Billboardy v Praze konečně zvítězily nad lží a nenávistí k nim
Nekonečná kauza stavebních předpisů dospěla včera k dalšímu rozuzlení. Jejich tvorba byla převedena z gesce náměstka pro územní rozvoj M. Stropnického přímo pod paní Krnáčovou a schváleno vytvoření jejich další verze. Člověk by si skoro chtěl položit otázku „Proč?“ či alespoň se zeptat, jestli to náhodou není z bláta do louže.
Skutečnost je však mnohem zajímavější a ukazuje, jak dobře se dají věci prosazovat, když to někdo umí a na odpovídajících postech sedí lidé křiví, či v lepším případě bez rozhledu a zkušeností.
Velmi stručně si to shrňme od začátku, aby ta genialita celého postupu pro (ne)regulaci reklamy lépe vynikla. V červnu roku 2014 byla Radou hl. m. Prahy schválena po dvou a půl letech přípravy a projednávání novelizace obecně technických požadavků na výstavbu (tzv. OTP, nově Pražské stavební předpisy), které jsou v republice dvoje – pro Prahu a pro Česko. Obsahovaly pro budoucí harmonický rozvoj Prahy mnoho nezbytných věcí, neboť Praha se musí rozvíjet směrem dovnitř, nikoli do suburbií okolo. Také však na přání městských částí zasahovaly do reklamního billboardového byznysu. Na velké části Prahy už neměl vyrůst žádný nový billboard a ty stávající měly začít postupně mizet, jak by jim končily většinou pětileté smlouvy na pronájem pozemku. Před komunálními volbami se z toho stala velká politická kauza, když se společnost Bigboard a další rozhodly, že si tuto strategii města nenechají líbit.
V době, kdy bylo MMR bez ministryně zaslal politický náměstek Smrček (ČSSD) Praze ultimátum, aby sjednala nápravu. Lhůta však byla tak krátká, že nešla splnit (60 dnů proti 90). Navíc neměla ani žádný smysl, neboť požadavek na notifikaci u evropské komise se týká zejména věcí spojených s volným pohybem osob a zboží, což stavební předpisy logicky nijak neupravují.
Na MMR nastoupila za hnutí ANO druhá ministryně – Šlechtová, která z původně docela vstřícného postoje ku Praze (a navíc okamžitě vyhodila náměstka Smrčka) postupně a velmi podivně měnila názor až k dnešnímu stavu, kdy se dokonce snaží do novely stavebního zákona prosadit zrušení stavebních předpisů pro Prahu úplně. Nejlépe to asi vyjádřila v emotivně napsaném textu v Reflexu minulý týden, kde z pozice ministryně píše, že vlastně bojuje za zájmy obyvatel Prahy. Ale zpět k předpisům. Z hlediska stavu věcí v tuto chvíli platí, že schváleným stavebním předpisům byla pozastavena platnost. Právníci se přou, zda je to vůbec možné a zda je to zákonné a jediná cesta, jak to zjistit je obrátit se na ústavní soud, ať on rozhodne.
Po volbách na pražské radnici se však náměstek Stropnický (SZ) rozhodl, že když už ministerstvo pozastavilo schváleným předpisům platnost, na soud se obracet není třeba, protože on může prosadit jiné, nové stavební předpisy (pojmenujme je v. 2.0). Tento úkol dostal z poloviny stejný tým, který vypracovával v. 1.0. Aby nová verze 2.0 prošla, bylo však třeba se domluvit právě s billboardovou lobby, neboť ta přece prolobovala pozastavení první schválené verze. Takto v. 2.0 nově obsahovala pouze pseudoregulaci reklamy (každý billboard musí být X metrů od jiného), která vznikla přímo na základě setkání s billboardáři. Tedy regulace žádná, respektive přesně dle přání billboardových firem. Předpisy v. 2.0 se pak projednaly s městskými částmi a přišlo násobně více připomínek (2500) než k v. 1.0.
Včera paní Krnáčová předložila návrh své verze předpisů (3.0), která je totožná s verzí 1.0, kterou MMR ovládané hnutím ANO připomínkovalo a pozastavilo. Verze 3.0 je doplněná o čtyři původní připomínky ministerstva (z roku 2014) a …. světe div se … o Stropnického pseudoregulaci reklamních nosičů. Tedy jediné, co je vlastně nové, je právě ta neregulace billboardů. Verze 3.0 se teď bude opět projednávat a třeba bude někdy schválená.
A kdo že jsou vítězové a poražení? Billboardové společnosti musí regulovat svůj byznys tak, jak sami navrhly (vůbec). Strany ČSSD a ANO umožnily billboardům dále v Praze existovat a splatily tak svůj předvolební dluh billboardovým společnostem za jejich úspěšnou kampaň a pomoc. Matěj Stropnický sehrál podle plánu roli užitečného idiota, když jediný a hlavní problém (regulace reklamy) předpisů v. 1.0 odšpuntoval. Tohoto jediného se ČSSD a ANO bály, že když to udělají, všechno na ně praskne. Kdepak nepraskne, paní Krnáčová totiž přece schválila tu regulaci reklamy, kterou navrhla Strana zelených, resp. její náměstek Stropnický. Praha prohrála na celé čáře, neboť billboardy nezmizí. Dokonale vymyšlené a provedené, že?
Skutečnost je však mnohem zajímavější a ukazuje, jak dobře se dají věci prosazovat, když to někdo umí a na odpovídajících postech sedí lidé křiví, či v lepším případě bez rozhledu a zkušeností.
Velmi stručně si to shrňme od začátku, aby ta genialita celého postupu pro (ne)regulaci reklamy lépe vynikla. V červnu roku 2014 byla Radou hl. m. Prahy schválena po dvou a půl letech přípravy a projednávání novelizace obecně technických požadavků na výstavbu (tzv. OTP, nově Pražské stavební předpisy), které jsou v republice dvoje – pro Prahu a pro Česko. Obsahovaly pro budoucí harmonický rozvoj Prahy mnoho nezbytných věcí, neboť Praha se musí rozvíjet směrem dovnitř, nikoli do suburbií okolo. Také však na přání městských částí zasahovaly do reklamního billboardového byznysu. Na velké části Prahy už neměl vyrůst žádný nový billboard a ty stávající měly začít postupně mizet, jak by jim končily většinou pětileté smlouvy na pronájem pozemku. Před komunálními volbami se z toho stala velká politická kauza, když se společnost Bigboard a další rozhodly, že si tuto strategii města nenechají líbit.
V době, kdy bylo MMR bez ministryně zaslal politický náměstek Smrček (ČSSD) Praze ultimátum, aby sjednala nápravu. Lhůta však byla tak krátká, že nešla splnit (60 dnů proti 90). Navíc neměla ani žádný smysl, neboť požadavek na notifikaci u evropské komise se týká zejména věcí spojených s volným pohybem osob a zboží, což stavební předpisy logicky nijak neupravují.
Na MMR nastoupila za hnutí ANO druhá ministryně – Šlechtová, která z původně docela vstřícného postoje ku Praze (a navíc okamžitě vyhodila náměstka Smrčka) postupně a velmi podivně měnila názor až k dnešnímu stavu, kdy se dokonce snaží do novely stavebního zákona prosadit zrušení stavebních předpisů pro Prahu úplně. Nejlépe to asi vyjádřila v emotivně napsaném textu v Reflexu minulý týden, kde z pozice ministryně píše, že vlastně bojuje za zájmy obyvatel Prahy. Ale zpět k předpisům. Z hlediska stavu věcí v tuto chvíli platí, že schváleným stavebním předpisům byla pozastavena platnost. Právníci se přou, zda je to vůbec možné a zda je to zákonné a jediná cesta, jak to zjistit je obrátit se na ústavní soud, ať on rozhodne.
Po volbách na pražské radnici se však náměstek Stropnický (SZ) rozhodl, že když už ministerstvo pozastavilo schváleným předpisům platnost, na soud se obracet není třeba, protože on může prosadit jiné, nové stavební předpisy (pojmenujme je v. 2.0). Tento úkol dostal z poloviny stejný tým, který vypracovával v. 1.0. Aby nová verze 2.0 prošla, bylo však třeba se domluvit právě s billboardovou lobby, neboť ta přece prolobovala pozastavení první schválené verze. Takto v. 2.0 nově obsahovala pouze pseudoregulaci reklamy (každý billboard musí být X metrů od jiného), která vznikla přímo na základě setkání s billboardáři. Tedy regulace žádná, respektive přesně dle přání billboardových firem. Předpisy v. 2.0 se pak projednaly s městskými částmi a přišlo násobně více připomínek (2500) než k v. 1.0.
Včera paní Krnáčová předložila návrh své verze předpisů (3.0), která je totožná s verzí 1.0, kterou MMR ovládané hnutím ANO připomínkovalo a pozastavilo. Verze 3.0 je doplněná o čtyři původní připomínky ministerstva (z roku 2014) a …. světe div se … o Stropnického pseudoregulaci reklamních nosičů. Tedy jediné, co je vlastně nové, je právě ta neregulace billboardů. Verze 3.0 se teď bude opět projednávat a třeba bude někdy schválená.
A kdo že jsou vítězové a poražení? Billboardové společnosti musí regulovat svůj byznys tak, jak sami navrhly (vůbec). Strany ČSSD a ANO umožnily billboardům dále v Praze existovat a splatily tak svůj předvolební dluh billboardovým společnostem za jejich úspěšnou kampaň a pomoc. Matěj Stropnický sehrál podle plánu roli užitečného idiota, když jediný a hlavní problém (regulace reklamy) předpisů v. 1.0 odšpuntoval. Tohoto jediného se ČSSD a ANO bály, že když to udělají, všechno na ně praskne. Kdepak nepraskne, paní Krnáčová totiž přece schválila tu regulaci reklamy, kterou navrhla Strana zelených, resp. její náměstek Stropnický. Praha prohrála na celé čáře, neboť billboardy nezmizí. Dokonale vymyšlené a provedené, že?