Vzpoura proti mýtnému

06. 10. 2018 | 13:36
Přečteno 1327 krát
Jsou vzteky bez sebe, nesví: Zapalují mýtné brány, vyhrožují jejich zastáncům, během blokád brání v průjezdu i sanitkám.

Ministr dopravy, poslanci a místní politici nepřejí, aby občané ta čísla spatřili, natož, aby byla probírána: Konečný účet za investice do dopravní infrastruktury. Podle norského svazu motoristů jde o 280 miliard norských korun na již započaté, schválené či plánované projekty.

Politici prý oslepli a v mýtném spatřují všelék. Údajně se tak děje bez diskuse a majitelé vozidel nemají na výběr. V době, kdy dosahuje cena pohonných hmot v Norsku historického maxima budou motoristé kromě toho, co již platí za výdaje spojené s autem, prostřednictvím mýtného více než z jedné třetiny financovat budoucí silniční projekty.

V norských médiích se lze dočíst/poslechnout/je vidět, že zatím půl milionu lidí se podepsalo a sleduje prohlášení a výzvy proti mýtnému na sociálních sítích. Ve Stavangeru, čtvrtém největším norském městě, vznikla politická strana brojící proti mýtnému a tamní facebooková skupina s takovým zaměřením má zatím 54000 členů. Organizují se protestní akce, jezdí se pomalu centry měst, aby se dával najevo nesouhlas, požadují se všelidová hlasování o starých a nových dopravních projektech a poukazuje se na to, že mobilizace přes sociální sítě je svým rozsahem jedinečná a směřuje proti odborníkům a elitám.

Mýtné se vybírá na 225 místech za 66 silničních projektů (krajské, národní i evropské silnice), za tzv. městské balíky až po mosty a tunely ve venkovských oblastech. Mýtné se vybírá také na devíti trajektových linkách, kde se připlácí k lístku na financování budoucího mostu či tunelu. Ve čtyřech největších městech přispívá z jedné poloviny do vybraných větších projektů stát, v menších městech je pomoc menší.

Výše mýtného se stanovuje místně a mezi jednotlivými výšemi mohou panovat velké rozdíly a na řadě míst zaznamenali za několik málo let navýšení ne ojediněle na více než dvojnásobek. Leckde se neplatí za elektromobily, jichž se stále více, na což ovšem doplácejí majitelé vozů se spalovacím motorem. Zatímco vás v menším městě jako v Harstadu či Førde stojí mýtné 7488 norských korun za rok, přijde vás to samé v Oslu na 38880 norských korun ročně.

Odkud kam jedete v rámci městské aglomerace rozhoduje, jestli platíte mýtné nebo ne. Když už, tak bývá dražší jet přes mýtnou bránu ve špičce než mimo špičku a máte-li předplatné a čip, získáte slevu a vztahuje se na vás pravidlo měsíčního stropu bez ohledu na to, kolikrát měsíčně projedete mýtnou bránou. Projedete několika mýtnými branami v průběhu hodiny, zaplatíte jen za první průjezd.

Předpokládá se, že za r. 2018 se na mýtném vybere okolo jedenácti miliard norských korun. Podle národního plánu dopravy zůstane rozsah a cenová hladina vybíraného mýtného minimálně do r. 2030. Jelikož jde o lákavý efektivní způsob získávání peněž, politici rádi prodlužují jejich existenci a brány tak zůstanou i poté, co měly být odstraněny, či přejmenovávají mýtné na něco jiného, jako třeba poplatek za dopravní špičku.
Odpůrci zažívají, že mýtné je trestem za řízení, že se lidé cítí kvůli mýtným branám izolovaní, že mají dopad na to, co si mohou chudší dovolovat. Již byly případy např. učitelů, jež se rozhodli dát kvůli mýtným branám výpověď.

Politikům se nedaří vysvětlovat, čeho chtějí stále novými balíky dosáhnout. Jejím účelem je zajišťovat to, aby byl další růst dopravního ruchu přesouván na veřejné dopravní prostředky, jízdní kola či chůzi, což má umožňovat řidičům lepší průjezdnost. A tak řidiči částečně platí i za rozvoj MHD a vybudování nové infrastruktury pro veřejnou dopravu, jako např. povrchovou dráhu v Bergenu, či cyklostezky, ačkoliv sami jezdí autem. V hlavním městě Oslu jde na takové účely dokonce devět z deseti korun vybraných na mýtném a v tomto městě bude od příštího roku dokonce 73 mýtných bran a začnou platit za průjezdy i vlastníci elektromobilů.

Zároveň mizí možnosti parkovat svůj vůz bezplatně, naposledy u nádraží a zavedení zákazu parkování v přilehlých ulicích a silnicích, což je vnímáno jako bránění dojíždějícím, aby se dostávali do práce. Údajně dělí mýtné lidi na ty, jež si cestování autem mohou dovolit a ten zbytek. Zejména pro ty chudší je systém nerozlišující příjmy nespravedlivý a mnoho rodičů potřebuje auto do práce, za nákupy a na rozvoz dětí do školy a zpět a školek a na různé volnočasové činnosti. V stresující každodenní situaci je to pomoci veřejné dopravy neproveditelné. Logistika rodinných příslušníků je každodenním bojem.

Zácpy, hluk, zvířený prach, smog, nebezpečné úseky atd. dusí nejednoho Nora. A nikdo nekandiduje do voleb, aby bylo toho více. Zároveň je parlamentní většina proti financování velkých projektů veřejné dopravy ze státního rozpočtu a ceny jízdenek zejména místně se neustále zvyšují a na venkově bývá obslužnost veřejné dopravy jen symbolická. I proto tvoří soukromá vozidla 80 % všech ujetých kilometrů v tuzemsku. Náklady za ujetý kilometr osobním vozem na fosilní palivo se v Norsku pohybuje mezi šestí a sedmi norskými korunami. Do toho je zahrnuta amortizace, údržba, pojištění, pohonná hmota, mýtné a daň.

Samotný výběr mýtného stojí 730 milionů norských korun. Podle norského dopravně-hospodářského ústavu se dluh 60 firem vybírajících mýtné, jež získávaly na jednotlivé projekty úvěry, od r. 2002 navýšil pětkrát na více než 50 miliard norských korun, což bude znamenat ještě vyšší výdaje motoristů. Právě zvedla norská centrální banka úrokovou sazbu, což situaci zhoršuje.

Pokud by peníze šly na to, na co jsou určeny, norské silnice by byly ty nejlepší. V sousedním Švédsku mají leckde lepší silnice a jedinou mýtnou bránu, totiž na přejezd po mostě do/z Dánska. Zato v Norsku peníze od motoristů ani nejdou na silnice a k tomu jsou na tom s údržbou hodně bídně.

Přitom nedávno chtěli politici a byrokraté sestřelit osobní vůz jakožto dopravní prostředek. Nyní se zahajuje a dokončuje stále více „strojů“ na větší ruch. Místo omezování kvůli emisím nyní jde o to, aby systémem ve všech směrech „proplouvalo“ více a více aut, zatímco se uživatelé shodují na jediném: Že to pořád není dost dobré a není to ono.

Dlouho se rozmach bezemisních vozů v Norsku označuje za převratný. Polovina prodávaných nových osobních vozů teď v září byly elektromobily, ovšem ty dosud tvoří t.č. jen pět procent norského vozového parku a norský prodej nových aut se rovná pouze dvou procentům světového prodeje nových vozů. Zároveň je pro rozhodnutí vybrat si elektromobil a nikoli vůz na fosilní palivo předvídatelnost dobíjení a provozních nákladů a postupné odbourávání dočasných výhod jako žádného mýtného ani parkovného a cest trajektem zdarma činí pořízení elektromobilu méně lákavým.

I tak je a bude o hodně lacinější užívat elektromobil (výdaje na elektřinu tvoří šestinu nákladů za fosilní paliva), než vozy na fosilní pohon a čím dříve se pořídí, o to více se ušetří. Přechod na pohon šetrnější k přírodě bude trvat velice dlouho. Ctižádostivý cíl norského parlamentu v r. 2025 zakázat auta na tradiční pohon se zdá být nedosažitelný.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy