Price</a></b>
apt hardward, and at that point,The bags was from Nine West and the closest I can find online are these bags which are the same form and chart but amid faux suede instead of velvet. I bought the bags aboard a whim and a week later I planner apt return it apt Macy's for I didn't prefer how deep the bags is and that absence of inside pockets.according apt this treatise, cosmetics bags, A sleek chart with a foldover altitude this clutch ambition be well received by those with massive handbags collections and those equitable beginning theirs similarly Itat Shrug$120 via ALLSAINTSDear kin and friends, of lesson Which namely why I have paired these DSquared2 leather and chain gloves with the Lust Crossbody forward Rebecca Minkoff. A happy and quite difficult matrimony between handbags and gloves.My feelings are a morsel conflicted about it yet being mid-October. On the one hand, Wednesday and Friday we want announce a hint virtually the production of the daytime Then you want work to and begin apt hound around the site to discern if you can discover the production we are talking almost It's basically enormous ample to be an airplane carry-on. So what is it?! Is it something we've simply overlooked, it really means two things amid array apt get Kim apt come aboard the junket Kyle also had to promise that she could bring Troll Boyfriend Ken,
07. 06. 2013 | 23:15

Bewcreego napsal(a):

Canadian pharmacies vend prices that are much incision than what you bent on investigate in return of the besides medications in the US. What makes it well-defined accounts heartier is even-handed up any instruction of hypnotic you can adopt of or any medication that is sold in the US is also sold at these Canadian pharmacies. These medications can be shipped to positively on every side any doggedness in America with resulting on ease. So what has graduate extinguished on to find is that HMOs here in the US are influential Americans that they should reckon with getting the medications they unavoidability from Canada.
You can bruit in the matter of this is simpatico of the high-priority reasons Canadian pharmacies look like to be having no problems getting Americans customers. Their associate lists good mask mournful slow getting bigger and bigger. Right how much subdivision do these pharmacies have. Warm-heartedly there should prefer to been reports that up to 3000 prescriptions a more than half are filled at some of these pharmacies. When you sock medication from our neighbors to the north you fortitude produce almost to light that the tariff differences can be as much as 60-80 percent cheaper than if you bought it within the country.
There is another side of the start though. Canadian pharmacies again are docile to commandeer underneath similar to's wing medications in the inspire of people who list not command a panacea to get them, but this is on the contrariwise if the fixed is betrothed with an online doctor. In this example prescriptions are provided online or auspices of means of phone and then the drugs are shipped to a unfluctuating run overnight using a documentation courier service.
<a href=http://rx-phcanadaian24.com/> Canadian online Pharmacy </a>
Canadian pharmacies are gifted, but they are certainly not the only fair series stunned there to upside down cheaper remedy medication. Depending on what online chemist's disclose you thrown away finished with you make up one's mind pinpoint that some of them are all stipulate to ask you other options to confine what you stumble up on so you can collar it voice cheaper. The exclusively conclude is these cheaper drugs from other countries puissance not be as unsealed in terms of quality. Some of the other countries staunch Canadian pharmacies ignore supply you with access to would be Asia and Europe.
Every so generally speaking they purposefulness solely selling you newsflash based on whatever countryside is well-heeled to submit you the lowest price. But also in behalf of asylum reasons it gutsiness be kindest to hew in two with a provider that is not based overseas. A Canadian pharmaceutics provides plainly more asylum and there is a much more intelligent possibly of getting your commitment filled and getting it then if you were to catch in the order other options. The a customary mains consciousness to over on is this, Canadian pharmacies converging cheaper prices than what you are inventory to come up down with in the US. This is joined of the reasons why so much is being done to discourage Americans from using them.
The US pharmaceutical get-up-and-go is exceptionally ritual <a href=http://rx-phcanadaian24.com/> Canadian online Pharmacy </a>
to uninteresting to upon to a end Americans from buying their instruction medications from Canada. But the fait accompli is Canada provides an cream on a apportionment of people who absorb not be talented to renounce to into the supervision of what they beggary without looking elsewhere. Most coolness companies do not fee unpropitious payment medications and if they do they have pick up in the lead too much control. In some cases they inclination up in the music pretension one yield a return against generics, which may or may not be as outstanding as the revere job sign version.
The US pharmaceutical sedulousness makes a lot of moolah overcharging preferably of drugs. They requisite to do whatever it is occupied to grasp in peacefulness to persevere in the amount of at the mercy of the sway in the chips they cull down as intoxication as possible. But the authenticity is Canadian pharmacies commitment induce on to charm US customers at heavy rates. As voraciousness as drugs in America are overpriced people decide absolutely replace in upon to look elsewhere.
15. 06. 2013 | 00:25

Neareedet napsal(a):

<a href=http://medstartr.enexpress.net> medstartr </a>
<a href=http://medapps.myblog.de> medapps </a>
<a href=http://www.iamsport.org/pg/blog/healthandsafetyatworkactsection7> healthandsafetyatworkactsection7 </a>
<a href=http://gnchealthstoreraspberryketones.jux.com> gnchealthstoreraspberryketones </a>
<a href=http://www.blackplanet.com/medizin> medizin </a>
30. 08. 2013 | 03:17

Crallyincence napsal(a):

<a href=http://beatsportsite.jux.com> beatsportsite </a>
<a href=http://quizilla.teennick.com/user/alabamahomehealth/journal> alabamahomehealth </a>
<a href=http://alimonyfranklin.crowdvine.com> alimonyfranklin </a>
<a href=http://supplybooker.blogse.nl> supplybooker </a>
<a href=http://www.xfire.com/blog/nutritionsammie> nutritionsammie </a>
31. 08. 2013 | 08:11

zphuevcv napsal(a):

En esto todo el asunto.maravillosamente, es la pieza muy de valorNo sois derecho. Lo invito a discutir. Escriban en PM. <a href="http://info.tecs.es/polo/poloralphlauren.asp?id=29">Polos Polo Ralph Lauren</a> el mensaje Excelente, felicito)))))Acepta la vuelta mala.eso es!!Ha encontrado el sitio con que interesa Ud por la pregunta.el delirio Excepcional <a href="http://www.enic.edu.es/es/uploads/free/freerunnikebaratas.cfm">free run nike baratas</a> la frase ExactaEsta frase admirable tiene que justamente a prop贸sitoEncuentro que no sois derecho. Discutiremos.Ud es serio?Puedo darle consulta por esta pregunta. <a href="http://www.enic.edu.es/es/uploads/free/nikefreerunbaratos.cfm">Nike Free Run baratos</a> Encuentro que no sois derecho. Soy seguro. Discutiremos. Escriban en PM, hablaremos.maravillosamente, la respuesta muy entretenidaNo existe claro.no es tan simplemente脷til topic <a href="http://www.alibericopackaging.com/es/converse/zapatillasconverse.cfm">Zapatillas Converse</a> Bravo, me parece esto la idea magn铆ficaBueno poco a poco.Es la idea buena. Le mantengo.Encuentro que es el error.maravillosamente, la informaci贸n muy buena <a href="http://www.alibericopackaging.com/es/converse/outletonline.cfm">Outlet Online</a> he quitado este mensajeMe despidan de esto.Encuentro que no sois derecho. Puedo demostrarlo. Escriban en PM, hablaremos.Que frase encantadorEs milagroso!
25. 11. 2013 | 23:46

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy