Nedávno náš přední egyptolog pan Miroslav Bárta prohlásil, že všechny velké říše a civilizace zanikly díky přebujelé byrokracii, která je nutnou podmínkou, aby vůbec vznikl nějaký stát a byl řízen a spravován.
Problém je v tom, že každý úředník si chrání svoje místo. Ve snaze zabezpečit svoje postavení si vytváří obrannou zónu z různých požadavků na údaje, podpisy, ověřené podpisy, výpisy ze všeho možného, vytváří metodické postupy a pokyny co jak dělat apod. Nakonec se v těch požadavcích, kromě byrokrata, nikdo pořádně nevyzná. Tím si upevňuje svoje postavení. Následně zjistí, že ve dvou se to lépe táhne, a přibere si dalšího úředníka. Společně začnou produkovat další a další nařízení, metodiky a nesmyslné předpisy. Po čase shledají, že práce je mnoho a přijmou další a další pracovníky. Tak se roztáčí kolo růstu byrokracie a džungle předpisů, která zahlcuje tisíce zaměstnanců, stojí obrovské finanční zdroje a je zátěží rozvoje států a postupně je dusí, až zaniknou.
Obávám se, že naše civilizace se již dostala do fáze, kdy byrokracie ji začíná dusit, protože stále rychleji vytváříme nová nařízení, předpisy a nové úřady. Jen si uvědomme, že ještě před pár lety jsme neměli GDPR, ochránce práv, ochránce dětí, ombudsmany v nemocnicích, ve školách, Úřad na ochranu osobních údajů, EET, kontrolní hlášení… Jsem přesvědčen o tom, že bez všech vyjmenovaných, ale i mnoha dalších věcí bychom se bez problému obešli.
Tyto věty nejsou útokem na úředníky, protože dobře spravovaný stát potřebuje funkční úřednický aparát. Je to útok na vznik nových nesmyslných agend a úřadů, bez kterých se lehce obejdeme, a které vážným způsobem narušují naší schopnost řešit rychle a efektivně potřebné a důležité záležitosti. Je to k smíchu, když vlády, ministři a další potentáti vyhlašují, jak sníží počet pracovníků ve svých úřadech a budou efektivně pracovat. To jsou nesmysly. Propuštění úředníci přejdou do jiného úřadu.
Byrokracie neovládá jen státní aparát, postupně ovládá velké finanční a podnikatelské korporace. Jejich vnitropodnikové a kontrolní mechanismy fungují prakticky stejně, jako u státní byrokracie. Z kapitalistických štik se stávají kolosy, kde jsou velmi složité a pomalé rozhodovací procesy. Fungují velmi podobně, jako dříve fungovaly socialistické molochy. Jejich nepřehledná vlastnická struktura vede k roztříštěnosti zájmů a podléhání mocenským strukturám v Bruselu, různých národních entit, tlaku globálních neziskovek apod. Klasický příklad podléhání tomuto tlaku je přístup velkých automobilek k elektromobilům. Všichni vědí, že v současné době je elektromobil slepá kolej, ale různorodé zájmy vlastníků nadnárodních podnikatelských korporací vede k přizpůsobení se. Korporace za to obdrží vliv a dotace.
Nadnárodní podnikatelské struktury často čerpají různé dotace, aby vůbec byly schopny obstát v konkurenci. Taková dotace může spočívat v tom, že stát nabídne příspěvek občanům ke koupi elektromobilu. Tím samozřejmě podpoří odbyt těchto aut, a protože se příspěvek skryje pod líbivou ideologii záchrany planety, nikdo se příliš nediví.
Málokdo si uvědomuje, že všechny náklady za přebujelou byrokracii zaplatí všichni občané. Státní byrokracii platíme přímo z daní a tu podnikatelskou především v cenách služeb, výrobků a zboží. Pokud nemáme skončit, jako předcházející říše a státy, musíme s tím něco dělat. Je nezbytné zásadním způsobem zjednodušit celý systém řízení státu. Zjednodušit právní systém, zrušit řadu úřadů a tisíce nesmyslných nařízení a předpisů. Požadovat co nejméně administrativy od finančních a podnikatelských korporací. K takovým krokům je třeba mít odvahu, znalosti a schopnosti. Malou poznámku na závěr. Italský fašismus byl vystavěn na korporativismu – vládě korporací. Dnes nadnárodní korporace začínají ovládat některé oblasti našeho života.
iDnes vydal ve čtvrtek zajímavý článek o chování špiček EU, které velmi připomíná papalášské manýry, které většina z nás pamatuje ještě z doby komunistické éry. https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/klimaticky-balicek-emise-snizeni-tryskac-leyenova-juncker.A210812_174811_zahranicni_mama?zdroj=top.
O co jde? Samozvaná evropská elita si sama pro sebe stanoví různé výhody, které jí, my, daňoví poplatníci, budeme platit a sami se budeme uskromňovat v rámci oslavované „zelené“ ideologie.
Evropská komise v červenci slavně představila nebezpečný klimatický balíček, který nás všechny bude stát miliardy a miliardy a povede k chudnutí celé Evropy. Utahování opasků se však netýká všech občanů. Evropské elity si „zároveň zvedli limity na lety soukromými tryskáči, které představují z hlediska škodlivých emisí jednu z úplně nejhorších variant dopravy.“ Abychom se vyznali v tom, koho se šetření netýká, jsou to samozřejmě vrcholní představitelé orgánů EU, členů Evropské komise, dalších papalášů a nepochybně také globálních hráčů, kteří to s nimi táhnou.
Podle zjištění webu Politico se mohou vrcholní unijní úředníci těšit na další miliony eur, které jim byly schváleny na pohodlné cesty „leteckými taxíky“. Na posledních pět let měli členové Evropské komise či europoslanci schválen maximální limit 10,71 milionu eur na podobné lety. Na příští čtyři roky, tedy kratší období, už je to 13,5 milionu eur. Co může pán, nesmí kmán. Ještě mají tu drzost, že vše svádí na covid, protože tvrdí, že „potenciální nárůst poptávky je především kvůli pandemii.“ Tomuto tvrzení vůbec nerozumím. Plán je na čtyři následující roky. To znamená, že buď papaláši EU vědí, že pandemie bude pokračovat ještě čtyři roky, a já bych rád věděl, jak to mohou vědět, nebo z nás dělají blbce. Myslím si, že to druhé je správně, protože pokud by skutečně věděli, že pandemie bude ještě řadu let a nic lidu obecnému neřekli, nezaslouží si nic jiného než je vyhnat.
Zatímco většinu občanů EU čeká zdražování zboží, dopravy, energií, topení, nemovitostí, žádá Komise výjimku pro malá businesová letadla na soukromé využití, protože prý představují „nástroj podnikání těchto firem“. To je další drzost. Auta a další stroje jsou také nástroje podnikání, ale žádnou výjimku nemají. Zkrátka zelenou ideologii ať platí ti chudí. Vezmeme jim auta na naftu a benzín, a když nebudou mít na elektromobil, ať jezdí třeba na kole. Ať žije Sovětský evropský superstát.