Svoboda v éře teroru

22. 10. 2010 | 15:56
Přečteno 4321 krát
Žijeme v éře dvojího ohrožení svobody. Jedním je islámský terorismus provázený islamizací společenského života, kultury a politiky. Druhým je omezování občanských a politických svobod našimi vládami a institucemi pod nálepkou obrany před terorismem.

To druhé je ve své podstatě dobrovolnou demontáží hodnot, které islámští teroristé na naší civilizaci nejvíc nenávidí a chtějí zničit: tolerance, svoboda slova, posvátnost soukromí, demokracie, právní stát, úcta k lidským právům a individuální autonomie. Všechny západní demokratické země ve jménu „bezpečnosti“ zavádějí zákony omezující naše občanské svobody, tak těžce po staletí vybojovávané. Naše vlastní instituce tak částečně bezděky, částečně záměrně plní cíle islámského terorismu. Usnadňujeme jim to my sami tím, že omezování svých svobod přijímáme bez dostatečně silných protestů.

Toto je výchozí situace knihy „Liberty In the Age Of Terror“ britského liberálního filozofa A. C. Graylinga (Bloomsbury, London 2009). A hned v úvodu na veškerá dilemata touto situací vznikající autor odpovídá jednoznačnou volbou: Omezování občanských svobod v naději na posílení bezpečnosti je chyba „krizových rozměrů“ neboť „skutečným rizikem politické katastrofy naší doby je nejen terorismus sám o sobě, nýbrž i jeho spojitost s našimi reakcemi na něj“.

Grayling pokládá za základ všech svobod a práv svobodu slova. Ta je pro něho absolutnem, bez něhož by společnost byla „stísněná a bezduchá“. Svoboda slova je centrálním prvkem naší civilizace. „Bez svobody slova nemůžeme uplatňovat ani bránit ostatní svobody a práva, nemůžeme mít demokracii, která závisí na debatě a konfrontaci, nemohli bychom mít hodnotné vzdělání, které závisí na výměně informací. Bez svobody slova by naše životy byly zavřené jako naše ústa.“

Občanské svobody, připomíná autor, existují na to, aby chránily jednotlivce před zlovolnou mocí státu. Není tedy divu, že státní instituce mívají tendenci vnímat občanská práva jako překážku a nepříjemnost. Ochrana opřed terorismem je jim dnes vítanou záminkou ke zdokonalení kontroly občanů, včetně různých technologických vynálezů na jejich sledování. Těch vzniká čím dál víc a jsou čím dál účinnější. A jakmile se jednou zavedou, závisí na nich celé velké průmyslové odvětví, které by zkrachovalo, kdyby přestaly používat. Zabředáme do setrvačnosti zdokonalování sledovacích technologií a zákonů povolujícím čím dál většímu počtu institucí jejich používání proti občanům.

To vše pod heslem „je to pro vaši ochranu, kdo je nevinný, nemá se čeho bát“. Toto heslo je ten nejsvůdnější politický podvod a zrada svobody, píše Grayling. Stojí totiž na dvou utopiích: Jednak, že jakmile budeme zase bezpeční, sledování ustane. Jednak, že nám navždy povládnou laskaví demokraté, kteří nemají na srdci nic jiného než naše dobro. Jenže jakmile je jednou nastolena možnost sledovacích technologií zneužívat, netrvá dlouho, než je ovládnou mocichtiví despoti a manipulátoři. Toto nebezpečí je posíleno tím, že i dobře mínící politici se nechávají svést vírou, že jejich voliči od nich bezpečí žádají a že jim je tedy musí naordinovat, místo aby jim státnicky připomínali, co Grayling pokládá za stěžejní:

„Občanské svobody jsou tak drahocenné a jejich existence přináší rizika, proto bezpečnostním opatřením, i když jsou důležitá, nesmí být dovoleno poškodit tak dlouho vybojovávané a těžce vyhrávané svobody, které ještě donedávna definovaly moderní Západ.“

Trvalé omezení občanských svobod je pro západní civilizaci nepřijatelné, protože bez nich přestává být západní civilizací. Občanské svobody nesmíme trvale obětovat dočasné bezpečnosti, neboť (Grayling cituje Benjamina Franklina) „kdo se chce vzdát svobody, aby získal bezpečnost, nebude mít ani jedno ani druhé a ani si to nezaslouží“. Princip osobní svobody je vrcholem všech hodnot západní civilizace a žádná vláda (Grayling cituje Johna Stuarta Milla) nemá právo zasahovat do osobních svobod jednotlivců z jiných důvodů, než aby jim zabránila ohrožovat druhé. Nemá na to právo ani tehdy, když se domnívá, že je to k jednotlivcově prospěchu. Jedna z nejhorších tyranií je tyranie většiny. Civilizovaná společnost je taková, která chrání svobodu jednotlivců a menšin před většinami, stejně jako je chrání před tyrany.

Svobodná debata, výměna názorů a tolerance individuálního excentrismu (Grayling dál interpretuje Milla) jsou nezbytné předpoklady tvořivé společnosti. Konformní společnosti nejen vedou k útlaku, ale stagnují. Všechny historické doby, které přinášely skutečný pokrok ve vědě, umění a vládnutí, se vyznačovaly společenským étosem otevřenosti, vstřícného přístupu k výjimečnosti, inovace, experimentování a opouštění těch zavedených tradic, které přestaly být užitečné. Demokracie ke svému životu vyžaduje debatu a konfrontaci, vláda zákona vyžaduje právo být vyslechnut, opravdové vzdělání vyžaduje otázky, pochyby a volný přístup k informacím. Nic z toho není možné bez svobody slova, i za cenu, že to někoho urazí. Uraženost se nesmí stát příčinou potlačování svobody slova. Jedinou výjimkou (opět podle Milla) smějí být takové projevy, které vyzývají ke zlým činům.

V tomto kontextu Grayling kritizuje specificky snahy britské vlády zavést zákon zakazující urážku náboženství, vedle už existujícího zákona proti rasismu. Zde Grayling důrazně rozlišuje: rasa (podobně jako věk, tělesná vada nebo pohlaví) je něco, co člověk nemůže změnit, takže nikdo nemá právo ji kritizovat, napadat a urážet. Náboženství (podobně jako politický názor nebo styl života) je adoptovaný systém myšlení a chování, který se navíc vyvíjí a může se (a hlavně ve veřejném projevu) vyvíjet, přizpůsobovat, mírnit a vyměnit za jiný. Proto musí zůstat legitimním předmětem debaty, kritiky i karikatury.

Souvisí to s jedním z méně viditelných útoků na svobodu, jímž je koncept identity, čili příslušnosti a konformity k určité definované skupině lidí. A Grayling nabízí pravidlo, že „čím méně identit si lidé připisují, tím méně jsou svobodní.“ Naopak, člověk je o to svobodnější, čím víc identit si připisuje: rodičovskou, profesní, národnostní, kulturní, jazykovou, ideovou, politickou – a v každé ze zvolených rolí dokáže svět vnímat z jiného pohledu. Nejméně svobodní jsou ti, kdo se ve všech ohledech konformují jednomu systému tak, že přehlížejí ostatní aspekty lidské osobnosti a mají potřebu jej vnucovat druhým. Takováto skupinová identifikace je v dnešní době opět na vzestupu a ohrožuje individuální svobody. Je stěžejním prvkem každého náboženského fundamentalismu a nejvýrazněji (a nejnebezpečněji) ji dnes projevuje islám, který své identitě podřizuje všechno, od politiky a ekonomie přes oblékání a běžné každodenní jednání vnucované jiným.

Osvědčenou technikou umlčování druhých je takzvaná „obrana proti urážce,“ kterou muslimské menšiny proti naší svobodě slova uplatňují. Ani tou se však nesmíme nechat umlčet, varuje nás Grayling, protože má-li společnost mnoha kultur a ideologií zůstat svobodná a demokratická, nelze se vyhnout tomu, že někoho urazíme a někdo urazí nás. Kritika, satira a konfrontace musí zůstat legitimním nástrojem obrany svobody jednotlivce. Právo na svobodu slova s sebou nese povinnost ji praktikovat. Autocenzura (jakou mnohá média projevují v souvislosti s „uraženým islámem“) je proto pro civilizaci stejně nebezpečná a sebevražedná jako cenzura vnější.

Tolerance znamená uznání práva jiných být jiní, pokud tím neohrožují stejné právo ostatních. Ale paradoxem tolerance je to, že má-li přežít, nemůže tolerovat netoleranci, která chce práva jiných zničit. Proto každý, kdo si zvolil žít v liberální západní demokracii, musí být upozorněn, že jeho názory, přesvědčení a víra jsou zde otevřeným terčem karikaturistů, satiriků a všech, kdo s nimi nesouhlasí, a jedinou zbraní, kterou se jim smějí bránit, je jejich vlastní svoboda slova. A že každý, kdo s tím nedokáže žít, protože není dostatečné dospělý či sebevědomý, má svobodu odejít jinam.

Umlčováním svobody slova začíná demontáž občanských svobod, které naše civilizace zdědila od svých nejlepších tradic vrcholících osvícenstvím. Jestliže tomuto procesu nezabráníme, dnešní doba by mohla vstoupit do dějin jako krátké období svobodných společností, které bylo nežádoucí, protože v sobě neslo zárodky a nástroje vlastního zániku, uzavírá Grayling a vyzývá nás, abychom „zaznamenali svůj protest proti takovému přepisu dějin, i kdyby to mělo znamenat využití poslední příležitosti, kterou k takovému svobodnému projevu máme.“

(Vyšlo v týdeníku Euro)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy