Janotovo nové šaty

11. 01. 2010 | 12:50
Přečteno 5447 krát
Pro minulý režim připravoval Janota rozpočty jedenáct let. Tehdy se mu to moc nepovedlo. Pokouší se nyní svým rozpočtem nastartovat další převrat?


Eduard Janota připravoval rozpočet pro naši kvetoucí vlast již v době, kdy Husákovi ještě bylo rozumět, co říká. Po jedenácti letech jeho působení v Odboru státního rozpočtu Ministerstva financí ČSR se komunistický režim zhroutil. Za dalších dvacet jedna let Janota připravuje rozpočet pro naši stále kvetoucí vlast a zase nám věší bulíky na nos, jak ho to naučili za normalizace.

Loňský rozpočet dopadl tragicky, jak už to ovšem je u nás pravidlem od roku 1996, kdy ekonomika pod vedením premiéra Klause narazila na dno a začala se zakopávat. Od té doby jsou naše rozpočty ve schodku. Pravda, ten loňský byl výjimečný vzhledem ke krizi i k přehmatům Topolánkovy vlády. Největší pokles zaznamenaly příjmy od právnických osob, tedy firem, kterým se několik dalších let budou daně snižovat. Bez ohledu na to stejně stále častěji volí off-shorové operace a úniky do daňových rájů před placením daní. Zatímco v USA, Francii a Německu hledají řešení, jak těmto spekulacím zabránit, naše ministerstvo průmyslu a obchodu radí podnikatelům, jak to udělat co nejšikovněji. Na daňovém výběru se tak nejvíce podíleli zaměstnanci svými daněmi z příjmů, platbami DPH a spotřebních daní. To byly také jediné položky, u nichž byl zaznamenán nárůst!

Vyřešit katastrofickou situaci měl za úkol ostřílený matador Janota. Stokrát omleté nicneříkající informace hovoří o úžasném úsporném Janotově balíčku, který měl připravit nízko-příjmové skupiny a rodiny s dětmi o další peníze. Pochvalovali si ho především dobře placení bankovní analytici, kteří reálnou ekonomiku neviděli ani z rychlíku a jediné, co znají, jsou indexy, které si sami vymysleli. Skutečnost multiplikačního efektu je ovšem nesmlouvavá. Každá koruna, kterou dáme obyčejným spotřebitelům, se v ekonomice otočí vícekrát, než když ji prostě jen prolijeme dálničním betonem tvrdícím platy superbohatých managerů a zprostředkovatelů ve stavebnictví. Rodiny s dětmi nebudou své peníze ukládat v daňových rájích, ale budou si za ně kupovat věci, které potřebují, a tím podpoří opravdu nezbytnou produkci. Ne tu, kterou si vylobbovaly vlivné zájmové skupiny.

Je ovšem mnohem jednodušší říkat prostým a neinformovaným občanům, že je zase a zase a zase třeba si utahovat opasky, než říkat totéž neefektivním kolegům ve vládě a Parlamentu nebo kamarádům z firem realizujících státní zakázky či přítelíčkům z bank, kteří obyčejným podnikatelům dělají ze života peklo.

Nevím, kolik lidí píšících o rozpočtu jej skutečně vidělo. Je to četba k popukání, já sám jsem se smál skoro celý den. Pokud se podíváte na jednotlivé položky, je jasné, že je kde šetřit, ne že ne. A rozhodně to nemusí být úspory na rodinách s dětmi, důchodcích a postižených.

Není zde prostor rozebírat všechny, takže jen dva příklady. Dost mě pobavilo, že Ústav pro studium totalitních režimů dostane v době krize 160 milionů na stovky svých zaměstnanců, z nichž historiky byste spočítali na prstech jedné ruky. Úkolem ústavu je hlavně zkoumat, jak to bylo špatné v době, kdy Janota dělal kariéru na reálsocialistickém rozpočtování a Topolánek si hrál na gymplu na vojáky – ochránce socialistické vlasti. Proto asi také ÚSTR spotřebuje na platy zaměstnanců dvaapůlkrát více než Akademie věd...

Dalším veselým příkladem z mnoha je Státní úřad pro jadernou bezpečnost, který dostal na rozhazování 362 milionů. Pro srovnání si vezměme organizace občanského sektoru.

Například Diakonie ČCE, která je jedním z největších provozovatelů sociálních služeb v ČR se 123 středisky a tisícem zaměstnanců, má roční rozpočet kolem 500 milionů. Člověk v tísni s 200 zaměstnanci, misemi a projekty v několika rozvojových zemích a sociálními programy v ČR má rozpočet přibližně 300 milionů. Kdybychom se podívali na hospodaření normálních firem, viděli bychom podobné výsledky.

Samozřejmě že obě vybrané státem zřizované organizace jsou jen malé ryby, ale jak to pak vypadá na ministerstvech? Vezměme si, že Státní úřad pro jadernou bezpečnost potřebuje na platy 155 milionů. Při průměrné mzdě by to stačilo na 350 zaměstnanců. Dobře, řekněme, že jich musí být tolik, aby popřípadě dokázali zorganizovat blokádu Temelína, kdyby se tam zase něco stalo. Na co ale úřad potřebuje zbývajících více než 200 milionů? Mluví o výzkumu a vývoji, ale vypadá to, jako by si tam stavěli svoji vlastní malou jadernou elektrárničku.

Studenou sprchou pro regiony může být to, že Praha dostane skoro stejně jako všechny kraje dohromady a jednu desetinu toho, co všechny obce v ČR společně. Někdo prostě Bémovy machinace zaplatit musí, proč ne stát?

Rozpočet je již tradičně zpracováván naprosto nepřehledně, aby se v něm normálně uvažující občané a poslanci nevyznali. Pracuje systémem: řekněte mi výsledek, já vám udělám vzorec. Kdyby takhle odevzdávali rozpočet v zahrádkářském spolku, nejspíš předsedu vyženou. Ale čemu poslanec či ministr nerozumí, do toho úředníkovi nekecá, aby nevypadal ještě více jako hlupák. A to Janota dobře ví, vždyť se tím živí už třicet dva let.

Z výše uvedeného je patrné, že podobný rozpočet může navrhovat a schvalovat jen ten, kdo v životě žádný realistický rozpočet neviděl. A takových je bohužel ve vládě i Parlamentu většina. To by ovšem spravil krátký kurz, který je schopen pochopit kdekdo, tak snad i naši politici. Zatím nám však vládnou lidé, kteří se dosud hřáli na výsluní garantovaných příjmů od daňových poplatníků a polostátních monopolů, a pokud ne, pak si na to rychle zvykli. Tato výtka zaznívá také často v kuloárech svazů průmyslu či malých a středních podniků i proti NERVu, kde nebyl jediný „praktik“, jen samí teoretici. Pod jejich taktovkou nám roste státní dluh, přelezl tisíc dvě stě miliard a úspěšně šplhá výš.

Řešení je velmi snadné. Do státních institucí nastoupí schopní účetní a rozpočtáři, zkrouhají nesmyslné výdaje a budou držet rozpočtovou disciplínu a průběžně kontrolovat plnění rozpočtů. Jak je to běžné v každé organizaci či firmě, která se chce vyhnout krachu. Ale toto prosté řešení je zatím utopie. Pak by totiž ubylo peněz nejen pro ty nejvíce na ráně – sponzory politických stran, kteří získávají zakázky úřadů a institucí. Zmizelo by i pohodlí, v němž se vyhazují nesmyslné peníze za nepotřebné služby a zboží, dodávané příbuznými či kamarády.

Zadlužování státu a mrhání státními penězi je reálný problém v naší zemi. Mrháním ale nejsou investice do vzdělání, bezplatná péče o nemocné a podpora sociálně slabých či nezaměstnaných. To nám totiž zajistí soběstačnější a samostatnější občany, i nezbytnou společenskou a ekonomickou stabilitu. Základní problém je v naprosto neefektivním managementu státních institucí včetně škol všech stupňů i nemocnic; v zadávání veřejných zakázek na základě osobního profitu zadavatelů.

Korupce a hloupost vedou náš stát ruku v ruce. Dokud ovšem budeme k lidem, kteří jsou za to odpovědní, vzhlížet jako k vůdcům národa a dávat jim naše hlasy, nic se nezmění.

napsáno pro www.denikreferendum.cz 8. 1.2010

Zdroje:
Předběžné výsledky pokladního plnění státního rozpočtu ČR za rok 2009
Návrh státního rozpočtu

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Petr Bilina napsal(a):

Komu byste mi, prosím, navrhl ten hlas dát? Děkuji za odpověď.
11. 01. 2010 | 13:04

veverka napsal(a):

Perfektní blog.
11. 01. 2010 | 13:09

Marcus Agrippa napsal(a):

Bravo! Konečně se v médiích začínají objevovat inteligentní komentáře.
11. 01. 2010 | 13:11

myrta napsal(a):

Souhlas.takové publicity houšť a větší kapky.Mnoho voličů už ztrácí orientaci koho vůbec volit.Která strana to vidí tak jako vy ? O žádné nevím.
11. 01. 2010 | 13:22

Realita napsal(a):

"Základní problém je v naprosto neefektivním managementu státních institucí včetně škol všech stupňů i nemocnic; v zadávání veřejných zakázek na základě osobního profitu zadavatelů." - tato veta jejedna z nejzásadnejších! Kamarád dela na ministerstvu zdravotnictví (přišel tam z pracáku) a to i přesto že neumí anglicky (ani po intenzivních individulních kurzech) delá v oddelení fondů EU kde se rozhazuje neuveřitelným způsobem - dostal drahý notebook (40 tisíc) mobil, pojedou se podívat na nemocnice do Irska a Holandska (i když neumí jazyk!) apod apod....
Já delám shodou okolností také pro NL a IE v jedné nejmenované globální firme ale nikdy jsem tam nebyl a pracuji se zdeneným stoletým počítačem...:-(
11. 01. 2010 | 13:37

Jirka H. napsal(a):

Bezva pane Růžičko:
Je rozhodně lepší se ponořit do jednotlivých položek státního rozpočtu a pěkně je "proprat", než vést nekonečné diskuze o tom, která z velkých partají zatla větší sekeru.
11. 01. 2010 | 13:49

Jirka H. napsal(a):

Pardon - pane Tožičko
11. 01. 2010 | 13:50

claudius napsal(a):

Ale ten Žáčkův ústav je přece posvátná kráva,tam by si Janota vylámal zuby!Kdyby jej někdo zázrakem přesunul kvůli nákladům do Pardubic,rázem by potřeboval polovinu nákladů.
11. 01. 2010 | 14:01

Ládik napsal(a):

Korupce a hloupost ne - korupčníci nejsou žádní hlupáci. Přece se nechali zvolit.
11. 01. 2010 | 14:06

radek napsal(a):

velký souhlas a autorem, ono však utáhnout šrouby betonářům a spol. je težší než škrtnout mateřskou...
11. 01. 2010 | 14:11

Kelt napsal(a):

Obligátní tvrzení všech"kalousků,doktorů,analytiků všech kategorií a dalších,kteří svojí činností ještě nepřinesli ani korunu přidané hodnoty je,že problém této země spočívá v tom,že se peníze SR "prožírají".Navrhují,aby neinvestiční spotřeba byla omezena na minimum,t.j.krátit prostředky středně a nízkopříjmovým kategoriím obyvatel.Na druhé straně snižovat daně podnikům a horním deseti tisícům,protože by byli tréstáni za úspěch./Ti bezpochyb budou uspořené peníze investovat do veřejně prospěšných činností,např.nákupu větších offroadů na cesty do práce./Investovat je nutno do předražených dálnic a dalších staveb financovaných ze zdrojů SR.Naopak je nutno šetřit na výdajích na rodiny s dětmi,sociálně postižených,školství,zdravotnictví,vědě a dalších oblastech kde spřátelené sponzorské firmy nemohou realizovat profit.Tam,kde bude podtržena domácí spotřeba dolních deseti milionů,těžko může být nastartován ekonomický růst.Nákup nemovitostí a dovolených v Toskánsku nás z krize nevytrhne.
11. 01. 2010 | 14:16

yara ze země krys napsal(a):

Pane Tožičko, výborně, hlavně ty poslední tři odstavce jsou super.
Na Janotu bych se moc nezlobil, je to jen pověřený úředník, který dbá aby toky peněz šly správným směrem po modré a trochu i oranžové stezce. On si uvědomil,že vše spěje do velkého průšvihu a dluh ČR dosáhl nebezpečné úrovně. Nevím proč jsou lidi z Janoty a Fišera zbláznění, ale jejich činy nevedou hlavně na výdajové stránce k účinnému řešení jak ozdravit ekonomiku ČR. Všimněte si, že vůbec neřeší efektivitu a
strukturu a účel výdajů jednotlivých ministerstev a státních úřadů. Zatí to byly jen samé řeči a náznaky.
11. 01. 2010 | 14:18

krok napsal(a):

nedá se nic vytknout..snad jen, že Husákovi bylo vždy rozumět co říká:-))
11. 01. 2010 | 14:22

Emissary napsal(a):

Jistě pane Tožičko,

neříkám, že v něčem nemáte pravdu. Není těžké vydedukovat, kdože je Vašemu srdci šampión. Všímáte si v rozpočtu drobné, ale velké Vás nezajímají. Nedá Vám, abyste si do někoho kopl a do někoho nekopl. Dáváte nefunkční odkazy a investice do tolik důležité dopravní infrastruktury jsou podle Vás investicemi do betonu.

V Belgii prý mají zavést zvláštní daň na tučná jídla a výrobky potravinářského průmyslu. Lidé jsou obézní nejenom v Belgii, ale i u nás nezbytně potřebují, a tak točí peníze přes jejich trávicí systém způsobující zvyšování tělesných objemů a zhoršování zdravotního stavu do systému kanalizace.

A toto je vskutku perla:

„Proto asi také ÚSTR spotřebuje na platy zaměstnanců dvaapůlkrát více než Akademie věd...“

160 milionů je vskutku 2,5 krát více, než částka X na platy cca 6500 zaměstnanců AV, která mimochodem stála SR jen v roce 2009 kolem 25 miliard Kč. Směji se ještě teď, stejně jako Vy, pane Tožičko.
11. 01. 2010 | 14:24

Taoiseach napsal(a):

Tomáš Tožička

Obávám se, že máte pravdu skoro ve všem - :( .
11. 01. 2010 | 14:29

LEVAK napsal(a):

Člověče kdy tak začnete kádrovat i lékaře,jaderné fyziky,pekaře,řezníky etc.?Z Vašeho příspěvku vyčnívá jk čertovo kopýtko veliká žárlivost a nic více!
PS:nebo jste přesvědčen že číslo jedna z komunistů není totožné s číslem jedna za nynějšího režimu?Pokud si pamatuji tak v jednom maďarském filmu se tvrdilo,že 2x2 je někdy pět,ale to mělo spojitost s láskou a podle mého uvážení tento lidský rozměr Vám jaksi chybí!
11. 01. 2010 | 14:38

yara ze země krys napsal(a):

Emissary.
Že byste patřil k betonové lobby?
Nějaký ale zásadní argumentíček co pan Tožička napsal špatně by nebyl? Dnes je jasné, že ekonomika ČR je na šikmé ploše a zatím jediné co se udělalo, je to, že se šáhlo na výdaje většinou těm co se nemůžou bránit. Ale zatím nikdo se nezabýval důkladně efektivitou výdajů ministerstev a státních úřadů! Tam je totiž černá díra na peníze,předražené státní zakázky, miliardové nákupy bez soutěže atd. To je relevantní pro správné hospodaření státu! A Vy jste se chytil podružných věcí co napsal autor článu.
11. 01. 2010 | 14:38

Pípa napsal(a):

Výborně pane Tožičko. Už abyste byl ve vládě. A vemte sebou své kamarády. Díky.
A to staré vládní a politické haraburdí do skipu.
11. 01. 2010 | 14:45

prduch napsal(a):

To emissary:

Ja se zase smeju s temi Vasemi 25 miliardami co stal provoz AV v roce 2009!
11. 01. 2010 | 14:47

Sláma napsal(a):

Jsem příjemně překvapen - konečně to někdo řekl naplno. Že Janota je bezkoncepční účetní, jehož jedinou předností je, že umí pracovat s Excelem, a který myšlenkově obzor ustrnul v 80. letech je veřejným tajemstvím. Panu Tožičkovi ale uniklo to nejpodstatnější. Podstatou naší vlády odjakživa byl resortismus. Každý resort si úzkostlivě střeží to, co se mu podařilo urvat. Pan Janota má na to jednoduché řešení - indexovou úpravu rozpočtu. To ale nemůže fungovat. Řešení je jiné - audit skutečných potřeb a razantní řezy. Příkladem je můj zážitek z posledních dnů. Vyměnil jsem si řidičský průkaz. Místo toho, abych si podal žádost poštou a poštou mi byl průkaz doručen, zcela zbytečně jsem strávil dvě dopoledne cestou na úřad v místě bydliště. Já jsem přišel o několik hodin, úřednice u přepážky řekněme několik minut, ale když si člověk spočte, že se mění asi 1 milion řidičských průkazů, tak je to při průměrné době 15 minut celkem 31250 člověko dnů, což je asi 120 přepočtených ročních pracovních úvazků. Když počítám náklady na jednu úřednici 600 tis. Kč., tak je to zbytečný výdaj 72 mil. z rozpočtu. Když si pak vezmu výkony, o které je naše národní hospodářství ochuzeno - řekněme 2 mil. člověkohodin při 500 Kč výkonů za hodinu, dělá to 1 mld. Kč - to vše je čistá ztráta. Když se podívám všude po resortech, najdeme zcela zbytečná pracoviště, ústavy a podniky.
Janota taky evidentně neví, co je to krize z "nadvýroby". To je krize, kdy se vyrábí mnoho zboží, které se nekupuje, neboť je nízká kupní síla obyvatel. Ta se neléčí tím, že se střední třídě kupní síla výrazně zmenší, což je přesně to, co Janotův balíček znamená. Jestliže statisíce rodin s dětmi budou mít problémy vůbec vystačit s rozpočtem, těžko si budou kupovat nová auta, že?
11. 01. 2010 | 14:57

schlimbach napsal(a):

musím neustále tvrdit, že i když něco můžeme v rozpočtu ušetřit a nějak předělat, dluh splatit ve stávajícím systému ekonomiky nemůžeme - je to zcela nerealistické, stejně tak, jako nemůžeme vytvořit rozpočet vyrovnaný a navíc růst státního dluhu je nevyhnutelný v tomto systému. Alternativou je naše ekonomická reforma, ale to je asi již známé -))
11. 01. 2010 | 14:58

RA napsal(a):

s textem souhlasím, chybí mi jen porovnání počtu úředníků a ostatních státních zaměstnanců i s jejich výhodami a výsluhami s nějakou nám podobnou zemí, neb jsem se nedávno dočetl, že počty úředníků jsou takové, že by bez problému mohly obhospodařovat 80 milionový stát, co do počtu obyvatel.
11. 01. 2010 | 15:08

Emissary napsal(a):

Pro: prduch

Tak se smějte, je to 5 miliard, 25 miliard je celková dotace pro vědu a výzkum. Jsem se v rychlosti spletl. Na tom, co jsem napsal, to skoro nic nemění.

http://zpravy.ods.cz/prispe...

Pro: yara ze země krys

Výkřiky do tmy, podobné zdejším socialistům, jsem okomentoval až dost. Více času tomuto blogu nehodlám věnovat.
11. 01. 2010 | 15:15

tomas.p napsal(a):

No jo, někdo to už konečně říct musel. Každé další rozjímání o tom, z jaké strany, že nám to hrozí nebezpečí, je zbytečný, dokud si nepřiznáme že šílená "vize nekonečného růstu" a "neviditelné ruky trhu" je stejně sebezničující jako byly všechny předchozí ideologie které povýšili zpupnost nad pokoru.
Prostě, pravidla hry určují docela jiné síly, než hrstka "vyvolených" a už vůbec se nedají měnit ze dne na den..
Mějme na paměti, že žádná jednoduchá cesta neexistuje a že budoucnost může být úplně jiná, než jak si jí představujeme. Pro někoho jinak krásná, pro někoho odpudivě šílená. Měřítka jsou ve hře a chce se věřit, že ty co nám tu naději chtějí zničit, se zničí sami navzájem. Zatím, ač to tak nevypadá, se jim to úspěšně daří.
11. 01. 2010 | 15:33

hovorka11 napsal(a):

Konečně někdo napsal, jak to je !
nejhorší ale je, že dotovaní z nejvyšších vrstev si budou přelévat peníze do daňových rájů, takže fakticky zmizí.
11. 01. 2010 | 15:36

yara napsal(a):

To Sláma:
Ano Vaše zmínka o střední třídě
je dost důležitá. Za střední třídu považuji tu část společnosti, která vydělává alespoň tolik peněz aby slušně a důstojně žila. Musí sice rozvážně nakládat s penězi, ale docela slušně žijí. Je nasnadě, že vládnoucí politické strany by měly mít zájem na tom, aby střední třída a vč. bohatých byla co největší, protože pak je ve společnosti spokojenost a také ekonomická stabilita. V zemích kde není silná střední třída je zaděláno na problémy.
11. 01. 2010 | 15:43

hovorka11 napsal(a):

Už teď se přes zprivatizované banky ČR přelévají zahraničním investorům miliardy z dotovaných bank pomocí nízkých úvěrů ČNB.
Nekonkurenční protekcionářské prostředí bankovnictví sanované njvíce na úkor nejchudších i středních vrstev obyvatelstva.
11. 01. 2010 | 15:44

sae napsal(a):

Pro Emissary taky se směju,kde jste vzal těch 5 miliard, to by jste měl nějak doložit a ne jen tak plácat číslama.
11. 01. 2010 | 16:07

SuP napsal(a):

sae -
Ty nevěříš, sám si dolož.
11. 01. 2010 | 16:10

Korbel napsal(a):

Tomáš Tožička OK!
11. 01. 2010 | 16:11

Gekon napsal(a):

Schlimbach
Jak jste pokrocil s problemem "odvolatelnost politiku"?
Pokud nebude kontrola dostatecna a ucinna tak se muze stat ze vami navrhovany system prinese vetsi davku problemu nez ten soucastny./Bude bohuzel pravdepodobne platit to co vam k temat napsalo spousta ctenaru,tedy neco "totalitniho"/
11. 01. 2010 | 16:20

Rejpal napsal(a):

Skvělý blog, za který patří autorovi dík.

Hospodaření "státu" na příklad ve zdravotnictví je možné zlepšit i účelnou mezinárodní spoluprací při sjednávání dodávek léků a zdravotních potřeb vyráběných multinacionálními výrobci.
11. 01. 2010 | 16:22

Emissary napsal(a):

Pro: sae

Kdo neumí počítat, tak se směje. Síce neví čemu, ale ja vím. Sám sobě.

http://www.tyden.cz/rubriky...

Když 14,3 % je 721 milionů, pak 100 % je zhruba 5 042 milionů. A to je tuším zhruba 5 miliard.
11. 01. 2010 | 16:22

vfischer napsal(a):

STOPROCENTNÍ STOPROCENTNÍ SOUHLAS !!!!! Korupčnicko mafiánský rozkradený stát ! ve kterém si vládnoucím oligarchie rozděluje moc vliv a koryta! Na každý klíčový post kde se hraje o státní kasu a státní prachy se z kanálu vytáhnou kámoši co spolu chodíme a jedeme dál! Pak vylezeme na obrazovku a těm hloupým idiotům co nás zase a zase a zase zvolí se vyzvracíme a vykálíme do obličeje ! Činí nám to nesmírné potěšení! Se zákonem o státní službě si utřeme zadek a tak to bude nejlépe už na věčné časy. Až to krachne tak zdrhnem, máme nahrabáno a ať se tam ti moulové navzájem požerou! Vzhůru k volbám !!! modří, oranžoví, zelení, černí, červení - SPOJTE SE !! UŽ NÁM ZASE ZAČÍNÁ KLAUNIÁDA to blbci se nás už ZASE CHYSTAJÍ VOLIT ! HURÁAAA !!!
11. 01. 2010 | 16:22

Gekon napsal(a):

vfischer
A nejaky konstruktivni navrh?
11. 01. 2010 | 16:31

fudoshin napsal(a):

takto otevřeně do toho ještě nikdo nepíchl (samozřejmě s výjimkou přispěvatelů do diskusí).držím palce.také nemohu věřit panu janotovi.kroutí se a brečí, že prý 1,5 mld navíc nás položí...a přitom potichu prošly neskutečné věci v rozpočtu obrany, založili se nesmyslně a zbytečně očkovací centra a zakoupilo se za miliardy pozdě a neprověřenou vakcínu (s neuvěřitelnou státní bianco garancí čehokoliv). stejně tak se nešáhlo do nejokatějších černých děr.ale miliarda na mateřskou či důchody nás položí...navíc naše zadlužení není katastrofické...dělá se vlčí mlha, aby se odvedla pozornost od opravdových pomníků finančního obžerství..první co bych já osobně snížil, a to radikálně, jsou příspěvky politickým stranám.na základě jejich vykalkulovaných příjmů se roztáčí neustálé zadlužování stran, monopolizuje se parlamentní politika (zvyšováním finančních nákladů na vstup a udržení se v politice), dělají z volebních kampaní propagandistické a podrazácké štvanice apd.radši se do toho nebudu zaplétat...mír v duši :-)
11. 01. 2010 | 16:39

Sladký napsal(a):

Chvála bohu a hlavně panu Tožičkovi za tento blog, který konečně jasně pojmenovává věci a dění pravými jmény!
11. 01. 2010 | 16:57

schlimbach napsal(a):

Gekon

už to bude během pár dnů hotové. V našem systému totalitu těžko najdete, když občan bude moci i v průběhu volebního období změnit své rozhodnutí, komu dal svůj hlas a pokud ten dotyčný poslanec nebo zastupitel nedosáhne na minimální povinným počet hlasů - jde od korýtka a je nahrazen ... ústavní zákony může schválit pouze celostátní referendum ... to není vhodné klima pro totalitu.
11. 01. 2010 | 17:13

islington napsal(a):

kdo z nás zná seriál Jistě pane ministře a Jistě pane premiére, ten moc dobře ví, že úřednická vláda je totéž, jakoby se sir Humprey stal přímo ministrem bez kontroly... úředníci jsou prostě jen méně či více výkonné kalkulačky...
11. 01. 2010 | 17:18

DJ napsal(a):

Pane Tožička,

Váš blog mi tak trochu připomíná propagandu levice. V mnohém máte pravdu, v něčem nikoliv. Důležité věci jste vynechal.

Já myslím, že nejdůležitější je skutečnost, že všeci politici jsou zralí na odchod. Jedni za neschopnost a druzí za jednoznačné poškozování zájmů občanů ČR.
K těm druhým můžeme, snad kromě p. Schwarzenberga, počítat předsedy všech parlamentárních stran a pana presidenta.

Úředník nenese finanční zodpovědnost za své činy. Podle toho jeho práce vypadá. Proto panu Janotovi nemůžete vyčítat jeho neschopnost sestavit pořádný rozpočet. Kdyby toho byl schopen, nestal by se úředníkem. Vadí li Vám, že je dnes předsedou vlády, tak se obraťte na pana Paroubka. Byl to totiž politické embrio pan Paroubek, který vyvolal pád vlády aniž by měl koncept do budoucnosti pro případ úspěchu svého jednání.

Právě proto, že jsem kovaný pravičák, plně souhlasím s Vašim předposledním odstavcem. Každý zralý politik musí takto uvažovat a především v tomto smyslu jednat.
11. 01. 2010 | 17:45

karelhá napsal(a):

Překroceni rozpoctu může byt obyčejný politický cíl.
Stačí si dát dohromady neustálé snižovaní, stropování a odklady odvodů pojišťovnám, zcela zřejmě úmyslně nadsazený rozpočet pro rok 2009,k tomu zvyšování nákladů třeba na léky, k tomu chyba(?) v právní formě výpočtu pojištění za 100 miliard (to se způsob výpočtu pojištění snad měnil poprvé?). Těch náhod je poněkud moc.
Aneb, jak obhájit a vysvětlit lidem, například, privatizaci zdravotních pojišťoven, které mají přebytky?
11. 01. 2010 | 17:47

tomastozicka napsal(a):

pro Emissary

Je škoda sem psát pořád nesmysly a pak se omlouvat, že si se spletl. Podívej se na rozpočet, co je pod článkem a najdeš tam, kolik nás bude stát Akademie věd (5.156.453.000) a pokud chceš vědět, kolik stála, najdi si to v dalších sněmovních tiscích.
Jasně že v rozpočtu AV jsou jen kmenoví zaměstnanci sekretariátu, kdežto výzkum se dělá externě - děláš dostaneš. To mohli ale s USTR udělat taky, jenže pak by neměli trafiky pro kamarády.
11. 01. 2010 | 17:51

Sandrro napsal(a):

Trošku pomícháme jablíčka s hruštičkami, přidáme meruňkovou marmeládu, zalejeme černým pivem a máme o pochvalné výkřiky diskutujících postaráno...

Patřite do politiky...opravdu
11. 01. 2010 | 18:06

Janes. napsal(a):

Tak,takto pravdivý článek tady už dlouho,dlouho nebyl a já moc sěkuji zan,jenže jak dál je problém,mafie je rostrostla,schopná všeho a justiční mafie je na vartě a voliči?Uvidíme.
11. 01. 2010 | 18:36

Karel napsal(a):

To Sandrro:

Co jsi chtělo říci, dítě?
11. 01. 2010 | 18:37

grőssling napsal(a):

Nevím jak dopadl rozpočet za rok 1989, který také pomáhal sestavovat pan Janota. Každopádně ty rozpočty předchozí, resp. vyhodnocení státních závěrečných účtů nesmělo být za dob ČSSR v deficitu, většinou bylo mírně přebytkové.
Šéfové KSČ nebyli intelektuálně nic moc, ale zadlužení nepovolili. Nevydělali jsme si tak nemůžeme utrácet.

Už slyším bláboly o vnitřním zadlužení tehdejší ČSSR. A ona dnes ČR vnitřně ( kromě toho že i účetně navenek ) zadlužená není ?

Hloupý bolševik deficit státního rozpočtu prostě nedovolil. Jakeš, Jakeš, byla to intelektuální hrůza, ale baťovci jej ve škole mladých mužů přece jenom naučili nezadlužovat se.
Otázka také je, zda někdo ze současných politiků by byl schopen ten Baťův dril absolvovat. Potřebovali by to jako sůl. Prý když mladí Baťovo muži po válce rukovali, připadali si na vojně jako na rekreaci.
11. 01. 2010 | 18:44

RU napsal(a):

Já bych Janotovi tak nenadával za jeho komunistickou minulost. Ostatně, premiér Fischer jí má taky a očividně to nevadí. Naopak. Jistá zkušenost těchto ostřílených kozáků je nám v době krize k dobru. Tito dnes již stranicky neutrální odborníci poctivě usilují o řešení problémů, zatímco dosavadní politické garnitury zatím usilovaly spíš o prodlužování stavu "blbé nálady", nastolené odborníky z ODS v roce 1992.
11. 01. 2010 | 18:58

Sandrro napsal(a):

Karel: My se známe, že si tykáme?

Blog je napsaný skvěle, nemám námitky, až na pár drobostí.

Pan Tožička jaksi pozapoměl dodat, že lepší st.rozpočet by Janota nevytvořil ani kdyby byl vyslancem Boha na Zemi. Protože jak sám dobře ví, tak ministr financí této vlády může zajít tak daleko, jak mu pseudolevicový parlament a pseudopravicový senát dovolí.
A za současné situace, kdy letos vyrazíme k trojím volbám, mu nedovolí nic. Přenosy z parlamentu, z projednávání statního rozpočtu jsou toho názornou ukázkou. "Šetřit moc nemůžeme, protože by nám to lidi ve volbách spočítali"

Další částí k zamyšlení je srovnávání AV ČR s USTR a Státním úřadem pro jadernou bezpečnost. Pan Tožička nezapoměl poukázat na to, že ÚSTR obdrželo 160 mil. a státní úřad 362. Nedodal však 5miliard pro AV ČR, kde roční mzdové náklady činí 3,8 miliardy, což mi při rychlém přepočtu na zaměstnance dává cca 40000 měsičně superhrubé (bože to je ale slovo) mzdy. Té akademie věd, která považuje svůj rozpočet za likvidační a přitom má 50 ředitelů a 80 zástupců ředitelů.

No a potom je tady ještě ta slavná "betonová lobby"
Dle pana Tožičky, cituji:" Každá koruna, kterou dáme obyčejným spotřebitelům, se v ekonomice otočí vícekrát,než když ji prostě jen prolijeme dálničním betonem tvrdícím platy superbohatých managerů a zprostředkovatelů ve stavebnictví". Ten dálniční beton, nejsou superbohatí manažeři a zprostředkovatelé, kteří si "ulijí" zisky do daňových rájů. Jsou to také tisíce zaměstnanců, "obyčejných spotřebitelů", stovky aut, destisíce litrů paliv, ze kterých stát dostává neskutečné peníze ve formě daní.

No prostě je to napsáno, tak napůl. A poloviční pravda je horší než celá lež.
11. 01. 2010 | 19:12

vlk napsal(a):

Nen¨mám sebemneší problém s e základní myšlenkou blogu - to jest velmi podivná úloha rozpočtového mága Janoty! Nerajtoval bych na tom, že připravoval rozpočet zakomoušů. Někdo to dělat musel. Stejně jako péci tenkrát chleba.
Ale dostal mne dokonale rozpočet na rok 2009! ten byl tak flagrantně nesmyslný při předkládání do parlamentu, že ho mohl sestavit jen naprostý šílenec. Udělal ho Janota. Podle politického zadání Kalosuka! A ani nemrknul okem. letos předkládal úsporná opatření a hrubě s e čílil, když mu je parlament o zanedbatelných 5 miliard někam šoupnul. On loni s úsměvem na tváři předložil rozpočet postavený na růstu HDP 5% .. Bez úsporných opatření, bez vztyčeného ukazováku, bez vyhrožování demisí. Dokonc e během roku ani nekýchnul a jen evidoval stále hroznější čísla o schodku rozpočtu, až jsme s e dobrali krásných s koro 250 miliard. Takže státní dluh během jednoho roku, pod vedením tohohle "profíka " zvětšíme o celou 1/4 toho, co s enasekalo za předchozích 19 let!
S tímhle fakt problém nemám. Mám problém s autorovou nekompetencí s kterou s rovnává úřad pro jadernou bezpečnost s takovým Člověkem v tísni. Skláním se s úctou před tím co člověk v tísni dělá.Nicméně - je to nadstavba. Pouhá nadstavba. Na kterou musíme mít, abychom si ji mohli dovolit. ˇustavu pro jadernouu bezpečnost by autor přisoudil průměrnou mzdu. Pravděpodobně si myslí, že tam pracovat může kde jaká teta běta, která je s chopná v nějaké charitě rozdávat deky a evidovat bezdomovce. Vážený pane tožičko, napadlo vás, že lidé z jaderné bezpečnosti jsou vysoce kvalifikovaní specialisté, kteří když nedostanou slušně zaplaceno prostě zmizí do soukromého sektoru. A chcete aby Temelín, Dukovany, nákladání s jaderným odpadema podobné věci řešily tety Běty. Já rozhodně ne. Takže znova. Na člověka v tísni být peníze mohou a v krizi, jako na spoustu jiného - nemusí. Na jadernou bezpečnost prostě být peníze musí. Pokud tady nechceme nějaký nový Černobyl..A jsou věci, které prostě lacino nepořídíte.čímž nechci říci, že by se rezervy v rozpočtech nenašly. Našly. Jedna nová útoční puška za 190 tisíc kus, co teď chce nakoupit armáda je na to více než zralá kapitolka.
11. 01. 2010 | 19:13

Jirka H. napsal(a):

vlk:
No já bych do autora tolik neřezal. Vyčetl jsem z jeho příspěvku snahu poukázat i na "skrytější" stránky rozpočtu. A to nemám nic proti Člověku v tísní apod. Ale existují stovky položek, o jejiž oprávněnosti se dá s úspěchem pochybovat. Například nesmylné vyhazování peněz v souvislosti s neustálou výměnou pasů, občanských průkazů a řidičských průkazů. Vy jste po státu něco podobného chtěl? Já rozhodně ne. A jistě bychom dali dohromady další nesmyslné agendy, o které nikdo nestojí, a kterými odtékají celé miliardy.
11. 01. 2010 | 19:49

Šumavan napsal(a):

Super. Maják, nastiňující směr, jakým se ubírat. Konečně někdo pojmenoval skutečné příčiny současného stavu. Je to podstatně příjemnější, než donekonečna omílané řeči, že (po více než dvaceti letech po revoluci) za všechno můžou komandíři...(Ne, že by mi nějak zvlášť chyběli, ale ten dnešní všeobecnej bordel mi už taky docela leze krkem...)
11. 01. 2010 | 19:58

Carlos V. napsal(a):

Ne, ze bych vzdy Janotu musel. Ale v jednom se ho musim zastat - cela vlada je jen a pouze udrzovaci urednicka vlada.

Snizovani mandatornich vydaju, a to i cestou ruseni nesmyslnych uradu a nesmyslnych akci (vymeny prukazu, scitani lidu atd..) neni ukol pro urednika, ale pro politiky a poslance.

Janota jen pracuje s danou materii.
11. 01. 2010 | 20:23

Charlie napsal(a):

pane Tožičko,

skvělé! Takovýto věcný a názorný blog už jsem zde (od blogů paní Brixi) dlouho nečetl.

Divím se, že se těchto konkrétních materiálů neujmul některý z politiků - jsou to konkrétní (výživné) argumenty a příklady. Asi na to nikdo z nich nemá.

Rozhodně to má údernější sílu než obecná tlachání, kterých se zde objevují mraky.

Carlos V
- Janota pracuje systémem - koho chleba jíš toho píseň zpívej - podle toho to také dvacet let vypadá. Nic nového.
11. 01. 2010 | 20:34

Petr Bilina napsal(a):

Prosím vás, ekonomové, je tady nějaká rozpracovaná vize na http://www.ekonomickareform... nemohli byste se vyjádřit k ní? Tam by opravdu bylo o čem diskutovat. Prosím, nepodceňujte práci p. Schlimbacha
11. 01. 2010 | 20:37

Ikena napsal(a):

Grossling.
nekdy jsem cetl, ze Jakes byl u Bati na studiich premiantem. Jak to rikal stary rabin, ze vsechno je jinak.

Zpet ke clanku, blesk z cireho nebe, ikdyz se dat s necim polemizovat, ale budme radi, ze se objevil. Nez cist stale stejne uderky, rozborky, agitky nebo pohadky o modrem ci oranzovem svete.
11. 01. 2010 | 20:52

fili II. napsal(a):

Pane DJ, nazval jste se kovaným pravičákem. Budiž, je to vaše právo.
Ale představte si, že by nepadla Topolánkova vláda a min. financí byl Kalousek( nejlepší ministr. financí podle Topola). Jistě víte co říkal v době, kdy už krize i u nás klepala na dveře. A Topolánek mu sekundoval. Ať už Janota dělal rozpočty i pro min. režim, pravdou asi zůstane, že lepšího pro tuto činnost zatím nemáme. Nebo o někom takovém víte? Já bych vsadil na Mertlíka, ale ten by do toho nešel.Kalousek dělal moudrého ekonoma, ale fakticky jen papouškoval co mu Janota předhodil. Nevěřím ale, že také ten blábol o krizi, na kterou jsme připraveni.
Jinak ale s páně Tožičkovým blogem souhlasím stejně jako drtivá většina výše diskutujících.
11. 01. 2010 | 20:55

Pípa napsal(a):

Pan Janota není v žádném případě apolitický úřednický ministr. Podle toho co předváděl před a při schvalování rozpočtu a toho, co předvádí nyní (uvažuje o důchodové reformě, dle tisku na což nemá mandát, atd) je jasné za koho kope. A nedělá to špatně na to, že jde o amatéra. Good job my friend.
11. 01. 2010 | 21:00

mirda-nesocan napsal(a):

znáte někoho kdo by to uměl lépe?mám pocit že nejlepší by byla vláda odborníků,ale to je fantazie,zrovna tak ,že nejlevnější je diktatura(škoda,že v 89 jsme neměli Pinocheta)
Jediné východisko ,jít k volbám a volit ty co dnes nejsou parlamentní strany,nové koště dobře mete,aspon chvilku.
11. 01. 2010 | 21:29

mirda-nesocan napsal(a):

pane pípa zajímalo by mě vaše vzdělání,že dokážete Janotu nazvat amatérem,dúchodová reforma je nezbytná,v PS o tom jen kecaj ale skutek utek,a když to nerozjedou dnes tak se nikam nehnem.
11. 01. 2010 | 21:39

Lex napsal(a):

Původně jsem napsal reakci, ve které jsem „Emissaryho“ označil za mluvku, a ve vztahu k jím citovaným 25 miliardám i za lháře. Nemám, co bych na tom změnil, jeho vysvětlení, že se v rychlosti spletl nepřijímám, role suveréna, do které se zde sám vmanévroval, to vylučuje. Pochopil jsem, když dal odkaz na své zdroje http://zpravy.ods.cz/prispe...
Ze srdce doporučuji diskutérům odkliknout na ten odkaz. Já už mám jasno.
Také jsem srovnal údaje, které autor Tomáš Tožička uvedl stran ÚSTR a AV ČR.
Ověřil jsem si v zákona o státním rozpočtu na rok 2008 - http://www.mfcr.cz/cps/rde/... , že rozpočtové náklady na platy zaměstnanců AV ČR v roce 2008 činily 44,788 mil. Kč, a včetně externistů 46,032 miliónů. Rozpočtové náklady na platy zaměstnanců ÚSTR na tentýž rok činily 73,644 mil. Kč, a včetně externistů 76,594 miliónů. Potud autor vpořádku.
Státní rozpočet vynaložil na činnost AV ČR v roce 2008 5,529 486 mld. Kč, skutečné zdroje AV ČR (tj. včetně mimorozpočtových, resp. včetně zdrojů z rozpočtů ministerstev a ostatních rozpočtových zdrojů) na činnost v roce 2008 (včetně investičních prostředků) činily 9,074 200 mld. Kč – viz Výroční zpráva Akademie věd ČR za rok 2008 - http://www.cas.cz/vyr_zpr_t... Co však autor Tomáš Tožička neuvedl, je následující údaj z Výroční zprávy, a to, že – cituji „Veřejné výzkumné instituce AV ČR ze svých celkových výnosů 7 372,2 mil. Kč použily na krytí vlastních nákladů částku 6 845,8 mil. Kč. Zlepšené hospodářské výsledky v celkové výši 526,4 mil. Kč budou vedle krytí případné ztráty z minulých let sloužit především k doplnění a obnově přístrojů a zařízení nezbytných pro vlastní vědeckou činnost pracovišť., a podle prvního řádku následující tabulky, že „osobní náklady (mzdové náklady, povinné pojistné placené zaměstnavatelem“ činily u „veřejných výzkumných institucí“ 56,27 % z celkových výnosů, což činilo za rok 2008 celkem 3,852 400 miliardy Kč.
Nevím teď, co s tím.

Vlk
Při prvotním promýšlení autorova blogu jsem jej vnitřně dost kvitoval. Po přečtení Tvého komentáře jsem se zamyslel znovu. Už mnohem kritičtěji. A autorův text jsem si dal do souvislosti s jeho vlastní sebeprezentací – cituji: „Autor je koordinátorem kampaně Česko proti chudobě. Dlouhodobě se zabývá problematikou rozvoje chudých zemí, působí jako vedoucí vzdělávacího programu zaměřeného na Rozvojové cíle tisíciletí, a také jako koordinátor elektrifikačních projektů http://www.udrzitelnost.cz. Smyslem blogu je publikovat texty, které snad dostatečně přístupnou formou přiblíží čtenářům problémy globálního jihu. Půjde především o pohledy zkušených managerů a projektových koordinátorů, kteří v zemích delší dobu pracují, a bez naivistické snahy o spasení světe se na svém místě snaží odvádět poctivou práci….“(interpunkční nedostatky jsem odstranil – pozn. Lex) Myslím si, že by neměl své stránky na tomto webu příště tapetovat takto prvoplánovými texty, jako dnes. Má potenciál, ale dneska ho, až na - i podle mě - oprávněnou kritiku ministra Janoty, nevyužil.
11. 01. 2010 | 21:45

yara ze země krys napsal(a):

Nejvíc mě rozesmál strejda Kalósek nejlepší ministr financí světa a nejbližších galaxií, když
prohlásil, že HDP v roce 2009 bude nula %, ale spíš to bude kladná nula. Myslím, že tím zavedl nový matematický termín.
Jó chlast dělá s člověkem divy.
11. 01. 2010 | 21:51

yara ze země krys napsal(a):

Oprava: Přírustek HDP.
11. 01. 2010 | 21:52

Pípa napsal(a):

Mirda-nesocan,
mé hodnocení p. Janoty jako amatéra byla míněna jako na politika. Ne jako na ekonoma v oboru státního rozpočtu.
11. 01. 2010 | 21:57

Al Jouda napsal(a):

Bingo ! Pojďme se domluvit, kterou mimoparlamentní stranu budeme všichni volit !
11. 01. 2010 | 22:05

Gerd napsal(a):

yara ze země krys:
Když on je Kalousek spíše ta záporná nula, tedy nula je a charakter má také mizerný, ale přál by si být považován za nulu alespoň kladnou, tak si na vylepšení image vzal Schwarzenberga.
Ale je vidět, že je to povoláním politik a nikdy neslyšel o strojírenství a tolerancích nebo limitách. Co to jen ten chlap vlastně umí? Jo, žvanit a slibovat nemožné umí dokonale.
11. 01. 2010 | 22:36

Emissary napsal(a):

Pro: tomastozicka

No, pane Tožičko, ono je to tak. Vlastně nikdo není neomylný a život je rychlý. Já jsem doteďka byl mimo, a proto jsem nemohl reagovat. Někdy se překlepnu, někdy se i spletu, ale dokáži to přiznat. Ale téměř nikdy se nepletu o řády, jako třeba Vy. Že to Vy neuznáváte, je mi celkem fuk. Vy si své chyby neumíte přiznat, ale nezoufejte, to neumí každý druhý socialista.

P.S. Koukám, že jste ty odkazy v tichosti opravil. :)
11. 01. 2010 | 22:42

Emissary napsal(a):

Pro: tomastozicka

Ha, tak P.S. částečně odvolávám. Odkaz "Návrh státního rozpočtu" se načítá jako nikdy nekončící lemra. :)
11. 01. 2010 | 23:16

jj napsal(a):

Domnívám se, že blog obsahuje spoustu rozlobeného šumu a jen málo informací. Uváděné dva příklady mi, přinejmenším na první pohled, připadají nepodložené.
11. 01. 2010 | 23:24

Béda napsal(a):

Autor,

Ad rozpočty do r. 1996 - výsledky těchto rozpočtů byly pokud je mi známo vydatně kamuflovány příjmy z privatizace a přeléváním prostředků kupř. z důchodových fondů.

Ad Člověk v tísni: tato organizace je účelově politická (kupř. mi není známo proč nepůsobí třeba v Gaze, v Iráku, v Afghánistánu a krom příjmů z eského rozpočtu je dotována taky mezinárodními sponzory (kupř. nadace amerického finančníka Sorose...)
12. 01. 2010 | 02:17

Emissary napsal(a):

Aha Lexi,

tak mluvka a lhář. Ujasněte si pojem „účelová dotace“, konkrétním případě jde o to že z dotace 5,529 486 miliard Kč smí na platy zaměstnanců AV ČR jít pouze 44,788 milionů Kč. Zbytek jde zejména na programy a infrastrukturu výzkumu. To je proto, aby u excelencí nedocházelo k nekontrolovatelným navýšením platů. Pokud by to byly jediné mzdové prostředky, pak by zaměstnanec AV měl měsíční hrubou mzdu kolem 574 Kč, a to má do minimální mzdy strašně daleko Máte stejný problém jako Tomáš Tožička.

Pokud Vám vadí odkaz na stránky na zprávy.ods.cz, zřejmě si myslíte, že ODS jenom lže. Skutečnost je taková, že rozumíte akorát tak koloběžce, ale ne takové, která má 3 kolečka.
Uveďte laskavě, co je na tom odkaze lživé, nesprávné atd., anebo se rovnou přiznejte, že Vám vadí, protože je od ODS.

Také Vás musím pochválit. Umíte i něco vyhledat, ale nevíte co s tím. :)

P.S. Původně jsem ten Váš canc nezaregistroval, poslední dobou nemám jaksi čas. A protože se pasujete do role suveréna, omluvu nepřijímám. Vás jsem nijak neoznačil, teď Vás označuji za mluvku a lháře a jen tak to nezměním. :)
12. 01. 2010 | 07:43

Rejpal napsal(a):

Neobvykle pozitivní komentáře svědčí o správnosti autorova zaměření směrem k lidem potřebným, nikoliv k takovým, kteří "nevědí roupama co dělat".

Sám bych rád i ve volbách našel a volil takové kandidáty, kteří mají zkušeností s pomocí potřebným, nikoliv ty, kteří z cizího "úspěšně" korumpují různé potentáty.

Zaujal mě i autorův odkaz na zajímavý DR.
12. 01. 2010 | 08:07

jo napsal(a):

Výborný článek!
12. 01. 2010 | 08:40

krok napsal(a):

ad Emissary: rozhodně nikdo si nemyslí, že ODS ve všem lže..mapř. datum uvádí správně a pravdivě..někdy:-))
12. 01. 2010 | 09:20

Rumcajs napsal(a):

Tak tu máme zase jednoho mozkového brontosaura.

Pan Růřička je jasným důkazem, že když je snaha, uživí se nějak i ten nejblbější občan.
12. 01. 2010 | 09:24

Petr napsal(a):

Na jedné straně pravda, že český přebyrokratizovaný stát neumí uřídit ani vlastní "hloupoučkou" byrokratickou hydru.
Na straně druhé, článek nenabízí řešení.
Co takle nic nevymýšlet a opsat celý právní systém, byrokracii, a řízení státu z jiné země. Třeba z Rakouska, Německa, Dánska, Velké Británie, nějakého státu USA např. z Texasu. Ale komplet, bez tzv. specificky českých vyjímek, které zase vše vrátí do starých kolejí.
Ale co by pak naši Vyvolení a 80% úředníků dělalo? To je problém. Na ten není řešení.
12. 01. 2010 | 09:58

Jirka H. napsal(a):

Petr:
A všiml jste si, že pokud se objeví nějaký problém, tak valná část lidí volá po tom, aby s tím stát něco dělal. No a on dělá, přijme úředníky, sestaví komisi, založí úřad s potřebným rozpočtem, sepíše zákony, vydá vyhlášky a lidé lidé mu ještě zatleskají...

Lidé u nás stimulují poptávku po byrokratech, i když si to často ani neuvědomují... Pokud se sníží poptávka, sníží se i počet úředníků - věřte nebo ne.
12. 01. 2010 | 10:23

Suchec napsal(a):

kk:
On není lhář a hlupák. On je jen kapánek "jiný". :-)))) A za to, náš Ječmínek, opravdu , ale opravdu, nemůže.
12. 01. 2010 | 11:03

pavelkohout napsal(a):

Pane Tožičko, ne všichni ekonomové Janotu za balíček vychválili: http://www.finmag.cz/clanek...

Dále není pravda, že v NERVu byli samí teoretici.

Pod tři poslední odstavce se nicméně podepisuji.

P. Kohout, bývalý člen NERV
12. 01. 2010 | 11:09

Suchec napsal(a):

Rumcajs:
Myslíš to, že i Ty se uživíš? Neblbni. Takhle se veřejně přiznávat? To není , v dnešní době, IN.
12. 01. 2010 | 11:10

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden urážlivý výkřik, neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
12. 01. 2010 | 11:14

oc napsal(a):

"Pochvalovali si ho především dobře placení bankovní analytici, kteří reálnou ekonomiku neviděli ani z rychlíku a jediné, co znají, jsou indexy, které si sami vymysleli." - mohl byste uvest nejaka konkretni jmena?

Pro Diakonii jsem chvili pracoval, a kdyz jsem se jim rekl, ze je sice hezky, jak placou nad tim, ze maji male platy, ale meli by pro to neco udelat - vysvetlovat co delaji, stanovit si jasnou vizi, jak vysoke platy pro pozici by chteli - bylo mi receno, ze to oni nedelaji, jim o penize nejde, oni jsou KRESTANI. A jakasi jurodiva novo-krestanka me zacala poucovat, co to znamena.

Rumcajz - ze byste pro ne delal taky?
12. 01. 2010 | 11:41

zdesta napsal(a):

Rumcajs.Máš pravdu mladej.Kdyby se zmíněný zabýval třeba dokonalejší filtrací hydrauliky na bágru,nebo měl v merku problematiku malých a středních podnikatelů,pak by jeho prachy byly zasloužené.Koordinovat elektrifikační projekty v rozvojových zemích a podobné blbiny, může opravdu dělat i ten největší imbecil.Někteří "blbci"si neuvědomují,že na tom nejlepším co nás mohlo potkat,nic ke kritice není.Fuj-nezaslouží si ani korunu.
12. 01. 2010 | 11:58

JC napsal(a):

No svést to na Janotu, to je opravdu ubohost.
On sám určitě nesedí s kalkulačkou a sám nesestavuje rozpočty.
Co kdybysme to svedli na posledního "škraboše" z jeho týmu ?
12. 01. 2010 | 13:29

katar napsal(a):

Proč pořád ta silná slova na adresu oponentů? Někoho shodit jde i bez použití vulgarismů, je to i účinnější a nesnižuje to autora, který svůj příspěvek zřejmě jinak dobře promýšlí. Čest vaší práci "spisovatelé".
12. 01. 2010 | 13:52

Eso Rimmer napsal(a):

na provoz státu se plýtvá, to se ale všeobecně ví...svádět to na Janotu je na úrovni Paroubka a jeho plakátů podle kterých krizi zavinili Bush, Topolánek a Zahradil

proč nenapíšete pravdu o tom že ty stovky miliard co chybí jsou rozhazovány na uplácení voličů - t.j. na různé 13.důchody, přídavky pro všechny, pastelkovné, vyšší mzdy a státních zaměstnanců (vyšší než jsou v soukr. sféře), přebytek úředníků atd...a naopak potřebné reformy jako jsou důchodová nebo zdravotní jsou neustále odkládány
12. 01. 2010 | 14:50

BK napsal(a):

Milé Eso.
Díky, že jste mi otevřelo oči. Hned zítra dám výpověď soukromníkovi a nechám se za dlouhé peníze zaměstnat státem.
Jo a prosím Vás nevíte, kolik moje máma dostala z těch stamiliard na 13. důchodech?
Půjdu jí pumpnout, ona to přede mnou zatajila!
12. 01. 2010 | 15:57

Mirka napsal(a):

12. 01. 2010 | 16:02

JC napsal(a):

BK,
Eso má samozřejmě 100% pravdu.
Vaše máma 13. důchod nedostane.
Bude sice volit Paroubka, který ji ho slíbil, leč až se ten dostane k veslu, oznámí jí, že ten slib nebyl zasazen do správného ekonomického rámce.:-))
Vy si nepamatujete na Špidlu ?
12. 01. 2010 | 16:06

JC napsal(a):

BK,
P.S.
Tedy má 99% pravdu, kromě těch 13. důchodů.
12. 01. 2010 | 16:09

SuP napsal(a):

JC -
Reálného!
Ale jinak správně.
12. 01. 2010 | 16:10

BK napsal(a):

JC
Moje máma, jak ji znám, nepůjde volit nikoho, lezou jí krkem všichni.
Eso netvrdí, že někdo slíbí
13.důchod a pak ho nevyplatí.
Eso uvádí, že ty ztracené stovky miliard padly m.j. na 13. důchody. V čem má tedy pravdu?
12. 01. 2010 | 16:15

Eso Rimmer napsal(a):

BK: záleží kde děláte, ale statistiky růstu mezd v soukromé a státní sféře hovoří jasně

ještě jsem zapomněl jednu věc - víte např. že celý výnos daně z příjmu PO je za letošní rok cca stejný jako náklady na tzv. dluhovou službu, tedy úroky co platí stát z napůjčovaných peněz ? firemní daně jdou v podstatě ihned do "stoupy" - dobré, co ?
12. 01. 2010 | 16:18

BK napsal(a):

Eso
Pokud vím, platy v soukromé sféře byly vyšší(proto jsem tam zaměstnán:)
Že jsou rozhazovány(a to je eufemismus)erární peníze, v tom tedy máte pravdu. Jen jsem chtěl naznačit, že ty úniky je třeba hledat tam, kde k nim dochází. Ne v nějakém fiktivním uplácení důchodců. Nakonec těm nesliboval jen Paroubek, vzpomínáte?
12. 01. 2010 | 16:35

zdesta napsal(a):

Milé esíčko.Do provozu státu můžeme zařadit i pošťáka(balíčky)Janotu.Určitě se nenamáha za nějakých 15 hrubého.Globální krizi v podobě dalších 8milionů nezaměstnaných (EU)krachu Islandu a vážných problémů ostatních, zavinilo pastelkovné a přídavky na všechno.Ještě štěstí,že pravicově orientovaní občané takové hovadiny jako je mateřská a.t.p.vracejí do těžce zatěžované kasy socanama.Napište nám kolik procent ztrácíme v HDP tím pastelkovným a jak ministranička (ČSSD)ve světovém záhumenku (ČR) ovlivňila na př.krach některých bank na Wall Streetu.Nebýt zbytečně rozhazovačn í(Pastelkovné ,důchodci etc.)tak jsme mohli celý svět vyučovat jak se správně a efektivně hospodaří.
12. 01. 2010 | 16:54

Eso Rimmer napsal(a):

mr.zdesta: já se tu nebavím o globální krizi a US bankách ale o zadluženém českém státu který vesele směřuje k bankrotu
12. 01. 2010 | 17:07

zdesta napsal(a):

Eso.Vážený pane,jsme státem který vyrábí povětšinou komponenty pro zahraniční firmy.Pokud se setkáme s finálním kompletním výrobkem,pak zase pod logem cizího vlastníka.Dokonce ani pivo není v našem vlastnictví.Dá se tedy konstatovat,že jsme odkázáni na export.Tudiž jak funguje světový trh,tak funguje v návaznosti i ekonomika státu.Ohledně sociálních vydajů nijak nepřevyšujeme státy EU. To že se pozvolna potápíme, není nějakou mateřskou,nebo pastelkovným.Nejsem sice žádný lumen,ale seno nežeru.
12. 01. 2010 | 18:29

Kritik napsal(a):

Pěkný úvodní odstavec - "komunistický režim se zhroutil" za působení pana Janoty.

Takže zhroucení současného režimu lze již vbrzku očekávat.
12. 01. 2010 | 18:47

Hurá napsal(a):

Pane Tožičko, řekl jste mnoho podstantého, ale stále jste operoval pouze s ca 3 miliardami Kč. A o nich rozpočet není. Také jste ovšem vyslovil řadu hloupostí, sám ten termín rád používáte,jako je např. rozpočet Prahy (nikoliv nakládání s těmito penězy)a podpora (ne) rozvojových zemí. A potom, správně je Janotovy nové šaty, nikoliv Janotovo .... Vím, je to krajové nářečí, ale tady ...
12. 01. 2010 | 21:41

Krištov napsal(a):

Nové šaty. Možná krach českého kapitalismu a neviditelné ruky trhu.
13. 01. 2010 | 11:18

Karel napsal(a):

To : ESO Rimmer, SuP, JC

-----------

Kluci na Vás se docela morbidně podepsala mediální propaganda. To už je pomalu na pracovní neschopnost. A že takových zmasírovaných trdlíků tu běhá houfy !
****

Sociální a důchodové náklady jsou v ČR jedny z daleka nejnižší v EU (% k HDP) !!
13. 01. 2010 | 11:28

SuP napsal(a):

Karle, nevopisuj z novin vobrázky, když nevíš, co znamenaj. Třeba tenhle - %. Mohl bys bejt za truhlíka a to jistě nechceš.
13. 01. 2010 | 11:45

SuP napsal(a):

A eště si pleteš téma.
13. 01. 2010 | 12:05

plážové šaty napsal(a):

Nové šaty. Možná krach českého kapitalismu a neviditelné ruky trhu.
25. 01. 2010 | 21:03

Inez19SHORT napsal(a):

People in the world take the <a href="http://lowest-rate-loans.co...">home loans</a> from various creditors, because that's simple.
01. 07. 2010 | 00:03

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy