Když horlivost vyprchá

01. 09. 2011 | 12:35
Přečteno 4480 krát
Po ztroskotání komunismu nezmizela touha mít nějaký monoteismus. Rozpad komunistického hnutí, které je svým způsobem historicky čtvrtou podobou jednobožského universalismu, však přece jen přinesl jistou změnu. Pozornost se obrací od hledání nového náboženství zpět k monoteismům historickým. Takový posun optiky nabídl starým universalismům novou šanci. Není divu, že začaly více či méně nenápadně využívat příznivé chvíle pro obnovu ztraceného vlivu.


Souběžně s tímto procesem vychází řada studií, které podrobují náboženství kritice. Jejich dopad zatím čeká na zhodnocení. Představují protipól k všudypřítomné tezi o „návratu náboženství“. Je pravdou, že se pokaždé nevyhnou léčkám jednostrannosti, netolerance a nechuti k jinakosti. Nezřídka z nich trčí radikálnost a sklon přehánět malichernosti. Přesto si zaslouží být brány vážně alespoň v jednom ohledu. Především pak tehdy, kdy náboženstvím adresují podezření, jež není neoprávěné. Násilnické sklony, s nimiž se křesťanství a islám musely od svých počátků potýkat a vyrovnávat, nejsou pouze úchylkami, které falšují blahodárnou podstatu těchto náboženských teorií. Jsou naopak manifestací válečnického potenciálu existenčně s nimi pevně spojeného.

Všimněme si v této souvislosti studií egyptologa Jana Assmanna o Mojžíšovi a jeho postoji k egyptskému náboženství (Moïse l'égyptien : Un essai d'histoire de la mémoire; Violence et monothéisme; Le prix du monothéisme). Vyprovokovaly diskusi o dopadu monopolizování pravdy na ráz postmojžíšovských věrouk. Do bádání o náboženství a civilizaci zavádí Assmann pojem „vzdoronáboženství“. Na příkladu kultu Atona, který ustavil faraón Achnaton v 14. století př.n.l., ilustruje takovou „vzdorovíru“. Popisuje pak, jak se tento epizodní prototyp věroučného „vzdorování“ stává inspirací pro Mojžíšův monoteismus. Ten je pak prvním „vzdoronáboženstvím“, které ve zkoušce dějinami obstálo. Samozřejmě za nemalou cenu, kterou, jak známo, musel zaplatit židovský národ, nositel nové víry.

Assmann pracuje s hypotézou, která není přijímána jednoznačně. Leč nelze popřít, že argumentuje přesvědčivě a že jeho výklad otevírá zajímavou perspektivu bádání o civilizaci a civilizacích. V Assmannově přístupu lze vidět i důkaz, že se vědám o antice vrací jejich někdější vážnost. Pozbyly ji následkem úpadku zájmu o humanistickou kulturu a o antickou filologii po roce 1945. Evropský boj za civilizaci, který dostal název renesance a který trval od 15. do 20. století, postavil proti křesťanství hellénismus. Assmann dnes přichází s jinou linií konfrontace. Nejen starší, ale i radikálnější. Judaismus proti egyptství.

Při pročítání úvah, výkladů a argumentace zmíněného egyptologa se stáváme svědky změny šifrovací mřížky či výchozího vzorce k pochopení dějových souvislostí. A tato změna vede k posunu ohniska evropské renesance a to od renesance hellénocentrické k renesanci egyptocentrické. Renesance představuje jakousi polemickou formu kulturní komparace. Takové porovnávání se pak neodehrává jen v oblastech filologie, teorie poznání a umění, ale vyvolává především soupeření teologií těch „starých“ a těch „moderních“. Je jasné, že taková „re-nesance“, takové „znovu-zrození“, která je navíc otevřeně deklarovaná, musí vyvolávat velmi silné kritické pnutí.

„Znovu-zrození“ nemůže zůstat bez dopadu na kultury, v jejichž prostředí vzniká a působí, a odehrává se na jejich úkor . Představa „re-nesance“ starého nutně zahrnuje požadavek práva na obnovu idejí, umění a ctností, vyhnaných a zapomenutých. Nárok na takové právo je udržitelné jen za předpokladu, že se podaří přesvědčivě obhajit všestrannou komplexnost „obnovené“ kultury.

Příkladná je v tomto ohledu Evropa 16. století, kdy filologové, umělci, inženýři a vědci počátků novověku vytvářeli frontu proti nedostatkům křesťanského poznávání světa a uměleckým limitům křesťanství. Bránili právo oživovat zapomenuté, což znamenalo návrat k antické řecké tradici poznávání a k řeckému umění. Většina vzdělanců a umělců se postavila za právo oživit antické ideje, což mělo za následek zrod civilizace moderní Evropy. Její bohatost vychází z bipolární podstaty, kterou tvoří zdroje židovsko-křesťanské a helénsko-humanistické.

Vraťme se k pojmu „vzdoronáboženství“. Podle Assmanna neznamená pouze ad hoc epizodu ve světě antického polyteismu vyvolanou nejprve Achnatonem a pak monoteistickým judaismem. Jedná se o historicky ověřený prototyp náboženství, které se vyznačuje svárlivostí a polemickou horlivostí. Jeho kritičnost a prudkost je dvojsmyslná, spasitelská a zároveň ničivá. Předvojem takového „vzdoronáboženství“ jsou horlivci, zéloti, kteří vyhlašují nadřazenost jejich jediného Boha a s ním spojené jediné Pravdy, pro kterou hledají a nacházejí její nepřátelé.

Celé spektrum zahrnuje vzdoronáboženskost antiegyptskou, antikananejskou a antibabylonskou u Židů a četné podoby vzdoronáboženství u křesťanů, které byly zaměřeny protiřímsky, protihelénsky, protižidovsky a protipohansky. Nadto sem patří vzdoronáboženství muslimů, které spojuje protestní motivy protipolyteistické a rovněž i protikřesťanské a protižidovské. Podobně osvícenci 18. století, zejména militantní přívrženci francouzské revoluce, vyznávající kult rozumu a mravnosti, projevovali známky vzdoronáboženskosti, zejména v téměř fanatickém proudu antikatolickém a antifeudálním.

Militantní ateismus komunistického hnutí měl všechny rysy horlivého vzdoronáboženství. A spočíval na odmítnutí většiny předchozích kulturních tradic. Takzvaná buržoazie se stala pro komunismus nositelkou pohanství. Fašistická hnutí jako nacionálně apokalyptická náboženství se projevují obdobně a výrazně v nich vládne vášnivost antisemitská, antikřesťanská a antikapitalistická.

Renesance ve znamení obratu ke starověkému Egyptu podle návodu Jana Assmanna by mohla být jistým východiskem. Nabízí srovnání, které staví kultury netolerance na Blízkém východě a v Evropě do protikladu ke kultuře staroegyptského typu, ale zároveň i ke kultuře mediteránní a indické, zapomenuté a potlačené kultury tolerance. Nikoliv ovšem jen ve smyslu etickém, ale i v rovině teorie poznání a kosmologie. K označení celku těchto podnětu zasluhujících renesanci nebo alespoň připomínku použil Assmann výraz „kosmoteismus“. Jedná se o „náboženství“, které ve jménu principu mnohočetných představ „Nejvyššího“ brání rozvíjet jednostranné koncepce a názory, typické pro horlivý, vášnivý a zaujatý monoteismus.

Nejedná se samozřejmě o nějakou obnovu náboženství s egytskými božstvy. Ani doslova, ani metaforicky. Nehledě na to, že obrazu, který má moderní doba o světě, je dnes zcela cizí myšlenka na jakoukoliv celosvětovou zbožnost. Bylo by konekonců i zcela absurdní představovat si návrat k mnohobožským normám starověku. Přesto by heslo „Egypt“ mohlo připomínat osvícenější náboženskou atmosféru, v níž jedy nepřátelství vůčí jiným kultům, především vůči obrazomilcům, ještě nezačaly kontaminovat společenské prostředí.

Globalizace, kterou dnes žijeme, má řadu tváří. Kultury do sebe narážejí, soupeří, ale také se vzájemně ovlivňují a jedna druhou civilizují. „Poslední soud“ vtrhl do každodenní činnosti, „zjevením“ je stav životního prostředí a „účtování“ se děje podle lidských práv. Když vyprchá spasitelská a ničivá horlivost náboženství, přichází čas si uvědomit, že jediná ještě otevřena a dosud nenastoupená cesta k budoucnosti, která nám zbývá, je cesta lidské civilizace.




Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy