Rub a líc českého rasismu aneb Diskriminace Romů v Kanadě

08. 12. 2009 | 11:30
Přečteno 6766 krát
iDNES na svém portálu uveřejnil výňatky z kanadského deníku The Toronto Star s poznatky kanadských učitelů s problematikou vzdělávání českých romských dětí, přistěhovaných se svými rodiči do Kanady. Mj. se zde také konstatuje, že kanadské učitele zaráží přístup některých romských přistěhovalců ke škole. Jejich děti mají k učení vlažný vztah, nerespektují vyučující, ignorují své povinnosti a vynechávají školní docházku i několik dní.

Romští rodiče prý velmi milují své děti, vzdělání ale u řady z nich není prioritou. Ředitel Romského komunitního centra v Torontu k tomu říká: „Rodiče se často nestarají o vzdělání svých dětí, protože sami vysokého vzdělání nemohli dosáhnout.“ K tomu dodává romská přistěhovalkyně Katerina Polyakarová: „Je to jeden z důvodů, proč jsme do Kanady přišli. V Česku naše děti diskriminovali, protože jsme Romové!“.

Bez hlubokého zamýšlení se nad řádky The Toronto Star dá vypozorovat jistá shoda či paralelu se situací a stavem vzdělávání části romských dětí v českých podmínkách. Konstatuje-li deník, že řada romských dětí má k učení vlažný vztah, nerespektují vyučující, resp. ignorují své povinnosti a vynechávají školní docházku je, jakoby totéž napsal český učitel či učitelka. Jen s tím rozdílem, že zatím co český učitel(ka) je na tento trend jaksi zvyklý z jeho každodennosti, kanadský kantor toto přijímá jako nezvyklou, pro něj nepoznanou skutečnost, která jej svým způsobem překvapuje, ne-li šokuje.

Zatímco české romské dítě, resp. jeho rodiče v Kanadě budou tuto skutečnost zdůvodňovat právě onou diskriminací, v českých podmínkách je to jev běžný, trvale se opakující, skoro se dá říci recidivující.

Někomu stačí, aby někdo řekl, že romské děti v Česku byly (či jsou) šikanovány, byly (či jsou) diskriminováni a všichni jsou ochotni tomu věřit. Bez toho, že by si zjišťovali skutečný stav věcí. Lze pochopit, proč se takto někteří Romové vyjadřuje do médií. Jednak si tím upevňuje pozici „psance“ v očekávání, že budou litováni a hlavně „pochopeni“ (rozuměj bude jí uvěřeno), ale také, že si tím jistí svůj další pobyt v Kanadě. Jinými slovy zneužívají problém vzdělávání dětí k prodlužování pobytu. Z tohoto poznání pak pramení jejich (kanadských učitelů) postoj a vztah k nim, který končí jistou beznadějí až zoufalstvím, jak dále s takovými dětmi ve škole (spolu)pracovat.

Není proto překvapením, že se čeští učitelé snaží, na základě letitých zkušeností, od takových žáků distancovat, případně k nim přistupovat diferencovaně. Nejde totiž jen o dětskou nekázeň, neposlušnost, ale mnohdy o krádeže, násilí, šikanu, mravní poklesky. Je proto pochopitelné, že mnohdy jsou tato opatření uplatňována formou přeřazováním do zvláštních škol, tedy škol s jiným režimem a metodikou než v běžných školách. Není to z důvodů segregačních, rasistických, ale prostě z důvodů, že není jiné východisko. Je jen politováníhodné, že ač zjištění kanadských učitelů je na jedné straně překvapující a hlavně smutné, jejich závěry v hledání příčin nejsou relevantní, ale jsou bohužel, ovlivněny výpověďmi žáků a jejich rodičů, kteří vesměs všechny důvody a příčiny svádí na diskriminaci v českých školách.

Přesto nezájem a nechuť ke vzdělání jejich dětí v Kanadě přetrvává. A to přesto, že se nacházejí v lepším prostředí, a nediskriminujících podmínkách. Je-li pravdou, že příčiny a důvody diskriminace pocházejí z dob návštěv školy v Česku, měl by být jejich přístup a zájem o vzdělání v Kanadě výrazně větší, a to i bez dalších negativních projevů s tím souvisejících (ignorace svých povinností, vynechávání školní docházky apod.). Ukazuje se však, že opak je pravdou, což si lze vysvětlit jen tím, že to není vždy jen v důvodech a příčinách, na které jsou tyto negativní postoje svalovány, ale v tradičním a letitém přístupu některých Romů ke vzdělání jako takovému.

Je zcela pochopitelné, že je nutné počítat s jistou integrační dobou, přivyknutí si na prostředí, podnebí, okolí, jazyk apod., ale z českých zkušeností lze doložit, že tato doba nemá zas až tak dlouhého trvání. Dítě, či žák se poměrně rychle asimiluje do nového prostředí, od přírody je mu dané se začleňovat do společnost (smečky), protože jednotlivec vždy na svou samotu doplácí. (Notabene, bezprostřednost je Romům vrozená a je všeobecně známá. Bez ostychu a zábran se umějí pohybovat kdekoliv v různém prostředí, jedno zda v Česku či jinde).

Najde se v Česku nemálo případů, kdy děti školního věku, ať už byly z Asie (Vietnamu), Dálného východu (Mongolska), Afriky (Konga) či jiných zemí a států, se poměrně rychle a bez velkých problémů přizpůsobily jak českým poměrům, tak školním povinnostem. Proč? Protože chtěly, měly zájem a také k tomu byly rodiči vedeni. To ovšem mnohých Romech říci nelze. Jen názor, že dívka má již 14 let a má čas na vdávání a proto už nemusí chodit do školy, mluví za vše. Tady se ukazuje poměr a vztah mnohých rodičů k jejich odpovědnosti za děti, za jejich výchovu a vzdělání, zvláště, je-li to dané zákonem. Jinými slovy, často tradice jsou nad zákonem, povinnosti ustupují zcela jiným, tradičním a rodovým zájmům.

Tyto „kanadské poznatky a skutečnosti“, v oficiální verzi kanadské vlády, vládních organizací a místních médií, (stejně jako z EU), vyznívají v konstatování či hodnocení, mnohdy silně kritickém, že zjištěné skutečnosti u romských dětí-školáků, jsou „pozůstatkem dob vzdělávání se na českých školách, kde tyto děti byly diskriminovány, ba dokonce byly rasisticky šikanovány“. Na jedné straně se tomuto pohledu a hodnocení není co divit, na kanadské poměry jsou to zjištění velmi mimořádná a nestandardní, na druhé straně právě na základě jen těchto poznatků a výpovědí se mohou (bohužel mylně) domnívat, že vše pochází z důvodů, jak je přibyvší Romové uvádějí. To je ovšem pohled na věc značně zjednodušený, resp. mylný a nijak to neomlouvá ukvapené názory a neoprávněnou kritiku z kanadské strany o poměrech v Česku, resp. diskriminaci a rasistické tendence Čechů vůči Romům, protože „zakopaný pes“ a pravda jsou dle jinde.

V této souvislosti je nutné se zmínit o ohlasech v českých politických kruzích na tyto kritické informace z kanadské strany. Taková kritika nebo kritické stanovisko na adresu Česka není první, neboť podobné kritické hlasy je možné registrovat i od humanitárních organizací či dokonce představitelů zemí v EU, např. z Německa či Anglie a proto se tím zabývají i politické orgány a vláda. S ohledem na „dlouhověkost“ této problematiky se před ministrem Kocábem těmito záležitostmi zabývali i předchozí ministři na tomto postu. Popravdě řečeno, bez výrazného výsledku či posunu k lepšímu. Je-li zmíněno k „lepšímu“ neznamená, že se jedná o jednostrannou nápravu, ale protože jsou v tom zainteresovány strany dvě , pak by se každá měla svým dílem podílet na zlepšení stavu, přesto, že v první řadě jsou to Romové, kteří by se měli k věci postavit čelem. Nelze přehlédnout, že by z jejich strany nebyla snaha, bohužel jejich návrhy, požadavky a nároky byly a jsou natolik nevyvážené a neadekvátně jednostranné, že se jen stěží dá pohnout z místa. Totéž platí o straně druhé, tedy Čechů a českých orgánů, kteří ne jednou a ne málo (finance, investice, bydlení) vyšli většině Rómům vstříc, ale výsledek byl či je katastrofální, viz současnost. Ani sebevětší snažení ministra Kocába (na svém místě nepatřičný), nevedlo k posunu přesto nebo právě proto, že až velmi populisticky přistupuje k řešení romské otázky a problematiky, bez předem reálné šance na úspěch.

Všichni, kteří se do této věci vložili či vkládají, včetně médií, mají tendenci řešit tuto problematiku tím, že začínají shora. Staví a vycházejí na informacích z doslechu, ze starých či starších případů a kauz, vycházejí z dokumentace, která není dostatečně vyčerpávající a hlavně, nejsou zcela autentické, tedy ze života. Snaha Kocába hledat pravdu mezi Romy samotnými, selhala. Populisticky prohlásil, že s nimi bude jistou dobu bydlet a žít jako jeden z nich, což se, jak se dalo očekávat, nestalo. Nicméně činí někdy až velkohubé závěry a opatření které, jak jinak, nic neřeší. Vaří z vody!

Chybí kontakt s reálným životem nejen romských občanů, ale i těch občanů kolem nich - gádžů, kteří s nimi např. pracují, chodí do škol, žijí pod jednou střechou ve stejném domě, v obci či městě pod. Je nutné čerpat z jejich zkušeností, ze soužití s minoritní skupinou obyvatel, čerpat ze zdrojů obecních a městských orgánů, stejně jako od městské či státní policie, ale i jiných autentických míst, kde se romská komunita schází, sdružuje, působí a zanechává nějaké dojmy a důkazy o své existenci. Jedině takový audit vzájemného soužití těchto dvou komunit může vykreslit skutečný a reálný obraz a podat svědectví, důvody a příčiny, jak a v čem je ten zmíněný „zakopaný pes“.

Mnohé příčiny jsou již předem známy, nicméně jsou natolik složité a závažné, že se nenachází síla a odhodlání tyto poznatky vynést na veřejnost, případně se tímto zabývat na nejvyšších místech. Proto se věci nehýbou vpřed, přešlapujeme na místě a jen někteří politici populisticky vykřikují o potřebě rázných kroků a zabývání se touto problematikou. A i když se o to rovněž snaží nepočetná skupina vzdělaných a kultivovaných romských soukmenovců, jejich snaha a výsledky jsou, bohužel, dosud nevýrazné. Nikoliv vinou jich samotných, nýbrž právě neochotou těch, kterým je pozornost věnována. A to až tak, že v některých případech jsou vyháněni z vlastních řad jako zrádci a spřeženci bílých gádžů.

Neočekávejme příliš pozitivní výsledky v případě, že dojde k této hluboké analýze soužití Čechů a Rómů. Měli-li být podklady autentické, věrohodné, objektivní a vyčerpávající, nebude výsledek nijak potěšující, ale zato by mohl být cenným přínosem. Tento odhad je jen teoretický, ale dost pravděpodobný. Méně pravděpodobné je, že se někdo v brzké době ujme této náročné, mravenčí, zodpovědné, ale zároveň i nebezpečné práce. Je třeba si uvědomit, že jednak tato problematika není záležitostí několika posledních let, ale staletá, ne-li ještě starší, není to zcela a výlučně záležitost jen česká a v neposlední řadě, mělo-li by dojít k takovému hlubokému průzkumu soužití Čechů a Romů, nebyla by to záležitost zrovna krátkodobá a tím pádem nejlevnější (současná ekonomická krize a státní deficit tomu moc nadějí nedávají). Konec konců, žádný audit není levný, ale výsledky by měly (mohly) být následně vysoce lukrativní a efektivní. Ale jak již bylo zmíněno, problematika je to staletá a obávám se, že ještě dalších sto let potrvá, než se definitivně vyřeší. Do té doby bude Česko navenek i nadále diskriminující, rasistické či rasově nesnášenlivé.

Jiří Baťa

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy