Budoucnost mýta v zemi, kde na podstatné věci není čas
Pravděpodobný budoucí ministr dopravy Antonín Prachař se v článku na iDNES.cz nechal slyšet, že kvůli rychle se blížícímu konci smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému (skončí k 31. 12. 2016) „budeme nuceni některé, zejména odborné diskuse uvnitř resortu zkrátit tak, abychom splnili veškeré zákonné podmínky k serióznímu a nediskriminačnímu způsobu výběru nového provozovatele."
Přeloženo do běžné mluvy to zřejmě znamená, že stejně jako v roce 2005 nebude příliš prostoru bavit se o tom, co přesně od mýtného systému chceme – tedy zda jako doposud pouze finanční výnos bez ohledu na dopady v okolí zpoplatněných komunikací nebo i regulatorní funkci např. při směřování nákladní dopravy na ty komunikace, které jsou pro její intenzivní provoz uzpůsobené. Namísto toho si zřejmě máme pouze zopakovat vzrušující boj o detaily znění zadávací dokumentace, které mohou (i když by neměly) předejmout, kdo a s jakou technologií tuhle zajímavou zakázku na mnoho dalších let získá.
Faktem je, že od doby spuštění systému v roce 2007 prošustrovali ministři dopravy hodně času, kterého teď na vedení meritorní diskuse není nadbytek. Člověk by nicméně čekal, že nový ministr z Hnutí ANO udělá vše pro to, aby proběhla v takové šíři a takovým způsobem, který ujasní priority státu v této oblasti, tedy co, za kolik, dokdy a jak. Poslední otázka „kdo“ je totiž z pohledu veřejného zájmu zdaleka nejméně zajímavá. Pokud se tak nestane, pak „Nebude líp“, i kdyby Andrej Babiš opačným heslem oblepil celou republiku a navrch ho nechal vytetovat každému kuřeti z Vodňan na obě stehna.
Přeloženo do běžné mluvy to zřejmě znamená, že stejně jako v roce 2005 nebude příliš prostoru bavit se o tom, co přesně od mýtného systému chceme – tedy zda jako doposud pouze finanční výnos bez ohledu na dopady v okolí zpoplatněných komunikací nebo i regulatorní funkci např. při směřování nákladní dopravy na ty komunikace, které jsou pro její intenzivní provoz uzpůsobené. Namísto toho si zřejmě máme pouze zopakovat vzrušující boj o detaily znění zadávací dokumentace, které mohou (i když by neměly) předejmout, kdo a s jakou technologií tuhle zajímavou zakázku na mnoho dalších let získá.
Faktem je, že od doby spuštění systému v roce 2007 prošustrovali ministři dopravy hodně času, kterého teď na vedení meritorní diskuse není nadbytek. Člověk by nicméně čekal, že nový ministr z Hnutí ANO udělá vše pro to, aby proběhla v takové šíři a takovým způsobem, který ujasní priority státu v této oblasti, tedy co, za kolik, dokdy a jak. Poslední otázka „kdo“ je totiž z pohledu veřejného zájmu zdaleka nejméně zajímavá. Pokud se tak nestane, pak „Nebude líp“, i kdyby Andrej Babiš opačným heslem oblepil celou republiku a navrch ho nechal vytetovat každému kuřeti z Vodňan na obě stehna.