Za 2% z odměn do tarifu se nestávkuje
Na zítřek (6.11.2019) vyhlásily odbory stávku učitelů. Bohužel se jedná o organizačně nezvládnutou stávku bez rozumného cíle.
Prvním důvodem, proč se do stávky nezapojím, je samotný důvod stávky. Stávka je legitimní nástroj, jak se zaměstnanec snaží dotlačit zaměstnavatele k nějakým svým cílům. Každý nástroj však musí být používán rozumně. V tomto případě ale školské odbory sahají po relativně radikálním nástroji, aby dosáhly zvýšení platů o 2% do tarifu, nikoli do pohyblivé složky platu. Rozuměl bych, kdyby odbory bojovaly za původně slíbené navýšení o 15%, ale to už dávno vzdaly. Rozuměl bych, kdyby odbory bojovaly za nějakou vizi. Místo toho bojují za socialistický model: „přidejte všem stejně a neptejte se, kdo jak odvádí svojí práci“. Školské odbory jsou bohužel slabé a nyní se to jasně ukazuje. Stávkovat je třeba v zásadních věcech, ale nikoliv v případě hádání se o 2% v tarifech či pohyblivé složce.
Pokud stávkujete ve fabrice, způsobíte zaměstnavateli nějakou ztrátu, případně ušlý zisk. V případě učitelů žádná přímá ztráta nevznikne, ale způsobíte tím komplikace rodičům, pokud dojde k uzavření školy. Proto by měli učitelé více rozvažovat, kdy do stávky půjdou a kdy ne. Vzhledem k tomu je pro mě naprosto nepochopitelná organizace a načasování stávky.
A samotná realita stávky? Ve čtvrtek šel dotaz do škol, kdo se zapojí. Řada škol nestihla ani zareagovat, aby si v pátek v médiích přečetla, že stávka bude. Ale že rodiče si musí počkat na detaily do pondělí. Jedná se o naprostou neprofesionalitu školských odborů. To není seriózní přístup k rodičům, kteří musí zajistit náhradní program. Osobně jsem jako učitel na gymnáziu rád, že Asociace ředitelů gymnázií ČR stávku nepodporuje. Nepřipojila se například ani Asociace ředitelů základních škol.
Stávkovat se má v důležitých a zásadních věcech. Školství je významně podfinancované, o tom není pochyb. Bohužel dnešní stávka, i kdyby byly požadavky vládou vyslyšeny, situaci nezlepší. Naopak může učitelský stav významně poškodit v očích veřejnosti.
Šimon Heller, učitel na gymnáziu v Třeboni, aprobace matematika a zeměpis
Prvním důvodem, proč se do stávky nezapojím, je samotný důvod stávky. Stávka je legitimní nástroj, jak se zaměstnanec snaží dotlačit zaměstnavatele k nějakým svým cílům. Každý nástroj však musí být používán rozumně. V tomto případě ale školské odbory sahají po relativně radikálním nástroji, aby dosáhly zvýšení platů o 2% do tarifu, nikoli do pohyblivé složky platu. Rozuměl bych, kdyby odbory bojovaly za původně slíbené navýšení o 15%, ale to už dávno vzdaly. Rozuměl bych, kdyby odbory bojovaly za nějakou vizi. Místo toho bojují za socialistický model: „přidejte všem stejně a neptejte se, kdo jak odvádí svojí práci“. Školské odbory jsou bohužel slabé a nyní se to jasně ukazuje. Stávkovat je třeba v zásadních věcech, ale nikoliv v případě hádání se o 2% v tarifech či pohyblivé složce.
Pokud stávkujete ve fabrice, způsobíte zaměstnavateli nějakou ztrátu, případně ušlý zisk. V případě učitelů žádná přímá ztráta nevznikne, ale způsobíte tím komplikace rodičům, pokud dojde k uzavření školy. Proto by měli učitelé více rozvažovat, kdy do stávky půjdou a kdy ne. Vzhledem k tomu je pro mě naprosto nepochopitelná organizace a načasování stávky.
A samotná realita stávky? Ve čtvrtek šel dotaz do škol, kdo se zapojí. Řada škol nestihla ani zareagovat, aby si v pátek v médiích přečetla, že stávka bude. Ale že rodiče si musí počkat na detaily do pondělí. Jedná se o naprostou neprofesionalitu školských odborů. To není seriózní přístup k rodičům, kteří musí zajistit náhradní program. Osobně jsem jako učitel na gymnáziu rád, že Asociace ředitelů gymnázií ČR stávku nepodporuje. Nepřipojila se například ani Asociace ředitelů základních škol.
Stávkovat se má v důležitých a zásadních věcech. Školství je významně podfinancované, o tom není pochyb. Bohužel dnešní stávka, i kdyby byly požadavky vládou vyslyšeny, situaci nezlepší. Naopak může učitelský stav významně poškodit v očích veřejnosti.
Šimon Heller, učitel na gymnáziu v Třeboni, aprobace matematika a zeměpis